Auteur |
Bericht |
dubsport
Porsche 968Noord Brabant
|
Restauratie 912 Moeite waard?
Op zo'n druilerige zondagmiddag was ik eens aan het dagdromen en kom ik deze 912 tegen bij Van Kessel . Volgens mij wel leuk geprijsd maar vraag me af wat het zou kosten om een auto als deze http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=198366900&asrc=st in een nette staat te krijgen. Er even vanuit gaande dat het meeste werk uitbesteed zou moeten worden. wat zou je met een budget van 10 k/15k kunnen doen? Iemand ervaring met zo'n klus en een beetje op een rijtje zou kunnen zetten wat het allemaal kost?
_________________________________________ ->>porsche historie | 911 3,2 '87 | 964 C2 '92 | 964 C2 '91 | Boxster 2,5 '98 | 968 '92 ->>
|
13 okt 2013 15:20 |
|
|
Tilt!
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Daarvoor laat je de carrosserie in orde zetten. Dan moet nog al de rest gebeuren. Veel wijsheid gewenst. Ik ben momenteel ook aan't twijfelen om een 911 Targa al dan niet aan te pakken. Blijkt een soft window geweest te zijn. Heb er spijtig genoeg ook niet echt verstand van.
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
13 okt 2013 15:31 |
|
|
porschefabian
Projectleider
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Als je em zelf stript, en de roest valt nog enigszins mee.. dan is je budget op aan stralen/lassen en spuiten. En dan moet je het niet bij de duurste vakman laten doen.. tel daar een motor interieur en ophanging bij op... weet je dat je budget circa x 3 moet om ergens uit te komen...
_________________________________________ zijn er andere merken dan??
|
13 okt 2013 15:33 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Idd plaatwerk en spuiten verder niks Gaat ook zomaar 10 inzitten als het geen 15 is
_________________________________________ remmen is angst
|
13 okt 2013 15:36 |
|
|
dubsport
Porsche 968Noord Brabant
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Niet de moeite waard dus. Kun je mijn inziens beter op ze gaan naar een reeds gerestaureerde auto. Wat zou de motor en interieur nog kosten. Maakt het kosten technisch nog iets uit of dat het een 912 motor is of het een 911 motor is. Ik bedoel zou je nog het een en ander kunnen besparen door de restauratie door een VW specialist te laten doen of maakt dit niets uit ?
_________________________________________ ->>porsche historie | 911 3,2 '87 | 964 C2 '92 | 964 C2 '91 | Boxster 2,5 '98 | 968 '92 ->>
|
13 okt 2013 15:51 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
De kennis van de 912 motoren zal voor menig luchtgekoeld VW-specialist geen enkel probleem zijn, enkel de iets andere toleranties en onderdelen zijn dan weer een probleem. Ze delen techniek, maar in alle opzichten net een slag anders. Alleen al de cilinderkop met zijn rechthoekige uitlaatflenzen.. Of het carter wat net iets breder is. Etc etc. Het is goed zelf te doen, ik heb zo'n blok tegenwoordig binnen anderhalf uur uit de auto, gedemonteerd en alle onderdelen gereinigd. Onderdelen zijn bijvoorbeeld ook hier te bestellen: http://www.ahnendorp.com/
|
13 okt 2013 16:57 |
|
|
dubsport
Porsche 968Noord Brabant
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Dennis, ik vraag me dan altijd af of je een relevante technische achtergrond hebt of dat je met een handleiding, het juiste gereedschap een heel eind komt?
_________________________________________ ->>porsche historie | 911 3,2 '87 | 964 C2 '92 | 964 C2 '91 | Boxster 2,5 '98 | 968 '92 ->>
|
13 okt 2013 19:27 |
|
|
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Dennis, hier ook al heel veel ervaring met 912 blokken.....30/40 minuten ligt ie ernaast, en op de werkbank, nog een half uur voor de demontage.
Ahnendorp was vroeger een specialist in 912 spullen, tegenwoordig moet je er echt geen stap meer binnen zetten!!!!! Geloof me maar iets met schade en schande, been there, done that etc.
Blijf met je 912 blok weg bij een kever specialist, die verpest meer dan hij goedmaakt, heb veel blokken gezien die door kever specialisten verpest zijn.
Voor de TS, het reviseren van een 912 blok kan aardig in de papieren lopen, helemaal als je een originaliteitsfreak bent.
Een goed draaiend 912 is tegenwoordig niet meer te koop onder de 7500, dat zegt genoeg, 911 blokken zijn vaak goedkoper.
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
13 okt 2013 22:20 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Informeer eens bij P&P in Roggel. Die is op dit moment bezig met een 912 van een kennis van mij. Ik heb gehoord wat hij vraagt voor revisie van het blok en het spuiten van een 912. Viel mij behoorlijk mee. het betrof hier wel een redelijk net exemplaar. De motor lag er al naast.
_________________________________________ http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl
|
14 okt 2013 11:07 |
|
|
koekie
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Voor een kleine 10.000€ ben je aardig opweg met de carroserie. Tel daar maar zeker 8000€ bij voor het blokje. Succes met je keuze !
|
14 okt 2013 11:08 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Buitenkant - binnenkant ... en dan is je 15K zeker wel op ....
|
14 okt 2013 12:04 |
|
|
DutchBuild
Zelfstandig ondernemerLunteren
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Het is heel erg lastig om een restauratie van te voren in te schatten. Een paar weken extra laswerk a' 45 per uur kan de kosten al behoorlijk opdrijven. Kwaliteitsverschil kan ook maar zo de helft van de prijs schelen. Ik maak auto's klaar voor klanten en er zit echt een wereld van verschil tussen de ene en de andere auto, maar ook aan de eisen die worden gesteld door de eigenaar. Hier staat ook al een project van mijn 911T. Hij is in een zeer nette en ongerestaureerde staat, maar ondanks mijn ervaring kan ik niet inschatten wat hij mij zal gaan kosten. Ik wil hem perfect en zal bijna al het werk zelf doen, maar reken op sowiezo 25K aan extra kosten. Alleen het dompelen en KTL kost mij al 4200 Euro. Het spuitwerk wat perfect moet en van binnen en buiten kost mij ook 4500 en is zelfs met korting en zonder bon Laswerk doe ik zelf, maar ik wil beide voorschermen vervangen en kosten ook 980 per stuk, 1 deur moet vervangen worden en misschien dat ik ook een nieuwe achterklep ga kopen. Alle rubbers nieuw, verlichting nieuw etc etc en dan de ophanging, motor en bak nog Het is dus erg belangrijk wat voor een eisen je stelt aan de werkzaamheden en de te vervangen onderdelen. Een goed gerestaureerde auto kan ook niet goedkoop verkocht worden en kijk aub uit voor een vers gespoten auto die te koop staat voor een laag/net bedrag. Een handelaar zal een auto nooit goed laten restaureren, maar even goedkoop afsmeren en spuiten om er zo meer aan te kunnen verdienen. Iemand die zijn auto helemaal perfect zal laten restaureren weet dat dit al snel meer kost dan dat de auto waard is en zal daarom klaargemaakt worden om te behouden en niet voor de verkoop.
|
14 okt 2013 13:24 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
niet in zeer nette staat dus.
_________________________________________ oud is beter
|
14 okt 2013 14:04 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Relevante technische achtergrond is inderdaad nodig, je moet wel weten wat je doet natuurlijk. Het is erg secuur werken, alles 3 keer checken. Ik heb regelmatig een carter een keer extra uit elkaar gehaald om zeker te zijn dat alles goed was.
|
14 okt 2013 14:37 |
|
|
DutchBuild
Zelfstandig ondernemerLunteren
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Mocht je het over mijn auto hebben: Jawel, hij is in zeer nette staat voor een auto van ruim 40 jaar oud. Hij hoeft niet gerestaureerd te worden en er rijden er genoeg rond die veel slechter zijn, maar doe ik wel. Delen zoals de schermen hoeven niet perse vervangen te worden, maar doe ik wel omdat ik alles perfect wil hebben en deze nu nog nieuw te koop zijn. Daarom zeg ik ook, dat er veel prijsverschil zit in hoe de eigenaar hem gerestaureerd wil hebben. Ik vervang veel delen omdat ik nieuw beter vind dan het oude opgeknapt.
|
15 okt 2013 8:53 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Restauratie 912 de moeite waard: zeker, iedere Porsche is de moeite van het restaureren waard! Restauratie 912 het geld waard: voor de een wel en voor de andere niet. Restauratie 912 markt technisch interessant: eh ...... nee, niet als je binnen 5 jaar wil verkopen!
Dus wordt er veel bezuinigd en voor lap en plakwerk gekozen.
Doe het goed of doe het niet!
200 uur las en bodywork op een pre impact is toch wel het begin en daar kom je met 45 eurootjes per uur al lang niet meer mee weg (inclusief klein materiaal en onze vrolijke BTW).
