Auteur |
Bericht |
Sander_986
|
Boxster 986.2 S
Zo.. ik zal hier mijn projectje toch maar even plaatsen. In december heb ik deze Boxster S uit 2002 in Duitsland gehaald. Was van eerste eigenaar geweest die keurig netjes alle documentatie / onderhoud had gedocumenteerd. Een pluspuntje dus. Tevens een smetteloos interieur Daarna snel gepoetst omdat deze eigenaar het volgens mij prettig vond het ding met schuurpapier te wassen. Dus wassen, kleien, polijsten met de DAP. Hier enkel de portier gedaan. Langzaam maar zeker en vele uren verder.... Beter dan uit de showroom
Laatst bijgewerkt door Sander_986 op 09 jul 2018 22:41, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 jul 2018 22:27 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
Zoals we allemaal wel weten staan deze motoren bekend om het, wellicht wat te veel aangedikte, kapot lopende IMS lager. Ik wist dat deze nog niet eerder vervangen was (130.000km), en het bleef toch knagen om toch voor de gemoedsrust het lager te verwisselen. De koppeling ging sowieso al erg zwaar, maar voelde nog niet versleten aan. Dit kan ik dan mooi meteen meenemen. Toch maar de stoute schoenen aan en een mobiele brug besteld. Het klussen op de stoep heb ik inmiddels wel gehad met kriksteuntjes. Buurman en buurman... Maar goed. Het functioneerde... Voor mijn eigen veiligheid heb ik er bouwstempels onder geplaatst. Het verbaasd me dat deze brug zo ontzettend stabiel is.
|
09 jul 2018 22:38 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Boxster 986.2 S
Knappe lift en lekker bezig TLC doet de Boxster goed
|
10 jul 2018 7:14 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Boxster 986.2 S
Mooi verhaal en dat je het zelf doet. Gaat de koppeling nu al wat minder zwaar?
_________________________________________ Mvg,
René
|
10 jul 2018 7:39 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: Boxster 986.2 S
Kijk eens, dat is knap werk zo. Mag ik aannemen dat je een enkelrij IMS lager hebt? En dan ook nog met een kleinere diameter die zodoende redelijk te vervangen is.
|
10 jul 2018 7:52 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Boxster 986.2 S
Goed bezig! Wat een verschil met poetsen. Ik heb gister ook de bak uit mijn 986 gehaald, en waarschijnlijk vanavond het blok, helaas zonder brug onder de carport (7x6.5).. gezien mijn bus niet buiten slaapt Een brug is wel een must.. hmm Succes!
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
10 jul 2018 9:42 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
Re: Boxster 986.2 S
Mooi werk zo! Knappe brug ook......hoe hoog gaat die wel niet?!?!?!
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
10 jul 2018 10:04 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Boxster 986.2 S
Denk dat het deze Tyreon hefbrug is
|
10 jul 2018 13:04 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
Bedankt voor jullie reacties! Ja een brug werkt wel echt fijn zo. Het is inderdaad de TyreOn2800e. Je kunt er zo'n 1.25m hoog mee komen, hoog genoeg om er lekker met een stoel onder te zitten. Voor Na Inmiddels ben ik weer een paar stapjes verder. De AOS heb ik vervangen en de gasklep inmiddels netjes gereinigd. In de toekomst wil ik deze waarschijnlijk vervangen voor 996 74mm versie, maar voorlopig eerst maar eens rijden. Er zijn natuurlijk camlock tools in omloop, maar wat is er nu leuker en goedkoper dan ze zelf te maken? Om het IMS eruit te vogelen heb ik een inwendige lagertrekker gebruikt met wat op maat geslepen buis, alu profiel etc. Vanaf 2005 kun je ze er niet meer via deze manier uithalen, je zult dan het blok open moeten halen. Hoppa! De single row bearing. En hier ook tot de conclusie gekomen dat ie er nog perfect uitziet na 135k kms. Ook om de RMS te plaatsen bestaat een te duur tooltje. Dus bedacht ik me dat het zo ook prima kon.... Gaatjes boren in de zijkant om zo te kunnen zien hoe ver het RMS over de krukas geschoven is en je bent klaar.
|
10 jul 2018 19:24 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: Boxster 986.2 S
Prachtige foto's. Perfect idee omtrent dat Nivea doosje. Alleen wat zit daar voor ding op de plek van het IMS deksel? Plaats je nu een nieuw SKF lager met aan beide kanten een Seal?
|
10 jul 2018 20:31 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
Welke foto bedoel je precies? Die laatste waar het lager eruit is? Er komt eenzelfde type lager met versterkte kern en betere seals van PelicanParts. Lager is verder standaard OEM kwaliteit en gaat ook niet levenslang mee. Probleem zit 'm juist in de seals, dus hoop dat het een tijdje goed gaat.
|
10 jul 2018 21:26 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: Boxster 986.2 S
@Sander_986 Bedoel de onderste foto waar je ook het Niveadoosje ziet. Maar dan die dop bij het "IMS gat".
|
10 jul 2018 21:50 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
Dat is de holle intermediate shaft waar je tegenaan kijkt. In het gat van de as moet het lager komen. Voorbeeldje van Google
|
10 jul 2018 22:13 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
|
11 jul 2018 23:12 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: Boxster 986.2 S
Ja, nu zie ik het. Het is nl. zo dat als je er op een bepaalde manier naar kijkt, dat het lijkt alsof het gat een uitwendig rubber is met een soort vervormde dop erop. Kijk je er anders naar, dan kun je het gat wel zien. Mijn ogen maakten er automatisch een soort rubberen mof van. Raaar , maar probeer dat zelf eens. Wellicht dat meer mensen dat kunnen zien in die foto.
|
11 jul 2018 23:44 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Boxster 986.2 S
Mooi werk! Waar haal jij je onderdelen vandaan? En vervang je alleen het IMS lager? Ik heb nu het blok eruit liggen, en twijfel ivm de IMS. Zelf heb ik de uitlaat intern bewerkt, ik vind die bypass buizen niet zo mooi staan Is ook minder werk inter en kost geen materiaal. Geluid is fenomenaal
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
12 jul 2018 8:55 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
Ik krijg het niet voor elkaar, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik weet hoe het er in het echt uit ziet. | | | | AirBus schreef: Mooi werk! Waar haal jij je onderdelen vandaan? En vervang je alleen het IMS lager? Ik heb nu het blok eruit liggen, en twijfel ivm de IMS. Zelf heb ik de uitlaat intern bewerkt, ik vind die bypass buizen niet zo mooi staan Is ook minder werk inter en kost geen materiaal. Geluid is fenomenaal | | | | |
Ik zit ook telkens te klooien wat onderdelen betreft. Een aantal dingen heb ik besteld bij pelicanparts (waaronder het IMS lager) en andere onderdelen via design911 in Engeland. Mochten je andere tips hebben, ik vind het zo vreemd dat als je onderdeelnummers zoekt via de browser, je altijd in amerika komt... Heel vervelend. Intern bewerkt? Toch niet met een boor een gat gemaakt recht van achter in de eindstukken? Zeker niet twijfelen wat betreft je lager, bij een double row zou ik misschien nog wel twijfelen. Waar kan ik je topic van de boxster vinden?:
|
12 jul 2018 22:55 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Boxster 986.2 S
Ah oke ja ik kijk ook vaak bij Rosepassion of op ebay. Ik heb een dual row IMS lager. Gister blok opengehaald en zag dat de ketting geleider van de vario cam was verdwenen!.. maar komt goed, ben er net op tijd bij, klein beetje sleep schade maar.. Dus als ik jouw was zou ik toch de deksels eraf halen voor controle.. De uitlaat: Ik heb de linker en rechter bovenkant open geslepen van de 1e kamers, toen de toevoer buis open gemaakt, en het geheel dicht gelast. Geluid is mega goed, rond de 3000 toeren is het heel hoog (lijkt wel een lambo v12 lol) geen drone verder, en je ziet er niets aan. Als ik hem stil wil hebben schuif ik er gewoon 2 buisje in.. (moet dan even de U-bochten loshalen) Goed bezig verder! Ik zal ook even een tooltje maken van de week in de timing. ps : Ik heb geen topic verder, ben niet zo een verslag maker. (maar wie weet, want het is leerzaam ook voor anderen)
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
13 jul 2018 11:23 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
Wooh dat is wel heftig. Had je geen plastic troep in het oliefilter zitten dan? Ik heb wel voor de zekerheid de 3 kettingspanners vervangen voor frisse nieuwe, dit om slijtage van de kettinggeleiders tegen te gaan. Ik ga deze gok wel aan voor de komende tijd.
Slim idee van die demper!
|
15 jul 2018 23:11 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
|
16 jul 2018 22:49 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Boxster 986.2 S
Goed bezig, had ik ook precies gedaan! Check ook even de afwater kanalen bij de accubak.. die zaten bij mij ook dicht
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
17 jul 2018 8:49 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Boxster 986.2 S
Verrassend dat de rechterkant nog in orde is! Mijn ervaring is dat het rechts meer vuil zich ophoopt bij de radiator, maar dat ligt wellicht aan de routes die ik rij
|
17 jul 2018 10:49 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Boxster 986.2 S
Van links rijden op de snelweg denk ik
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
17 jul 2018 11:03 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Boxster 986.2 S
Goed bezig, leuke project, ga ik volgen
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
17 jul 2018 11:39 |
|
|
Sander_986
|
Re: Boxster 986.2 S
Goed plan! Doe ik Dat was ook mijn gedachte. Er zat wel meer zooi achter, gelukkig was deze nog niet lek.
|
17 jul 2018 22:37 |
|
|