Auteur |
Bericht |
Heinz
911 T Targa 1970
|
Motor revisie 2.2T
Na het lezen van enkele zeer inspirerende topics de afgelopen dagen (mocht ook wel weer na poets en radiator uitzuig "projecten") en het toch wel hoge olieverbruik van mijn auto heb ik besloten om mijn motor te gaan reviseren. Ik heb nu al enkele weken het boek van Wayne Dempsey op mijn nachtkastje en vandaag een eerste stap gezet door te gaan praten met een ervaringsdeskundige. De lichten staan nu op groen en ik ga nu beginnen met de voorbereidingen. De eerste stap is het zoeken van het juiste gereedschap, met name een "engine holding fixture" P201 (Nederlandse term kan ik zo even niet bedenken, maar zie plaatje hieronder) Is er iemand die deze aan mij kan verkopen/verhuren of uitlenen? Alvast bedankt voor reacties en ik hou jullie op de hoogte via dit topic!
Laatst bijgewerkt door Heinz op 18 dec 2011 22:01, in totaal 1 keer bewerkt.
|
18 dec 2011 15:08 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor revsie 2.2T
Hey Heinz, you want to rebuilt your engine, i have a motorsteun ( i don't now the englisch name) for you, but then you have come to Curaçao to retrieve.
_________________________________________ Rebel engineering
|
18 dec 2011 15:42 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Re: Motor revsie 2.2T
Deze site (zie properties foto) had je dan ook vast al gevonden.
|
18 dec 2011 15:51 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor revsie 2.2T
Met een heftafel kom je ook al een heel eind Heinz, kun je ook lekker rond de motor komen
|
18 dec 2011 15:57 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revsie 2.2T
@ Erwin, ik kom hem graag halen, maar misschien kan ik dan beter de motor naar jou verschepen. Aan je activitiet op het forum te zien heb je er wel tijd voor @Jeroen inderdaad ik kan ze nieuw in de US vinden, maar zoek eerst een lokale optie. Zoveel blokken kunnen er op dit moment toch niet tegelijkertijd uit elkaar liggen. @JMS dank voor de tip, maar het lijkt me wel handig als je hem kan draaien voor de warmtewisselaars en het splitsen.
|
18 dec 2011 16:53 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revsie 2.2T
Leuk, suc6. Ben ook nog wel in voor zon steun en een revisie. Ga alleen nog een jaar rijden, wil nog even goed kijken wat er robuust te tunen valt aan het blok voordat ik begin.
|
18 dec 2011 17:21 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revsie 2.2T
Wellicht een idee dat jullie (heinz en niels) die samen kopen en de kosten splitten. Na gebruik kun je deze weer verkopen en de opbrengst verdelen. Zo kost het je niet veel.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
18 dec 2011 18:32 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Motor revisie 2.2T
Universele motorenbok, nu afgeprijsd . . . http://www.autogereedschap.com/a-216233 ... -bok-450kgHeeft mijn SC motor ook in gehangen
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
21 dec 2011 0:11 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Dank voor de tip! Deze heb ik zowieso nodig!
|
21 dec 2011 11:50 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Een motorbok met een U vorm onderstel is handiger ivm een olie lekbak die je eronder kan zetten. Zoals deze: http://www.datona.nl/motormontagesteun.html
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
21 dec 2011 12:33 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
En nog 5 cent goedkoper ook!
Badankt voor de tips!
|
21 dec 2011 13:32 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Check ook even VOCOR, vaak ook wel goede spullen.
|
21 dec 2011 14:16 |
|
|
peterfrans
981 S 2013
911T Coupe 1973
|
Re: Motor revisie 2.2T
Heinz,
Ben je nog steeds op zoek naar p201? Ik heb er een die ik voorlopig niet nodig heb en die je eventueel wel kan lenen. Hoe lang denk je hem nodig te hebben?
vg
Peter
|
27 dec 2011 16:37 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Peter bedankt voor het aanbod , maar ik heb hem net vanmiddag opgehaald bij iemand anders.
|
27 dec 2011 21:01 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Vandaag dan echt begonnen. Eerst de auto warm gereden. Een mooi stukje Kennermerland inclusief de A5 zodat ik de komende tijd niet vergeet hoe het ook alweer is. Vervolgens de olie uit het blok en tank laten lopen. De hele week al komen er pakjes binnen met gereedschap en exotische (lees Duitse) afdicht- en smeermiddelen en ben ik het boek van Wayne Dempsey voor de derde keer aan het lezen, maar dit is toch "the point of no return". Ik ga de komende week de carberateurs en de demper eraf halen zodat de motor er straks makkelijker uit kan. Later meer!
|
08 jan 2012 15:49 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Succes ermee
|
08 jan 2012 16:01 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: Motor revisie 2.2T
is een motor revisie zo eenvoudig (ff boek lezen) suc6 vergeet niet je fototoestel
|
08 jan 2012 16:09 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Motor revisie 2.2T
Bijna wel, een motor is natuurlijk in elkaar gezet, dus kan ook weer uit elkaar gehaald worden . . . ( not) Daarnaast moet je wel meer dan voldoende (auto)technisch inzicht hebben, weten waar je aan begint, speciaal gereedschap, kunnen beoordelen of onderdelen slijtagegrenzen hebben bereikt, etc .etc. Zelf heb ik misscien wel zo'n 50 getunede motorvarianten opgebouwd (VAG) en zou met deze kennis en vaardigheden wel aan een 911 motor durven beginnen. Maar om als leek hieraan te beginnen . . .
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
08 jan 2012 16:33 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor revisie 2.2T
Theoretisch wel, vooral als alles gaat zoals het in het boek staat. Alleen knappen vaak er bouten af waar de ervaren monteur bijna nooit een bout laat breken. En soms heb je dan een probleem. En welke vloeibare pakkingen op welke plaatsen, daar kom je vaak ook uit ervaring achter en moet je zoveel mogelijk werken met originele producten. Inschatten van wat kan en wat niet meer kan is zonder ervaring nagenoeg onmogelijk. Alles lukraak vernieuwen is dan het beste, maar zelf reviseren gebeurt meestal omdat de financieën uitbesteden niet toelaten. Dus wordt er vaak ook bespaard op onderdelen, wat achteraf vaak alleen op korte termijn slim was. Reviseren vanuit een boek is net als leren auto rijden of racen vanuit een boekje. Theoretisch makkelijk, alleen de praktijk geeft vaak situatisch die niet in het boek staan. En dan? Heinz, dit is algemeen bedoeld, en slaat niet op jou
_________________________________________ Rebel engineering
|
08 jan 2012 16:45 |
|
|
aher
911 2.2e targa 1971noord brabant
|
Re: Motor revisie 2.2T
veel succes
_________________________________________ orgineel hellgelb
|
08 jan 2012 16:52 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
@Erwin, @nine-eleven. Ik begrijp wat jullie proberen duidelijk te maken. Ik denk echter dat je met gezond verstand en wat sleutel ervaring een heel eind kan komen. Porsche blok uit die tijd is echt geen rocket-science, dus laten we dit niet te veel overdrijven. Elk soort motor heeft wel zijn specifieke issues, dat kan je beter met ervaring tacklen. Wil niet zeggen dat het niet kan, zeker niet met zo'n goed boek. Zeker als je delen van de revisie zoals uitbalanceren en kop laten bewerken etc uitbesteed aan een goed bedrijf kan er IMHO niet heel veel verkeerd gaan. Ik preek hier ook voor eigen parochie want wil het zelf ook nog gaan doen My 2 cts (als werktuigbouwkundige)
|
08 jan 2012 17:22 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Motor revisie 2.2T
Mag ik je dan een tip geven?
Koop de onderdelen dan bij een P-specialist en niet ergens "op de hoek" of via het www. Dan snijdt het mes aan 2 kanten, de specialist verkoopt dan wat onderdelen en jij kan met eventuele vragen bij hem te rade gaan.
My 2 cents
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
08 jan 2012 17:36 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Goede tip, koop idd zelf bijna alles bij de specialist. Heb me al een keer vergist aan wat prutsspul hoeft niet nog een keer.
|
08 jan 2012 17:48 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor revisie 2.2T
@ Niels, idd....jij als werktuigbouwkundige.
Niet gehinderd door enige kennis worden er veel reparatie's en revisie's verricht. Ik denk dat ik in totaal over de 100 motoren boxer motoren vanaf krukas en carter heb opgebouwd en maakte steeds weer nieuwe dingen mee. Soms realiseerde ik mij dat ik de revisie's de laatste jaren met een kennis deed waar ik zeg maar de eerste 10 motoren niet eens van het bestaan van bepaalde dingen wist. En toch liepen die motoren ook goed. Bijna elke revisie leerde ik weer bij. Tot de laatste aan toe.
Ik heb de afgelopen 23 jaar ook veel recent 'gereviseerde' motoren weer moeten losdraaien en opnieuw moeten reviseren omdat bijvoorbeeld de hobbyist monteur onderdelen verkeerd had gemonteerd en de motor weer aan het stuk lopen was. Bijna in alle gevallen zag je aan de manier van opbouw en gebruik kleinmateriaal en pakking materialen dat het niet door een gemotiveerde professional was gedaan.
Overdrijven dat het moeilijk is wordt niet gedaan, eerder wordt een goede revisie vaak onderschat. Uit ervaring van wat ik gezien heb aan gereviseerde motoren weet ik dat een revisie bijna altijd makkelijker werd ingeschat dan ze dachten. Niet alleen door hobbyisten.
Een revisie staat of valt met de kennis van de man die het uitvoerdt.
Idd. koop de spullen, ook al wil een specialist niet zinloos opboksen tegen bepaalde webshops, de spullen bij één specialist of dealer. En dan bij diegene die ook zin en tijd heeft zinvol advies te geven.
_________________________________________ Rebel engineering
|
08 jan 2012 19:32 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Ik heb nu ongeveer een kleine 11.000 km gereden met mijn zelf gereviseerde motor en hij loopt nog steeds als een zonnetje. Ik denk dat een aantal dingen belangrijk zijn: - consulteer een specialist of gerrenommeerd revisie bedrijf voor beoordeling van onderdelen. - Besteed het echte revisie werk uit aan een goed revisie bedrijf met relevante ervaring - koop alleen OEM onderdelen, geen rotzooi. Hoeft overigens niet altijd origineel porsche te zijn. - lees je goed in en neem je tijd. Soms heb je meer tijd nodig om iets goed af te ronden. - beter 10 keer meten dan 1 keer. - gebruik goed en passend gereedschap. Verder kom je met gezond verstand heel ver. IMHO is een motorrevisie niet geschikt voor de gemiddelde klusser. Maar een demontage en opbouw van de motor is goed te doen met de juiste aanwijzingen. En deze kun je voor het grootste deel ook uit ee nboek halen. Maar wees precies, lever geen half werk en neem je tijd. Het kan echt wel. @ heinz: goed om te horen dat je begonnen bent
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
08 jan 2012 21:36 |
|
|