In de vijfenhalf jaar dat ik nu met deze auto rij is het terugschakelen met de standaard tiptronicknoppen op het stuur altijd een irritatie geweest.
Opschakelen prima, terugschakelen ergonomisch slecht. Als je je handen op 'kwart voor 3' wil houden dan zit je duim gewoon te hoog om comfortabel bij de min-knop te kunnen.
Er zijn verschillende oplossingen te vinden op internet, van 'carbon' opplakstukjes (lilluk
) tot alternatieve sturen die maar net je smaak moeten zijn en m.i. teveel afwijken van het driespaaksstuur in een 996.
Het beste alternatief vond ik
hier, waarbij de flippers van AMG worden toegepast.
Zelfkennis heeft me er van weerhouden om met de dremel in m'n stuur te gaan wroeten, misschien had ik het gedaan als ik een extra stuur had kunnen bemachtigen maar dat was niet te vinden in de juiste kleur (space grey).
Dus gekozen om onlangs m'n stuur op te sturen naar
Edition9 in Engeland.
Er zijn diverse mogelijkheden om deze aanpassing te laten doen.
- originele tiptronicstuur (let op, alleen driespaaks), waarbij je de keuze hebt de standaardknoppen werkend te laten of los te koppelen.
- stuur uit een handbak (ook hier alleen driespaaks)
Procedure ging als volgt:
Heb via de mail contact gezocht met wat vragen waarop ik dezelfde dag nog netjes antwoord kreeg.
Heb gemeld dat ik mijn stuur ging opsturen, de wensen er bij vermeld en na ontvangst van het stuur bij Edition9 kreeg ik een mailtje ter bevestiging.
Vervolgens ontving ik na een aantal dagen enkele foto's van de vorderingen en heb ik de betaling voldaan, waarvan ik ook weer de bevestiging kreeg van ontvangst.
Paar dagen later het stuur weer ontvangen. Alles kunnen volgen via track-and-trace. Communicatie via de mail verloopt prima.
Stuur weer laten monteren, kwestie van plug and play en that's it.
Eerste ervaring was goed, ziet er professioneel uit. Geen gespoten plastic maar uitgevoerd in degelijk aluminium.
Had geen eerdere ervaring met stuurflippers maar het indrukken voelt solide. Positie van de flippers is prima t.o.v. de hendels van knipperlicht en ruitenwisser, je kunt overal gewoon bij zoals bedoeld.
Ik had ze wellicht iets verder naar buiten verwacht maar in de praktijk is dit niet nodig en waarschijnlijk fysiek niet mogelijk door de vorm van de behuizing waarop ze gemonteerd zijn.
Nu een aantal weken verder wil ik ze niet meer missen en rij ik alleen nog maar handmatig.
De snelheid van schakelen is uiteraard hetzelfde gebleven, het is immers gewoon een andere schakelaar maar het voelt sneller.
Zeker terugschakelen omdat je hand niet verzet hoeft te worden om bij die min-knop te kunnen.
Kosten voor de modificatie bedragen 399 Pond, met verzendkosten en de toen geldende wisselkoers was ik iets meer dan €500,- kwijt.