Voor alle 996 cabrio rijders een tip voor een klusje op de zaterdagmiddag.
Vanwege een flinke zompige plek op de bodem achter de bestuurderstoel maar eens met Google gezocht waar het wat er vandaan kon komen. Al gauw kwam ik (via het Porscheforum!) op een link van
Renntech.org.
Hier werd beschreven dat de afvoerkanalen van de cabriokap makkelijk verstopt raken en dat het water dan overloopt, rechtstreeks je interieur in....
Ik vond het een leuk klusje om te doen en hoop dat een andere lezer nog plezier heeft van deze beschijving. Let wel: ik ben geen pro, dus als er ergens stommiteiten staan hoor ik dat graag! Ik plaats het maar in 'Projecten', maar van de diehard sleutelaar mag het vast ook in het subforum ‘gepruts’ naast ‘ Project: ventieldopjes centreren’
Op die pagina van Renntech.org stond dat je door het verwijderen van wat kunststof binnenbeplating van je wielkast, achter bij de afvoer kon komen om deze schoon te maken. Dit staat ook goed beschreven, met diverse foto’s. Ik heb dat uiteindelijk ook gedaan, maar zal daar geen foto’s van posten, omdat het gewoon heel goed al beschreven is op eerder genoemde site.
Ook stond er op de site dat je via het gat van je achterspeakers ook bij de afvoerkanalen kon komen. Daar heb ik ook gekeken, waarbij het me opviel dat een geribbelde slang wat rare losse uiteinden had. Via het
werkplaatshandboek, pagina 61-15, begreep ik dat in ieder geval 1 uiteinde ergens vast aan diende te zitten...
Dat betekende dat de binnenbekleding aan de achterzijde los moest om daar bij te kunnen komen. Was niet echt ingewikkeld, maar voor de visueel ingestelden hier hoe ik dat heb gedaan, inclusief wat plaatjes. Mijn auto is dus een 996 Mk2, oktober 2001.
Allereerst werkt het het handigst als je het cabriodak (gedeeltelijk) opent. Geeft immers licht en lucht.
Maak het het plastic kapje los waar je gordel door naar buiten komt. Voorzichtig met een platte schroevendraaier loswippen. Zie de richting van de pinnetjes voor de schuifrichting.
Schuif het kapje vervolgens een eindje verderop op je gordel, zodat het uit je werkruimte hangt.
Draai de schroef onder het kapje los.
Draai de speaker schroeven los (2 x torx) en wip de speaker voorzichtig uit het speakergat. Maak de stekkerverbinding los, zodat je de speaker weg kunt leggen. Draai de schroef in het speakergat los (niet laten vallen!)
Klap je rugleuning naar beneden en draai met een imbussleutel de pen los, waarmee je de rugleuning vastzet.
Wip met de platte schroevendraaier het afdekkapje voor de windschermbevestiging eruit. Hier zitten ook wat asymmetrische weerhaakjes aan, dus voorzichtig dat er geen pootjes afbreken en onthoudt even welk pootje boven/onder/links zat.
In het midden van het scherm zit een verborgen ‘ klikverbinding’, die je eerst los moet trekken, door de binnenbekleding richting de middentunnel te trekken. Til nu de binnenbekleding aan de deurpostzijde omhoog, op de naad tussen de dorpel en de b-stijl. Hier zit een verticale pin die je ongeveer 2 centimeter omhoog moet tillen. Zie foto voor de ‘klikverbinding’ en de verticale pin.
Aan de rugleuning zijde zitten 2 horizontale pinnen, dus naar voren bewegen. Aan de bovenzijde valt de leren bovenbekleding precies in een sleuf parallel aan het raam, dus ook hiervoor omhoog bewegen (ca 1 cm).
.
Het viel mij tegen hoeveel kracht er nog voor nodig is om uiteindelijk de bekleding in beweging te krijgen...
Als het scherm los is, leg het dan uit de weg (de gordel loopt er nog doorheen).
Aan de binnenzijde van de auto zie je nu mechanische en hydraulische delen van de cabrio kap.
.
Onder de aluminiumkleurige cilinder zie je een matzwarte flubberige plastic bak en een geribbelde slang. De plastic bak is de opvang bak voor hemelwater. In het diepste punt zit een gaatje, waar het water door weg kan stromen, richting de uitgang in de wielkast. Als die uitgang verstopt zit, loopt het bakje over...
Je kunt de zacht plastic rand van het bakje eenvoudig omhoog tillend verwijderen, om te kijken of er geen verstoppingen in de afvoer van het bakje zitten.
De geribbelde slang hoort aan 1 zijde haaks de hoek om op een nippeltje vast te zitten.
Dit zit met een rubber ringetje simpelweg op klemwerking vast aan het nippeltje.
Bij mij was de slang afgescheurd en dus aan 2 zijdes los. Als de geribbelde slang los zit, loopt het water dus rechtstreeks op je binnenbekleding.
Klik de (nieuwe of iets kortere) slang met de rubber ring weer op het nippeltje en klik de slang weer in de slangklem in het opvangbakje. Controleer de afvoer door wat water op de cabriokap te gieten, net achter het achterste ruitje. Het water wat tussen stof en metaal wegloopt, zou via de slang in het bakje moeten stromen, en vandaar uit net voor je achterwiel tussen je binnenscherm uit moeten stromen. Als het water in het bakje blijft staan, is de afvoer bij je achterwiel verstopt en zul je ook de procedure van
Renntech.orgmoeten volgen om die afvoer open te maken.
Grappig is wel dat water dat je iets lager giet (op de naad tussen carrosserie en kapdeksel), op een andere plek uit je auto stroomt.
Als het water goed wegloopt kun je weer monteren. Denk daarbij aan het flubberig plastic bakje. Pas bij terugplaatsen van je binnenbekleding op dat je de speaker draad niet ergens wegklemt. Steek eerst de pinnen aan rugleuningzijde in en daarna de beklede bovenzijde plaatsen boven de gleuf naast het raam. Vervolgens de dorpelpin proberen in te duwen, waarbij je de binnenbekleding een beetje langs de zitting van het achterzitje moet loodsen. Als het scherm goed zit, verschijnen alle schroefgaten weer voor de juiste plek in de binnenbekleding.
Denk dus aan:
• Schroef in speakergat,
• Stekker aan speaker vastklikken
• Speaker plaatsen en vastschroeven (2x torx)
• Imbusbout van leuningbevestiging,
• Klem van windscherm inklikken,
• Schroefje nabij gordel,
• Gordelkapje vastklikken.
Klaar!
Hoop dat iemand nog eens wat heeft aan de beschrijving