Auteur |
Bericht |
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Dit weekend weer enkele uren met de 931 doorgebracht. Ik ben begonnen an de revisie van de onderstel. De plan was om de achterdempers te vervangen en de voorpoten uit te bouwen. Terwijl ik de auto aan het restaureren was, was ik blij verast toen ik onder de viezigheid een nette set Monroe gasdempers had gevonden. Maar na enkele honderd kilometers wist ik dat ze mooi van buiten, en lelijk van binnen waren. De auto ging altijd erg deinen na verkeersdrempels en was niet echt vertrouwenwekkend in de bochten. Als ik hard een bocht in ging voelde ik de neus duiken en daarnaast ging de hele auto ook wat zwabberen. Omdat ik altijd met de eenvoudige klusjes als eerste beginnen ben ik ook aan de achterkant begonnen. Geen veren o.i.d. dus oude dempertje er uit, nieuwe dempertje in, en klaar. Nieuw vs. Oud De Monroe's waren zo slecht dat ik ze zonder moeite met twee handen in elkaar kon drukken Daarnaast zie je op de foto dat de bovenste bus bijna helemaal verdwenen was...echt niet goed. En gemonteerd Daarna was het de beurt van de voorste ophanging. Een beetje meer complex dan achter maar goed te doen als je rustig doorwerkt. Na een beetje speurwerk op de vele 924 fora en heel veel kruisverbanden zoeken met VW en Audi onderdelen websites is het me gelukt voor maar €80 twee spiksplinternieuwe draagarmen van Bilstein met nieuwe bussen en fuseekogels te scoren Alleen de bussen en fuseekogels kost al €150 per kant bij Porsche en dan moet je nog je draagarm zelf reviseren. Me happy Na een uurtje sleutelen had ik de eerste draagarm onder de auto vandaan. Het viel best mee, de moeilijkste deel was om de moeren los te breken. Nieuw vs. Oud Daarna ging ik even de boel poetsen want ik kon er nu goed bij. En als puntje op de i heb ik de beugels en de draagbalk even bij gespoten en daarna met bitumen spray beschermd De nieuwe draagarm gemonteerd De linker draagarm heb ik even nog niet gemonteerd omdat ik caster blok niet goed op de nieuwe draagarm vond zitten. Ik moet even de as een beetje bijwerken. Ik krijg de caster bus niet meer dan de helf op de as en hij zit veels te strak. Daarom ben ik maar begonnen met demonteren van de veerpoten Ook hier viel het reuze mee met als enige moeilijk deel het losbreken van de bouten en moeren Komende week ga ik de veerpoten reviseren met de hulp van de PBVH concullega Bob Hahn Met een beetje mazzel heb ik ze over een week of twee weer ingebouwd. Tot zo ver mijn update.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
Laatst bijgewerkt door Johann op 09 jan 2017 13:50, in totaal 2 keer bewerkt.
|
08 jan 2017 22:20 |
|
|
Jens01
Boxster 986 4.2 V8Lelystad
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Die nieuwe schokdemper is wel een paar centimter korter of lijkt dat zo?
_________________________________________ 6 platte groeten, René
|
08 jan 2017 23:09 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Was me niet opgevallen maar het zal me ook niet verbazen als de Monroe's niet 100% juist waren. De B6'en weet ik well zeker dat ze de juiste zijn.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
08 jan 2017 23:16 |
|
|
nielske
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Zozo, ziet er goed uit.
Heb je een linkje voor de goedkopere draagarmen? kan wel eens handig zijn.
|
09 jan 2017 9:46 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Dank je Nielske, Ik heb de draagarmen bij autopartsonline gekocht. Let wel: Ze hebben niet de juiste caster blokken geleverd. Ze leveren 171.407.181.A Maar het zou 477.407.181.A moeten zijn Ik heb ze daarop gewezen, dus wellicht dat ze het nu gaan aanpassen. Bij Porsche en Alpo zijn de juiste caster blokken bijna €70 per stuk, maar ik heb ze bij Rosepassion gevonden voor €24,98 per stuk.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
09 jan 2017 12:40 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
tja en op deze manier rij je een poor man's auto en dan toch een Porsche logo voorop.
_________________________________________ Picasa album
|
09 jan 2017 12:43 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Hopelijk krijg je de schokdempers voor redelijk makkelijk uit de behuizing. Mooie beloning voor hard werken straks met een snaarstrak auto
|
09 jan 2017 13:45 |
|
|
de_koen
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Golf 1 draagarmen
|
09 jan 2017 18:19 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Klopt, maar je moet wel goed opletten welke draagarm onder je auto zit want er zijn twee types De vroege 924's had andere type stabilisator stangen dan de latere types en daardoor een ander type draagarm. Deze draagarmen heeft onderdeelnummer 477.407.153.F. Deze had een montage punt voor de stabilisator stang aan de zijkant van de draagarm. De latere 924's had een nieuw ontwerp voor de stabilisator stangen die tot en met de 968 ongewijzigd is gebleven. Deze draagarmen heeft onderdeelnummer 177.407.153.F. Bij deze monteer je de stabilisator stang via een beugel in het midden van de draagarm.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
09 jan 2017 20:29 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Vandaag ben ik weer druk geweest met de 931 De buurman heeft me even geholpen de veerpoten te reviseren omdat ik niet de juiste gereedschap had (Veerspanners en giga waterpomptang) Oud Nieuw Eerst maar even de draagarm bijgewerkt om de casterblok er goed op te krijgen. Na een beetje schuren met 400 grit en daarna 1200 grit heb ik de "pen" voldoende kleiner kunnen maken dat de casterblok er perfect overheen ging. Daarna heb ik de oude draagarm uitgebouwd. Oud vs. Nieuw Met de nieuwe draagarm gemonteerd kon ik de voorpoten weer terug bouwen. Rechts weer opgebouwd Links weer opgebouwd Hierna heb ik alle moeren en bouten twee keer nagelopen, de wielen gemonteerd en de wagen weer op zijn wielen gezet. Eenmaal met al de gewicht op de nieuwe draagarmen en veerpoten heb ik alle bouten en moeren op moment gezet. Upskirt shot Voorste ophanging Achterste ophanging (Mooi hé de groene schokdempers ) Nu moet ik nog de bussen van stabilisatorstangen vervangen, ze weer monteren, de auto opnieuw laten uitlijnen en dan zijn we klaar voor de Schnitzeltour
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
14 jan 2017 19:52 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Goed bezig Johann , zal een wereld van verschil zijn qua wegligging vermoed ik
|
14 jan 2017 20:51 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Dank je Willen!
Ik zit nog dikkere stabi's te overwegen, maar ik ga eerst rijden om te kijken hoe de auto zich nu in de bochten gedragen. Als de auto steeds te veel overhellen voor mijn gevoel wil ik upgraden naar een set 951 S1 stabi's. Ik kan ook aan een set 968 M030 komen, maar dat lijk me te stug voor de banden onder de auto.
De specs zijn als volgt:
931 S2: 21,5mm voor en 14mm achter 951 S1: 25,5mm voor en 18mm achter 968 M030: 30mm voor en 19mm achter
To be continued...
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
15 jan 2017 9:50 |
|
|
hendrik914
924S M755Leieland
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
De mijne is geleverd met dikkere stabi's dan een turbo. M030. Dan is het volgens PET 1988 vooraan 23 mm (944 343 706 00) en achteraan 20 mm (477 511 415).
Je hebt meer vermogen. Toch zijn je stabi's dezelfde als een gewone 924, er moet een reden zijn.
_________________________________________ 924S M755 "Sportliches Sondermodell" 914-4 1,7 L Weber
|
15 jan 2017 20:14 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
De standaard 924 vanaf '80 en S tot '85 had 20mm voor en achter hadden ze allemaal 14. De Turbo had dus een iets dikkere voor stabi. Alleen de Carrera GT had 16mm aan de achterkant Jou stabi specs zou ook goed kunnen werken op mijn auto. Welke bandenmaat hebt je op je S? Ik denk de reden voor de dunnere stabi's op mijn auto in vergelijking met jouw auto is simpelweg 6 jaar vooruitgang en heeft niets met vermogen te maken
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
15 jan 2017 21:27 |
|
|
hendrik914
924S M755Leieland
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Zoals oorspronkelijk geleverd met telefoonvelgen 15", vooraan 6J en 7J achter, met vier dezelfde 195/65; Eenzelfde wintersetje; Dat rijdt best. Porsche noemde die toendertijd "brede banden" ... Op de Fahrzeugbrief staan ook nog 185/70 op 15" (geen ervaring) en bredere banden op 15" (rotte wegligging bij gewone 924) en 16" (geen ervaring).
_________________________________________ 924S M755 "Sportliches Sondermodell" 914-4 1,7 L Weber
|
15 jan 2017 23:41 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Vandaag heb ik eindelijk de revisie van de ophanging afgerond Vanmorgen heb ik met de hulp van mijn negen jarige dochter de laatste taken uitgevoerd. Zij heeft vooral geholpen met gereedschap aangeven en ze was mijn fotograaf Maar eerst begonnen met schoonmaken van de stabilisatorstang. De stabilisatorstang was in een best goeie staat, maar de rubbers waren versleten. Ik heb de beugels gedemonteerd, de oude rubberenbusjes uitgeperst, daarna de beugels schoongemaakt en nieuwe busjes er weer ingeperst. Vies en keiharde busjes Busjes er uit en de eerste beugel weer proper Alles schoon en nieuwe busjes op hun plaats Ik heb de stabilisatorstang een likje verf gegeven en daarna heb ik alles weer opgebouwd. Weer als nieuw Als laatste heb ik de stabilisatorstang weer onder de auto gehangen. Dat we best een lastige klus in mijn eentje, maar het is me eindelijk gelukt Hier enkele foto;s van de finaal opgebouwde ophanging. Er is nog maar een laatste klusje en dat is om de wagen uit te lijnen.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
21 jan 2017 22:49 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
|
21 jan 2017 23:01 |
|
|
Krieck
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Mooie dingen,maakt toch allemaal samen het verschil. Goed bezig
|
22 jan 2017 11:40 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Dank jullie heren, het is bijna zonde om te gaan rijden
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
22 jan 2017 11:47 |
|
|
Jens01
Boxster 986 4.2 V8Lelystad
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Netjes hoor. Dat zal een heel verschil in stuurgedrag worden. Heb Ooit eens bij een Corvette C4 alle rubbers, bussen en kogels vervangen. Wat een wereld van verschil geeft dat. Dan pas merk je hoe weeïg je auto was. Keep up the good work
_________________________________________ 6 platte groeten, René
|
22 jan 2017 11:52 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
De 30mm vooraan zijn niet meer leverbaar, is nu 28,5mm geworden. Schitterend trouwens hoe je in deze TA nieuw leven blaast!
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
25 jan 2017 14:21 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Alpo heeft de 30mm stabi's nog gewoon op voorraad Godspeed. Vandaag heb ik de motorsteunen vervangen. Ik heb via een veiling op ebay een zeer goeie deal kunnen doen op deze sportieve motorsteunen. Grappig genoeg is er nergens op de interwebs een procedure te vinden voor het vervangen van de motorsteunen van een 2.0 924 blok. Ook de fabrieks handleiding en Hayens heeft hier geen informatie over. Dus ik moest vandaag een beetje pionieren. Ik kan nu wel vermelden dat het een enorm rotklus is Ik was bijna 8 uren bezig om de twee steunen te vervangen en ben echt helemaal gesloopt. Er is bijna geen ruimte om gereedschap en je handen op de juiste plekken te krijgen Ik heb drie verschillende inbussleutels op verschillende manieren ingekort en gebogen om toegang tot de bouten en moeren te krijgen. Ook ben ik erg blij dat we zes complete doppensets hebben, want de hoeveelheid verlengstukken en knietjes die ik moest gebruiken is niet normaal. Maar het is me gelukt Oud vs. Nieuw De oude steunen zijn niet meer fris maar tot mijn verbazing niet kapot. Die rubber is keihard maar er zat geen scheuren in. Ze zijn wel allebei een beetje doorgezakt. Maar ik ga ze schoonmaken en bewaren. De rechter motorsteun was het moeilijkste om te vervangen. Ik heb voor het eerst in een lange tijd getwijfeld of ik deze klus wel aankan Eindelijk was ik net geen 5 uren bezig met de linkersteun. Let wel het gaat hier om maar 3 bouten en 3 moeren. Ik heb weer aardig mijn scheldwoordenverzamling kunnen gebruiken . Na vijf uren zat de rechter motorsteun op zijn plaats De linker steun was ietsjes makkelijker maar ook hier is een stukje speciaal gereedschap die we ooit hebben gemaakt voor de revisie van Richard zijn 944 Turbo erg handig van pas gekomen. Met veel geduld en veel tot tien tellen is het me ook gelukt. Van de week zal de werkplaatschef de auto voor me laten uitlijnen en dan is het nog maar enkele weken voordat ik de weg weer op mag
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
29 jan 2017 21:06 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Dat zou mooi zijn, want een tweetal jaren terug waren ze allen 28,5mm geworden (met trouwens nog steeds dezelfde productcode van de eerdere 30mm...)
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
29 jan 2017 21:13 |
|
|
MPH
Ede
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Lekker de dagen afstrepen Johann. 1 maart mag je met en big smile de weg op. Man; wat zal je genieten na al dat werk!
_________________________________________ 944S ‘87 Nijlgroen
ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration ex 924 T ‘79 ex 911 3.0 Targa '79 Ex 987 S 3.4 '06
|
29 jan 2017 22:25 |
|
|
Flash
987 Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
|
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Mooi werk Johann!! Heb je ook wel eens powerflex blokken overwogen om te monteren? Ik lees daar goede verhalen over qua verbetering stabiliteit en stuurgedrag. En kennelijk minder slijtage dan alle rubber blokken.
|
29 jan 2017 23:05 |
|
|