| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
De bouw van een Formule Vee 1300 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=30131 |
Pagina 1 van 14 |
Auteur: | roondejong [ 08 dec 2010 12:54 ] |
Berichttitel: | De bouw van een Formule Vee 1300 |
Op wat aandringen plaats ik hier de bouw van mijn Formule Vee naar 1965. Na een jaar of 6 gezocht te hebben naar een geschikt chassis waar ik met mijn lengte van 190 cm een redelijke zitpositie in had heb ik de zoektocht maar opgegeven totdat ik met Rob van Hoorn in contact kwam die het Historische Formule Vee traject in Nederland promoot (http://www.dutchvee.nl) .... hij wist misschien nog wel ergens een tekening en kende ook iemand die zo'n auto had gebouwd ... toen ging het snel en ben dus begonnen met de bouw in mijn schuur. Nu zitten jullie misschien te denken wat heeft zo'n VW monoposto nou met Porsche te maken? Porsche zag brood in deze raceklasse en heeft een pioniersrol gespeeld om de Formule Vee naar Europa te halen. Ook heeft Ben Pon zich ingezet om de eerste races in Nederland te krijgen. Het verhaal , met dank aan DutchVee, start hier: Intro Formule Vee Formule Vee: Het begint in de jaren 60 Het begon allemaal in de Verenigde Staten. Een toevallige ontmoeting tussen de Duitser Joseph Hoppen en de Amerikaan Hubert L. Brundage. Hoppen was destijds Chief Motorsport bij VW en Brundage had in 1958 het distributeurschap van Volkswagen overgenomen en was een fanatiek racer. Brundage was tevens eigenaar van Brundage Motors, het latere “Brumos.” Brumos heeft nog altijd een bekende en goede roep onder Amerikaanse Porsche-kenners. Brundage reed in de Formule Junior klasse en was op zoek naar nieuwe ideen om voor het seizoen 1959 succesvol te kunnen zijn. Brundage en Hoppen besloten een “one-off” Formule Junior bij Nardi in Italie te laten bouwen met de Volkswagen Kever als basis. Het ontwerp werd geïnspireerd door Auto-Union’s Grand-Prixauto. In die tijd begonnen de kosten van Formule Junior de pan uit te rijzen. De Brundage die volgens Formule Junior specificaties was gebouwd bleek al gauw achterhaald en niet competetief te zijn als een Formule Junior. Brundage verloor de interesse in het racen en besloot samen met Bill Duckworth en Col. George Smith het basis-idee en de ruim voorhanden zijnde onderdelen van de VW Kever te gebruiken om 10 of 20 “spec-class” auto’s te bouwen. Aldus werd Formcar Constructors in Orlando Florida opgericht. 4 jaar later waren er meer dan 500 race-auto’s verkocht en was Formule Vee van de 17 klassen in Amerika de nummer 3 als het ging om grootte van startvelden. De auto’s werden in 1963 raceklaar voor U$ 2.495 aangeboden, een kit kostte destijds U$ 945. Constructeurs als Autodynamics, Bobsy Vanguard, Beach en Zink begonnen hun eigen Formule Vee’s te bouwen om het tegen de Formcars op te nemen. In 1963 waren de Beach race-auto’s matig succesvol met een 4e plaats in het kampioenschap. Autodynamics-constructeur Ray Caldwell won het kampioenschap in 1964 terwijl de prestigieuze race op Nassau van 1964 gewonnen werd door Bruce Mclaren in een Beach. in 1965 won Chris Amon in een Beach. Zowel Autodynamics als Beach pakten de zaken uiterst zorgvuldig aan. Ray Caldwell onderwierp zijn chassis’ aan dezelfde stress-tests die de Brabham F1 onderging. De overeenkomsten die het bodywork van de Beach en de Autodynamics hebben vloeit voort uit het feit dat beide constructeurs hun ontwerpen d.m.v. windtunneltests gestalte gaven. De autodynamics werd in 1964 voor U$ 2.895 verkocht, de kits vonden na betaling van U$ 1.195 hun weg naar de circuits. Omdat de specificaties en reguleringen rond Formule Vee duidelijk en strikt waren was de klasse uiterst competetief. Hier maakte de rijder het verschil en niet een handvol dollars om het beste materiaal te kunnen kopen. De Beach Formule Vee Mk 5B was de eerste Formule Vee V die in Nederland werd ingezet tijdens races. Ben Pon importeerde er 10. Hier één van deze Beach FV’s met Jaap van Hoorn aan het stuur. De raceschool van Daan Constandze en Lex Laurus zette ook Beach Formule Vee's in. Ferry Porsche en