| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=33219 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Hartwiek [ 19 okt 2011 20:43 ] |
Berichttitel: | spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Beste mensen, Ik heb via ebay een spaghetti spruitstuk gekocht voor mn 996. Zaterdag gaat Resto hem er onder bouwen.....ben reuze benieuwd naar het resultaat...Het blokje is pas gereviseerd en dus helemaal uit elkaar geweest en dus gaan de bouten waarschijnlijk nog goed los (ander zou ik er niet aan beginnen). Verder heb ik er de orginele klappenauspuff er onder hangen....ik ben nu reuze benieuwd of hij mooier gaat lopen en (of) er vermogenswinst te behalen is.....gevoelsmatig......ik ga m niet op een testbank zetten.... Zaterdag weet ik meer...ik houd jullie op de hoogte... Groeten, Hartwiek |
Auteur: | Hartwiek [ 22 okt 2011 20:17 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Ja, ja.....ze zitten eronder......gewoon met 1 woord: geweldig!!!! Ten eerste : hij pakt beter op. Ten tweede : op de een of andere manier loopt ie soepeler... Ten derde : Op de heenweg naar Resto over de a73 met een gemiddelde snelheid van pakweg 160 werd de temperatuur 85 graden, oliedruk bij stoplichten goed 1 bar. Op de terugweg: buitentemperatuur een graad of 8 hoger: temperatuurmeter tegen de 80 graden aan, ook bij snelheden boven de 200. bij stoplicht een oliedruk van dik 1.7 bar. Conclusie : motor loopt beter, pakt beter op en wordt minder heet...dit kan alleen maar ten gunste komen van het blokje wat dan theoretisch gezien een langere levensduur zou moeten hebben. In ieder geval, ik ben heel erg blij met mn headers....echt een aanrader!!! |
Auteur: | horn [ 22 okt 2011 20:30 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
gefeli - goede keuze dus! |
Auteur: | strak [ 22 okt 2011 20:43 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Foto/filmpje |
Auteur: | erwin996 [ 22 okt 2011 22:11 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Leuk Hartwiek, een filmpje is inderdaad leuk! Maar iets anders intrigeert me ook. Je spreekt over een oliedruk van 1 bar bij stoplichten (en nu met de nieuwe uitlaat 1,7). De oliedruk van mijn 996 is bij stationair draaien nog nooit onder de 2 bar gekomen Of het nou ritten zijn van 50km, 200km of 400km. Kan resto dit verschil uitleggen, en om ontopic te blijven, ook uitleggen waarom de oliedruk met een andere uitlaat opeens hoger wordt? |
Auteur: | Hartwiek [ 22 okt 2011 23:11 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
hey Erwin, Nooit onder de 2 bar?? Loopt jou auto zo hard stationair soms? Dit is mn 3e 996 en ze zaten allemaal als ze goed warm waren net boven de 1 of op 1 bar. Mijn conclusie is met mn nieuw spruitstuk dat de motor niet meer zo gek heet word dat de olie dikker blijft, en als de olie dikker is, heb je een hogere oliedruk. Als je net wegrijd met je auto heb je mss wel 4 of 5 bar oliedruk omdat de olie koud en dus nog dik is. De koeling van je waterkoker is van levensbelang voor je motor..naar mijn mening heb ik er nu alles aan gedaan (lees Resto) om hem niet meer al te heet te laten worden. ( andere thermostaat, de goede koelvloeistof, radiateurs schoon maken, en een ander spruitstuk om de hitte goed af te voeren..) En hopelijk, en daar ga ik wel vanuit, gaat mn blokje nu véél langer mee. Groetjes, Hartwiek |
Auteur: | 944{asd} [ 23 okt 2011 0:10 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Bij mij ook, oliedruk bij warme motor nooit onder de 2 bar |
Auteur: | JeroenSC [ 23 okt 2011 13:53 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Bij mij bij koude start eerst continu 5, als de motor op temperatuur is, is het gewoon weer toerental/1000 +1, dus inderdaad nauwelijks onder de 2 bij stationair draaien. |
Auteur: | Erik997S [ 23 okt 2011 16:13 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Ik ben ook compleet niet mee. Daarom toch eventjes recapituleren: een spaghetti-uitlaat is een uitlaat waarvan elk uitlaatstuk vanuit de coulash even lang is tot aan de collector. (ff om te checken dat ik daar nog juist zit ) De temperatuur van de motorolie wordt verwarmd door het cartergeheel en de minimale wrijving van de draaiende en harmonische bewegingen van de onderdelen. De uitlaatgassen die een gedeelte van de verloren energie naar buiten brengt, zorgt mijn inziens maar voor een kleine warmteafgifte tov de koeling.(door gebruik van andere materialen) Motorolies hebben bepaalde normen, kwaliteit en viscositeit. De viscositeit (of de dikte zoals U ze noemt) wordt in een bepaald temperatuurgebied bereikt. Dit gebied heeft de laatste jaren een mooi opwaarts potentieel gekend. Meestal is de olie van zulke kwaliteit dat de smering bijna altijd gegarandeerd is en de olie meestal in een goed werkgebied zit om steeds een mooie smering te garanderen. Wat echter meer van belang is, is de temperatuur van bepaalde motoronderdelen, deze moeten nl een bepaalde temperatuur bereiken om een juiste uitzettingsfactor te bekomen. Dit allemaal om de spelingen op de juiste en ideale verhouding te krijgen. (speling bvb tussen lagerschelpen en as) Nu klinkt het me toch echt raar dat olie dikker zou blijven omdat de afgevoerde warmte via de uitlaat sneller zou gaan of dat dikkere olie voor meer oliedruk zorgt. Is het niet zo dat deze oliepomp gestuurd wordt? (of de snelheid ervan) Dus nu aan de kenners help mij op het juist pad, want soms denk ik dat ik er eindelijk iets van begrepen heb en toch is er toch nog altijd iets dat ik niet weet! Hartwiek zo'n spaghetti geeft natuurlijk bergen rijplezier en het is U gegunt na zo'n historie zoals U heeft meegemaakt. Bollen maar U heeft het ruimschoots verdient. Verder vind ik mijn olietemperatuur belangrijk om de warmte van de olie te bepalen en geeft mijn oliedruk me enkel informatie dat mijn oliepomp nog werkt. De oliedrukmeter geeft de druk wel aan, maar wat ben ik er eigenlijk mee. (op een 997 heeft men een oliedrukmeter) Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de leerrijke antwoorden. |
Auteur: | Paul II [ 24 okt 2011 9:25 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. | |||||||||
Leuk dat het zo naar wens is Benieuwd hoe de aftermarket spruitstukken zich houden, zoals net in ander draadje van resto besproken.
Je vaststellingen zullen vast wel kloppen, maar relatie met de nieuwe delen?? - lagere temperatuur is zeker niet altijd beter, 80 graden is 'aan de koele kant', 85 is normale goede werktemperatuur - 5 graden verschil invloed op oliedikte en dus druk?.. ook koud is de olie al heel dun (dikte 0 ipv 40 ..); oliedruk ~ 1 warm is niks bijzonders @Zicht_op...: oliepompen met vraag afhankelijke opbrengst zijn er nog niet lang; weet niet of de 996 die al heeft |
Auteur: | 964HP [ 24 okt 2011 16:50 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. | |||||||||
Oliedruk en temperatuur zijn beiden belangrijke elementen bij het correct functioneren van een motor. Als stelregel wordt gehanteerd dat 0.7 Bar druk per 1000 toeren veilig is, waarbij een hogere druk onnodig vermogensverlies oplevert in het aandrijven van de oliepomp. Zo hoort een 964 rond de 850rpm stationair te lopen en gaat het oliedruk waarchuwingslampje bij 0,55 Bar branden....Porsche lijkt het hiermee aldus eens te zijn;-) [ (0.7/1000)x850 = 0.59 Bar ] Daarnaast is het zo dat de oliedruk bij een bepaald toerental tevens een indicatie is van de staat van de motor. Lagerspeling binnen de toegestane toleranties leveren in combinatie met de capaciteit van een goed werkende oliepomp een ijkwaarde in oliedruk op die bekend is bij de fabrikant van de motor. Zo staat in de meeste Porsche werkplaatshandboeken een drukwaarde voor bij stationair toerental en bijvoorbeeld bij 3500RPM bij normale bedrijfstemperatuur. Ik weet niet wat deze waarden zijn voor de 996.... ....wel vind ik een waarde rond de 1 Bar stationair meer passen bij een 964 blok met 200K ervaring dan een vers gereviseerde waterkoeler. Zeker wanneer dit al bij 80graden het geval is, de marge bij een temperatuur van 100-110 graden en bijbehorende drukval (temp ligt makkelijk binnen de grenzen van moderne olie en is bij een warme trackday relatief gewoon) wordt dan wel erg klein. Ik zou hierover dan ook zeker contact opnemen met de reviseur, wellicht geeft de oliedruksender simpelweg een verkeerde waarde of er is meer aan de hand dat nu nog zonder gevolgschade verholpen kan worden. Om nog even op je opmerking over uitlaatgas in te gaan: De energiewaarde van het verbrandde mengsel in een benzinemotor wordt doorgaans voor slechts 20%-30% omgezet in koppel. De overige 70%-80% is afval in de vorm van warmte. Olie speelt naast evt koelwater een belangrijke rol in de wamtehuishouding van een motor, niet alleen mbt wrijvingwarmte maar zeer zeker ook verbrandingswarmte. Kijk maar eens naar oliesproeiers op (turbo)motoren om de (onderkant)kroon van de zuigers extra te koelen. Niet voor niets worden luchtgekoelde motoren ook wel oliegekoeld genoemd! Of het verschil in temperatuur met de nieuwe spruitstukken op gecontroleerde wetenschappelijke wijze is gemeten waag ik te betwijfelen Dat de eigenaar er blij mee is staat vast en dat is het belangrijkste!!!! |
Auteur: | resto [ 24 okt 2011 18:23 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
oliedruk stationair in warme toestand rond de 1 tot 1.5 is gewoon normaal. Over de watertemperatuur: de meter op je dash geeft minder aan dan dat de werkelijke koelwater temperatuur is! De koelwatersensor zit gemonteerd in het gedeelte waar koelwater de motor binnenkomt, geeft beetje een vertekend beeld. |
Auteur: | Erik997S [ 24 okt 2011 18:33 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Nu zou ik toch eens graag willen weten dat andere headers een invloed hebben op de oliedruk. Ik heb me al zo goed mogelijk proberen te verwoorden: "De uitlaatgassen die een gedeelte van de verloren energie naar buiten brengt, zorgt mijn inziens maar voor een kleine warmteafgifte tov de koeling.(door gebruik van andere materialen)" en "Nu klinkt het me toch echt raar dat olie dikker zou blijven omdat de afgevoerde warmte via de uitlaat sneller zou gaan of dat dikkere olie voor meer oliedruk zorgt. " Dit komt natuurlijk wel, ongelovig over en ik geloof er namelijk niet in dat dit zo zou zijn, maar toch wil ik toegeven dat ik niet alles ken. Mvg, |
Auteur: | resto [ 24 okt 2011 19:02 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Bij mij geen hogere oliedruk na montage spruitstukken. Wel een voller geluid en duidelijke toename van koppel. Kan me wel voorstellen dat een snelle afvoer van uitlaatgassen een beetje temp daling te weeg brengt maar hoeveel?? In ieder geval loopt de auto lekkerder en daar is het om te doen. |
Auteur: | M a r c [ 25 okt 2011 14:04 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Als de motor van mijn GT3 op temperatuur is dan is de oliedruk stationair rond de 1,5 bar. Is een normale waarde met 0W40 (de voorgeschreven olie). |
Auteur: | Hartwiek [ 25 okt 2011 21:23 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Ik ben gewoon erg happy met mn headers ....mochten ze ooit stuk gaan komen er gewoon weer nieuwe onder..... |
Auteur: | KC [ 25 okt 2011 23:41 ] |
Berichttitel: | Re: spaghetti uitlaat onder mn 996 cabriolet. |
Als jij maar tevreden ben, en tja... "modden" is gewoon leuk ! Ga je de ebay link nog delen (of heb ik m gemist). Ps, zover ik weet is header design altijd een compromis tussen vermogenswinst laag of hoog. Heb je nu niet het gevoel dat ie bovenin iets minder scherp is ? |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |