Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 18:47

Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Restauratie Carrera 3.0 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Service engineer
Horssen
Bericht Restauratie Carrera 3.0
Begin van het jaar heb ik een 911SC 1977 aangeschaft met schade aan de voorkant. De rede dat ik voor een schade auto heb gekozen is dat ik deze voor een redelijke prijs kon kopen en dat ik de ruimte en mensen met de kennis om een auto te restaureren te beschikking heb. In mijn mening is het moeilijk te bepalen of een gerestaureerde auto goed of slecht is gebeurd, het is moeilijk om onder de lak te kijken. Ook hebben het meer en deel van de oldtimer auto wel eens schade gehad uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Als je het restaureren in eigen beheer doet en laat doen dan weet je wat je krijg en hebt als de auto klaar is. Voor de restauratie wordt er zo veel mogelijk originele onderdelen gebruikt. Als dit niet mogelijk is word gekeken naar het beste alternatieve. Mijn streven voor deze auto is een zo een origineel mogelijk resultaat. Deze auto wordt niet voor de handel gerestaureerd dus het mag wel wat geld kosten.

Meevaller:
De auto is gekocht als een Porsche 911 SC. Nu blijkt naar controleren van de papieren en identificatie nummers dat het gaat om een Carrera 3.0. Het is mijn eerste Porsche dus ben nog niet zo bekent met de verschillende versies van een 911. Maar van de informatie die ik tot nu toe heb verzameld blijkt een Carrera 3.0 zeldzamer en de waarde van de auto word hoger getaxeerd (of iemand het getaxeerde bedrag wil betalen is maar de vraag).

Planning:
Ik ben begonnen aan de auto in juni dit jaar. In verband met mijn werk kan ik niet in de avond uren en in het weekend aan de auto werken ik ben namelijk werkzaam als service monteur en reis hiervoor de wereld over. In het begin van het jaar was het behoorlijk druk dus in juni had ik pas genoeg vrije tijd om te beginnen aan de auto. Ik hoop zomer 2012 de auto rijden te hebben.

Uiterlijk:
Momenteel is de auto voor 80% gedemonteerd alleen de motor versnellingsbak en ophanging moet nog gedemonteerd worden. De schade is hersteld en oude schade die weg geplamuurd was is ook hersteld. Ook zijn rotte plekken (roest) weg gehaald en vervangen voor nieuw plaat werk. Alle schade is uitgedeukt door een professionele schade hersteller (+/-15 jaar werkzaam in de autoschade). Nadat de auto volledig is ontdaan van de lak (van binnen, buiten en onder de auto wordt de lak verwijderd) worden de laatste onevenheden weggewerkt met tin en dus niet met plamuur. Voor het lak werk wordt er gekozen voor eerst epoxy dan grondlak en een twee componenten aflak kleur wit (908 grand prix white). De auto word naar het spuit werk gepolijst voor een zo een mooi mogelijk afwerking. Hierna wil ik de Carrera stickers op de flanken en de fuchs velgen zwart met de velgrand en het hart aluminium kleur (dit is volgens mij niet origineel op de 3.0 Carrera maar ik vindt dit zelf te mooi om dit niet te doen, en uiteindelijk is het mijn auto).
Voor een zo een goed (mooi) mogelijk eind resultaat worden alle rubbers vervangen van de bumpers, deuren, ramen etc. Het glas van alle lampen wordt vervangen voor originele nieuwe exemplaren.

Interieur:
De stoelen zijn nog gaaf voor de leeftijd alleen beide stoelen hebben een scheurtje( van vermoedelijk het instappen naar het achterbankje) aan de achterzijde van de stoel. Dit wil ik nog laten herstellen, ik wil namelijk de (volgens mij) skai lederen bekleding niet vervangen. De matten set en de witte hemel wordt vervangen door exemplaren van Lakewell (volgens mij de beste keus, tips altijd welkom). De klokken winkel en het dashboard is nog in goede staat, alleen oppoetsen. Er worden wel wat knopje en schakelaartje vervangen omdat deze wat vervaagt zijn. Verder ben ik nog op zoek naar een gepaste radio die mooi aansluit bij het uiterlijk van het interieur (tips welkom).

Techniek:
De motor en de versnellingsbak zijn al gereviseerd (minder dan 5000km mee gereden). Het rem gedeelte wordt na gekeken en de afdichting vervangen. Ook worden de remleidingen vervangen. Alle ophanging rubbers worden vervangen. Verder is het de bedoeling de lagers van de aandrijving te vervangen (wiel lagers etc). Ik ben nog niet begonnen met het technische gedeelte dus er zal vast nog wel meer bij komen (sommige mensen zeggen een hobby moet geld kosten!).

Groeten Bob

07 dec 2011 11:49
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Restauratie Carrera 3.0
Afbeelding

07 dec 2011 11:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Service engineer
Horssen
Bericht vast wat foto's
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De rode lak is om de naden beter te zien mag ook een andere kleur zijn

Voorbeeld voor het eind resultaat maar dan zonder ducktail
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Bobje op 07 dec 2011 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.

07 dec 2011 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Service engineer
Horssen
Geduld is een schone zaak

07 dec 2011 12:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Lada
Helemaal in het zuiden.
Mooi. Succes :thumleft:

07 dec 2011 12:07
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht Re: vast wat foto's
Bobje schreef:
Afbeelding

Ik had de motor en bak er als eerste uit gehaald ... mss een sta in de weg, maar dan kan je wel meteen overal bij en is door de vermindering in gewicht de auto makkelijker te verplaatsen ..

... is "leergeld" wat ik betaald heb :wink:

Afbeelding

07 dec 2011 12:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Service engineer
Horssen
Bericht Re: vast wat foto's
De rede dat de motor er nog niet uit is het gewicht (stabieler op de richtbank). We zijn de voorkant nog aan het richten. Hopelijk zijn deze week de nieuwe rubbers binnen dan kunnen we de voorzijde passen en bij stellen. Hierna gaat de motor en bak er uit.

07 dec 2011 13:40
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
Mmmm, is dat wel zo'n goed idee..??
Heb je straks je koppen vol met olie staan....

07 dec 2011 13:42
Profiel
Moderator
911 Carrera S
.. als je het over mijn foto hebt. Cloaca :arrow:

Motorolie was afgelaten - en de motor is er niet snel daarna uitgegaan ... grotendeels gedemonteerd, schoongemaakt, etc.

Voor het evt. richtwerk is het inderdaad beter als de motor er nog in zit .. want zelfs bij de coupe' zie je dat de koets anders 'staat' als er geen motor (en bak) in hangen .

07 dec 2011 14:58
Profiel WWW Facebook 
Porsche diversen
Overijssel
Olaf schreef:
.. als je het over mijn foto hebt. Cloaca :arrow:

Motorolie was afgelaten - en de motor is er niet snel daarna uitgegaan ... grotendeels gedemonteerd, schoongemaakt, etc.

Check..!! :thumleft:

07 dec 2011 16:54
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Graag veel foto's van de restauratie, ben zeer benieuwd wat je allemaal tegenkomt.
Hoe zijn de dorpels en voorruitsponning??

Afbeelding één van de laatste uit de reeks,proficiat :thumleft:

07 dec 2011 17:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Service engineer
Horssen
Voorruit sponning zijn beide zijde verroest en worden vervangen.
Afbeelding
De dorpels zijn ook slecht en er is al aangelast en hersteld (niet goed) ik heb hiervoor al nieuw plaatwerk besteld (slotplaat en dorpel). Misschien zaterdag aan de dorpels werken.

07 dec 2011 19:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Cayenne 3.6 bj 2008 Corvette C5 bj 1998 ex Porsche 964 C4 bj 1990 Porsche 997 Carrera S bj 2005
10 km ten zuiden van Nijmegen
Waarom heb je bij de deur een stuk witte lak laten staan ? (aan bestuurders zijde rondom deurklink)

Haal je de voorspatborden er ook nog af ?

07 dec 2011 19:39
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Volgens mij zijn de voorspatborden er al vanaf :popcorn:

07 dec 2011 19:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche Cayenne 3.6 bj 2008 Corvette C5 bj 1998 ex Porsche 964 C4 bj 1990 Porsche 997 Carrera S bj 2005
10 km ten zuiden van Nijmegen
Ja gelijk Olaf.

Op de laatste foto is in ieder geval aan bestuurderzijde ( een deel van?) een spatbord niet aanwezig.

:cheers:

07 dec 2011 19:46
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Unteed schreef:
( een deel van?)

.. dat zou wat zijn, als hij inderdaad alleen dat hoekje bij de parafan er uit heeft geslepen :mrgreen:

07 dec 2011 19:49
Profiel WWW Facebook 
Leuk topic ga ik volgen.

07 dec 2011 19:58
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Mooi project! Ambitieuze planning hoor, komende zomer al rijden...dat zal dan niet alleen uit de avonduurtjes en weekenden komen...

07 dec 2011 20:04
Profiel ICQ 
carrera 3.0 1977
Asperen
dat is een leuke verrassing, betalen voor schade SC en dan blijkt het een C3.0 te zijn... 8) :thumleft:

Succes met dit mooie project!

07 dec 2011 21:39
Profiel
981 Boxster GTS
Welkom Bob "de mazzelaar" met jouw mooie project.

Een schade SC (= niet te duur) kopen en een C3.0 ontvangen, probeer dat maar eens met een schade 996 en dan een GT3 krijgen :wink:

Leuk project om te volgen, ben trouwens benieuwd hoe de B-stijlen er uit zien . . . vooral onderin . . . en wat je daar achter nog allemaal voor ellende tegenkomt.

08 dec 2011 15:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Service engineer
Horssen
Onder bij de B stijlen en dorpels is het inderdaad een ellende. Ik heb hier nieuwe slot platen en dorpels voor besteld. Deze worden dus vervangen. Op de foto is er maar een klein stuk weg geslepen, rede hiervoor je kunt altijd een groter stuk er uit slijpen maar niet kleiner. Nu dat we in de dorpel kunnen kijken blijkt ook aan de linker zijde een versteviging balk rot te zijn deze is ook besteld.
Afbeelding

12 dec 2011 12:57
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
Goed bezig..!!
Voelt straks weer helemaal goed als die rotte troep eruit is en je weer naar blinkend metaal zit te kijken......

12 dec 2011 13:08
Profiel
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Mooi project! Krijg ook weer zin in nieuwe uitdaging... Ook TOP kleur :D

12 dec 2011 13:23
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345