Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 nov 2024 21:58



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Dinitrol 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Dinitrol
Omdat echte Porsches roesten (sommigen meer dan anderen :wink: ) heb ik wel eens een Dinitrol-behandeling overwogen.
https://www.dinitrolantiroest-centrum.nl/dinitrol-ml
Iemand hier ervaring mee?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


06 dec 2022 18:37
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Dinitrol
Ja ik heb het ooit gedaan bij een auto die ik had opgeknapt / gerestaureerd. Qua bescherming werkt het heel goed en ze hebben het grondig aangepakt. Met slangen door alle holle delen, gaatjes geboord etc. Half vloeibare wax in aantal delen binnen, tot daar was ik heel tevreden. Maar……
De onderkant wordt in 1 dikke laag bruine smurrie gezet - prima als beschermlaag en tegen roest, maar een crime als je ooit nog iets aan de onderzijde moet doen. En alleen de motor en uitlaat worden afgedekt, de rest wordt rücksichtslos ondergebaggerd, ook flexibele remslangen, ophanging etc. Ook niet heel fraai om te zien, dat was voor die auto toen (volvo 240 turbo) geen drama, voor een oude 911 zou ik t niet willen.

Dit was overigens bij Gosliga Leeuwarden en al minstens 10 jaar geleden.


06 dec 2022 19:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Dinitrol
De Autobianchi Abarth van mijn moeder in 1974 was ermee behandeld. Dat hielp prima. Hij was nu pas na 6 jaar doorgerot ipv na 3 jaar.
Je kreeg er gratis 2 liter remover bij, omdat het spul overal tussenuit liep en ook alle ruiten er op een gegeven moment mee vol zaten. Dat duurde vaak meer dan een jaar voordat het een beetje ingedikt was.
Volgens mij zijn er betere alternatieven zoals mark Sanders Wax. Hoor hier altijd goede verhalen over, maar zelf geen ervaring mee. M.i. moet je op zoek naar een wax die vloeibaar genoeg is om op alle plekken te vloeien, maar snel genoeg hard wordt zodat het niet overal uit blijft stromen.


06 dec 2022 19:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Dinitrol
Cazzo Super Veloce schreef:
Omdat echte Porsches roesten (sommigen meer dan anderen :wink: ) heb ik wel eens een Dinitrol-behandeling overwogen.

993 ? Niet doen!


.
_________________________________________
Rebel engineering


06 dec 2022 20:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Dinitrol
Vanwege wat Hans hierboven schrijft?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


06 dec 2022 21:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Dinitrol
Nu 2 maal een verhaal gehoord, niet erg positief.

1e, wat hier ook al aangekaard wordt, is dat alles waar later nog aan gewerkt moet worden geen pretje is voor de monteur. Echt alles zit eronder en is erg kleverig.
2e bij landrovers in dit geval, dat het roestproces juist werd versneld omdat alles opgesloten werd.
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


06 dec 2022 21:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Dinitrol
Wat Ticcie zegt, wil je de holle delen doen en/of de bodemplaat?

Dat laatste - bij mijn eerste roadster met een bedenkelijke corrosiereputatie was het eerst afstomen, vlugroest verwijderen en vervolgens coating met een Valvoline product - bleek wel effectief tegen roestpreventie. Toch tot ik em verkocht na 6 jaar tenminste.

Maar wat een ellende om aan te sleutelen, alles zat onder die plakkende smurrie. Het rook wel lekker als de boel eenmaal goed op temperatuur stond :lol: oh ja en bij de jaarlijkse keuring waren ze er ook niet blij mee omdat zo een behandeling kan gedaan zijn om een gebrek te verdoezelen.

Benieuwd naar Erwin zijn antwoord.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


07 dec 2022 0:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Dinitrol
Cazzo Super Veloce schreef:
Vanwege wat Hans hierboven schrijft?


Dat is niet de reden, ook al kan ik mij wel vinden in wat Ticcie , Hans en yohanv schrijven.

Een 993 heeft gewoon een ontzettend goede modern behandelde carrosserie die niet erg roestgevoelig is én aan de onderkant voorzien is van een dikke coating op rubberbasis. Daar moet je echt niks over heen spuiten. Juist bij een gave kit laag zie je beschadigingen en kun je die behandelen. Eenmaal alles onder een dikke laag tectyl zie je roest pas als het 'topje van de ijsberg'.

Dinitrol is een goed produkt maar wordt vaak verkeerd ingezet. En verkeerde produkten daarvan op verkeerde plaatsen.
Goedkopere en middenklasse auto's gebouwd tot in de midden 80-er jaren zijn wel gebaat bij een goede tectyleer beurt. Denk aan o.a. bijvoorbeeld een oude Escort MK1, een echte VW, de Citroën GSA/ BX modellen etc. etc. Die tectyleer je i.i.g omdat die auto's geen beschermende antisteenslag coating aan de onderkant hadden. Ik ben als leerling monteur begonnen bij Citroën, dus weet hoe het is om 2 jaar lang nieuwe Eendjes, GSA's, Axels etc. te tectyleren. Dat was met Valvoline ML en bitak. Dinitrol is ook een prima product mits zinvol aangebracht.


De 911 heeft een dikke laag goed beschermende coating. Vooral bij de jonge 993’s is deze nog in uitstekende staat. Heel af en toe tref ik een auto waarbij de coating op (veel) plaatsen beschadigd is en daar begint bij beschadiging van de zinklaag de bodem bij de beschadigde plekken uiteindelijk te roesten. Dat is bij auto's met hoge km stand, meestal origineel NL geleverd en zomer en winter gereden zonder voorzichtig te zijn of onderhoud aan bodem uit te voeren. Bij een tectylbeurt door een universeel station wordt daar over het algemeen overheen gespoten. Uitzonderingen daargelaten om niet alles over één kam te scheren.

Zelf verwijder ik beschadigde kit, maak alles goed schoon en maximaal roestvrij en bouw de originele lagen weer op met goede produkten en eindig met een als origineel herstelde kit laag op de beschadigde plekken. Daarna behandel ik de aluminium delen met een originele bruine waxlaag als de klant het wil en de auto ook 's winters gebruikt gaat worden.
Ik heb honderden foto’s van carrosserie onderkanten in belabberde ( dus ook 993) en later herstelde staat die ik de afgelopen 20 jaar onderhanden heb gehad. Te veel om hier effe te laten zien maar ik heb er toch een 993 bijgepakt als voorbeeld hoe ik het zelf doe en aflever. Ik doe het alleen op deze manier en anders niet en oja, ik sta niet te springen om nog meer werk dus redt jezelf als je het ook zo wilt hebben. :mrgreen:
Overigens is hier alleen normaal schoongemaakt, geen ijsstralen en ik heb niks is om optische redenen gedaan, ik ben geen autopoetser. Het moet voor mij wel een 'rij auto' blijven.

Om een 993 goed te behandelen tegen roest moet beginnende roest eerst aangepakt worden. Zinvol is het bijvoorbeeld om de achterbumper te demonteren om de beginnende roest aan te pakken die bijna elke 993 net voor de achterlichten aan het binnenscherm heeft. Op onderstaande foto's zijn op de binnenschermen achter witte plekken te zien. Dat zijn ontroeste plekken die ik gezandstraald heb en behandeld met twee lagen 2K epoxyprimer voordat de kit en gele aflak er over gaat.

Hier een aantal foto's van binnenkomst tot afleveren:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
_________________________________________
Rebel engineering


07 dec 2022 2:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Dinitrol
Top, dank je wel! Heel interessant om te lezen.
Maar ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, ik bedoel met name de behandeling van de holle ruimten, zoals kokerbalken, raamstijlen, deuren etc.
Mijn 993 is op de parafan na originele lak (met behoorlijk patina), dat wil ik graag zo houden. Heeft het zin om de holle ruimte te laten behandelen?
Bij de parafan kwam er op zeker moment zo'n klein kringeltje onder het raamrubber vandaan, dat heb ik meteen aan laten pakken, en daarom was er weinig roestschade.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


07 dec 2022 10:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Dinitrol
Cazzo Super Veloce schreef:
Maar ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest,


Niet duidelijk zijn kost mij altijd zoveel tijd :mrgreen:


Cazzo Super Veloce schreef:
Heeft het zin om de holle ruimte te laten behandelen?

Nee. In de holle ruimten, deuren etc. vind ik nooit roest bij een 993. Heeft geen zin en als je het al doet, dan niet met Dinitrol maar met een ML op wasbasis zoals Porsche die ook gebruikte.



Cazzo Super Veloce schreef:
Bij de parafan kwam er op zeker moment zo'n klein kringeltje onder het raamrubber vandaan

Dat zijn geen holle ruimten in de zin van kokerbalken etc. Die veel voorkomende roest onder bij de ingelijmde voor en achterruit heeft een andere oorzaak.
_________________________________________
Rebel engineering


07 dec 2022 10:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Dinitrol
Nogmaals dank voor je uitgebreide antwoorden en wat een top-auto's zijn het he, die 993tjes :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


07 dec 2022 12:12
Profiel
PorscheForum Rakker
991.1 GT3
Utrecht eo
Bericht Re: Dinitrol
Erwin schreef:
Niet duidelijk zijn kost mij altijd zoveel tijd :mrgreen:


Maar nu staan er wel onwijs gave foto's! Als techneut kan ik dat enorm waarderen. Ik heb ze even goed bekeken, mooi werk van je!
Ook fijn te zien hoe zo'n 993 in elkaar zit.
Heb je deze foto's ook van een 991 ;)


07 dec 2022 14:05
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Dinitrol
GT33 schreef:
Heb je deze foto's ook van een 991 ;)


Ik denk van niet, daar Erwin zich tot luchtkoelers beperkt :wink: :idea:


07 dec 2022 15:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Dinitrol
GT33 schreef:

Maar nu staan er wel onwijs gave foto's! Als techneut kan ik dat enorm waarderen.
Heb je deze foto's ook van een 991 ;)


Nee, een 991 heb ik nooit gedaan. Die zijn ook nog niet nodig om te ontroesten en terug te brengen in nette roestvrije staat :D



Omdat er ook hier nog maar weinig interesse is voor old skool techniek , speciaal voor jou nog een aantal foto's:

GT3 2005
Bij binnenkomst:
AfbeeldingAfbeelding

Tijdens het verwijderen van heel veel roestplekken :
Afbeelding

Heel wat uren (dagen) later:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

964 1992
Dit was ook een mooie (bodem) klus. Kan de beginfoto's zo niet vinden, alleen het eindresultaat.
Afbeelding
_________________________________________
Rebel engineering


08 dec 2022 12:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Re: Dinitrol
Ik heb deze week wel een roestige fietsketting ontroest door deze 48 uur in een bakje azijn te leggen :ba:


08 dec 2022 12:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Dinitrol
Pics or it didn't happen redriver!!! :roll: :wink:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


08 dec 2022 13:39
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Dinitrol
redriver schreef:
Ik heb deze week wel een roestige fietsketting ontroest door deze 48 uur in een bakje azijn te leggen :ba:

Je hebt de rest toch niet toevallig opgedronken toch? :twisted:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


08 dec 2022 14:00
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
Bericht Re: Dinitrol
Wauw, dat ziet er mooi uit Erwin! Ben ook met die van mij bezig, maar het gaat nog wel even duren voor die er zo uit ziet


08 dec 2022 14:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Dinitrol
Mooi Erwin, alsof die nieuw uit de fabriek komt 8)

Welk middel houdt de bodem nu het best roestvrij? Heb auto's gezien waarvan de bodem in de 2K coating was gezet, maar waar snel weer roest ontstond..
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


08 dec 2022 15:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Dinitrol
De GT en RS modellen zonder bodembescherming roesten nu eenmaal als er 10 jaar niet naar wordt gekeken maar wel gebruikt in weer en wind.

Deze GT3 heb ik ruim 6 jaar geleden ontroest en gespoten. Toevallig 2 weken geleden nog in de werkplaats gehad i.v.m. het jaarlijkse onderhoud. De eigenaar vond dat de bodem nog steeds zo mooi was.
Het roesten hoeft dus niet snel terug te komen.



Wel middel de bodem roestvrij houdt? Het belangrijkste is dat de roest echt goed weg is. Dat is ook het meest tijdrovende en vervelendste klusje bij bodem onderhoud.

Daarna een goede etsende epoxyprimer en een damp afsluitende aflak. Niet effe een spuitbusje of alleen voorlak dus.
Bij de gewone modellen in plaats van de aflak een goede bodembescherming van een (beige) niet hard wordende en overlakbare coating.
_________________________________________
Rebel engineering


08 dec 2022 16:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Dinitrol
Heb als jonge beginnende werknemer zo geleden van die vieze Dinitrol :oops:
Werkte bij een grote autohandelaar en elke verkochte auto kreeg deze behandeling bij Cees Stam in B.wijk.
Als je daarna aan de auto moest werken was een crime, een raampje in de deur of een slotje :evil:
Ook kwamen ze terug met een schade en dan kon ik aan de bak, ruik nog die lucht van de smurrie :scratch:
In het zonnetje en dan de achterklep opendoen, de troep liep in je nek.
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


08 dec 2022 17:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Dinitrol
Dat had ik een paar jaar geleden met de FJ Cruiser laten doen, en inderdaad bij warm weer......oude kleren aan! Wat een bende!


Afbeelding
:cheers:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


08 dec 2022 21:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Dinitrol
Normaliter zeg je "hou de wielen aan de onderkant"... maar deze is omgekeerd net zo toonbaar, Wow! :mrgreen:

Afbeelding

Maar houd de wielen aub aan de onderkant.... Wat n plaatje
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


08 dec 2022 22:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Dinitrol
molen934 schreef:
Heb als jonge beginnende werknemer zo geleden van die vieze Dinitrol :oops:
Werkte bij een grote autohandelaar en elke verkochte auto kreeg deze behandeling bij Cees Stam in B.wijk.
Als je daarna aan de auto moest werken was een crime, een raampje in de deur of een slotje :evil:
Ook kwamen ze terug met een schade en dan kon ik aan de bak, ruik nog die lucht van de smurrie :scratch:
In het zonnetje en dan de achterklep opendoen, de troep liep in je nek.

Haha, zo herkenbaar! Toen ik begin jaren 70 studeerde werkte ik parttime bij een autodealer. Alle nieuwe auto's kregen een Ml- en Tectyl behandeling (of hoe dat spul ook heette). Ik heb die paar jaren naast het sleutelen vele tientallen auto's gedaan. Smerig werk maar het betaalde goed! :mrgreen:


09 dec 2022 5:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.