Auteur |
Bericht |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: 911 HotRod project
Bilsteins zijn op zich geen slechte keuze, maar... Gele koni's = verstelbaar, dus stug of comfi wanneer jij het wilt, bovendien kan je de mate van over/onderstuur er nog enigzins mee beinvloeden Check eerst even wat voor veerpoten je hebt
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
01 sep 2011 21:01 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Re: 911 HotRod project
Lijkt mij niet dat je de Koni Sport op echt comfi kunt zetten, zijn immers toch voor sportief gebruik. Ik denk ook dat voor het 'gewone' weggebruik de vele instel mogelijkheden een beeje over done zijn. De RS uit 73 had bielstein groen (ook wel bilstein turbo genoemd) en een iets dikkere torsie achter, dat zou voor de meeste oude 911'jes goed genoeg moeten zijn voor sportief weggedrag zonder extreem comfort verlies. In de eerdere jaren was het Koni (rood) onderstel een optie als sportonderstel. (zoals bij mijn S op de lijst staat) Op de Koni's rood staat ook 'adjustable', dat werkt door helemaal in te drukken en een kwart slag te verdraaien, waardoor de denpings karakterestiek veranderd. (Dit is echter beperkt in te stellen)
Het comfort van de auto wordt ook bepaald door de stoelen en banden die je gebruikt en heeft ook heel erg met persoonlijke voorkeur te maken. Als je de kans krijgt, rij dan eens mee in wat andere 911'jes zodat je wat meer gevoel krijgt bij wat voor soort weggedrag je zoekt. Toen wij de Coupe kochten reed hij echt als een gebakkie. Had grotendeels met de banden en ophangrubbers te maken.
Met mijn vorige 911, een targa, was het een wereld van verschil nadat ikmover gegaan was van moderne Michelin energy saver, naar Vredestein classic in delefde maat, in negatieve zin bedoel ik dan. De michelinen waren echt geen sportieve banden, maar ik kon de rotondes daar toch aanmerkelijk harder mee insteken en uitrijden. Daarnaast vond ik de auto ook gewoon minder lekker rijden met de vredestein classics. (meer herrie, slapper gedempt e.d.) Ook de hoogte waarop de auto is gesteld, kan van invloed zijn op het rijgedrag.
Een paar dingen moet je even in de gaten houden: - Vanaf modeljaar 72 is de achterophanging aangepast, waardoor de schokbrekers een groter oog en dus dikkere bout voor de montage aan de onderkant kregen, dus zorg dat je het juiste jaar besteld als je het zelf gaat doen. (achter kan dat wel) - De voorkant vervangen, zou ik niet zo znel zelf doen wat de hele poot moet er onder vandaan en dat betekend dus uitlijnen an montage. Ook is het soms lastig om de moer uit de onderste poot te krijgen en bij sommige merken is daar speciaal gereedschap voor nodig. Als je voor al groene bilstein buiten poten hebt, ga dan niet aan de bovenste ring draaien, dat is namelijk geen ring maar een stofkap en die gaat snel stuk en is niet los te koop. (Dus laten doen bij de specialist) - ALs je boge voorpten hebt, kun je daar Koni (rood/geel), Bilstein (groen/geel) of boge (zwart) in terug plaatsen. Heb je Koni poten, dan kun je alleen Koni (rood) er in terug plaatsen, heb je Bilstein poten, kan er alleen Bilstein (groen/geel) in terug. (Dat is het geen er momenteel te leveren is.) - Mocht je meteen ook betere voorremmen willen, ga dan voor latere poten van een SC/3.2, die hebben oortjes die wijder uit elkaar staan, waardoor er ook aluminium S remklauwen op kunnen (period correct) of de latere grotere stalen (dus ook zwaarder) SC/3.2 klauwen. Met de latere Boge poten heb je dus meteen ook de meeste keuze van schokbreker inserts en deze zijn ook vaak goedkoper als Bilstein/Koni.
Zelf zou ik altijd rondom in 1x vervangen met hetzelfde merk om er zeker van te zijn dat het in 1x goed gaat, maar dat is een persoonlijke afwijking denk ik. Als je weet wat je moet voelen om te testen of de schokbrekers nog goed zijn, kun je het ook alleen voor of alleen achter doen.
Maar nogmaals, het rijgedrag wordt door veel meer zaken beinvloed als alleen de schokbrekers.
OK, nu zijn we wel echt off topic!
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
02 sep 2011 9:23 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: 911 HotRod project
Heb EXW groene Bilsteins onder mijn carrera 3.0. Dit in combi met turbo stuurstangen, standaard 20/18 stabis (zelfde als 930 1977) en 16" 205-225.
Moet zeggen dat het lekker stug rijdt, veert en stuurt, maar zeker niet spijkerhard/oncomfortabel. Kan er zonder problemen lange ritten mee maken.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
02 sep 2011 10:37 |
|
|
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Re: 911 HotRod project
Ben je even op vakantie geweest, kom je dit prachtige leesvoer tegen!
_________________________________________ Ik bleef ook niet lekker zitten met Truus de Witte
|
02 sep 2011 12:30 |
|
|
Niels
|
Re: 911 HotRod project
+ 1 911 2.2.T ik heb vrij stevige bilstein rs type rondom en dit is echt altijd goed, op circuit en onverhard. Goede stoelen zijn zeker zo belangrijk. Grtz
|
02 sep 2011 14:23 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: 911 HotRod project
't is maar net hoe je het bekijkt... wat de meesten hier "stug" of "prima" vinden, vind ik dweilen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
02 sep 2011 15:43 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: 911 HotRod project
Moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel vergelijkingsmateriaal heb. Heb alleen de turbo stuurstangen laten monteren, de rest zat er allemaal al op toen ik hem kocht.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
02 sep 2011 15:57 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: 911 HotRod project
mooi wark
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
03 sep 2011 9:33 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Re: 911 HotRod project
Helaas gaat het allemaal wat minder snel dan gehoopt, door einde-seizoens drukte bij de specialist. De motor zit erin, maar er moet nog veel aangesloten worden. Heb wel de filters binnen en de schermpjes af: Meteen ook even een foto buiten zodat je de kleur wat beter kunt zien: (ja,ja, ik weet het, de 7J hoort achter en de 6J voor.....
We hebben ook een Fuchs 'Thuiskomer' in de maak, die slechts 105/70X14 groot is voor op de grote tank.
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
28 sep 2011 12:40 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: 911 HotRod project
je bent er bijna
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
28 sep 2011 13:27 |
|
|
Wouter
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.Haarlem
|
Re: 911 HotRod project
Geweldig
_________________________________________ It's pronounced PORSCH-UH
There are no old Porsches, only new owners.
|
28 sep 2011 14:29 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: 911 HotRod project
Top project! Helemaal geweldig ook die thuiskomer. Maar waar zitten die 14 inch fukkers dan eigenlijk standaard op? Ik wil ook met spoed een AC/DC tig apparaat in "the Barn".
|
28 sep 2011 23:18 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: 911 HotRod project
tig lassen staat nog op m'n bucket-list... voorlopig ben ik al blij als m'n mig lasjes een beetje fatsoenlijk uitpakken
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
28 sep 2011 23:54 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: 911 HotRod project
Ik heb een boekje waarin ik de typen van lassen, materiaal, dikte en de bijbehorende standen van het lasapparaat standen opschrijf ..... en dat werkt erg goed. Goed slijp en schuurmateriaal doet de rest. Het grote voordeel van Tig is dat er weinig tot niet geslepen hoeft te worden. Grote nadeel dat je twee handen voor het lassen nodig hebt en dat het een stuk arbeidsintensiever is als Mig echter de tijd wordt weer gecompenseerd doordat je minder nabewerkingstijd hebt.
|
29 sep 2011 10:59 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Re: 911 HotRod project
Onder andere op de 911E met hydro Pneumatische Boge poten. (Meer confort door de hogere band was het verkoop argument Normaal zijn ze dan 5.5J, deze zijn nog maar 4J
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
29 sep 2011 11:22 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: 911 HotRod project
De 911 T stond standaard op 14" stalen velgen Fuchs 14" was een optie. Bij mijn auto in combinatie met een "comfort" pakket wat neerkomt op de uiterlijkheden van een S, lederen stuur, en gouden letters op de motorklep.
|
29 sep 2011 13:12 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Re: 911 HotRod project
Volgens mij standaard op 15 inch staal. Kijk ook maar even op de clubwebsite waar van de verschillende modeljaren zo'n beetje alle folders te vinden zijn. (De meeste door mij aangeleverd) http://content.us.porsche-clubs.porsche ... odel70.pdf
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
02 nov 2011 15:10 |
|
|
Djurre
|
Re: 911 HotRod project
erg mooi! we komen mekaar wel weer eens tegen!
_________________________________________ VOF de Loods!
www.facebook.nl/vofdeloods
|
01 dec 2011 20:38 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Re: 911 HotRod project
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
02 dec 2011 15:04 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 911 HotRod project
Heb je deze Britax ook/nog ? Mss een onnodige tip, ik heb een kleine (gezekerde) acculader gebruikt, alvorens een accu aan te sluiten, om te controleren of alles werkt, c.q. goed aangesloten is .. zonder het risico te lopen dat er iets door- of af- brandt
|
02 dec 2011 15:13 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Re: 911 HotRod project
Eindelijk is dan alles aangepast en aangesloten en heeft de 3L motor vandaag voor het eerst van zich laten horen Morgen vroeg weer even naar het zuiden afzakken om nog wat onderdelen langs te brengen, zodat de rest van de afbouw door kan. Een Jwest Rennshifter met reverse lock en Stomski precision coupler: Plexi driehoeksraampjes met bubble vents: en ook onderweg...... een setje NOS blank geanodiseerde aluminium Hella Talbot spiegels. (de 'normale' talbot is messing verchroomd) Dus de Turbo RSR spiegels gaan er definitief af. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=KnrsJP2fW1w&context=C38081e9ADOEgsToPDskKl1AlfFQPLAZpOI8AH4lvs
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
22 dec 2011 17:33 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Re: 911 HotRod project
|
02 maart 2012 15:30 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: 911 HotRod project
Gristus wat een AFFENGEIL ding.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
02 maart 2012 15:32 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: 911 HotRod project
prachtig!!grote klasse!
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
02 maart 2012 15:38 |
|
|
fins
|
Re: 911 HotRod project
AMEN! Wat een vet ding zeg....
Komen er nog naafkapseltjes op trouwens?
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
02 maart 2012 15:42 |
|
|