Re: MPH's 911 3.0 SC Targa van 1979
Zo,
tijd om eens een update te plaatsen.
Ook al zat de vaart er om diverse redenen aanvankelijk niet in, inmiddels is er veel gebeurd.
Maar laten we even terug gaan in de tijd:
1 april jl. had Pim Kousemaker van PKAR in Ede dan eindelijk tijd om aan mijn 911 te beginnen. Het wordt een project waar hij tussen de bedrijven door aan werkt. Afspraak is: demonteren van de de auto en waar nodig restauratiewerkzaamheden uitvoeren. Spuitklaar maken. spuiten en weer opbouwen van de auto.
Bij afbouw bleek dat de carrosserie grotendeels in zeer goede staat verkeert. 1 maal eerder is de auto gespoten waarbij delen vakkundig zijn gedemonteerd. Dus niets is onder gekladderd. Door demontage in het recente verleden is alles goed los te krijgen wat veel werk en ergernis scheelt.
Zo was de start. Troosteloos half gedemonteerd. De motor blijft overigens in de auto. het betreft dus een deelrestauratie. kleppen, deuren, ruiten en alle aanbouwdelen zijn gedemonteerd.

Op de bekende plekken bleken beide deuren gescheurd en geoxideerd. Een simpele ingreep voor een ervaren lasser.

Maar het ergst kwam nog terwijl ik nog zo gewaarschuwd was: De dorpelrestauratie was aan de beurt. Het bleek dat de roestduivel toch behoorlijk zijn werk had gedaan en ik schrok me dan ook lam toen ik de opengemaakte dorpels zag. Ik dacht aan een groot drama en een kat in de zak. Gelukkig wist Pim na inspectie dit goed te nuanceren. Het bleek dat de bovenzijde van de kidney Bones volledig weggerot was. Tot verbazing bleken de zijkanten en onderkant kanonhard. Met enig vakwerk konden we dus volstaan met een deelrestauratie. Wel nieuwe slotplaten besteld die uiteindelijk slechts gedeeltelijk gebruikt zijn. Allereerst heeft hij bij de binnendorpels alle aangetaste delen weggehaald, alles ontroest, gelast en antiroest behandeld. Vervolgens de nieuwe slotplaatdelen weer op hun plaats gelast. Het resultaat mag er zijn! Die dorpels gaan mij overleven.
C
het drama bij inspectie:

En de andere zijde verder opengewerkt. Let goed op kriksteun en zijden mankeren niets.

Van de tussenstappen heb ik (nog) geen foto's. deze zal ik later invoegen. maar het resultaat:

Vervolgens kon het grote schuren beginnen:

Raamsponningen mankeerden helemaal niets...

Klaar voor de primer:

Als een bontekoe in de primer. Nu alle oneffenheden wegwerken zodat de 911 naar de spuiter kan.

In de tussentijd thuis ook niet stil gestaan:
Alle zwarte delen geschuurd gegrond en gespoten. Op advies van Pim de lak van Innotec gebruikt, een aanrader. Werkt makkelijk en lijkt bijzonder sterk.
De voorbehandeling: voor de goede opletter: ook een setje gebruikte mistlampen kunnen scoren in de US. Wel heb ik me verkeken op de invoerrechten..

Gronden:

Aflakken

Daarnaast was het vol lederen interieur aan een opknapbeurt toe. Allereerst de stappen van de site van Colorlock gevolgd. een monster van de kleur toegestuurd en twee weken later kwam mijn restauratiepakketje op kleur binnen. De stappen staan op hun site, die beschrijf ik hier niet maar het resultaat mag er zijn. Er staat een fris interieur klaar in de oorspronkelijke kleur voor montage!

Van een portierbak was het leder serieus beschadigd. Gelukkig liep het leder aan de binnenzijde van het vak een stukje door buiten het zicht. Dit heb ik mooi als donor kunnen gebruiken. Het eindresultaat is bijna zo goed als nieuw
beschadigd vak:

Met donorstuk maar nog niet afgewerkt:

Foto eindresultaat volgt!!
Inmiddels veel nieuwe rubbers, kofferbekleding clipjes, montageset mistlampen voorspoiler etc. binnen voor de montage. Komende week wordt de auto gespoten. Daarna opbouwen en eindelijk rijden . We gaan het meemaken.
Wordt vervolgd!