| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Avonturen met mbembe's 924 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=48227 |
Pagina 1 van 7 |
Auteur: | mbembe [ 30 okt 2016 13:51 ] |
Berichttitel: | Avonturen met mbembe's 924 |
Het lijkt me handig om een topic te openen in 'projecten' omdat er nog eea aan mijn 924 gedaan moet worden. Ik heb het woord 'avonturen' gebruikt omdat ik gister mijn eerste avontuur heb beleefd met de auto en ik heb zo het gevoel dat er nog meer avonturen gaan volgen Gisteren naar PBVH in Harderwijk gereden. Een rit van 165km en ook weer 165km terug. De laatste dagen wat rundum hause gereden, auto beetje leren kennen en ondanks slecht lopende moter durfde ik het wel aan. Dat was ook de hoofdreden om naar Harderwijk te rijden, moter afstellen. Moter houdt continu in wat niet echt lekker rijdt. Op de heenweg kon ik 120km/u wel halen maar ik vond 110km wel hard genoeg gezien de moeite die het kostte om op die snelheid te komen. Tot 15km voor eindbestemming ging het best goed... Toen kwam er een auto naast me rijden die druk begon te gebaren en voor zover ik kon liplezen zeiden ze 'benzine!' . Ik meteen de vluchtstrook op en gelukkig was er 1200 meter verderop een tankstation. Daar gestopt en idd, bij het rechter achterwiel gutste de benzine er gewoon uit. Moter uit en het lekken stopte. Oké, gelijk maar even tanken en op hoop van zegen de laatste 15km dan maar rijden. Dat werd prio 1 om te fixen. Het leek alsof de leiding deels was losgeschoten maar kon er niet bij. Gelijk maar getankt want benzinemeter werkt niet dus geen idee hoeveel er nog in zat. 30 liter ging erin, das 1 op 5. Niet verrassend als je continu bijna vol gas moet rijden om 110km p/u te halen en nu dat ie zo lekte ging het heel hard natuurlijk. Gelukkig heb ik het gehaald en het gutste er nog steeds uit Het was gelukkig idd de leiding die los was gekomen dus dat was snel opgelost. Dan ook maar meteen naar de brandstof meter gekeken want het is wel handig als deze het doet, zeker met hetgeen er zojuist was voorgevallen. Geen idee hoeveel benzine eruit liep. De meter op het dashboard doet het wel, maar er zit iets in het mechanisme bij de tank wat niet werkt. Dit hebben we dan ook niet kunnen oplossen. Dat blijft staan om op te lossen. Dan het afstellen van de moter: omdat ie zo slecht liep heb ik onder weg de bougiekabels losgetrokken om te kijken. Bij een daarvan brak het binnenwerk af. Terug erop gezet en kreeg m wel aan de praat. Hij ging er natuurlijk niet beter van lopen... Geen nieuwe bougiekabels bij PBVH, dus s avonds om 19u kwam PTT er brengen. Hij liep nl nog maar op 3 cilinders en om zo naar huis te rijden zag ik niet zitten. Daarna hebben Johann en Taxi Hans geprobeerd om de moter af te stellen. Met heel wat werk ging ie wel wat beter stationair lopen, maar het was nog niet top. Daar moesten we een andere keer maar verder naar kijken. Inmiddels was het donker en bleek dat mijn dashboardverlichting het helemaal niet deed. Afgelopen week knipperde de dashboard verlichting maar nu helemaal niets meer. Gelukkig had ik m'n navigatie waarop ik kon zien hoe hard ik reed. Moter liep stationair wel beter maar hij reed veel slechter. De snelheid kwam niet meer boven de 60 - 75km. Levensgevaarlijk op de snelweg. Daarbij staat continu groot licht aan wat niet uitgeschakeld kan worden (probleem wat ook nog opgelost moet worden) dus heel veel vrienden heb ik niet gemaakt op de weg. Continu twijfel of ik zou stoppen of door moest rijden. Auto minderde ook telkens vaart en ging steeds langzamer rijden tot een minimum van 60km. Ik ben niet gelovig maar heb heel wat schietgebedjes gedaan naar onze lieve Heer dat ie mij niet zou laten staan om 22u 's avonds op de snelweg. Net voorbij Utrecht ging de weg wat naar beneden en haalde ik 85km p/u. Continu reed ik vol gas. Ik liet toen even het gas los en eindelijk schakelde de versnelling over naar 3. Daardoor kon ik zo'n 90km rijden. Dat was al beter. Maar dan ineens zakte ie weer naar 70... Onderweg nog een keer getankt, verbruik was al wat beter. Met moeite kreeg ik m weer gestart en weer op weg. Hij haalde weer de 90. En 55km van huis gaf de auto een schok en reed ie ineens goed! Ik had het gas nog helemaal onderin dus hij trok op. 110, 120, 140, 160km. Hij reed super, zoals het zou moeten! Op een parkeerplaats gestopt, moter durfde ik niet af te zetten, opnieuw optrekken en ja hoor hij deed het! Eindelijk kunnen genieten en wat rijdt zo'n ding goed zeg. hij trekt (relatief) snel op, ligt goed in de bochten. Echt een genot om mee te rijden Thuis voor de garage auto uitgezet en daarna weer gestart om m binnen te zetten. Waar het starten met warme moter heel moeilijk was, sloeg ie nu meteen aan. De vorige eigenaar tankte 95 en gooide er loodvervanger bij. Hij reed ook maar hele kleine stukken en na de maand mei heeft ie m helemaal niet gebruikt. Ik heb er 98 ingegooid en heb m nu echt eens goed warm gereden. Mss was het vuil, mss was het de benzine, mss de afstelling die het hem nu uiteindelijk heeft gedaan maar het lijkt erop dat ie draait zoals het hoort. Komende dagen nog maar eens een keer uit de garage rijden en kijken of ie het nog steeds doet. Man, wat heb ik peentjes gezweten onderweg en wat baalde ik dat ie zo beroerd reed. Maar wat een feest als ie wel goed rijdt! @Johann en Taxi Hans; bedankt voor jullie tijd en hulp. Het lijkt erop dat het niet voor niets is geweest, super bedankt en ik kom graag nog een keertje langs! |
Auteur: | MY00 [ 30 okt 2016 20:35 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Mooi verhaal, met gelukkig een happy ending. |
Auteur: | Johann [ 30 okt 2016 21:23 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Dat is goed nieuws Marc! Ik ben wel nieuwsgierig naar de reden dat de auto meteen goed ging lopen. Omdat je zegt dat er een plof was denk ik dat er mogelijk een verstopping in je uitlaat zat Nu begint het genieten pas |
Auteur: | MY00 [ 30 okt 2016 23:36 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... arden.html |
Auteur: | mbembe [ 31 okt 2016 0:05 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Haha MY00. Ja plof, tick, knal(letje) het is moeilijk te omschrijven. Ik ga er vanuit dat er een ontbranding plaatsvond waardoor de verstopping ineens weggeblazen of verschroeid is. Al met al een goed resultaat |
Auteur: | Jens01 [ 31 okt 2016 8:43 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Mooi verhaal. Moeten wel een paar foto's bij. Maar net wat johan zegt. Misschien wat inwendige demper materaal wat los is gekomen. Zo te lezen staan er nog wel wat klusjes op het programma |
Auteur: | horn [ 31 okt 2016 9:37 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Dapper dat je met zo'n rammelhok die reis aandurft..... |
Auteur: | Taxi Hans [ 31 okt 2016 10:03 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
mijn vermoeden is 1 of meerdere vervuilde injectoren die nu pas een beetje schoonbranden. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 31 okt 2016 10:03 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Dapper? 60kmh op de snelweg Je kunt een ambulance huren voor 50 euro |
Auteur: | Johann [ 31 okt 2016 11:21 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Maar dan is het geen avontuur meer...veel te chic zo'n oplegger. |
Auteur: | mbembe [ 31 okt 2016 14:03 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 | |||||||||
Idd had gekund. Dan had ie iig niet onder het rijden zichzelf gefixt dus eind goed al goed. Ik had achteraf gezien niet aan de reis moeten beginnen, maar als je eenmaal 20km op weg bent dan zit je in niemandsland. Wachten en slepen kost ook minimaal een uur extra en toen ik m eindelijk in derde versnelling kreeg kon ik 90km rijden. Hij staat nu in ieder geval weer thuis |
Auteur: | mbembe [ 31 okt 2016 14:17 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 | |||||||||
Foto's staan in mijn andere topic 'een 924 erbij' Zal er hier ook een paar plaatsen dan: |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 31 okt 2016 15:39 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
wel n heel fraai kleurtje |
Auteur: | Toeterboy [ 31 okt 2016 16:42 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Dat is nou nog eens een écht avontuur. Succes met de verdere renovatie! |
Auteur: | Jens01 [ 31 okt 2016 19:44 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 | |||||||||
Absoluut mooi stukje nostalgie. |
Auteur: | mbembe [ 06 nov 2016 14:35 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Vandaag de benzine niveau meter vervangen die in de benzinetank zit. De benzinemeter op het dashboard gaf niets aan, ook al was de tank vol. 2 weken geleden in Harderwijk met Johann naar gekeken en bedrading was in orde. Als je de draadjes die het signaal door moeten geven aan de meter op de dash dan deed ie het wel. Johann heeft de benzine niveau meter eruit gehaald en die zag er niet meer uit zoals het zou moeten zijn: het is een koker waarin drie draadjes lopen met een vlotter ertussen. Die draden en vlotter zie je normaal niet omdat het in de koker zit. Bij mij waren het 2 delen ipv 1 deel.... De onderkant waarmee de koker normaal afgesloten is, was ook verdwenen. Het is wel ongelooflijk vind ik hoe simpel zo'n ding in elkaar zit. Dat bedenk je niet omdat het gewoon te simpel is en het ziet er erg breekbaar/gevoelig uit. Je zou denken dat het nooit lang goed kan functioneren. Geen idee of deze ooit vervangen is in mijn auto, goed om nu maar eens te doen. Afgelopen week een andere besteld. Dat ziet er idd anders uit dan degene die er bij mij in zit : Hij doet het nu weer! Toch wel fijn als je benzinemeter werkt, zeker als je een auto net hebt en nog geen idee hebt van verbruik of evt problemen/lekkages. Nu hoef ik niet iedere 100km te tanken just to be sure |
Auteur: | A-Line [ 06 nov 2016 20:15 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
klinkt goed. Ps. Ik moest bij mijn 924 altijd loodvervanger toevoegen. Deed ik dat niet kon de puzzeltocht beginnen welke cilinder niet mee liep het was er altijd 1 of 2. Vanaf het moment dat ik toen loodvervanger ben gaan gebruiken nooit meer last gehad. |
Auteur: | Johann [ 06 nov 2016 20:46 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Mooi man, ik ben blij dat de metertje het weer doet |
Auteur: | Jaco [ 06 nov 2016 22:10 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Mooi verhaal! Geeft ook veel meer voldoening zelf zo'n oud hok in goede staat te krijgen dan een kant en klaar geval te kopen...... Deze 924 lijkt btw wel op die van een oud forumster die niet van koude kroketten hield....... Succes met het oplossen van de verdere "probleempjes"..... |
Auteur: | mbembe [ 06 nov 2016 22:54 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
@Jaco Is idd leuk om een beetje aan te rommelen. Ik denk trouwens niet dat ie van de forumster is geweest waar jij naar refereert @A-line Mbt loodvervanger wel of niet: ik heb hier heel wat navraag over gedaan op oa 924 forum, Internet en heb ook het boek van Haynes hierover nagelezen. Conclusie is RON98 en verder geen toevoegingen. De vorige eigenaar tankte 95 en gooide er loodvervanging bij maar toen reed ie dus als sh*t. Inmiddels nieuwe bougiekabels bestelt want degene die er nu opzitten zijn van een wakataki-kwaliteit en 1 was er al kapot en een andere was ook niet meer in de staat zoals het hoort. Daarbij ook geconcludeerd dat de verdelerkap niet goed meer is dus deze wordt binnenkort samen met rotor ook vervangen als ik ze binnen heb. Daarna ga ik het wel uitvinden hoe hij rijdt. Deze zaken moeten echt vervangen worden want het is gewoon niet in goede staat. Nieuwe bougies zitten er ook al in. Vorige waren ver op. Daarna moet ie top rijden want het zit echt in het mechanische deel. Het type benzine is het laatste waar ik evt mee ga experimenteren als het probleem terug komt. Voorlopig hou ik het op RON98 maar hou de reactie van A-line zeker in gedachten! |
Auteur: | mbembe [ 06 nov 2016 23:13 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Nog een leuk 'avontuur' deze week om maar in lijn van de topictitel te blijven: Afgelopen week een toertje gemaakt. Ik kwam uit bij een garage waar ik even stopte. Ik kwam aan de praat met de eigenaar en hij begon direct te vertellen over de 924. Hij had vroeger aan deze auto's gesleuteld. Hij was monteur geweest bij een VW-dealer en zij verkochten in die tijd ook de 924's. Zijn ogen begonnen te glimmen toen hij over die tijd vertelde. Hij vroeg me de auto binnen te rijden en heeft m vanbinnen en van buiten bekeken en er van alles over verteld. Erg leuk gesprek en weer wat wijzer geworden over de 924. Hij stelde zelfs voor om de auto eens bij hem te parkeren en hij wilde er dan best wat aan prutsen, dat leek hem wel leuk om weer eens aan zo'n auto te werken ipv al die nieuwe auto's van tegenwoordig. Heb hem gezegd dat ik het een goed aanbod vond maar dat ik eerst zelf eens ga sleutelen en zoveel mogelijk van de auto wil leren. Ik weet wel zeker dat ik altijd even bij hem langs kan rijden wanneer ik advies nodig heb |
Auteur: | dpRide [ 07 nov 2016 9:02 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
ik zou zo'n aanbod van een ervaren monteur zeker aannemen onder de conditie dat je zelf mag mee sleutelen. een betere snelcursus ga je nergens vinden. |
Auteur: | Jens01 [ 08 nov 2016 10:46 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
+1 weet niet of hij bij jou in de buurt zit, maar altijd handig om op terug te vallen. Maar snap ook wel dat je zoveel mogelijk zelf wilt doen. |
Auteur: | Johann [ 08 nov 2016 11:07 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Heb je jezelf al gerigistreerd op 924Board? Zeer actieve forum met veel sleutelaars Zelf doen is gewoon leuker, maar een hulplijn is altijd handig. |
Auteur: | mbembe [ 08 nov 2016 12:59 ] |
Berichttitel: | Re: Avonturen met mbembe's 924 |
Nee nog niet geregistreerd, ga ik zeker doen. Thx! Hij zit in de buurt dus dat is ideaal. Puur toeval maar mooi meegenomen En nu heb ik 2 hulplijnen, ik kom zeker nog eens naar Harderwijk en verzorg vanzelfsprekend de koeken |
Pagina 1 van 7 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |