Auteur |
Bericht |
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Leuk om te volgen ! Is de motor nog helemaal origineel ? M.a.w. niet gereviseerd of stalen bussen etc. etc. ?
Gr.
Dick
|
04 apr 2024 19:37 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
De motor in mijn auto is niet de originele, auto is van 1998, motor is van 1999, moet ergens in de eerste of 2e levensjaar vervangen zijn geweest. Intussen meer dan 223.000km op de klok. Ik heb de cilinders gisteren gescoped, alle 6 zien ze er prima uit.
Hij heeft bij de vorige eigenaar een Guldenberg hydrostatisch ims lager gekregen, rms is ook al eens gewisseld geweest, koppeling en AOS ook.
Wat ik er nu aan doe is vooral ten goede van de levensduur en alles goed te willen houden. Op en dag zal die sowieso moeten gereviseerd worden, maar dat zal nog niet voor direct zijn!
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
04 apr 2024 22:41 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Toont maar weer aan dat tikken niet altijd bore-scoring betekend zeker zonder olieverbruik en of rokende of zwarte uitlaatpijpen Bij goed onderhoud is de 996 gewoon een volwaardige 911 en dus een topauto
|
05 apr 2024 7:41 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Ik had inderdaad gelezen dat er al een andere (ruil) motor in zit maar vroeg me dus af of deze misschien gereviseerd was of gemodificeerd met stalen bussen etc. etc. Ja dat IMS lager van Guldenberg staat ook nog op mijn 997 lijstje. Ik ga binnenkort ook eens mijn cilinders aan een onderzoek onderwerpen. Mijn 3.6 blok verbruikt bijna niets aan olie, geen rookpluimen en beide uitlaatpijpen ook donker-bruin (niet zwart in ieder geval). 223.00 is toch een respectabele kilometerstand voor het vloeistof gekoelde blok waar al zoveel over geschreven is.
Gr. Dick
|
05 apr 2024 9:41 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Scopieren zonder olieverbruik levert je, behoudens zorgen, weinig op. Meer dan 3 ton op de klok bij goed onderhoud is geen uitzondering en enige mate van scoring bij een dergelijke kilometerstand is aannemelijk, maar betekend bij geen of nauwelijks olieverbruik absoluut (nog) geen noodzaak tot revisie en spekt alleen maar het revisiebedrijf. Bij scoring kun je rustig afwachten tot het olieverbruik overmatig gaat worden, want bij doorrijden wordt de revisie er niet duurder op, nieuwe cylinderbussen worden nieuwe cylinderbussen punt. IMS is heel wat anders, want daar kan de motor van het ene op het andere moment volledig de geest geven.
|
05 apr 2024 10:56 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Scopen zonder olieverbruik geeft mij geen zorgen, eerder bevestiging dat alles ok is. Wat de 3.4's of 5-kettingmotoren ook goed lusten zijn variocampads. Maar gezien geen plastic in de olie of filter gevonden werd is dat nog niet aan de orde. Nu dat is allicht wel iets wat ik zal uitbesteden om te laten doen als het zover is. Gisteren weer stevig aan de bak, en vrijdagavond ook een uurtje of 2. De vervelende afgebroken bout van de motorsteun die daar nu al een jaar zit is nog steeds niet weg. Al een boor of 10 op gebroken, van alles geprobeerd. Je zou zeggen nieuwe motorsteunhouder, maar dat hoort samen met het hele achtereind van het chassis en is een stuk van 1200 euro en dat impliceert nog een hele hoop ander werk. Dus daar even kijken naar een andere oplossing, er zal sowieso wat lassen aan te pas komen om het weer helemaal ok te hebben. Ik zou toch graag beide motorsteunen terug met 2 bouten vast hebben zitten. Oliepompdeksel eraf, nieuw 6-kantsleuteltje op de IMS-kant steken die het tandwiel van de oliepomp aandrijft. Nieuwe O-ring erin, stuk wat properder gemaakt. Kous af. Oude thermostaat en waterpomp eraf. Nieuwe lage temperatuurthermostaat en nieuwe waterpomp erin, de waterpomp is puur preventief. Verder worden alle waterslangen op 1 na van de motor vervangen. (Nu het water er toch uit is). Porsche heeft me hier wel liggen, want een slang is veranderd van vorm, waardoor je ook een andere stalen buis moet kopen (zie hieronder met de blauwe doek er nog in). Stukken besteld. Volgend zullen de bougiebuisjes etc zijn.
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
08 apr 2024 9:27 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Lekker bezig, leuk om te volgen
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
08 apr 2024 11:20 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Wel als je enige scoring had gezien
|
09 apr 2024 7:58 |
|
|
Harry_sz
Vroeger : 2.4T en 3.2 Carrera. Nu 996 3.4, Ferrari 308, Alfa Giulia en BMW Z4Elst (Utr)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Leuk man lekker bezig! Een deel (bobines, bougies, buisjes etc) heb ik vorig jaar ook zelf gedaan bij mijn (voormalige) 996. Die bougiebuisjes vond ik soms nog lastig om er weer in te drukken trouwens. Je kunt soms lastig kracht zetten bij sommige cilinders.
|
09 apr 2024 10:20 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Hoop vooral dat ze er vlot uit komen. Het is inderdaad lastiger met de beugels van de einddempers die er nog voor zitten ...
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
09 apr 2024 11:58 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Gisteren weer een avondje verder gedaan, allemaal zaken waar ik niet afhankelijk ben van die stomme afgebroken bout (hiervoor heb ik wel 2 boren kunnen lenen van een klant die stevig maatwerk in metaal levert ...). Begonnen met de ventilatiepijp boven cilinderbank 2. Via Werksmotor (onafhankelijke porsche-specialist die vooral motorrevisies doet) hun instagramaccount gezien dat je een dichtingetje dat op de 3.4 996jes te klein is en altijd lekt (wat ook het geval was) kan vervangen met een rubbertje van een 997 ims. Het was aan die ventilatiebuis inderdaad een dikke koek van vet, olie en vuil. Hieronder de ringetjes, links oud, rechts nieuw en net iets dikker. Om hier makkelijk aan te kunnen met de motor in de auto doe je best de dikke waterslang uit de weg, voor mij niet erg, ik moest nog wat materiaal bestellen en heb dan besloten om alle waterslangen van de motor maar te vervangen, het is allemaal 25 of meer jaar oud, dan kan dat geen kwaad. Eens dat erin zat me gefocust op de bougiebuisjes, deze gingen er eigenlijk belachelijk gemakkelijk uit ... de o-ringetjes en zeker de uiterste waren redelijk plat geworden. Daarna de nieuwe met nieuwe o-ringetjes klaargemaakt. De nieuwe geplaatst, dit ging ook relatief gemakkelijk, ik kon doordat de dempers er af zijn goed druk zetten om ze erin te poppen. Vervolgens beide nokkenasdeksels nog wat ontdaan van overtollig vuil, 't is geen concoursstaat motor, maar het vuil is er dan mee af. Vervolgens de nieuwe bougies en bobines (997 upgraded) erin. Afwerken doen we met nieuwe hitteschilden daar de oude in een redelijke frikandellenstaat verkeerden. Let wel met de 997 bobines heb je langere schroeven nodig en ook wat spacers omdat deze hoger zijn. Ik loste dit op door de oude schroeven van de thermostaat te hergebruiken en als spacer 2 M8 moertjes ertussen te steken. Gisteren met een uur of 11 's avonds dan maar het licht in de garage uitgedaan. Daarna nog wat items van de lijst afgevinkt die uitgevoerd zijn. Zo, volgende week weer verder als de nieuwe resterende waterslangen binnen zijn.
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
11 apr 2024 13:33 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Schiet lekker op!
