Auteur |
Bericht |
Niels
|
Restauratie 911 2.4 E
Na een aanvaring met een lantaarnpaal met gelukkig lage snelheid, is het herstel begonnen. Interieur is er bijna uit en hij staat op de Celette om rechtgetrokken te worden. Eerste keer trekken ging al makkelijk, door de lage snelheid valt het wel mee. Overal gezien na demontage valt de schade sowieso wel mee. Wordt niet een goedkoop verhaal, maar is nog goed te doen. Jammer van de paal is dat hij in 10 stukken breekt en delen op je auto vallen dus de hele auto kaal kan. Dan maar gelijk de oude kleur terugspuiten niet? Dat ziet er dan zo uit. Bij het verwijderen van het interieur zag ik dat de auto op de dorpels nog erg goed is. Geen herstelwerkzaamheden geweest, wel keihard.
Laatst bijgewerkt door Niels op 08 mei 2012 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 mei 2012 20:52 |
|
|
Niels
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Dan ook maar gelijk de eerste overwegingen:
- Waterbasis laksysteem zoals origineel of lakken en aflakken met blanke lak (moderne stijl met duurzame finish) - Onderkant terug in oude kleur brengen of tectyl verwijderen en dat wel weer terugbrengen? Voordeel van tectyl is de steenslag bescherming. Ik rijd echt met de auto. De schadehersteller wees mij erop dat het groenspuiten van de originele laag niet echt lang blijft zitten. Ideeen over?
Komen vast nog meer overwegingen en vragen. Dus ben nog niet uitgepost komend half jaar.
|
08 mei 2012 20:55 |
|
|
aher
911 2.2e targa 1971noord brabant
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Beste Niels ik wens je heel veel succes met je project. Andre.
_________________________________________ orgineel hellgelb
|
08 mei 2012 20:58 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Nadeel is dat het niet origineel is Origineel zit er een toch wat dikke coating op - in een bepaalde structuur. Als je ondanks dat je met die Porsche dat doet waarvoor hij gemaakt is (rijden!) waarde hecht aan de originaliteit ... zou ik voor origineel gaan Dat groen is natuurlijk wel heel erg mooi - en blijft (volgens mij) ook op de originele bodemcoating zitten .. en als dat niet zo is, heb ik binnenkort een oranje met wit gespikkelde bodem Ik zou (dan) ook voor het originele lak-systeem gaan ...
|
08 mei 2012 21:11 |
|
|
Niels
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Laksysteem op de bovenkant is dan een "poetslak". Ik heb zelf nog niet echt een gevoel bij de 2 soorten systemen. Ik ben niet echt een originaliteitsridder. Maar is denk ik wel jammer in deze fase niet een goede overweging te maken. Auto hoeft wat mij betreft ook niet verpest te worden door een slechte keuze van mij nu. Wagen blijkt gewoon erg origineel te zijn en in redelijk goede staat (op de deuk na dan).
Het originele bodemsysteem is een 3M achtige coating die we vooralsnog laten zitten (dit zit onder de tectyl bij mij). De coating is moeilijk te verwijderen en het staal onder de coating is tot op heden bij checks erg goed en zonder roest. Ideeetje van mijzelf vanmiddag was een bodyshutz achtig iets over de coating spuiten nadat de tectyl eraf is. De bodyshutz dan met kleur mengen. Dit schijnt echter niet te kunnen.
|
08 mei 2012 21:18 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Bij mij is de gehele coating er door een leerling vanaf gekrabd ... Dat was inderdaad een heidens - en zelfs vervelend- karwei Volgens mij kan je de coating wel aanhelen - met het originele of soortgelijke middel. Het enige wat me daar van bijstaat is dat de Specialist die dat heeft gedaan er (i.v.m. originele structuur) een apart spuitpistool voor heeft moeten kopen . .. de lak is er nadien gewoon overheen gespoten ..
|
08 mei 2012 21:25 |
|
|
hisolid
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
er bestaat ook overspuitbare bodyschutz, dus eerst bodyschutz en dan ik kleur spuiten. Die speciale pistolen voor de literbussen zijn niet zo duur, en voor de hele behandeling vd auto tov spuitbussen heb je het pistool er al uit.
|
08 mei 2012 21:59 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Niels,
Mijn 911 heeft een 2K laksysteem zonder blanke topcoat. Was in eerste instante niet de bedoeling, maar door het reageren van de top coat met de base coat kreeg ik niet de juiste kleur. Ben er nu wel blij mee. Het is niet zo glimmend en dus hoe ze uit de fabriek kwamen. Ik vind het bij onze jaren 70 kleuren mooier staan. Het nadeel van 2K zonder topcoat is dat je krasjes direct uit je kleurlaag gehaald moeten worden, maar met en goede wasopbouw is dat prima te doen.
Wel heb ik toen bewust gekozen voor een spuiter die nog met de "oude" harde lakken spuit. Ook omdat ik er een systeem erop wilde hebben met epoxy primer. Dit doen er helaas niet veel meer ivm millieu eisen. Bijna allemaal watergedragen tegenwoordig.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
09 mei 2012 0:43 |
|
|
hisolid
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
watergedragen is alleen de laklaag, 2k in 1 laag of 2 lagen met blanke lak dus, uni kleuren eigenlijk altijd in 1 laag. Primer zijn bijna allemaal nog synthetisch, zoals epoxy. Als je dus een epoxy primer gebruikt, kun je ook met watergedragen afspuiten. Watergedragen is goed, niet alle spuiters willen eraan hoewel het verplicht is/wordt voor reparatielakken. Alle moderne auto's van de laatste 10 jaar staan al allemaal in de waterverf. Wat je zegt over de hardheid, waterverf wordt juist harder, da's soms een probleem omdat het met steenslag groter beschadigingen maakt.
|
09 mei 2012 6:47 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Met je technische vragen kan ik je niet helpen, wat de kleur betreft: groen. Maar maak vooral de auto zoals jij hem wilt, je kunt nu ook overwegen een andere period correct kleur te kiezen
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
09 mei 2012 7:37 |
|
|
Niels
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Wat moet ik dan overwegen? Kleurcode 225. Dat zat erop en zit er op onder het rood. Rood eraf 225 erop. Lijkt mij een no-brainer, niet?
|
09 mei 2012 8:37 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Idd, gewoon lekker adder groen houden......
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
09 mei 2012 9:04 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Alleen dat overwegen wat je zelf mooi vind, wat anderen of ik nou mooi vinden doet niet terzake. Die discussies hebben we hier al genoeg. Nu je toch een respray voor je kiezen hebt zou ik voor die kleur gaan waar je de komende jaren de meeste plezier aan beleeft, origineel of niet.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
09 mei 2012 9:22 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Wat betreft de onderkant. In het klassieke 911 en 9112 clubblad stond enige tijd geleden het restauratie verslag van clublid Peter. HIj heeft een aantal proefstukken laten spuiten en is uiteindelijk op een coating van 3M uitgekomen. Ik zou hem even een mailtje sturen voor de details. Dat groen is super! Met jouw gebruik zou ik toch wel kiezen voor een topcoat anders wordt je zo voorzichtig dat je hem de garage niet meer uit durft te rijden
|
09 mei 2012 9:28 |
|
|
Niels
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
@Denis, mee eens zeker. Vind 225 wel ubergeil vandaar, even gejat van internet @Heinz. De originele coating gaat er waarschijnlijk niet af. Dit hoeft niet want hij is nog te goed. Dus dan hieroverheen spuiten met iets lijkt me dan het beste. Gevoelsmatig vind ik dezelfde kleur onder wel het mooiste.
|
09 mei 2012 9:58 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
was een huis renoveren maar niet zo duur
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
09 mei 2012 10:13 |
|
|
Michiel
911 2.2E Targa (1970)
911 2.2T Coupe (1970)
911 2.5 S/T (1972)
Audi quattro (1980)Den Haag
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Als de fabriekscoating nog prima is zou ik deze er ook niet af halen. Het is lastig om een vergelijkbare kwaliteit/hechting te krijgen als vanaf fabriek. Succes met de resto!
_________________________________________ real Porsches are air-cooled
Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...
|
09 mei 2012 10:29 |
|
|
Niels
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
ff proefpassen om laatste zaken goed te krijgen. Wel vakwerk tot in perfectie.
|
09 nov 2012 15:09 |
|
|
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
dit kan je dan ook wel aan robbert over laten
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
09 nov 2012 15:21 |
|
|
Niels
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Yep, zonder zijn wijsheid had ik het al opgegeven.
|
09 nov 2012 15:24 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
In het lijntje bij mij hebben ze het over dat er ook body schutz in kleur is te krijgen maar ben daar nog niet voor op pad geweest ... Verder lekker die 70ties kleuren
Laatst bijgewerkt door piewie op 09 nov 2012 15:43, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 nov 2012 15:38 |
|
|
Niels
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Body shutz was in wit. Vind alles prima maar hier vaar ik meer op de moderne topproducten. Dwz plamuren met goede moderne plamuur, goed coating gebruiken, binnenkant kofferklep niet doen want dat ziet er origineel niet uit, dan alles in kleur, 1K binnen en onderkant/spatborden, 2K buitenzijde. Onderkant dan weer lekker volledig in de tectyl/bescherming zwart. Dan maar niet de superoriginaliteitsprijs. Auto blijft wel stuk langer goed.
|
09 nov 2012 15:42 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Klopt niels,, zag ik ook bij het strippen van mijn 911 , maar werden ze ook in wit afgeleverd in die tijd
|
09 nov 2012 15:46 |
|
|
Niels
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Hoe bedoel je?
Wit was een kleur die je kon bestellen. Auto werd niet geleverd met kale bodyshutz.
De auto was echter altijd compleet gespoten in de kleur die de auto was. En bij een aantal jaren zat er dan zwart satijn zoals Bert ergens heeft uitgelegd. Tank was grijs.
Ik begrijp bodyschutz in motorruimte nog enigszins. Onderkant kofferklep kan ik echter niet bij. Klep ziet er veel mooier uit zonder. Zou dan bedoeld moeten zijn om de klep te beschermen tegen rondschuivend gereedschap etc?
|
09 nov 2012 15:54 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Restauratie 911 2.4 E
Bij het strippen van de wiel bakken kwam ik idd witte schutz tegen met daar overheen een zwarte supstantie. Dacht dat dit mischien nadien is gebeurd, hier zat echter geen kleur op van de auto zoals ze hier op het forum ook beweren
|
09 nov 2012 16:00 |
|
|