Auteur |
Bericht |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 911 SC Targa - revisie motor
Hoi, zoals aangegeven in mijn oude topic, bij deze het nieuwe topic over de revisie van de motor van mijn 911. Het begon met op een vrijdagavond de mortor en bak er weer onderuithalen. De zaterdagochtend daarna heb ik de auto zelf weer naar huis gebracht op de aanhanger en daarna de motor en bak opgehaald. Alles thuis weer gestald in mijn garage, zodat ik op m'n gemak aan de slag kan. Allereerst de bovenkant 'kaal' gemaakt (injectie & inlaten, kabelboom, topcover, dynamo, etc.). Toen werd meteen het eerste probleem zichtbaar; olie in de inlaat van cilinder 2. (alle anderen zijn droog)  Klepgeleider? Hoogstwaarschijnlijk wel, maar ik zal vast nog wel e.e.a. tegen gaan komen. Intussen waren mijn motorstand en bevstigingsbeugel ook binnengekomen en heb ik de motor hieraan bevestigd. Dat werkt echt een stuk praktischer als je de motor 360 graden kunt ronddraaien. Vervolgens de motor 180 graden gedraaid om de uitlaat te demonteren. Wat een klus is dat zeg. Dat ding zit er al 45 jaar onder en de bouten waren flink verroest en dus vergroeid met het geheel. Dus, flink spuiten met kruipolie, wrikken en stoken met brander. Gevolg: gedemonteerde warmtewisselaar rechts en de rest in één gehaal, 2x gebroken draadeind, 2x losgekomen draadeind en een aantal dolgedraaide boutkoppen en moeren, die laatste aan de flenzen van de pijp. Die haal ik nog wel los. Ik houd er in ieder geval al wel rekening mee dat er ook veel olie in de katalysator en in de demper zit. Kijken wat we daarmee gaan doen.  Nu zijn ook de uitlaten goed zichtbaar en 4 van de 6 hebben flinke olie- en koolaanslag.  Klepgeleiders? Ik ga het zien als de koppen eraf zijn... Vervolgens heb ik er nu de covers van de distributie vanaf gehaald. Nog oude en zelfs vastgezette tensioners zitten erin. Woensdag weer verder met de nokkenassen en cilinderkoppen.  Wordt vervolgd!
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
05 mei 2025 18:11 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Dans een mooie klus!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
05 mei 2025 20:52 |
|
 |
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Mooi bezig Maarten! Die ene klepgeleider zal niet alle rook hebben veroorzaakt, dus er is vast nog meer te vinden  .
|
05 mei 2025 21:37 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Ik vind dit eigenlijk al wel genoeg. We gaan lekker door met ontmantelen.
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
05 mei 2025 22:02 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Je gaat vast wel meer gekke dingen tegenkomen want de motor is ooit door een hobbyist in elkaar gezet. Kijk goed hoe alles zit voor je het losschroeft, probeer te begrijpen wat je ziet en maak niet de veel gemaakte fout door iets terug te monteren zoals het zat! Ik neem aan dat je ook het carter splitst? Veel plezier en succes met demonteren. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 mei 2025 10:17 |
|
 |
porschenot
ex 993 ex 996
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Suc6 met de operatie Volgens mij ga je heel veel foto’s als back up maken
|
06 mei 2025 12:24 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Als dat nodig is… stap voor stap nu.
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
06 mei 2025 18:29 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Nodig? Denk het wel.
Verstandig dat te doen? Zeker weten.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 mei 2025 21:00 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Hoi Erwin, wat maakt dat je dat denkt?
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
06 mei 2025 21:25 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Ik heb mij nu niet ingelezen op andere topics van jou om te weten te komen hoeveel kilometer de motor gelopen heeft etc. Maar die ene foto met de gedemonteerde distributiedeksels maakt duidelijk dat het goed mogelijk is dat de tussenaskettingwielen aan vernieuwen toe zijn. De nokkenastandwielen zitten verkeerd gemonteerd. De slijtage daardoor kan ook zichtbaar zijn in de lagerschalen. Sowieso moet je de nokkenas en spannertandwielen vernieuwen door de gemaakte fout door de vorige 'monteur'. En de kettingen, want de linker lijkt langer dan de rechter, of de linker tandwielen zijn verder versleten dan rechts. Dat alles kun je alleen zien bij gedemonteerde carterhelften.
Jij hebt de motor van te voren niet schoongemaakt. Dat hoeft ook niet als je de carterhelften toch demonteert. Maar bij een deelrevisie of reparatie maak je altijd eerst de motor schoon zodat er geen zand etc. in de deels geopende motor kan vallen. Je hebt dat niet gedaan, dus de logische conclusie is dat de motor compleet uit elkaar gaat. En je spreekt daarbij over revisie in de topictitel. Bij een revisie gaat een motor compleet uit elkaar, anders spreek je over een reparatie of deelrevisie. Deelrevisie is bij een goede motor tot zo'n 150.000 km een optie.
Als ik zo iets stoms tegenkom als verkeerd gemonteerde kettingwielen gaat de motor compleet uit elkaar om de tussenaskettingwielen te beoordelen en de kettingen te vernieuwen. Sowieso is het te horen geweest dat de kettingwielen verkeerd gemonteerd zitten.
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 mei 2025 23:46 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Ik probeer alles zo goed mogelijk te begrijpen, wat bedoel je precies met verkeerd gemonteerde nokkenastandwielen?
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
07 mei 2025 7:03 |
|
 |
porschenot
ex 993 ex 996
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Zou maar goed luisteren naar dr.Erwin die reviseert ze inmiddels met zijn ogen dicht
|
07 mei 2025 7:36 |
|
 |
Gerard83
Porsche Boxster '04 2.7
Audi s4
Porsche 914
vw golf 1 cabrioRijssen
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Nokkenas tandwielen moeten uit geshimd worden zodat de ketting niet aanloopt aan de zijkant van de tandwielen. Bij jou op de foto is duidelijk te zien dat sowieso je rechter nokkenas tandwiel (cil 4/5//6) aan de zijkant blank en ingelopen is. Dit betekend dat het tandwiel niet goed uit geshimd was/is. En het lijkt zo op de foto, dat je linker spanner verder uit staat dan de rechter. ook weer een hint dat er wat mis is. Probeer een werkplaats handboek te vinden voor jou type motor, word het een stukje makkelijker van. En ik hoop dat je een adres hebt, waar je het speciaal gereedschap kunt lenen. Als je dit alleen moet aanschaffen voor eenmalig gebruik word het een kostbare zaak.
|
07 mei 2025 19:43 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
07 mei 2025 20:05 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Precies zoals ik het zeg: verkeerd gemonteerd. Zoals alles kun je ook een nokkenastandwiel goed en fout monteren. Ik bedoel dus niet het uitlijnen van de distributieketting en de diepte van het tandwiel afstellen met shims, want dat gaat in dit geval niet meer. Je ziet duidelijk dat het tandwiel 'op de kop' gemonteerd zit. Zoiets moet je opvallen als je een deksel demonteert. Of de foto ziet.
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 mei 2025 23:04 |
|
 |
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Dit zou mij natuurlijk bij het monteren van mijn eigen nokkenastandwielen nooit gebeuren, want daar let ik altijd heel goed op  . "als je wil dat de motor gaat ratelen, moet je hem vooral zo in elkaar zetten".
|
08 mei 2025 9:31 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Hoi allemaal, dank voor al jullie tips en adviezen. Ik neem ze ter harte. Gelukkig heb ik een zeer ervaren specialist (356 & 911) die meekijkt/-helpt bij de cruciale activiteiten. Hij neemt ook het draaiende gedeelte onderhanden. Wat dat betreft ga ik geen risico’s lopen. Mijn plan is sowieso om zowel motor als later ook de bak in een keer goed te doen. Tenslotte wil ik uiteindelijk veel rijden en er van genieten!
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
08 mei 2025 22:33 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: 911 SC Targa - revisie motor
Inmiddels is de distributie gedemonteerd en zijn de tuimelaars en de nokkenassen eruit en ook beide nokkenascases zijn eraf. Volgende stap is komend weekend het demonteren van de zes koppen.
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
08 mei 2025 22:46 |
|
|