Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 okt 2025 7:09

Antwoord op onderwerp  [ 582 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24
Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
De oliekoeler blijft een probleem.
De exacte replica koeler heeft de in en uitgang aan de zijkant zitten en omdat we besloten hadded het rooster/grille aan de koeler zelfvast te maken, is er nu niet genoeg ruimte voor de olieleidingen.
Ik ben geen fan van banjo aansluitingen, en daarbij kan ik niks vinden wat 30mm groot is en zou passen. De mooie AN aanslutingen die ik bij EB-motorsport had gekocht passen niet in de ruimte dus moet ik iets anders verzinnen. Da's echt het laatste beetje voor we de auto qua body af hebben en kunnen spuiten.

AfbeeldingAfbeelding

We hebben de beschadigde harde olieleidingen redelijk goed gekregen en gepast, dat komt wel goed; verder heb ik een PRV (pressure relief valve) en thermostaat gekocht voor bij de olietank en kan ik de flex leidingen daar nu wel voor maken met de Cohline 30/22 leiding en EB's AN fittingen.

AfbeeldingAfbeelding

Ook is er wat voortgang voor de motor. Ik heb het blok terug, nadat het behandeld is en er time-certs in zijn gezet. GT3 scavenge pomp gekocht, cilinders zijn gecontroleerd en schoon gemaakt, de barrels hebben een verse laag Nikasil en we hebben toch maar besloten om mijn cilinderkoppen niet te her-gebruiken aangezien het allemaal te veel werk en te duur gaat zijn. Ik heb daarentegen een setje 911S/RS cilinderkoppen gevonden die al behandeld waren (grotere in en uit poorten, twin plug en met de de juiste kompressie (1:10.3 in plaats van 1:11.2 bij mijn originele). komende week komt de door met kleppen, pakkingen, etc en kan het opbouwen beginnen.

foto laat mijn 'oude' cilinderheads zien naast de nieuwe:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De cilinderheads moeten wel nog even behandeld worden (want te ruw). Ook moet er in het blok nog ruimte gemaakt worden voor de (grotere) GT3 pomp.
Maar het begint ook qua motor de goede kant uit te gana. Licht aan het einde van de tunnel.... :mrgreen:

28 sep 2025 7:45
Profiel WWW
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
:thumleft:

Korte, maar geweldige update :!:

En wat een geduld moet je hebben, met dit project dat je bijna 10 jaar geleden gestart bent :res:

28 sep 2025 8:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
De updates zijn sowieso geweldig. Prachtige puzzel maak je!

Paar nerd vragen:

Wat voor onderblok gebruik je nu?
Wat voor tolerantie zit er op de zuigers/cylinders nu? En hoe verhoudt zich dat tegenover nieuwe?
Ik kan me voorstellen dat ze nu beter dan nieuw zijn namelijk.
Zijn je nieuwe koppen helemaal gereviseerd? Dus inclusief klepzetels?

Met te ruw? Bedoel je dat je de verbrandingskamer laat polijsten of de aansluiting op de cylinder? Want op de foto lijk je daar een klein draaispoortje in te zien.

Ik denk dat je het fantastisch aanpakt, maar ben benieuwd hoe ver je dus technisch gaat met de motor (ver gok ik :)).

28 sep 2025 12:05
Profiel
ex 993 ex 996
Denk heel ver en ik gok niet gezien de door loop tijd van dit projectje :mrgreen:

28 sep 2025 13:19
Profiel
Melbourne
Vergeten te melden, dit zijn de specs:
- 911/81 2.7 Magnesium Original Case, Refurbished, new time certs, smoothed inside for flow.
- 70.4mm Six Bolt Crankshaft.
- Original Mahle 10:3:1 High Compression 92mm Pistons & Nikasil Coated Barrels.
- GT3 Oil Scavenge Pump.
- Pauter Lightweight Connecting Rods with ARP2000 bolts.
- Titanium Spring Retainers, Racing Springs and Platforms.
- Reworked and Gas Flowed Twin Plug Cylinder Heads (10.3:1 compression).
- Original 906/RSR Centre Lube Racing Cams & Mag Centre Lube Cam/Chain Covers.
- NOS 2.8RSR High Butterfly Throttle Bodies.
- RSR Racing Mechanical Fuel Injection Pump with coldstart module (Gus Pfister).
- Bosch RSR Twin Plug Distributor.
- Magnesium 226mm Small Fan Housing.
- RSR Pulley.
- Lightweight Glass Engine Shroud
- Ceramic Coated 911 European Racing Headers 2.7-3.2L /w Muffler Adapters.

28 sep 2025 13:29
Profiel WWW
Melbourne
Tuck-under schreef:
Wat voor onderblok gebruik je nu?

Het is het magnesium 2.7 blok uit de donor 1976 911S. De originele 2.8RSR was gebaseerd op de 2.7 en uitgeboord van 91mm naar 92mm, maar het bleek al snel te veel power voor dit blok, vooral rond de tijd van de Targa Florio in 1973 toen de RSRs een 3.0L kregen -> daarna werden ze uitgerust met aluminium (sterker, maar ook zwaarder) blokken.
we hebben gekeken of het blok nog goed is, want magnesium wordt poreus, maar alles lijkt prima in orde.

Tuck-under schreef:
Wat voor tolerantie zit er op de zuigers/cylinders nu? En hoe verhoudt zich dat tegenover nieuwe?
Ik kan me voorstellen dat ze nu beter dan nieuw zijn namelijk.

hoe bedoel je? qua gewicht of diameter? Ik heb om eerlijk te zijn geen idee, maar we houden de 1973 RSR specificaties aan.

Tuck-under schreef:
Zijn je nieuwe koppen helemaal gereviseerd? Dus inclusief klepzetels?

De klepzetels moeten nog, maar de nieuwe koppen zijn eerder gedaan, aangezien ze van een standaard 2.7 komen.
Met 'te ruw' bedoelde ik inderdaad polijsten van de verbrandingskamer, maar de aansluiting moet ook even nagelopen worden.

29 sep 2025 0:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
Bedankt!

Geeft iets meer achtergrond bij wat je doet met het blok.

Ik bedoelde de tolerantie tussen zuiger/cylinder. Die kan je met tegenwoordige techniek nog preciezer krijgen dan vroeger en in ieder geval voor alle combinaties gelijk. Net als gewicht natuurlijk van alle onderdelen.

Magnesium blokken zijn idd prima maar alles kan natuurlijk een keer kapot.

29 sep 2025 7:59
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 582 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24