Doe je het goed: flink sparen! Doe je het niet: gewoon lekker het hoognodige doen en technisch in orde maken en lekker rijden.
|
15 okt 2013 9:09 |
|
|
DutchBuild
Zelfstandig ondernemerLunteren
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
MOD: volledige en beslist niet noodzakelijke quote van direct bovenstaande post geveegd. Probeer het forum leesbaar te houden - en quote met beleid Sluit ik mij bij aan. Een 912 goed laten restaureren in de hoop dat deze meer waard zal zijn op een korte termijn is een illusie. Als dat bij iedereen zo zou zijn, was de markt wel anders geweest. Zoiets heeft alleen waarde als je dit zelf waard vind omdat je er aan gehecht bent, of omdat je er nog heel lang plezier van wilt hebben, of omdat je het leuk vind om een project klaar te maken/laten maken omdat je dit een leuk proces vind of omdat je zo weet wat je hebt of om persoonlijke redenen etc. Wel kan het zo zijn dat je er nu meer geld in steekt dan wat hij waard is, maar over 10 jaar zijn geld weer op zal brengen terwijl je er toch 10 plezier van hebt gehad, maar een slecht gerestaureerd project is na een jaar of 6 al weer aan de beurt omdat de lak dan al weer opspeelt etc, terwijl een goed gerestaureerde auto dan nog wel netjes kan zijn.
|
15 okt 2013 9:29 |
|
|
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Dit is een ongewenst gevolg van de sterke opmars in de prijzen van klassieke Porsches waar ook de 912 aan onderhavig is.
Doordat de prijzen van de 912 heel hard gestegen zijn de laatste jaren komen er veel 912 op de markt die jarenlang als donor, sloper, kippenhok, varkensstal in de wei hebben gestaan. Veel lui in de US zien die stijgende prijzen en proberen de donor met veel geswapte, defecte onderdelen toch enigzins toonbaar eruit te laten zien. LET OP, in de US zit niet vaak een Porsche specialist binnen 50 km van je huis, een donor auto werd vaak gekocht en defecte delen worden in de loop van de jaren omgeruild....niet weggegooid.
Dit soort auto's worden de laatste tijd regelmatig door handelaren en particulieren hiernaartoe gehaald....geloof me maar, ik kan een boek schrijven over lui die me foto's sturen nadat ze op een koopje een 912 uit de US hebben laten komen en me vragen hoe ze dit moeten aanpakken of juist de meest zeldzame (lees dure) onderdelen zoeken want die ontbreken.
Een 912 restaureren kost hetzelfde als een 911 T,E of S restaureren, met de bijkomstigheid dat doordat vroeger de motoren zo goedkoop waren de originele motoren vaak verdwenen zijn. Ik weet uit ervaring dat een 912 motor reviseren niets goedkoper is dan een 911 motor reviseren vooral als je de originele solexen erop wilt hebben... hard to find, no one to repair them properly. (de laatste die dat deed AMT DYNO uit B, deed dit voor 1500 euro, is ermee gestopt want kwam er niet meer mee uit)
Een 912 restaureren??? Kijk heel kritisch naar de staat en vooral ook naar de aanwezigheid van de hard to find parts!!
Ik wil best meekijken, laat maar wat weten.
PS. bij van Kessel, Stolze en die jongens in Dongen ga je niets vinden dat de moeite waard is indien je geen 2 rechterhanden hebt.
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
15 okt 2013 10:21 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Idd Felix, die bij Van Kessel staat niet voor niks op Cookiecutters.
|
15 okt 2013 11:12 |
|
|
912
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Felix slaat de spijker op zijn kop...Een hoop ratio allemaal over een hoop centen. Maar... als je dan uiteindelijk in kan stappen!!! Wat zegt die ene reclame: onbetaalbaar...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
15 okt 2013 13:50 |
|
|
dubsport
Porsche 968Noord Brabant
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Helder verhaal. Denk niet dat de volgende een project gaat worden. Een klassieke 911/911 blijft een van mijn favorieten maar bij gebrek aan tijd/ prioriteit is het voor mij geen optie veel zelf te doen. Gelukkig zijn er nog voldoende andere modellen:)
_________________________________________ ->>porsche historie | 911 3,2 '87 | 964 C2 '92 | 964 C2 '91 | Boxster 2,5 '98 | 968 '92 ->>
|
20 okt 2013 12:21 |
|
|
Rijn
Zelfstandig ondernemer autoplaatwerker spuiter
|
Re: Restauratie 912 Moeite waard?
Ik ben het met Roon eens , net een project afgerond mod by horn: weggehaald ivm commerciele uiting. Plan was alleen spuiten maar P was al eens onderhanden genomen in USA maar kwamen steeds meer tegen. Kortom carrosserie geheel aangepakt inclusief onderstel en interieur. mod by horn - link weggehaald ivm commerciele uiting
_________________________________________ http://www.theovanrijn.nl/
|
26 nov 2013 23:24 |
|
|