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
11 apr 2024 16:52 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Deze week weer wat verder. Nieuwe versnellingsbakolie (75w90), want mijn eerste versnelling was bij koude motor heel stroef om in te geraken, je moest altijd via 2 naar 1 gaan. Tijdrovende klus want ik had geen grote spuit en er gaat zo'n 2,8 liter in. Met het vervangen van de gasveer van de frunk is vooral mijn hoofd zeer blij zodat ik mij hier niet meer aan stoot. Vervolgens samen met mijn pa het resterend stukje bout toch uit de motorsteunschaal gekregen. Dit met geleende boren van een klant die veel meer hitte kunnen verdragen dan je standaard boortjes. Vervolgens terug begonnen aan de wederopbouw/inbouw van alles, motorschaal erop, en motor hangt ook terug aan de motorsteunen. Zaterdagnamiddag heb ik nog wat tijd om weer verder te gaan.
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
18 apr 2024 10:51 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
AFgelopen avond maar weer al wat aan de arbeid. 8.5L 5w50 van Mobil1 erin samen met 1 bus LiquiMoly Ceratec. Koelvloeistof ook gevuld, maar moet nog ontlucht worden. Na hem eerst even zonder catalysator of einddemper gestart te hebben (ik kon het echt niet laten), de cats gemonteerd met nieuwe dichtingen en boutjes en montagebeugeltje etc .... Even later stond die dan terug op z'n 4 wielen. Ik wacht op nog wat metalen bussen die in de beugel zitten van de einddemper, had daar uiteraard afgebroken bouten en metalen bussen etc ... Gezien mijn wielbouten er redelijk afgeleefd begonnen uit te zien heb ik ze maar wat opgeschuurd en voorzien van een laagje verse verf. Morgen ontluchten en wielkasten achter opkuisen, dan kunnen de zomerwielen eronder.
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
20 apr 2024 0:34 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Afgelopen zaterdag en gisteren weer verder gegaan. Per wielenwissel (zomer/winter) heb ik de goede gewoonte op al mijn auto's de wielkasten te poetsen zodat daar het vuil dat tijdens gewone wasbeurten achterblijft toch weg geraakt. Vervolgens begonnen met de zomerwieltjes te plaatsen. Aan de voorkant werden de oude remschijfluchtgeleiders vervangen door die van een 996/997 GT3, de oude zagen er droef uit en dit is eigenlijk een upgrade die goedkoper is dan het niet GT3-onderdeel. Ik wacht eigenlijk nog op enkele onderdeeltjes voor de montagebeugels van de einddempers, maar voorlopig toch maar in mekaar gezet want deze zondag een rit met de auto. Gisterenavond nog een eerste testrit gehad na het ontluchten van de waterkoeling, de nieuwe koude temp thermostaat lijkt me goed te werken, watertemperatuur ging niet hoger dan 80°C, het was ook wel vrij fris gisterenavond/nacht, dus nog een beetje meer evaluatie is nodig, maar voorlopig lijkt alles me goed en met de rest ben ik ook wel tevreden. Er staan nog een paar items open, maar die zijn vooral naar exterieur toe en de carbon-opvangbak bij de tankvuldop. Mogelijks mettertijd nog een short shifter en nieuwe versnellingsbakkabels en dan nog wat verbeteringen aan het interieur (toevoegen usb voor opladen van gsm en misschien iets waarmee muziek via bluetooth kan gestreamd worden).
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
25 apr 2024 20:03 |
|
|
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Leuk om te zien allemaal!
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
26 apr 2024 10:59 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Intussen zit de eerste langere rit met de wagen er al weer op! In totaal wel nog 2 liter "koelvloeistof" moeten bijgieten, maar dat was het dan ook. Heerlijk weer achter het stuur te kunnen zitten. Hier wat plaatjes van de rit van vorige week. Er komen nog een paar puntjes aan die nog op het lijstje staan om dit jaar uit te voeren. Allicht gaan we er eind September ook mee op reis naar de Dolomieten. Paar pasjes meepikken en stevig hiken!
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
05 mei 2024 13:21 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Weer effe bijgelezen hier. Gaaf dat je dat allemaal zelf kan en doet!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 mei 2024 20:26 |
|
|
csteenbe
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Leuk om te lezen
|
10 mei 2024 7:11 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Het lampje van mijn remmen brandde reeds enige tijd. Wist dat de achterste schijven en blokken wel bijna aan de beurt waren, maar 40km na vervangen van de achterste de voorste dus ook. Dus nieuwe Brembo schijven en blokken rondom. Schijven achteraan er af en ingesmeerd. Idem vooraan. Redelijk versleten achterste blokken, de voorste zagen er gelijkaardig uit. Nieuwe schijven Achteraan gemonteerd Vooraan had ik deze clips stukgeklopt omdat ik hem er was vergeten uitnemen. Hierdoor een hele nieuwe remreparatieset mogen aanschaffen waardoor alles er netjes nieuw uitziet. En vooraan ook klaar Morgen samen met een vriend die en 3.2 Carrera heeft met G50 versnellingsbak ermee door het noorden van Frankrijk gaan toeren en 's avonds afsluiten met mosselen aan Cap Griz Nez. Fijn weekend voor de boeg. Tevens jeukt het nog wel voor enkele leuke upgrades in de toekomst, vooral een 996.1 GT3 voorbumper en de zomervelgen moeten eigenlijk eens een opfrisbeurt genieten., maar we hebben ook net een huis gekocht dus dat zal allicht even moeten wachten.
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
10 aug 2024 0:48 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Lekker bezig hoor! Op de foto van de einddempers viel me op dat je de ophangbeugel bout en de 'sleeve' waar je de einddemper verbindt met de cat wat gedraaid hebt zitten. Op deze manier blijft straatvuil (of iets anders dat uitsteekt vanaf de weg makkelijk hangen in je schroefdraad. Origineel zitten beide dingen wat gedraaid zodat ze wat meer achter de buizen van de uitlaat zitten en wat minder het eerste vuil hoeven op te vangen.
|
10 aug 2024 10:21 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Gaaf project en super dat je dat allemaal zelf kan doen.Dat geeft een enorme voldoening lijkt mij.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
11 aug 2024 11:59 |
|
|
Olivierv
996.1 C2Gentbrugge (BE)
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Dit moet ik inderdaad eens corrigeren. Nu kan ik daar natuurlijk evengoed voor baanveger doorgaan? Ik ben intussen 2j eigenaar van deze wagen, mijn insteek om de wagen "goedkoop" aan te schaffen en hem stelselmatig verder in orde te brengen werpt wel zijn vruchten af. Er zijn nog enkele puntjes waar ik wel verbetering wil. - Schakelmechaniek (is gewoon bijna versleten). (zit te kijken naar numeric en sowieso ook nieuwe schakelkabels) - Zomerwielen laten refurben - 996.1 GT3 voorbumper - Zien dat de motor mechanisch in orde blijft. - uitlaatbouten en dichting op het spruitstuk nog vernieuwen In die 2 jaar heb ik de wagen van 215.705km naar 230.135km gereden, de laatste 3500 waren zeer leuke door een roadtrip naar Zwitserse Alpen en de Dolomieten. De wagen heeft ook slechts 1 keer een half uur dienst geweigerd op een zaterdagavond op een bergpas. Sustenpass Zwitserland Klausenpass Zwitserland Passo Del Erbe Italië
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
06 okt 2024 0:33 |
|
|
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Prachtige plaatjes! Mooi dat je er zoveel mee hebt kunnen rijden .
|
06 okt 2024 11:17 |
|
|
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Prachtig, die bergplaatjes.
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
07 okt 2024 11:56 |
|
|