Auteur |
Bericht |
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Tijd geleden dat ik hier wat geschreven heb. Het is winter dus de auto staat nu wat langer in de stalling, maar de rallies gaan gewoon door. Afgelopen jaar zelfs de 1e prijs gehaald in de toerklasse van het DHRC clubkampioenschap. Dit spelletje zijn we nog lang niet zat, dus voor dit jaar alvast ingeschreven voor de Classic 500 Challenge en pak weer alle DHRC KLIPs mee. Op zich zou ik nog wel meer willen rijden maar mijn navigator zit iets krapper in de tijd dan ik. Enige wat me toch wel dwars blijft zitten aan de auto is het (gebrek aan) vermogen. Op kleine buitenweggetjes heb je niets te klagen, hij zit vlot op snelheid en je kunt er gewoon vierkant mee de hoek om. Maar op de wat grotere wegen zou je soms toch wel wat meer power willen. Ik heb inmiddels al een keer koppen van een 2.0 gekocht en speel met de gedachte om ook 96mm cilinders te kopen en daarmee van een 1.7 naar een 1.9 te gaan. Een reden dat ik het nog niet gedaan heb is dat ik eigenlijk geen specialist kan vinden die genoeg ervaring met deze motoren heeft om het aan te nemen. In Amerika is er ontzettend veel kennis van ombouw en het aanpassen van de D-Jetronic maar de bedrijven die ik tot nu toe spreek vinden het allemaal maar spannend. Verder ga ik dan van 80 naar een dikke 90 pk, tenzij ik ook de krukas mee neem en er een ecjte 2.0 van maak. Maar dan praten we wel over een complete revisie met bijbehorend prijskaartje. Iets anders is dat het blokje eigenlijk perfect loopt en het in die zin compleet onnodig is om hem los te trekken en aan te gaan passen. Al met al heb ik eigenlijk de knoop doorgehakt om het dit jaar maar gewoon zo te laten maar toch blijft het knagen... Ook al eens overwogen om het blok gewoon bij de auto te houden en een kant en klaren vervanger te kopen, maar met prijzen van $ 25.000 voor een Jake Raby motor zit dat er niet echt in. Zelfs overwogen om naar een 911 te gaan, maar kan daar niet echt enthousiast van worden. Karaktervolle auto natuurlijk en die heerlijke zescylinderroffel maar niet dat lichtvoetige en de perfecte wegligging van de 914. En bovendien ben ik de 914 steeds meer gaan waarderen, ook al is het geen schoonheid. Anyway, ik heb er een 914 bij gekocht. Vandaag geld overgemaakt naar de US en binnenkort gaat hij in een container op de boot. De auto is technisch in orde, heeft (ruimschoots) meer vermogen dan mijn huidige maar zonder historie en heeft zo'n typische waardeloze Amerikaanse spuitbeurt gehad. Maar goed, gelukkig heb ik nog even de tijd om er rustig over na te denken. Verder verklap ik nog niets, komt wel als de auto hier is.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
23 jan 2019 22:33 |
|
|
marco911_32
911 3.2 - 914 - 986 SZ.O. Brabant
|
Re: Jazzy en zijn 914
Ooit bij http://www.ahnendorp.com gekeken. Net over de grens bij Dinxperlo? Vroeger specialist in onderdelen,bewerken en tunen type 1 en 4 motoren. Tegenwoordig wat breder georienteerd.
|
24 jan 2019 0:06 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Die kende ik nog niet, goed om te weten. Bedankt voor de tip.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
24 jan 2019 13:17 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Jazzy en zijn 914
Als je niet goed zoekt vindt je dat ook niet
_________________________________________ Rebel engineering
|
24 jan 2019 13:32 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Ik heb je een paar weken geleden aan de telefoon gehad. Je was niet happig op de klus en het aanpassen van de D-Jetronic, je gaf ook aan de rest van de winter eigenlijk geen tijd te hebben.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
24 jan 2019 14:09 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Jazzy en zijn 914
Hmm, dat is het nadeel van ouder worden, het korte termijn geheugen is blijkbaar niet meer wat het geweest is. Helaas ( gelukkig) heb ik i.d.d. momenteel een erg volle agenda, waardoor er op mijn harde schijf minder ruimte overblijft om over dit soort leuke dingen na te denken. D -Jetronic is nu eenmaal niet de allerfijnste of allermakkelijkste injectie om te wijzigen voor tuning. Het wordt er ook niet makkelijker op om een 914 altijd als een nieuwe aan het lopen te houden door ouderdom van het regelapparaat en daardoor mogelijk veranderen van de weerstanden van inwendige elektronica. Het steeds slechter verkrijgen van onderdelen van de injectie helpt daar ook niet bij. Daarom zou ik voor tuning zeker overwegen een stand-alone injectie te nemen. Járen geleden monteerden we al vrij snel een set dubbele 40 of 44 mm Weber carburateurs. Ik heb nu ook een 914 motor liggen voor revisie en ombouwen naar Webers. In het verleden heb ik veel 914 motoren gebouwd die tussen de 140 en 200 pk hadden , nog redelijk betrouwbaar waren en heerlijk om mee te rijden. Helaas zijn motorrevisie's en ombouw naar leukere 914 motoren ook al erg duur geworden en is de kwaliteit van momenteel verkrijgbare onderdelen een punt van aandacht geworden.
_________________________________________ Rebel engineering
|
24 jan 2019 17:50 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Geen probleem, daar hebben we allemaal wel eens last van nu we ouder worden. Ik herinner me nu inderdaad weer dat je aanraadde om naar een modern FI systeem te gaan. De lol van deze 914 is juist zijn originaliteit en waar ik het wissel van de koppen en cylinders nog wel vind "kunnen" gaat het weghalen van de originele FI me echt te ver. Ik zie de voordelen wel van een modern systeem en snap ook dat je met carburateurs makkelijker uit de voeten kunt, dat is bij 914's ook ontzettend veel gedaan in het verleden. Juist daarom zie je nu dat auto's die nog de originele FI hebben in waarde stijgen. Ik heb nu een andere keuze gemaakt en laat een 914 uit Amerika die al een Raby motor heeft ( http://aircooledtechnology.com/porsche-914/). De motor is op basis van een 2270SR (150 pk) maar op verzoek van de vorige eigenaar op 180 pk en 220 Nm gebouwd. De reputatie van Raby is zeer goed maar met een prijskaartje van $ 25.000 voor een motor en uitlaat had ik er eerder niet serieus naar gekeken. Wel een tijd getwijfeld omdat de auto zelf technisch weliswaar goed is, maar niet zo origineel en gedocumenteerd als de blauwe die ik nu heb. Denk dat er minimaal een spuitbeurt voor nodig is om hem helemaal strak te krijgen. Ombouw van de motor naar de blauwe ook nog even overwogen maar dan verpest ik de originaliteit van de blauwe, moet ik 2 auto's aanpassen van carb naar FI een vice versa en voor de kosten kan ik net zo goed die nieuwe auto helemaal naar mijn smaak maken. Dit betekent trouwens ook dat ik op dit moment een rode, witte en blauwe 914 bezit.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
24 jan 2019 18:58 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Jazzy en zijn 914
Flipper
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 jan 2019 19:00 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Haha, je hebt me door! Komt doordat ik niet echt van auto's houd.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
24 jan 2019 19:14 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Jazzy en zijn 914
Je hebt genoeg, misschien we te veel keuze voor je blok. Zelf heb ik een 2.0 type 4 staan met 911 koeling en een turbo erop. (wel via een weber, want ben nog aan het sparen voor een AEM EMS4 oid) De 986 Boxster heeft helaas mijn hele budget aan diggelen gegeten. x2
Op shoptalkforums.com is ook zeer veel (type4) info te vinden. Zelf zit ik wel in het VW aircooled wereldje dat maakt het makkelijk. Ook altijd nog weg van een 914, maar nooit van gekomen. Heb al 10 jaar een spijlbus, die blijft nog wel even, ideaal met kids.
AA performance heeft ook heel veel type 4 spullen, ahnendorp is ook wel goed, maar soms heel traag en laks. (uit ervaring met revisie van type 4 koppen van mijn zwager zijn 2.4 liter)
Hotrod in doesburg is ook een super adres, icm rollerbank en afstelling.
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
25 jan 2019 11:12 |
|
|
Flash
Taycan GTS Sport Turismo 987, Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
|
Re: Jazzy en zijn 914
Jou 914 woont toch boven Bob Hahn? Hem ook gevraagd?
|
25 jan 2019 11:31 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Dat is inderdaad waar hij woont. Bob is top maar zit vol met restauratieprojecten. Wat keuze betreft, er zijn inderdaad genoeg bedrijven die zich met Type 4 motoren bezig houden maar bijna niemand die het zo vaak doet dat ze ook D-Jetronic goed genoeg kennen. Ombouw naar carburateur is makkelijk en er zijn talloze specialisten die daar genoeg ervaring mee hebben, maar echte kennis van D-Jetronic is schaars. In werkelijkheid is het allemaal geen rocket science. Er zijn gewoon standaard spullen te koop om de MPS aan te passen voor een 2.0 (Tangerine Racing verkoopt ze), of wat ook vaak gebeurt is een 270 ohm balastweerstand bij de temperatuursensor te zetten om het mengsel rijker te maken. Jake Raby bijvoorbeeld bouwt zelfs 2056cc motoren met het standaard injectiesysteem. Wat ik gewoon niet wil is dat ik een motorbouwer moet gaan overhalen en hem moet gaan uitleggen hoe het zou moeten gebeuren. Worst case krijg ik dan straks een auto terug die net niet helemaal goed loopt en het dan mijn verantwoordelijkheid is omdat ik gezegd heb hoe ik het hebben wilde. HR in Doesburg heb ik ook al een keer gebeld toen ik mijn 1.7 beter afgesteld wilde hebben. De persoon aan de telefoon wist niet zeker of ze wat konden met mijn injectie, hij vroeg het even aan collega's en die wisten het ook niet. Dat geeft mij gewoon geen vertrouwen. Verder geen kwaad woord over deze bedrijven, het zijn stuk voor stuk specialisten met bakken kennis en ervaring. Maar zo lang iemand niet bereid is om zich een uurtje in te lezen en iets aan te pakken wat misschien buiten zijn comfort zone ligt dan gaat het gewoon niet werken. Wat dat betreft zit je in de US heel anders. De 914 is daar veel gangbaarder, hij is ontzettend veel verkocht daar en een minder groot deel is inmiddels weggeroest. Tijdens mijn laatste trip daar heb ik er gewoon drie zien rijden, in Nederland heb ik er nog nooit eentje in het wild gezien. Verder is er veel kennis op grote forums zoals 914world.com en pelicanparts.com. En natuurlijk veel 914 specialisten die echt alleen maar 914 doen, logisch dat daar meer kennis en ervaring zit dan in Nederland. Anyway, voor mij maakt dit nu niet meer uit. Ik heb geen plannen meer om de 1.7 om te bouwen omdat ik dus een vervanger gekocht heb met een andere motor. Gewoon met twee simpele Webers zodat ik overal terecht kan.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
25 jan 2019 14:27 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Vond het wel weer tijd om de auto eens uit de stalling te halen. Het zout is wel weer van de weg en het was vanmiddag mooi droog in onze regio. Heerlijk getoerd door de omgeving van Amersfoort, Leusden, Barneveld en Nijkerk. Bijna thuis voelde ik een kraakje in de aandrijflijn en een seconde later was de hele aandrijving weg. De motor loopt nog maar zodra ik de koppeling op liet komen alleen maar wat gekraak. Het gebeurde voor de inrit van een Peugeotdealer dus er waren wel wat handjes om te helpen duwen. Maandag maar eens even kijken of ik hem naar zo'n andere P-specialist kan krijgen om de bak er onderuit te halen. Hoop stilletjes dat het de koppeling is omdat ik het druklager al een beetje hoorde maar houd mijn hart vast...
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
09 feb 2019 21:14 |
|
|
MPH
Ede
|
Re: Jazzy en zijn 914
Oeps. Sterkte!
_________________________________________ 944S ‘87 Nijlgroen
ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration ex 924 T ‘79 ex 911 3.0 Targa '79 Ex 987 S 3.4 '06
|
09 feb 2019 22:52 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Net een belletje gekregen van Visser in Hilversum, auto is weer klaar! Het was gewoon een homokineet die stukgegaan was, had ik geen moment aan gedacht eigenlijk. Ben in ieder geval opgelucht, ik had al rekening gehouden met veel duurdere schade. Zaterdag maar snel weer ophalen, het wordt weer mooi weer om te rijden.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
14 feb 2019 22:06 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Haha, krijgt net een brief van de Volkswagen dealer omdat de APK er aan zit te komen. Die zagen VW in VW-Porsche staan en dachten handel te zien.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
06 maart 2019 15:17 |
|
|
PaulW
Regio Utrecht
|
Re: Jazzy en zijn 914
Had je die brief van de Porsche dealer verwacht dan..?
_________________________________________ 993 S
|
06 maart 2019 16:01 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Jazzy en zijn 914
Homokineet valt idd mee, gelukkig!
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
06 maart 2019 20:13 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Wat denk je zelf? En inmiddels de brief van Porsche ook binnen trouwens.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
15 maart 2019 2:18 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Bij de laatste rally waren we vergeten in te schrijven en mijn navigator had inmiddels al wat anders gepland. Maar omdat ik geen zin had om een dag thuis te zitten heb ik mijn vrouw over kunnen halen om te rijden, maar dat betekende wel dat ik zelf moest navigeren. Dat viel me nog vies tegen, wat een gepriegel op dat kaartje en ondertussen ook nog steeds aan de bestuurster moeten vertellen waar we heen moeten. Uiteraard allerlei beginnersfouten gemaakt maar toch nog geëindigd als 14e van de 28. IMG_1419Wat wel grappig was is dat mijn vrouw een enorme weerstand had tegen rijden in de 914, vooral het ietwat eigenaardige schakelen beviel haar niet. Maar na deze rallydag was ze helemaal verkocht. Ze pakt de 914 nu gewoon mee om één van de kinderen naar school te brengen of een boodschapje te doen. Autotje zelf doet het prima, alleen lekt er weer iets boven de uitlaat waardoor ik steeds vaker met witte rook in het interieur zit. Volgende week een afspraak gemaakt bij Porsche Classic Center Gelderland, mogen ze dat mooi verhelpen en gelijk ook even de apk doen. Verder wordt het tapijt steeds slechter, ik heb al tijden een nieuwe set liggen maar kan me er maar niet toe zetten om het aan te pakken. Dat wil zeggen, tot nu toe dan want ik ben stellig van plan om het dit weekend aan te pakken. Meld me binnenkort weer, als het goed is met een nieuw interieur.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
05 apr 2019 23:01 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Jazzy en zijn 914
gaaf, zag je laatst nog van boven komen maar ik stond in een donker hoekje gelukkig had ik op tijd door dat jij het alarm er weer op gezet had ben nu iedere week in het buitenland dus zal je weinig zien maar je weet nij te vinden
_________________________________________ Picasa album
|
07 apr 2019 19:45 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: Jazzy en zijn 914
Ik zag en staan in de garage staan.
Tot vanavond bij de bar. #rallyhappening Groet vd oranje bmw
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
07 dec 2019 9:50 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Hoog tijd voor een update. Die is eigenlijk vrij saai want weinig nieuws te melden. De rally's liggen vrijwel helemaal stil maar zodra het weer goed is pakken de 914 regelmatig om te toeren, zo zetten we elk jaar weer een paar duizend kilometer op de teller. Heb alle andere auto's weggedaan zodat de 914 onze enige pretauto is naast de twee daily drivers, dat scheelt ook. De auto is verder betrouwbaar en naast een stervende accu heb ik eigenlijk alleen dingen aangepakt voor regulier onderhoud of echt verbetering. Zo heb ik een vrijwel volledige kit met rubbers aangeschaft waarvan ik af en toe wat vervang als het nodig is of ik me ergens aan erger. Verder alle vijf velgen laten spuiten in de juiste kleur en met behoud van de textuur van het materiaal, dus niet poedercoaten. Vloerbedekkingset vervangen, mistlampen gereviseerd en twee lagers en wat andere slijtagegevoelige delen van de versnellingsbak. Ook is de taxatie weer binnen. Heb de auto in 2017 aangeschaft voor 16.500, in 2018 getaxeerd op 20.000 en nu drie jaar later op 26.000. Niet dat je er veel aan hebt, maar het is goed om te weten dat het in ieder geval niet minder wordt.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
07 mei 2021 21:55 |
|
|
Porsche911
911 SC targa '79, , 968 Clubsport '93, 996 GT3 '99, 997 Carrera S '06 EX: 964 C4 coupe '89, 911 3.2 coupe '84
|
Re: Jazzy en zijn 914
Leuk om te lezen Even een andere vraag waar heb je de vloerbedekkingset vandaan ? ik zoek nog nog een zwarte voor een 70er.
_________________________________________ Groeten Pascal
|
14 mei 2021 22:39 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Jazzy en zijn 914
Dank je. Ik heb hem besteld bij https://www.lakewell.com/, werd me door verschillende mensen aanbevolen. Heb niet veel vergelijkingsmateriaal maar de kwaliteit en pasvorm was prima in orde.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
25 mei 2021 11:09 |
|
|