Porsches toenmalig racedirecteur Huschke von Hanstein raakten overtuigd en enthousiast over de ontwikkeling. In de herfst van 1964 belde de Porsche distributeur van de regio Southeast naar Gene Beach en vroeg of het mogelijk was een Beach Vee kit te kopen en deze klaar te maken voor overzees vervoer. Hij vertelde niet waarom en Beach vroeg niet waarom. Een korte tijd later werd Beach gevraagd een voorstel te schrijven voor verkoop van Beach Formule Vee’s in grotere afnames. Het mysterie was snel ontrafeld: De Porsche fabriek ging de Formule Vee klassen ondersteunen op het Europese continent. In opdracht van Porsche en Huschke von Hanstein werden er 5 Beach en 5 Formcar racewagens naar Duitsland verscheept in 1965. Met de ondersteuning van de toenmalige Chief Director van Volkswagen Dr. K. Hahn werden deze 10 auto’s op een promotietoernee gestuurd. Deze auto’s hadden de 1200 cc motor uit de VW Kever. Ongeveer 40 PK en 160 km/u topsnelheid was op dat moment het maximum haalbare. De huidige Formule Vee in de VS kent deze opzet nog steeds. In Europa werden vanaf de jaren ‘70 snellere motorvarianten ingezet. De eerste presentatie van de Formule Vee’s in Europa vond plaats tijdens de Eberbach Hillclimb Competition op mei 1965. In het begin waren de auto’s onderwerp van spot bij het kritische heuvelklimpubliek. Maar zelfs het “moeten we helpen duwen?!” kon de triomftocht van Formule Vee éénzitters in Europa en Amerika niet meer stuiten. Ben Pon importeerde op zijn beurt 10 Beach MK 5B’s naar Nederland en ook Nederland kende zijn eerste Formule Vee race in 1965. In 1966 betrok de raceschool van Lex Laurus en Daan Constandze Beach Formule Vee’s voor hun instructieritten. Theo Koks werd als eerste oud-leerling van deze school, ook wel bekend als stichting AAS, Formule Vee kampioen in Nederland in 1967. Porsche plaatste verder orders bij verschillende bekende Formule Vee constructeurs. Men begon ook als kopers, distributeurs en promotors van het Formule Vee avontuur in Europa te opereren. In rap tempo kwamen nieuwe auto’s van innoverende constructeurs de baan op. Een greep uit de meest bekende namen: Austro, Oostenrijk Autodynamics, USA Beach, USA Formcar, USA Fuchs, Duitsland Kaimann, Oostenrijk RPB, Zweden McNamara, Duitsland Hansen, Zweden Motul, Duitsland Olympic (Porsche Salzburg), Oostenrijk RSM, Duitsland Royale, Engeland Celi, Belgie Veemax, Finland Lola, Engeland Apal, Belgie Nek aan nek streden zowel coureurs als constructeurs om de prijzen. Van Ginneken (Beach #7), Van Hoorn (Motul #2) en Luijendijk (Karringer) nemen elkaar de maat, begin jaren '70. Al snel reden wereldwijd rond 3.500 Formule Vee’s hun wedstrijden. De Formule Vee races waren een hoogtepunt tijdens elk evenement. Kampioenen kregen rond 25.000 U$ uitgekeerd. Tijdens een race op de Bahama’s in 1967 kwamen A.J. Foyt, Jochen Rindt, Jacky Ickx and Jean Pierre Beltoise aan de start. In 1966 reed een Formule Vee met 50 PK op de Nurburgring (Nordschleife) een gemiddelde van 121 km/u. De Formule 1 met ruim 400 PK kwam tot 139 km/u gemiddeld. De kleine Vee’s waren misschien geen PK-monsters, maar wel waren ze vooral snel. In 1970 vond o.a het wereldkampioenschap Formule Vee plaats op het circuit van Daytona. De Amerikanen demonstreerden hier pitstops die in Europa nog nooit waren vertoond. In 1969 werden de Amerikaanse Formule Vee’s in 30 seconden bijgetankt, de Europeanen stonden dan nog te jongleren met jerrycans en verloren meer dan een minuut in de pits. Nu in 1970 handelden de Europese teams de stops in 25 seconden af. Maar nu stopten 2 van de Amerikaanse racers helemaal niet meer! Bill Scott, winnaar van een 200 mile race om de Brundage Trophy en daarmee winnaar van U$ 5.000 prijzengeld, gebruikte droogijs om zijn benzine zodanig te koelen dat het hem lukte een halve galllon (ca. 1,4 liter) extra in zijn tank te proppen. Naast Scott bediende ook Zink-rijder Harry Ingle zich van deze slimmigheid en beide auto’s konden 200 mijl volbrengen zonder bijtanken. De verbazing voorbij bleek dat de 27-jarige Ingle een raketontwerper was bij NASA. Met de droogijs-truuk in gedachte rees de vraag of het rakettijdperk nu ook bij de Formule Vee was begonnen. Wie is de eerste die helium met benzine en lucht gaat mengen? Kurt Bergmann, de constructeur van de uiterst succesvolle Kaimann Formule Vee en Super Vee auto’s uit Wenen stelt dat het zeker de moeite waard was om speciaal voor de Daytona Speedweeks een Formule Vee te ontwerpen. Men moet zich voorstellen dat er een prijzengeld van meer dan U$ 20.000 was verbonden aan deze transatlantische race. De Brundage Trophy was met meer dan U$ 30.000 gedoteerd. Daarnaast waren diverse premies uitgeschreven door firma’s als Echlin, Champion, Dunlop en Union-76. De Europese organisatoren van F1 wedstrijden zouden in hun nopjes zijn geweest als men dergelijke prijzengelden had kunnen verbinden aan hun evenementen. Twee jaar terug stelde Bill Scott zich de vraag of hij geoloog zou blijven of dat hij van het autoracen zijn beroep zou maken. Hij koos het laatste en zijn woorden dat men echt van Formule Vee kon leven bleken maar al te waar. Overigens is het dezelfde Kurt Bergmann die nu in 2010 tijdens de jaarvergadering van Historische Formule Vee Europa een geldprijs voor de succesvolste Kaimann-coureur van het komende seizoen uitloofde. Oude gewoonten slijten blijkbaar niet! Ook kwamen er serieuze namen bovendrijven in de Formule Vee. Chris Amon, Jochen Rindt, Beltoise, Ickx, Lauda, Fittipaldi, Rosberg, Luijendijk, Mass, Pryce, Quester, Schurti, Bleekemolen, Vermeulen, Helmut Marko, Piquet om maar eens een dwarsdoorsnede te geven. Allen hebben grote successen gevierd in de autosport, sommigen zelfs op de hoogst haalbare podia. Zij begonnen hun treden op de internationale ladder te zetten in een Formule Vee. De startgrids met tot wel 70 raceauto’s aan de start stonden garant voor grote en langdurige gevechten, met niet altijd een goede afloop. “Live wild and dangerous” was de slogan waarmee de vermaarde journalist Rainer Braun destijds Formule Vee omschreef. Formule Vee groeide uit haar kinderschoenen. De reglementen stonden steeds een beetje meer toe. Aanvankelijk waren er slechts licht aangepaste 1300cc Kever-motoren toegestaan met open uitlaat en standaard Solex carburatie. Met veel fine-tuning werd er 70 tot 72 PK uit de motoren gehaald. Stukje bij beetje werden de vermogens hoger. Vooral het toestaan van 2 carburateurs, dry-sump smering, aangepaste nokkenassen en het toestaan van niet geforceerde luchtkoeling bracht winst: de Formule Vee 1300 kwam nu tot zo’n 110 PK. Maar desalniettemin bleef alles dichtbij de Kevertechniek. Toen Formule Vee gearriveerd raakte als raceklasse en steeds dichter en dichter zijn fysieke beperkingen naderde, opgelegd door de VW Kever-techniek, kwamen de Amerikanen in 1970 met een nieuwe impuls, de Formule Super Vee 1600. |
Auteur: | Erick [ 08 dec 2010 15:13 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
Ben benieuwd naar je verslag en ontwikkelingen. Mag je hiermee ook bij de Monopostoclub? |
Auteur: | cabrio wim [ 08 dec 2010 16:03 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
Ronald, en nu foto's. |
Auteur: | Maarten [ 08 dec 2010 16:04 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
En veel graag Waanzinnig project! |
Auteur: | $TEEF [ 08 dec 2010 17:31 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
geen dank die ronaldinho is een aircooled tovenaar ! |
Auteur: | roondejong [ 08 dec 2010 17:59 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
Ophouden Steef! Eerst maar even door de historie heen voordat we beginnen: Ik heb een tekening van een Jeffrey Vee uit 1968 aangepast naar oude type vooras. Meneer Jeffrey verkocht in de 60-er jaren copyrighted tekeningen van sportauto's a la Seven en heeft toen ook een Vee tekening gemaakt en een Vee gebouwd. Deze foto's geven even een beeld van waar we naar toe gaan... uitgezonderd het bodywork omdat ik dat toch wat charmanter wil vormgeven. |
Auteur: | $TEEF [ 08 dec 2010 18:08 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
mooi Ronald ! |
Auteur: | cabrio wim [ 08 dec 2010 19:17 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
@Ronald, ik heb nog eens aan het zoeken geweest in de papieren, en weet nu weer dat ik een Beach had. Kijken of ik nog foto's kan vinden en eens in kan scannen. Mooie foto's trouwens, en nu het echte werk laten zien hè. |
Auteur: | mckok [ 08 dec 2010 21:34 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
Bij een VW dealer Ames in Dordrecht staat er ook zoiets in de showroom. dacht een oude project van de monteurs lang geleden |
Auteur: | Jeroen914 [ 08 dec 2010 21:45 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
... |
Auteur: | roondejong [ 09 dec 2010 15:51 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
En dan nu even het boodschappenlijstje om de auto te kunnen bouwen: VW techniek: - vooras compleet met trommelremsysteem van Kever voor 1965 (staande schokbrekertorens en bundbolzen spindels) - Korte pendelasbak kompleet met assen en remsysteem - 1300 blok met enkelpoorts koppen - Verlicht 180 mm vliegwiel met standaard drukgroep en koppeling - Solex 30 pict 2 carburateur met spruitstuk - Startmotor - koelhuis met dynamo - Standaard kever stuurhuis voor 1965 compleet met pitmanarm - Kever pedalenset - Dubbelkrings hoofdremcilinder ATE - Koni schokbrekers voorzijde - 4,5 J Porsche 356 wielen. Andere delen: - 28 cm stuur met uitneembare splines naaf. - Automatisch brandblussysteem - schakelaar, hoofdstroomschakelaar, mistlicht, bobine, toerenteller en olietemp meter. - Polyester stoel. - Veiligheidsschuim voor in de tank - Verder nog een bergje stalen buizen, polyester en aluminium. Zal vast nog wat vergeten zijn. We beginnen met de vooras en voorste chassis balken. De modificatie in de vooras is de eenmalige rijhoogte instelling en het vervallen van de bovenste torsie veer. De bovenste torsieveer houder is verwijderd uit de buis en deze veer krijgt hiermee de functie van stabilisatorstang. De rijhoogte verstelling is bewerkstelligd door de veerhouder draaibaar te maken in een sleuf en via een inbusbout wordt de rijhoogte later eenmalig ingesteld en weer vastgelast (is regel). De voorste chassis poten zijn gemaakt van 3x5 koker met daarin vastgelast de uitkepingen waarin de vooras wordt vastgeklemd. |
Auteur: | esgigt [ 10 dec 2010 1:17 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
Mooi project! Veel succes ermee en laat nog wat foto's zien als er voortgang is. |
Auteur: | dreamer [ 10 dec 2010 14:39 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
gaat weer een leuk draadje worden om te volgen! Veel succes! |
Auteur: | horn [ 10 dec 2010 18:41 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
wat een gaaf project! wellicht een stomme vraag roon, maar als hij af is, mag je er dan alleen mee op de trailer naar het circuit of kan je met zo'n 'buggy' ook nog op de openbare weg rijden? |
Auteur: | cabrio wim [ 10 dec 2010 20:15 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
Inderdaad niet op de weg Harald, dus mag op een trailer. Zou wel vet zijn op de openbare weg, en denk niet dat zo'n ding niet vooruit gaat. |
Auteur: | john's Porsches [ 10 dec 2010 20:50 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
inderdaad waanzinnig, heb nog wel een 914 bak liggen en een t4 blok met 150 PK zou wel eens vooruit kunnen komen |
Auteur: | roondejong [ 10 dec 2010 21:15 ] | |||
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement | |||
Ok om een heleboel goedbedoelde suggesties te voorkomen: er is een redelijk streng reglement wat er voor zorgt dat qua techniek de Vee's zeer dicht bij elkaar liggen. Hierdoor was het de eerste "betaalbare" raceauto. Alle basiscomponenten zijn voorgeschreven Kever en aanpassen/ tunen is een questie van de grenzen van het toelaatbare opzoeken. Auto weegt rond de 400 kg rijklaar met een vermogen van +/- 80 pk (hoop ik). Inderdaad gaat dat wel van zijn plaats. Verder is de beleving nog wat versterkend door het open rijden. Is gewoon heel leuk! En net als in het gewone leven: ondeugend mag, moet alleen niet ontdekt worden.... Bijgaand de reglementen voor de Vee die ik aan het bouwen ben, hiermee zijn de grenzen van het speelveld ook meteen bekend.
|
Auteur: | roondejong [ 10 dec 2010 21:31 ] | ||||
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement | ||||
Even een klein stukje verder voordat we met het bouwen kunnen beginnen. Aangezien ik beloofd heb de tekening van het chassis niet te publiceren hierbij (dus niet gelijk aan mijn chassis) een drietal plaatjes die inzicht geven in zo'n monoposto chassis.
|
Auteur: | roondejong [ 11 dec 2010 18:26 ] | ||||
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement | ||||
De pedalengroep en aanpassing van de pitmanarm. Ik heb ervoor gekozen zo veel mogelijk kevertechniek te gebruiken en aan te passen. De pedalengroep heb ik aangepast. Het koppelingspedaal staat 5 cm verder naar links anders kom je met je raceschoenen vast te zitten op de stuuras. Verder zijn de pedalen 4 cm. ingekort en heb ik een hoefijzer gemaakt met achterin twee inbusbouten waardoor de pedaalhoogte voor de rem en koppeling traploos instelbaar worden. Het stuurhuis van een kever is asymetrisch dat wil zeggen dat als de stuurstang in het midden zit de pitmanarm niet in het midden zit. Aangezien we exact gelijke stuurstangen willen hebben zal het stuurhuis dus uit het midden van de vooras geplaatst moeten worden. Het plaatje op de pitmanarm zorgt voor de juiste uitlijning van de stuurstangen en doordat de pitmanarm wat verlengt wordt krijg je hiermee ook een wat directer stuurgedrag.
|
Auteur: | roondejong [ 11 dec 2010 18:44 ] | ||||
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement | ||||
In de tussentijd heb ik wat stalen vierkante buis 2,5 & 3 cm en wat ronde buis 2 cm gehaald bij de plaatselijke ijzerboer en heb ik ook een tafel gebouwd waarop het monoposto chassis gebouwd wordt. DE houten tafel wordt exact waterpas gesteld en voorzien van een duidelijke middenlijn waardoor we een recht chassis kunnen maken. De onderste chassis buisen worden met klossen op de houten tafel verankert en bieden na het vasthechten een goede basis voor de verdere bouw. Het chassis gaat pas van de tafel af als alles is gemonteerd en gemaakt. Hierna wordt het chassis helemaal doorgelast en verder afgewerkt.
|
Auteur: | john's Porsches [ 11 dec 2010 18:54 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
vaart zit er goed in! |
Auteur: | roondejong [ 12 dec 2010 10:45 ] | ||||
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement | ||||
@ John: dit zijn wat inhaal foto's ... Goed als de onderkant is gemaakt dan kan het chassis naar boven toe gemaakt worden. De drager voor de bak aan de achterkant staat iets naar boven om de bak goed te ondersteunen en de vooras staat 5 graden gekanteld om caster te compenseren. Als het basis chassis (de doos) gemaakt is dan moet je bepalen hoe hoog de bak in het chassis moet komen te hangen. Aan gezien we een pendelas bak plaatsen en op 0 camber ideaal rijden is kunnen we nu bepalen hoe hoog de bak in het chassis moet komen. Mijn berekening gaat uit van 10 cm rijhoogte. Nu is ook het moment gekomen om de kale motor aan de bak te hangen en te kijken of alles kan passen wat er later aan gebouwd moet worden. De uitlaten zijn maatgevend om de achterste chassissteunen vast te kunnen maken.
|
Auteur: | roondejong [ 13 dec 2010 22:26 ] | ||||
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement | ||||
Aangezien ik 190 cm en een beetje ben en de gemiddelde mens in 1965 wat kleiner was heb ik besloten om het stuurhuis naar voren te plaatsen waardoor er aan beenruimte 8 cm is gewonnen. Een kwestie van een tweede as voor de vooras maken dus. Ook zijn hier de bevestigingspunten aan de zijkant van het chassis te zien waar de armen aan vast komen te zitten die naar de pendelassen gaan. De voor Kever 356 en andere Porsches zo karakteristieke torsieas vering komt hiermee te vervallen. Vering geschiedt met coilovers. Schokbrekers met veren daar om heen. Voorals nog Heb ik tijdelijk een paar bilstein schokbrekers van een BMW motorfiets netjes gemaakt. Hiermee kan ik later bepalen wat er definitief nodig is.
|
Auteur: | Bassen [ 13 dec 2010 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: De bouw van een Formule Vee 1300 naar 1965 reglement |
Gaaf project, jammer dat het niet de weg op mag |
Pagina 1 van 14 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |