Re: 986 project (doel: V8)
Lekker blok, zo'n Audi BBK! Ik heb er ook eentje gehad in mijn S4 B7 (met de nodige sleutelervaring)...
Nu dit blok toch nog los ligt, even een paar tips:
• Vervang de kettingspanners en kettinggeleiders. De plastic kettinggeleiders gaan/zijn op deze leeftijd allemaal kapot. Vervang ze dan door de RS4 variant, die zijn deels van metaal en zullen veel langer meegaan.
• Ook de nokkenasverstellers willen nogal eens versleten zijn. Deze kun je bij AMTuned laten reviseren.
• Pakking oliekoeler vervangen. Lekken op deze leeftijd.
• Klepdekselpakkingen: vervangen door die van Elring en insmeren met CurilT. Ook de (veel te dure) boutjes vervangen (28 stuks volgens mij...). maar misschien dat je daar na de inbouw nog wel bij kunt.
• Pakking oliefilterbehuizing vervangen.
• Pakking v/d 'valley pan' vervangen en die ruimte goed schoonmaken. De coating van de oude pakking laat helemaal los en kan je oliekanalen verstoppen.
• Secundaire luchtpump laten wegschrijven en afdoppen. Scheelt weer wat ruimte en onnodige zooi in de motorruimte.
Olietip: Motul 8100 Power 5W-50
Als je vragen hebt over dit type blok, stuur me gerust een PB.
Leuk project om te volgen, succes!
Zo hing mijn BBK blok erbij na al het bovenstaande (en ongetwijfeld nog wat andere zaken die ik intussen alweer ben vergeten):