Historie goudkleurige 928 gezocht (periode 1987-1992)
Nadat ik een dik jaar terug mijn eerste Porsche kocht, heb ik nu de verleiding niet kunnen weerstaan om er een 928 bij te kopen. Dat was het modelautootje waar ik als kind het liefste mee speelde. Nu staat er een echte in de garage, naast de Boxster
Hier wat foto's:
https://www.flickr.com/gp/134804977@N04/F4CGS7Hij is van 1980, in okay toestand. De komende jaren wil ik hem weer in de zijn oorspronkelijke glorie terug brengen, zelf en met hulp van Motron in Renkum.
Ook ben ik druk de historie verder boven tafel te krijgen. Ik weet dat de 928 in Frankfurt geleverd is oorspronkelijk. In 1987 is de 928 op Nederlands kenteken gezet. Ik kan de historie vanaf 1992 reconstrueren. Dus de periode in Duitsland en de periode in Nederland tot rond 1992 is nog niet opgehelderd. Dus heb je herinneringen aan een goudkleurige of tabakmetallic 928 van eind jaren 80 begin jaren 90, lees dan vooral door!
De 928 is nu donkerblauw. Hier en daar is te zien, en dat vertellen de verhalen ook, dat de auto hiervoor goudkleurig was. Oorspronkelijk zou de auto in X5 tabakmetallic geleverd zijn.
Dit is wat ik inmiddels weet (namen zijn bij mij bekend):
Op zondag 22 mei, voorafgaand aan de 30e en laatste P&P rit van de Porsche Club Holland, ging ik kijken bij de Porsche 928 uit 1980. De dinsdag daarop volgend heb ik proef gereden en de 928 gekocht, om hem op zaterdag 28 mei op te halen.
Ik kocht de Porsche van Classic Cars Uden. Hij kocht de auto op 11 mei 2016 in de vroege ochtend bij Autobedrijf Lamers in Soest.
De dag ervoor had meneer V (geboren in 1937 en wonend in Soest) zijn Porsche 928 daar verkocht, onder lichte dwang van zijn vrouw en zoon. Die ochtend had hij een kleine parkeerschade gereden. Gezien zijn leeftijd en gezondheid vond de familie dat het nu tijd was om afscheid te nemen.
V kreeg de auto in bezit op 11 oktober 1999, dus bijna 17 jaar eerder. V is gepensioneerd automonteur en groot V8 liefhebber. Hij had eerder al een Amerikaanse V8 gehad en veel gesleuteld aan V8 motoren. Hij kende zijn 928 als zijn broekzak, was enorm trots dat het blok zo mooi loopt. Naar welke reparatie ik ook vroeg, hij kon me exact uitleggen hoe je die moest uitvoeren. In 1999 had hij een V8 van een Triumph gerestaureerd voor een zekere C. Als betaling kreeg hij de Porsche. Hij reed toen al bijna een jaar af en toe in de auto, nadat hij de 928 weer onder het stof vandaan had gehaald bij zijn vorige eigenaar C.
C. had de auto 7 jaar eerder, 1992, gekocht en veel aan de auto laten doen. Bij C. werd de 928 van goud in donkerblauw gespoten. In 1997 reed zijn vriendin er dagelijks mee van Soest naar Rotterdam. In 1998 werden de kosten te hoog en kwam de auto stil te staan. Van 9-4-1998 tot en met 23-9-1998 was de Porsche geschorst.
C kocht de auto in 1992 van zijn buurman Z ook in Soest. Z kocht de auto een maand eerder van G. Deze had een deurwaardersbedrijf met opdrachten van ING en VOLA, daar heeft de auto in de bedrijfsvoorraad gestaan. Volgens Z was de 928 van een meisje van lichte zeden zijn geweest.
Hier loopt het spoor voorlopig dood. To be continued
Mocht je meer weten, dan hoor ik het graag!
Groet Michiel