Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996
Als ik ergens een stuk gereedschap zie liggen word ik al moe maar daar ik al meer dan een half jaar een rolbeugel in huis had voor mijn GT3'tje heb ik mijzelf vandaag ertoe aangezet dat ding maar eens in te gaan bouwen. Foto's zijn niet van mij maar hebben mij vandaag goed de weg gewezen.
Voorafgaand had ik vele (Amerikaanse) topics over de inbouw procedure gelezen en de tips & tricks op een rijtje gezet. Medeforummers hadden mij wel eens verteld dat de inbouw "lastig" is en er soms zelfs spanbanden aan te pas moeten komen om de boel te plaatsen. Spanbanden heb ik vroeger al genoeg gelegd en zijn bij een goede voorbereiding ook helemaal niet nodig. Wat heb je wél nodig:
1 x Tequipment rolbeugel
2 x zo'n bus die in de voorste poten van de rolbeugel komt
2 x tapeind 7/16 UNF van een centimeter of negen
3 x moer 7/16 UNF
2 x bout 7/16 UNF, 1 inch lang
Benodigd gereedschap:
tap 7/16 UNF
dremel
steeksleutel 17
hamertje
spuitbusje remmenreiniger
wattenstaafjes
Goed, we gaan beginnen en als eerste beide portierramen naar de beneden en de stroom eraf
Dan de stoelen eruit
Vloerbedekking aan de zijkanten bij de gordelbevestiging voorzichtig loshalen
De bevestigingspunten waar de beugel op wordt vastgeschroefd inspuiten met remmenreiniger en vervolgens met een wattenstaafje de zooi die loskomt eruit peuteren.
Dan voorzichtig de tap door alle gaten halen. Doe je dit niet dan is de kans groot dat bij het inbouwen de bouten vastlopen en/of het schroefdraad beschadigd.
Achter de losgehaalde bekleding zie je een kunststof "ding" zitten. En dat ding moet bijgewerkt worden want anders krijg je de beugel er niet goed in en moet je inderdaad met spanbanden in de weer. Aan de slag dus met de dremel. Wel voorzichtig want achter dat ding lopen wat draden en als je die raakt ben je met wat pech aan een nieuwe kabelboom toe. Bijgewerkt ziet het er zo uit:
Als het kunststof is gemodelleerd, de kabelboom nog heel is én al je vingers er nog aan zitten kan de vloerbedding weer op z'n plaats en de beugel erin. Maar hoe?
Bij dit punt aangekomen heb ik zelf hulptroepen ingeschakeld en samen de beugel in de wagen gezet. Op z'n rug dus met de poten naar voren wijzend!!!!! Dan voorzichtig de beugel omhoog werken, naar achteren schuiven en zonder enige moeite valt de beugel op z'n plaats. Zonder spanbanden.
Nu de achterste poten op hun plek schroeven en doordat je het schroefdraad eerst hebt getapt is dat een fluitje van een cent. Nu de voorpoten. En daar hebben we de tapeinden voor nodig.
Draai het tapeind in het schroefdraad en zet vast met locktite. Dan de bussen erover heen tikken. En zie daar, zonder enige moeite of gevloek is de beugel gemonteerd.
Stoelen er weer in, de driepuntsgordel door de stoel en op het bevestigingspunt, moer erop en klaar! Binnen vier uur.
O ja, hou in je achterhoofd dat de stroom eraf is. Ben je dat vergeten dan weet je het wel weer als je de startkabels op de accupolen wilt gaan zetten.