Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 20:21

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
How To; verlichting tellers vernieuwen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht How To; verlichting tellers vernieuwen
Laatst een How To gemaakt hoe je de lampjes boven de schakelaars in het middenconsole kunt vervangen. Toen aangegeven dat ik ook van de tellers de verlichting zou vervangen. Bij deze!

Wil je het goed doen vervangen je gewoon alle lampjes die te maken hebben met de verlichting van de tellers. Dan is alles even vers en werkt het voorlopig weer. Check uiteraard ook even of er controle lampjes zijn die niet meer werken.

Het stuur moet eraf. Ik heb gezien dat sommige het voorelkaar krijgen zonder het stuur te demonteren, ik heb echter een met leer bekleed dashboard en toerenteller met boardcomputer dus die krijg je er echt niet uit!

1) Haal de min-pool van de accu los en wacht minimaal 20 minuten voor je verder gaat

2) regel een T30 sleutel, liefst in de vorm van een klassieke imbussleutel (dus zo'n L sleutel) Steek de lange zijde in de twee gaatjes achterin het stuur en draai de twee boutjes waar de airbag mee vast zitten los.

3) Haal de airbag uit het stuur en trek de stekker uit de achterkant van de airbag. Leg deze veilig weg.

4) Twee schuifstekkertjes losmaken van de claxon en vervolgens de 24mm grote naaf moer losdraaien.

5) Moer een paar slagen los en teken aan waar het stuur precies op de as zit. Trek het stuur los zodat deze tegen de moer aan tikt. Moer verder losdraaien en stuur wegnemen.

6) Vier kruiskopschroeven die je nu aan de stuurkolom ziet losdraaien en het plaatje wegnemen. Twee kruiskop schroefjes aan de zijkant losdraaien en de bovenkant van de stuurkolom ook wegnemen.

7) Nu alle tellers demonteren. Mij lukte het gewoon met mijn blote handen een kleine teller uit het dashboard te trekken. Vervolgens kun je met je hand achter de volgende en die eruit helpen.

8) stekkers losnemen. Wijst zich zelf, ik had alleen last met een enkel draad op de klok. Daarvan wip je het kraagje bovenaan los en kan je de stekker los trekken.

9) Nu heb je ze d'r allemaal uit!

Afbeelding

Van links naar rechts zoals ze ook in de auto zitten.

Totaal zitten er 12 lampjes in die zorgen voor de verlichting. 11 hiervan zijn 1.5 watt en zijn origineel met een Gele fitting. Die kun je bij Porsche kopen voor iets van EUR 8,00 p/st. Je kunt ook de beige VDO versie bij de automaterialen handel halen voor iets van EUR 1,50 p/st

1 is 0,9 watt en zorgt voor de verlichting van de boardcomputer. 0,9 watt kon ik niet vinden en heb er 1.1 watt ingezet. Ziet er goed uit!!

Dit is de geopende toerenteller;

Afbeelding

De gele lampjes zorgen voor de verlichting van de schaal. De op de foto bovenste is het backlight van de BC. De drie in het midden zijn lampjes van richtingaanwijzers en groot licht.

Nu even de tellerhuizen schoonmaken en de rubber ringen schoonmaken en ze kunnen weer terug.

Een beetje zeepsop rond de gaten waar te tellers weer in moeten zorgt ervoor dat ze er makkelijker in gaan en de rubbers goed rond de tellers blijven zitten.

Nu ook meteen even checken dat het lampje van de lichtschakelaar werkt, die hoort altijd te branden! Gewoon de knop voorzichtig los trekken en het lampje eruit trekken. En voor mensen met een latere 993, wellicht zit er ook nog een lampje boven het contactslot!!

Stuur monteren in omgekeerde volgorde. Laat jezelf niet verleiden even de accu aan te sluiten en te kijken of alle lampjes werken vóór de airbag weer aangesloten is. Anders heb je meteen het airbag lampje branden en moet de dealer dat weer uitzetten...

Foto's van het resultaat volgen nog wel!

06 nov 2013 21:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: How To; verlichting tellers vernieuwen
Top, ziet er allemaal erg simpel uit. Klopt dat in de praktijk ook....?
Overigens, als je de klokken er toch uit hebt, hoe moeilijk is het dan nog om een wijzerplaat te vervangen?

Overigens heb ik onlangs nav jouw post over het vervangen van de lampjes in de middenconsole, deze vervangen.
Solderen heb ik uitbesteed aan een zwager en bij terugkomst zag alles er prima uit. Hij zegt dat hij ze ook getest heeft.
Dat zie ik wel zodra ze weer gemonteerd zijn (net zoals de rest van het interieur...)

08 nov 2013 1:48
Profiel
PorscheForum Rakker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: How To; verlichting tellers vernieuwen
Fijn dat je er wat aan hebt gehad. Niet zo vernieuwend als de lampjes boven de schakelaars in het middenconsole, maar toch handig als leidraad.

De wijzerplaten vervangen is nog een heel best klusje als je de tellers er uit hebt. Ik zou er niet zo snel aan beginnen. Je moet dan de zwarte metalen randen aan de achterkant openbuigen om zo de meter uit elkaar te kunnen halen. Dan de wijzers er voorzichtig afhalen etc. Daarin kan wat mij betreft teveel fout gaan!

Binnenkort het lager van de haakse overbrenging van de spoiler vervangen zodat deze ook weer mooi stil is. Zal ik ook wat foto's van schieten.

Ohh en inderdaad dit alles is redelijke "straight forward" alleen de teller terug in het dashboard duwen kan lastig zijn. Zorg hierbij dus voor wat smeersel ;-)

08 nov 2013 16:52
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]