| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=41590 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Geert64 [ 07 mei 2014 14:27 ] |
Berichttitel: | Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Het heeft even geduurd maar sinds een paar weken ben ik dan toch de trotse eigenaar van een Porsche, een 924 uit 1978 welteverstaan. Een naar mijn mening bijzonder knappe auto met wat kleine aandachtspuntjes, voornamelijk op het gebied van afwerking en elektronica. Goedlopend blok, strakke carrosserie en mooi in de lak, goed getectyleerd ook. Desalniettemin loop ik al een tijdje met het idee om de RS-filosofie erop los te laten. Alle overbodige luxe eruit, gewichtsbesparing waar mogelijk en verbetering van wegligging en prestaties. Leek me wel een projectje waard! |
Auteur: | Scooby-R [ 07 mei 2014 14:34 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Proficiat met je aanwinst. Mocht het tot een 924 "RS" project komen ga ik dit zeker volgen. |
Auteur: | 986shans [ 07 mei 2014 14:43 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Leuk, dit ga ik volgen |
Auteur: | Bertroex [ 07 mei 2014 17:44 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Ik gebruik een 924S als daily (30 000 mijl per jaar op het ogenblik) 968 Castor blokken vooraan M030 anti roll bars voor en achter van de 968 sport/clubsport koni adjustable schokdempers setje goede banden met goede side wall steun in 195/65/15 V op een setje 15 inch spyderwebs (de 924 heeft 4 bouts, de 924 Turbo heeft 5 bouts. De extra langen schroeven die je nodig hebt zijn ERG duur en best gekocht met de wielen erbij! uitwegen, uitlijnen remsysteem mooi in orde hebben (de 924 n/a heeft wel trommelremmen achter, maar het systeem moet wellicht wel even op punt worden gezet) En je 924 wordt een ERG lekkere wagen om flat- out mee rond te knarren: het chassis kan namelijk veel meer pk's aan, en jij kan met je 125Pk er dus altijd voluit tegenaan! Als een vergelijkingspunt: mijn vrouw rijdt een 2012 VW Golf 6 2.0 GTD. Ze kan me dus echt niet bijhouden op de kleinere wegeltjes, en ze is wellicht een betere circuitrijder dan ik! MvG, Bert |
Auteur: | Thijsch [ 07 mei 2014 18:32 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Ik denk dat je er beter aan doet om deze te verkopen en op zoek te gaan naar een S. -Met gewichtsbesparing kom je max. op een kleine 900KG uit. -Wil je schijven rondom moet je al een ander onderstel monteren (lijkt me een wenselijke upgrade) - dan kun je wel 5-gaats velgen gebruiken. -De S is ~1150 met 160pk, waar de n/a standaard 1070 met 125pk is. -Wil je vermogen toevoegen, dan steek je relatief veel geld in weinig pk. Bijvoorbeeld webers, scherpe nokkenas en ander spruitstuk en uitlaat krijg je ongeveer 15pk mee voor 1500+ eu. -Daarnaast, een vroege 924 uit 1978 zal ik ook schaarser worden en dan begint originaliteit ook te tellen voor de waarde. Het is jouw auto dus doe er mee wat je wilt , maar dit zou ik in ieder geval meenemen in de overweging. |
Auteur: | Geert64 [ 07 mei 2014 22:30 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Ik snap wat je zegt Thijs, maar bijna elke Porsche is een potentiële spaarpot tegenwoordig. Ik heb de auto om er plezier van te hebben, liefst zoveel mogelijk. En ik denk liever in mogelijkheden dan beperkingen. 900 kg is heel wat minder dan 1070. De 918 Weissach doet het met minder besparing voor veel meer geld en tuurlijk, als ik echt iets snels out of the box wil kan ik beter naar een 944 of 968 kijken, maar dat is de easy way. Dit is juist de fun ervan, haal eruit wat erin zit op een waar je zelf gelukkig van wordt, en dat is precies mijn intentie. Maar schroom vooral niet een sterk bod te doen, misschien bedenk ik me . Mod.: Onnodige quote van direct bovenstaand bericht verwijderd. Help het forum overzichtelijk te houden! |
Auteur: | hendrik914 [ 07 mei 2014 22:55 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
S weegt 1220 kg met reservewiel, matjes, compressortje en werktuigen. Enkel modeljaar 1988 heeft 160 pk, de rest 150. (163 zonder kat??) Ben het verder eens met je, Thijsch, er zijn niet veel goede 924 te koop. Goede Turbo's lijken me nog zeldzamer. Geert, veel veilig plezier ermee. |
Auteur: | IPF [ 07 mei 2014 22:57 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Geinig project, leuke auto |
Auteur: | Geert64 [ 08 mei 2014 11:55 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Leuke reacties, ook van jou, Thijsch. Dat heeft me geholpen om het nog eens te overwegen. Zoals je hebt gelezen ben ik stront-eigenwijs en kom ik tot dezelfde conclusie: ik ga het doen. Ik ben maar eens begonnen met het bestellen van een K&N-filter, heb her en der gelezen dat het huidige luchtfilter het vermogen drukt. Nu heb ik blijkbaar niet goed nagedacht, want als kijk naar de huidige luchtfilterbox, zie ik niet hoe daar een K&N-unit op past. Toch staat er bij het type dat ik heb uitgekozen dat deze op de 2.0i uit de 924 past... Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Onder de motorkap: De unit die ik heb besteld: http://www.knfilters.com/search/product ... od=57-0112 Verder ben ik aan het inventariseren voor zelfgemaakte deurpanelen. De huidige zijn nu vrij lomp, ik wil deze vervangen door kunststof of board, bekleed met zwart skaileer. De hendels voor het dichttrekken wil ik vervangen voor nylon lussen. |
Auteur: | Black Betty [ 08 mei 2014 12:24 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Als je voor een serieuze gewichtsbesparing gaat, kun je natuurlijk altijd nog voor GPRS deuren gaan: http://teilecar.com/?157,tur-doors-l-r- ... 8&sLang=en Gewichtsbesparing 13 kg per deur! http://teilecar.com/?1374,motorhaube-bo ... turbo-944- Gewichtsbesparing zo'n 10 kg... En je kunt nog meer gewicht besparen: http://teilecar.com/?porsche,67 |
Auteur: | Geert64 [ 08 mei 2014 14:37 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Ha, mocht ik niet tevreden zijn over het behaalde resultaat, dan is dit altijd een optie! Voorlopig richt ik me op de dingen die ik zelf kan doen en waarvoor ik geen (prijzige) nieuwe carrosserie-delen hoeven aanschaffen. |
Auteur: | mbembe [ 08 mei 2014 14:45 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
leuk project! het gaat je vooral om de fun lees ik om dit op te pakken, groot gelijk |
Auteur: | Geert64 [ 08 mei 2014 15:16 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Jep, het is me vooral om de fun te doen. Ik heb nog geen ervaringen met een project als dit, en volgens mij moet je er gewoon mee beginnen om te ontdekken wat wel en niet goed werkt en of het resultaat uiteindelijk wel of niet is wat je had verwacht. Gelukkig wel sleutelervaring (samen met mijn vader een body-off restauratie van een Triumph gedaan, mijn andere trots), een behulpzame vader di e in de jaren '70 en '80 veel aan race-auto's heeft gesleuteld en een hefbrug op 200m vanaf huis met alle gereedschap die ik nodig zou kunnen hebben. |
Auteur: | Geert64 [ 08 mei 2014 15:42 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Na contact met de leverancier bleek de bestelde luchtfilter inderdaad niet te gaan passen. Foutje in de vermelding op hun website. Nu een inlegfilter van K&N besteld, ik ben wel benieuwd wat dat gaat doet met geluid en performance, maar ik verwacht er vast teveel van |
Auteur: | Geert64 [ 08 mei 2014 16:38 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Overigens, voor de RSPM-lezers onder ons, vanaf komende editie is mijn project waarschijnlijk daar te volgen in iets meer dichterlijke vorm |
Auteur: | -bassie- [ 08 mei 2014 23:56 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
van het k&n filter hoef je niks extra`s te verwachten misschien kan je wat ideeen op doen op het 924 forum. hebben een aantal mensen een 924 redelijk aan gepast zoals in bijvoorbeeld: engine: 2" freeflow exhaust, 280º newman camshaft, weber big bore TB, K&N air filter, Edis Programmable ignition by megajolt. suspension: 25mm lowering springs front, koni sports schocks, 26,8mm front & 18mm rear stabilisator, 5 lug suspension & brake's from á 944 type 1 succes met je project |
Auteur: | emielverbeek [ 09 mei 2014 12:45 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Leuk dat je hem wat meer naar RS gaat brengen! Ik hou persoonlijk ook wel van het RS concept en ben met mijn 944 (turbo) bezig om deze wat meer spartaans te maken. Jou 924 is wel mooi op een lekker mager gewicht te brengen . Veel plezier met de ombouw, ik ga 'm in ieder geval volgen! |
Auteur: | Geert64 [ 09 mei 2014 13:16 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Dank voor alle tips en de enthousiaste reacties Ik zal binnenkort eens een lijstje plaatsen van alle dingen die ik wil gaan doen. Zal wel een langdurig projectje worden neem ik aan, maar dat is ook juist de charme, denk ik. |
Auteur: | Patrick [ 09 mei 2014 15:29 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Als jij dat vindt, dan is het ook zo. Jouw auto, jouw project. Leuke actie overigens. Geniet er van. |
Auteur: | Geert64 [ 12 mei 2014 8:53 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Voordat ik aan de bak kan, is er eerst wat onderhoud aan de orde. Zaterdag 'even' heen en weer Heteren geweest om de Porsche 918 Spyder te bewonderen. 400 zorgeloze kilometers, erg tevreden over hoe de auto zich motorisch gedraagt. Wel slaat de koelfan volgens mij nog steeds niet aan, ondanks de nieuwe thermoschakelaar. Thermostaat boosdoener misschien? En de auto begint nu toch wel opvallend olie te lekken als ie warm is. Even weer op de brug gezet, en ik vermoed toch dat de krukaskeerring zijn tijd heeft gehad. Schijnt een kwaaltje te zijn. Nu maar es zien waar ik een nieuwe kan bestellen, en dan op een zaterdag maar even de handen uit de mouwen steken. |
Auteur: | Enguess [ 14 mei 2014 15:15 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Zou ook nog 's goed naar Bert luisteren... Die weet wel wat van Porsches! |
Auteur: | Geert64 [ 14 mei 2014 20:03 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Nou Bert (en anderen), dit is mijn actielijstje tot zover: Gewicht/handling - 15 inch "cookie cutter" velgen met goede banden - anti roll bars Porsche 968 CS (past dat?) - Lichtgewicht deurpanelen - verstelbare Koni's - sportstuur (momo?) - audio-apparatuur verwijderen achterin - reservewiel vervangen door thuisbrenger - betere remmen - Achterbank verwijderen, stofferen? - voorstoelen vervangen (Sparco?) - dashboard vervangen (maar door wat?) - lichtere oplossing voor middenconsole - versnellingspook(knop) - andere transmissie-olie? - koplamp-conversie Vermogen - andere nokkenas? - ander spruitstuk? - ander injectiesysteem? - andere uitlaat? - lichter vliegwiel? Benieuwd of ik mogelijkheden over het hoofd zie! |
Auteur: | dapatch [ 14 mei 2014 22:05 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
- anti roll bars Porsche 968 CS (past dat?) There's no such thing. 968 en 968 CS hebben exact dezelfde stabilisatorstangen... Zijn wel passend te krijgen. |
Auteur: | Geert64 [ 15 mei 2014 15:00 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Kijk, weer wat geleerd |
Auteur: | TonD [ 16 mei 2014 10:31 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie |
Zou Geert doelen op de 968 M030 stabi set? 30mm voor, 19mm achter (bij handbak, uiteraard). Lijkt me zelf wat overdreven voor een 924, maar goed, dat moet ieder natuurlijk voor zich weten! Leuk project, succes en ik ga het volgen! |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |