Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 1:50



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Beste P fans,

Met goede moed (as always) begonnen aan voorwielophanging. Vorig jaar al schokbrekers rondom op bilstein gezet. Auto mag strakker dus voordat ik laat uitlijnen/uitwegen turbo stuurstangen eronder.
Al kijkend ook besloten de rubbers vooraan te vervangen. Om er goed bij te kunnen ook de remklauwen en schijven eraf. Wedge bolts kwamen okee eruit. Linkerkant kwam draagarm (fuseekogel) redelijk makkelijk los van de schokbrekerpoot.
Rechts is een drama, schokbrekerpoot onderaan verhit, wd40 opgemaakt, fuseevork, bandenlichter, rubber hamer etc...

Wie heeft er een goede tip hoe dit los te krijgen?? Mijn plan is nu de crossmember (wel ff benzinepomphouder loshalen) met draagarmen los te halen en rechterkant met schokbreker en al eronderuit te halen en dan verder te zien hoe ik die schokbrekerpoot van de fusee in hemelsnaam loskrijg....Wellicht dat ie andere hoek wel los komt? Afbeelding

De turbo stuurstangen zitten er wel op, gelukkig heb ik het stuurhuis onder auto gehaald. Die klus onder de auto uitvoeren was m.i. nooit gelukt. Heb het stuurhuis op houten plank vastgezet en toen zo losgedraaid met de oude stuurstangen ervoor zorgend niet het stuurhuis te beschadigen door te veel druk erop te zetten. Nieuwe turbo stuurstangen erop vastgedraaid met balhoofd sleutel van 32mm (die past perfect nl heel plat) De remklauwen ga ik ook nog schoonmaken/reviseren en over nieuwe wiellagers rechtsvoor denk ik even na...van het een komt het ander namelijk en wil ook weer eens rijden :wink:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Alvast dank voor jullie suggesties!!


15 mei 2014 21:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Die kunnen inderdaad smerig vast zitten 8)

Krik onder het uitstekende deel van de remschijf en dan de ophanging opkrikken dat de auto NET NIET vrij komt van de assteunen waar 'ie op staat.
Dan geef je met een BFH* een paar klappen op de draag-arm (brede deel, vlak bij de veerpoot) om de fusee kogel te laten "schrikken".
De spanning van de vering werkt dan met je mee.

Zorg er wel voor dat de auto verder goed ondersteund wordt, zodat 'ie niet naar beneden dondert als e.e.a. los komt :!:

* Engelse afkorting voor een hele grote hamer :mrgreen:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


16 mei 2014 1:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Met wielen en benzine Ex. 912-1968 en Cayman S Nu iets met een ster
Dordrecht
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Een BFH is onontbeerlijk bij dit soort klussen. 8)
_________________________________________
Onderschrift : Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 255 tekens.


16 mei 2014 9:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Met een rubber hamer kom je overigens niet zo ver.... dat dempt alleen maar....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


16 mei 2014 10:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Ja dat klopt maar wil ook de draagarm niet platrammen. Leg je er nog houtje tussen oid? En er is ook niet zo veel ruimte om de bfh met een bf-slag te slaan, zeker niet als ik boel omhoog krik zoals Jeroen voorstelt.
Ga t wel proberen. Helpt verhitten wel of laat ik dat beter achterwege?


16 mei 2014 11:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een echte Nee-T3
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
In de regel is er te weinig ruimte om "te hameren" met een BFH.
Ik gebruik zelf een klein model boorhamer.
(scheelt een hoop gepruts en blauwe duimen) :mrgreen:

Afbeelding

Een oude beitel afgeslepen zodat er een stukje van een cm of zes overblijft.
Neem een buisje dat vrij over de beitel schuift (+/- 4 cm lang) zodat de beitel
niet "van de fusee afschiet".
Zet dit buisje over de fusee.
Plaats de beitel in het buisje (dus op de fusee)
En "hamer" de fusee eruit.

Het zal je verbazen hoe makkelijk het los komt, vaak is twee korte "stootjes"
al voldoende.

Een geschikte boorhamer heb je al voor een tientje of vijf.

Succes. :wink:
_________________________________________
I have sexdaily, I mean dyslexia, fcuk


16 mei 2014 12:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Je hebt ook een soort vork die je als een wig tussen fusee en veerpoot kan slaan. Ook helpt het als je met een grote schroevendraaier de 2 helften van de onderkant van de veerpoot open wrikken. Dit werdt dichtgeklemt door de bout.

Ook er weer de nieuwe fusee kogel in de veerpoot krijgen kan een uitdaging zijn.

Succes!
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


16 mei 2014 16:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Hessel schreef:
Ook helpt het als je met een grote schroevendraaier de 2 helften van de onderkant van de veerpoot open wrikken. Dit werdt dichtgeklemt door de bout.

Dat is alleen bij vroege veerpoten zo, niet bij latere modellen :wink:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


16 mei 2014 16:17
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Zegt Hessel ook: werd(t)
_________________________________________
Rebel engineering


16 mei 2014 19:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Boorhamer idee snap ik niet. Kan geen buis om de fusee doen, die zit immers in de schokbrekerpoot. Fusee hoeft (nu nog) niet los, hij moet uit de poot....
Ophanging eronderuit gehaald. Wat is nu het volgende slimme plan...??
Is er niet een manier om met soort spreider de poot los te drukken van de arm? (a la stuurkogel maar dan andersom)
Afbeelding


16 mei 2014 22:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
wat een gedoe maar met heel veel warmte en met een bfh met 2x bf slag kwam ie eindelijk los, :ba:
Afbeelding

rubber van de armen halen, beetje verwarmen en die kwamen er zo uit.
Volgende uitdaging zijn de fuseekogels van de draagarm halen, pak meteen de dremel maar om de moer zoveel mogelijk in te slijpen. Hopelijk meer gemak dan vorige klus. Kunnen de spullen daarna naar de poedercoater.
Afbeelding


17 mei 2014 21:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924S M755
Leieland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Sinds wanneer bestaat "dt" in de verleden tijd?

Eigenlijk moet je gewoon het werkwoord lopen kunnen vervoegen.

jij loopT=>jij wordT
loop jij=>word jij

(voor de Vlamingen maken we het eventjes wat moeilijker:
loopt gij=> wordT gij)

hij/zij loopt=>zij/hij wordT

Ziezo. En klaar is kees.
_________________________________________
924S M755 "Sportliches Sondermodell"
914-4 1,7 L Weber


18 mei 2014 1:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924S M755
Leieland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Oja, voor de rest, goed draadje, doe vooral verder. :thumleft:
_________________________________________
924S M755 "Sportliches Sondermodell"
914-4 1,7 L Weber


18 mei 2014 1:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Weer een stapje verder. Fuseekogels los uit de arm. Op internet gezocht en ik heb met dremel ingeslepen en ook onderin gaatje geboord en dat met beitel nog wat doorgeslagen.
Moer stond al dagen inde wd40/imal. Heb de moer opgewarmd en daarna kwam ie vrij snel los met een pijptang. De warmte en tang deed het hem, al langer geprobeerd met botte beitel moer los te slaan...
Spullen kunnen straks dus naar straler/coater. Daarna ook de rubbers van Elephant racing erop zetten, die ga ik nu bestellen.
Afbeelding Afbeelding

Vraagje op de draagarm zit beugel van de stabi-stang waar rubber inzit. Deze is verroest en lijkt me wat dun. Kan je hier een nieuwe op laten lassen? Wil dat eigenlijk wel doen voordat ie naar straler/coater gaat.
Of komt op die beugel niet zo heel veel kracht?

Ook maar weer verder met remklauwen en ook het asje. Daar zit aan begin tegen de poot tussenstuk aan een lager en nu ze er toch af zijn maar vervangen. Moet ik langs iemand die pers en pully-trekker heeft. Duur lagertje (55euro p/s rosepassion) trouwens, vergeleken met de wiellagers. Ook lagers rechtsvoor vervangen, links nog vers.
Nog iemand die de prachtige bijzondere sleutel heeft waarmee straks de fusee weer vast moet in de draagarm?


19 mei 2014 15:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Als ik jou was zou ik de volgende keer de onderdelen gewoon bij de plaatselijke porsche specialist bestelen
(die is echt niet duurder dan Rose Passion of andere hippe internet leverancier)

Heb je dan een keertje wat (zoals met dat lager of het gereedschap voor de fusee-kogel), dan kan je daar gewoon effe terecht en ben je binnen 5 minuten klaar zonder dat je staat te klungelen of zelf gereedschap moet kopen dat je hoog uit 2 keer gebruikt

't is maar een idee :wink:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


19 mei 2014 17:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Jeroen, het klungelen hoort bij de hobby en hoe frustrerend ook soms het is best leuk;-) doe ook niet zelf voor t geld (nou beetje dan) maar omdat leuk is alhoewel dat soms moeilijk is als ik zo de post teruglees...hihihi
Maar je hebt gelijk, nog niet op bestelknop gedrukt dus zal mijn specialist is bellen voor fusee en tussenlager. Voelt altijd beetje fout zo van "gun je zeker het werk wel maar doe t zelf en hier mag je me 15min mee helpen"


19 mei 2014 19:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2 - 914 - 986 S
Z.O. Brabant
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Jeroen914 schreef:
de plaatselijke porsche specialist bestelen


da's niet aardig :mrgreen:


19 mei 2014 20:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Scherp Marco :thumleft:
Vast een Freudiaanse verspreking 8)
(zoekt edit knop)

Ben ook van het klungelen (doe niet anders), maar je hebt klungelen en klungelen...
De ene variant is leuk en geeft uiteindelijk veel voldoening
De andere is alleen maar frustrerend dat je zo lang met zo'n dom klusje bezig bent
Been there, done that, the t-shirt caught fire when I did it again :mrgreen:

Maar serieus...
Als je je onderdelen bij een specialist koopt krijg je er over het algemeen gratis tips, advies, suggesties en een bakkie koffie bij :wink:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


20 mei 2014 0:31
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Citaat:
Maar serieus...
Als je je onderdelen bij een specialist koopt krijg je er over het algemeen gratis tips, advies, suggesties en een bakkie koffie bij :wink:


+1
Heb zelfs inmiddels standaard 10% korting kunnen bedingen bij PCA :D


20 mei 2014 7:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2 - 914 - 986 S
Z.O. Brabant
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Jeroen914 schreef:
Ben ook van het klungelen (doe niet anders), maar je hebt klungelen en klungelen...
De ene variant is leuk en geeft uiteindelijk veel voldoening
De andere is alleen maar frustrerend dat je zo lang met zo'n dom klusje bezig bent

Ik heb als basis instelling ook altijd: leuk, dat kan ik zelf ook. Maar ik heb inmiddels wel steeds beter geleerd waar de grens tussen hobbyist en specialist ligt. :)


20 mei 2014 19:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
en weer verder, spullen naar straler/coater. Remklauw revisie (schoonmaken en revisie setje) Deze gingen verrassend soepel (met beetje luchtdruk) na eerdere drama ervaring met achterzijde waarop ik besloot gereviseerde remklauwen te nemen.
Lagers ook eruit, nu nog de lagerschalen verwijderen. Ook een nieuw stabi oog op de draagarmen laten lassen, de oude was tot heel dun verroest. Het lager op de as en de fuseekogel zelf laat ik door specialist doen (die mij fijntjes aangaf dat de fusee van porsche eigenlijk nooit stuk gaan en waarom ik die verving.... :roll:) Onverwoestbaar...mooi niet, ik heb die "vakkundig" gesloopt (het rubber dan he met fuseevork)

Verder schokbrekerpoot zelf schoonmaken, glimt ie weer straks. Kan niet wachten spul eronder te zetten, uurtje hier-uurtje daar...zo langzamerhand moet er wel weer eens gereden worden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Spul (rubbers en strut-brace) uit usa van elephant racing binnen (maandag besteld, vrijdag binnen)

Het buitenlager kwam er zo uit...deuken erin...vorige eigenaar laten vallen (aan 2 kanten :scratch: ) of ooit een klap op gehad?
Afbeelding


25 mei 2014 21:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Eeuwigheid verder (na 2 wk wachten op fuseekogels van specialist....en nog verschillende ook) maar opbouw weer begonnen.
Rubbers van Elephant Racing erop geperst volgens hun gebruiksaanwijzing en tooling en veel palmolive handzeep, dat ging eigenlijk prima en wel lekker schoon werken voor de verandering. :wink:
AfbeeldingAfbeelding

Spullen onder de auto gemonteerd in juiste hoek en de zeep laten drogen. Volgende dag aan de slag gegaan met het erop zetten van de schobrekerpoot, wat een gepiel is dat. Op gegeven moment de opstelling gevonden met krik onder de schobrekerpoot bij begin asje en omhoog krikken, beetje rollen en langzaam laten zakken. Alles in het kopervet gezet. Met erin tikken van de boot "zette die zich vast", hij "stroop" op, dus eruit getikt en moet dus nieuwe bout in denk ik. Andere zijde ga ik vandaag beginnen na tegenvaller gister met de torsietangen......bij erin schuiven bleek er straalrestanten (of roest restanten) in de buis te liggen en natuurlijk ook in de tanden aan eind.... :bang: Gelukkig had ik die dopjes al besteld, dus kon met lange koperen leiding die ik had liggen dopje eruit tikken (na gaatje geboord te hebben), al het zandstraalspul eruit halen en vertanding schoonmaken. De andere arm heb ik aan de auto gedaan. Gecheckt hoe de torsiestang erin schoof en dopje erop.
Afbeelding Afbeelding

Met specialist discussie gehad over wel/niet origineel zijn van de kogels. Ik twijfelde daaraan en hij gaf aan dat origineel is in porsche doosje van zijn leverancier. Blijf het raar vinden dat als ik er twee bestel (de porsche prijs ervoor betaal en ze zijn niet goedkoop!) , die eindelijk na 2,5 wk er zijn (en tot die tijd kon ik niet verder) dan twee verschillende krijg (niet alleen het hoesje is dunner maar ook de onderkant steekt minder diep en kleur verschilt) Maar goed hij heeft foto gemaakt van de fusee, checkt het bij leverancier en zet er een nieuwe op als blijkt dat niet origineel is. Hierbij de foto's van de fusees, benieuwd naar jullie mening hierover.
Afbeelding Afbeelding

Als droog is weer aan de slag, auto moet deze week klaar, hopelijk op VCM a.s. zaterdag!


16 jun 2014 10:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.