Supermooi geworden!! Ik ga zo’n wollen pad bestellen, ik was mn niet tevreden over het weghalen van diepe krassen, hopelijk gaat dit beter.
Ws te laat, maar als je mijn pen nog wilt lenen, dan kan ik m wel even opsturen.
20 apr 2020 12:51
Neppert
Neppert
Neppert
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Leuk filmpje...alleen dat muziekje!! Mocht je stage bij mij voltooid zijn dan kom ik logischer wijs bij jou een stage detailing volgen natuurlijk!! En ik weet niet of je al zoiets hebt, maar een echte vintage lakdiktemeter mag in jouw garage natuurlijk niet ontbreken....kan je precies zien hoeveel je nog van je lak kan af poetsen.
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
21 apr 2020 12:05
Seal
Boxster 2.7 2001
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
" This car may contain traces of Audi" , is toch wel een geweldige sticker op het raam. Zoals alles wel geweldig begint te worden Johann. Absurd hoe je de lak weer zo mooi hebt gekregen. Heerlijk om te volgen.
28 apr 2020 11:49
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Dank je!
Dat sticker heb ik zelf gemaakt, beetje zelfspot gezien een 924 geen echte Porsche is
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
28 apr 2020 20:53
rufie
996 3.6 - 2002
Gent - België
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Prachtig werk, benieuwd om eens in het echt te zien.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Dat heeft een gigantische verbetering teweeg gebracht in de stuurbaarheid van de auto, vooral met lage snelheid in een woonwijk. Een rotonde is nu een makkie en een driepunt draai is zo gepiept helaas is mijn spierballen nu iets minder geworden, maar dat neem ik dan voor lief.
Maar de nieuwe stuurhuis heeft niet de getok-tok-tok als ik over slechte wegdek reed verholpen Als het heel slecht was voelde ik het stuur in mijn handen schudden en trekken. Dat was niet fijn en natuurlijk niet de bedoeling. Inmiddels was ALLES aan de stuurmechanisme vervangen, ophanging, stuurkogels en de stuurhuis, dus er was maar een ding over...
De gevreesde tussenliggende stuuras. De naam zegt het al, dit is de stuuras die de as die vanuit de stuur komen verbinden aan de stuurhuis.
Ik heb ook nog een hele hoop andere onderdelen liggen om de komende weken te vervangen aan de Turbo. Anders dan de stuuras ga ik me vooral bezig houden met het vervangen van versleten rubberen bussen met nieuwe metalen varianten bij de achteras.
Vandaag heb ik de stuuras samen met PTT vervangen.
Het is een zeer lastige klus want de bout en moer om de stang los te halen zit achter en onder de rembekrachtiger verstopt
Nou zal je denken, dan pak je ze toch gewoon van onder! Nee hoor, want daar zit een plaat voor...dus het was 5 uren gekloot om een bout en moer er uit en weer er in te krijgen. We hebben van alles geprobeerd, gereedschap misbruikt, putty op de schroef en bout gedaan om ze op hun plek te houden. Er kwam echt 10 verschillende oplossingen langs, maar niets werkte We waren bijna radeloos, maar dan verplaatst je je arm een beetje, frutsel even met een schroevendraaier...en ineens was het gelukt.
Ik ben wel blij dat ik besloten heb dit as te vervangen, want de as die er uit kwam was lang voorbij zijn beste tijd. Geen verspilde geld dus
Trouwens, de rest van de 5 bouten en 1 moer was binnen 5 minuten gedaan
Ik heb vorige week ook eindelijk mijn deursponningen aangepakt. De "Turbo" sticker zagen er na bijna 40 jaar echt niet meer fris uit. Ik was eigenlijk van plan dit gedeelte van de auto ook een lakcorrectie te geven toen ik de rest aan het detailen waren maar de stickers staan al 8 maanden op backorder, dus ik heb voor nu een mooie setje RVS dorpels gekocht met Turbo erop geschreven.
Hier enkele before foto's
En na enkele uren van boenen lijkt het zo. Ik vind het wijs
En natuurlijk weet ik hoe veel jullie van mijn filmpjes houd. Enjoy
Tot een volgende keer!
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
23 jan 2021 22:40
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Johann schreef:
Hier past maar één woord: MANIAK
Mooie update weer. Die Turbo is (straks) niet van nieuw te onderscheiden.
_________________________________________ Trained byGP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
24 jan 2021 7:29
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Haha, het was een "while you're in there" dingetje. Ik was daar geen 10 minuten mee bezig, maar het resultaat mag er zeker zijn
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
24 jan 2021 18:12
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Morgen mag de 931 weer de weg op na 3 maanden op stal. Ik vind het altijd fijn het seizoen te beginnen met een puntgave auto en daarom met de hulp van PTT de laatste stukjes onderhoud uitgevoerd
Het is bijna niet te geloven maar dit 931 is al vijf jaar in mijn bezit en dat betekent dat de distributie ook weer inmiddels 5 jaar geleden gedaan is. Donderdag heb ik met Alpo gebeld en ze had alles op voorraad, dus ik mocht het even ophalen.
Hoewel het enkele jaren geleden is, wist ik nog wel dat het een best lastige klusje is om de distributie van een turbo te vervangen. Op een normale 2.0 is het een fluitje van een cent en ben je binnen een uur klaar. Maar omdat het motor ruimte van de turbo veel voller is gebouwd, past alles met millimeter speling. Je moet dus veel meer demonteren en ben dus een stuk langer bezig.
Een van de grootste uitdagingen is om de distributiekap uit de auto te krijgen. Bij een normale 2.0 kan je hem losschroeven en naar voren weghalen, maar bij een turbo moet je hem tussen koelslangen, benzineleidingen, luchtweger, overdruk ventilatiebuizen etc. omhoog er uit friemelen.
Wellicht dat deze plaatjes het beter uitleggen. Zo ziet een normal 2.0 eruit. Je ziet de distributiekap duidelijk in de zicht.
Dit is een Turbo, alleen de bovenkant van de distributiekap is zichtbaar en zeer lastig te bereiken en weg te halen.
Het gevolg is dat mijn kap na 37 jaar niet meer zo recht is als hij van de fabriek kwam. Ik was dan ook geschrokken toen we hem eenmaal uit de auto had
De laatste keer dat ik de kap met belied terug op zijn plaats heb geforceerd heb ik kennelijk de kap iest verbogen. Het resultaat is dat de distributieriem aan heb gelopen met schade aan de kap en riem als gevolg
Eenmaal van de schrik bekomen heb ik de kap weer in vorm getimmerd een gebogen, een nieuwe laage satijn zwart gegeven en toen kon de opbouw weer beginnen. Dat was ook niet altijd makkelijk..
Na net iets meer dan vijf uren, waren we gesloopt maar kon ik hem weer starten. We hebben even de benzinemengel fijngesteld. Ze loopt weer als een naaimachine
Morgen trakteer ik haar met een tripje naar de bandenboer waar ik reeds voor haar een verse setje slofjes rondom heb geregeld
Laat de seizoen maar komen
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
28 feb 2021 21:21
SCR
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Volgens mij ben je met je distributie riem door het oog van de naald gekropen. Met dat aanlopen kan die riem ook knappen.
01 maart 2021 17:29
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Dat valt wel mee hoor, de riem is ruim 2 cm breed en de snij was geen 1mm diep. Er was nauwlijks schade aan de riem, de kap was hier de sjaak
Vandaag dan ook weer mijn eerste kilometers gemaakt
Manmanman wat is dit tog een salige autotje
Mijn eerste stop was Balde bandenservice in Ermelo. Een echte aanrader als je je wielen perfect gebalanceerd willen hebben. Ja, ze hebben een Hunter
Dit keer is mijn keuze gevallen op Dunlop Sport Bluresponse 195/65 R15 91v. Standaard hoort er 185/70 R15 op, maar vind ik te smal, zeker i.c.m. mijn geüpdatet onderstel. Mijn vorige setje was 205/60 R15, maar omdat ik geen stuurbekrachtiging heb vond ik dat veels te zwaar sturen, dus dit keer mooi in het midden. Mijn vorige setje had ook nog HEEL veel loopvlak over, maar ze waren inmiddels bijna 5 jaar oud en ik vond ze met de laatste rit bar weinig grip hebben. Mijn vermoedde is dat ze zijn uitgehard,
Omdat ik vier nieuwe banden heb gemonteerd en omdat ik een nieuwe stuurhuis heb gemonteerd vorig jaar, heb ik ook maar besloten de wagen uit te lijnen. Het viel gelukkig mee en ik heb hem op mijn beunmanier toch nog behoorlijk goed uitgelijnd gehad. Hij had maar 1mm te weinig toespoor
Daarna heb ik de lange weg naar huis gereden om weer precies op tijd achter de webcam plaats te nemen.
Van de weekend hoop ik een paar slingerwegen te kunnen pakken, dan kan ik beter oordelen of ze ook goeie wegligging heeft, maar ik vind ze in ieder geval veel mooier dan de Vredesteins die er onder zat.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
01 maart 2021 18:56
horn
PF #57
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Johann schreef:
Richting het gemeentehuis toch?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
01 maart 2021 19:33
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Goed gezien
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
01 maart 2021 19:59
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
De afgelopen dagen heb ik weer een projectje uitgevoerd aan de 931. De afgelopen jaren ging de ramen steeds moeizamer omhoog en omlaag. Het ging met mijn eerste voorjaarsritje zo slecht aan toe dat ik de raam met mijn hand omhoog moest helpen
Dakkannegnie
Dus dan maar de boel weer open breken. En zoals jullie mij kent, ga ik ook voor fabrieksnieuw...maar dan echt
Dus eerst maar de deurkaarten vanaf. Vijf jaar geleden had ik de deuren ook al open gehad, en toen heb ik alle scheuren in de folie met ductape afgeplakt.
Het is de tijd goed doorstaan, maar omdat ik nu toch alles weg moet halen om de raammotor en mechanisme uit te bouwen heb ik even met Alpo gebeld en een nieuwe setje folie besteld. Ik ben altijd zo onder de indruk dat ik vandaag de dag nog nieuwe onderdelen van dit soort voor de 924 kan kopen
€60 euro later lag ze op de deurmat
Na even gecontroleerd te hebben dat ik de goeie folie had, heb ik de oude folie vanaf getrokken.
Eenmaal vanaf was het wel een zielige hoopje plastic.
Maar nog erger was de deuren zelf zoveel lijmresten en zooi dat er op zat.
Voor
Na
Voor
Na
Met de plaatwerk schoon heb ik de raammechanisme uitgebouwd en gedemonteerd op de werkbank. Daarna weer gangbaar gemaakt. De vet die op de tandwielen zat, was helemaal uitgehard en hierdoor kon de tandwielen niet meer soepel lopen.
Na een grondige schoonmaakbeurt waarbij ik echt alles in mijn arsenaal heb gebruikt heb ik de tandwielen weer shoon en gangbaar gekregen. Daarna weer ingevet met PTFE en grafiet.
Toen kon het opbouwen weer beginnen. Het was best lastig de mechanisme en motor weer op hun plaats te krijgen. Ik was hier ruim een uur per kant mee bezig geweest. Je moet blind werken en er is iedere keer een dingetje die niet goed wou oplijnen. Maar nadat ik mijn vloekwoorden verzameling heb afgestoft en enkele keren gefrustreerd hebben weg gelopen zaten ze er weer in. Toen kwam het spannende moment, zullen ze het doen? Maar gelukkig deden ze het allebei weer zoals het hoort.
Als laatste heb ik de nieuwe folie geplaatst en de deurkaarten weer terug gebouwd.
De ramen doet het weer voortreffelijk
En zoals gebruikelijk heb ik ook een filmpje van gemaakt
Morgen ga ik even kijken wat er aan de hand is met mijn regensensor, want die ziet continue regen die er niet is
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
20 maart 2021 22:48
gris
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Prachtig resultaat en verslag van de klus!
20 maart 2021 23:03
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Maniakaal! Geweldig!
_________________________________________ Trained byGP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
21 maart 2021 7:02
horn
PF #57
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
“Zo, dat is dan weer fabrieksnieuw”
Mooie klus en dito verslag Johann Ik herkende mezelf meer in dat duct tape verhaal
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
21 maart 2021 8:04
Maarten
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Mooi Johann! Dat klusje moet ik met de DD eens doen. Helaas heb ik geen garage
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
21 maart 2021 10:00
Neppert
Neppert
Neppert
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Johann schreef:
Maar nadat ik mijn vloekwoorden verzameling heb afgestoft en enkele keren gefrustreerd hebben weg gelopen
Hahahaha....mooi verwoord en zo herkenbaar!!!
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
21 maart 2021 10:21
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Dank jullie wel heren, dit klusje gaf me veel voldoening.
@Maarten - Dit klusje is een stuk eenvoudiger op een moderne auto. Ik heb enkele jaren geleden gedaan op de Passat van mijn vrouw, ik was binnen twee uren klaar. Het is allemaal een stuk minder fragiel omdat de deurkaarten van moderne autos van plastic is i.p.v. karton, je hebt dan ook geen plakfolie meer want er is een metalen plaat met poelies waar de raammechanisme op zit.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
21 maart 2021 10:38
Maarten
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Ik zou mijn auto niet acuut als modern willen bestempelen
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
21 maart 2021 13:53
Cazzo Super Veloce
993 4S
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Typisch zon klus die ik echt niet zelf ga doen, geen geduld voor... Respect dus!
_________________________________________ GREEN IS GOOD
21 maart 2021 13:58
SCR
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Lekker gevoel hè als het weer zo mooi in elkaar zit. Ik wil je niet opjagen, maar die auto heeft ook nog een rechter deur.
25 maart 2021 13:26
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Haha, beide deuren zijn gedaan
Inmiddels heb ik ook de probleem met het intervalwisser die continue aan stond gemaakt...maar dat dacht ik ook al eerder
Ik heb nu 60% vertrouwen dat het dit keer wel goed blijft. Het probleem zit in de schakelaar en die zijn helaas niet meer nieuw te koop. Ik ben nu op mijn derde gebruikte schakelaar, en deze heb ik nu tot op het laatste stukje uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer opgebouwd. Die dingen waren natuurlijk niet ontworpen om uit elkaar gehaald te worden, maar ik weet niet hoe ik anders de sluiting kan op lossen.
Time will tell of het nu ook blijvend gemaakt is
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
25 maart 2021 14:35
André
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Re: Johann's 924 Turbo - een cult in de dop.
Goed bezig,houd je van de straat.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum