| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

lvdo's 996 C2
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=48417
Pagina 1 van 1

Auteur:  lvdo [ 01 dec 2016 17:49 ]
Berichttitel:  lvdo's 996 C2

Een paar weken geleden heb ik van een forumlid deze 996 C2 gekocht:
Afbeelding
Afbeelding
Exterieur en interieur zijn prachtige staat op een paar mini steenslag puntjes op de voorklep na.
Qua onderhoud klopt ook alles, inc boekjes en facturen.
Er is een probleem met een kapotte versnellingsbaklager, maar daar was de prijs ook naar.

Uiteraard heb ik een AKK laten doen:
Afbeelding
AOB was goed, compressie op alle cilinders tussen 11.2 en 11.7.
De cilinderwanden van 4 cilinders waren licht geschaafd zoals je kan verwachten na 150d km.
De andere 2 konden we niet makkelijk bekijken ivm de voorkeursstand van de motor.
Gemiddelde snelheid 58km/uur, dus geen stadsauto of teruggedraaide teller :)

Aandachtspunten:
De accu is versleten.
Er zit rommel tussen de radiatoren.
De schokdempers en remschijven lopen tegen het einde van hun levensduur.
Niets schokkends dus => kopen!

Na de aankoop ben ik lekker gaan rijden.
Wat een heerlijke auto! Vooral het geluid uit de sportuitlaat is geweldig!

Maar het snerpende geluid van die kapotte lager zat me toch niet lekker, dus heb ik de auto van de week toch naar Guldenberg Racing gebracht die ook de AKK hebben gedaan.
Daar gaan ze naast die lager ook de accu vervangen en de radiatoren schoonmaken.

De remschijven en dempers kunnen nog wel een seizoen mee. Kan er volgend jaar een mooi schroefsetje op.
In een ander topic heb ik het over een sper gehad, daar begin ik niet aan.

Als alles mechanisch weer in orde is, wil ik toch wat aan de looks doen.
Goed gepoetst is zwarte pianolak prachtig, maar ik vind de velgen net een beetje too much. Een beetje te tuner.
De originele 18" turbolook 2 velgen heb ik ook maar die vind ik weer een beetje te gewoontjes (al heb ik ze er nog niet op gezien).

Dus denk ik nu aan een modernere interpretatie van deze look:
Afbeelding
Ik kan helaas geen plaatje vinden van 18" Fuchs op een 996 C2 mk1, maar wel van een 996 GT3:
Afbeelding
Of een 997:
Afbeelding
Dat geeft de auto wat extra's en is tijdloos, dus past wat mij betreft ook goed op een auto uit die periode.

Dus die ga ik als de bak niet te hard tegenvalt maar eens bekijken.
Als iemand voor die tijd mooie plaatjes van deze Fuchs op een zwarte/donkere 996 heeft, zie ik ze graag!

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 01 dec 2016 17:58 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Denk dat het wel gaaf is fuchsen op een 996 :thumleft:

Auteur:  MPH [ 01 dec 2016 18:18 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Heb ik in een ander topic ook al eens iets over gelezen. De meningen liepen toen sterk uiteen. Persoonlijk vind ik het bijzonder fraai!

Auteur:  RichardP [ 01 dec 2016 18:22 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Uiteraard wens ik je heel veel plezier en succes met deze 996! Het zijn hele fijne en goed te berijden auto's deze 996'en!
lvdo schreef:
De cilinderwanden van 4 cilinders waren licht geschaafd zoals je kan verwachten na 150d km.
De andere 2 konden we niet makkelijk bekijken ivm de voorkeursstand van de motor.

Deze uitspraak (van de specialist) vind ik wel een opmerkelijke. En het is maar net hoe je de woorden 'licht geschaafd' definieert of analyseert. Het ligt nogal gevoelig bij deze motoren.

Auteur:  lvdo [ 01 dec 2016 19:16 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

MPH schreef:
Heb ik in een ander topic ook al eens iets over gelezen. De meningen liepen toen sterk uiteen. Persoonlijk vind ik het bijzonder fraai!


Stonden daar ook foto's in? Ik vind m zo niet terug.

Auteur:  alvin01 [ 01 dec 2016 19:37 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Fuchsen op een pre-impact en ouder, alles daar boven, ja je kan het doen, maar is geen porum.

Auteur:  lvdo [ 01 dec 2016 20:39 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

RichardP schreef:
Uiteraard wens ik je heel veel plezier en succes met deze 996! Het zijn hele fijne en goed te berijden auto's deze 996'en!

Dank je wel!

RichardP schreef:
lvdo schreef:
De cilinderwanden van 4 cilinders waren licht geschaafd zoals je kan verwachten na 150d km.
De andere 2 konden we niet makkelijk bekijken ivm de voorkeursstand van de motor.

Deze uitspraak (van de specialist) vind ik wel een opmerkelijke. En het is maar net hoe je de woorden 'licht geschaafd' definieert of analyseert. Het ligt nogal gevoelig bij deze motoren.

Licht geschaafd zijn mijn woorden, de specialist was wat genuanceerder.

Ik maakte me als leek uiteraard ook zorgen. De specialist liet me daarom zien hoe het er uitzag en legde uit dat er altijd wel wat vuil door het luchtfilter komt. Alle cilinders zagen er vergelijkbaar uit.

Hij legde ook uit hoe het er uit zou zien als ik me wel zorgen had moeten maken. Als slijtage in deze mate doorzet zou ik er zo nog 100d km verder moeten kunnen. Ik heb geen reden om te twijfelen aan dat oordeel.

Auteur:  mbembe [ 01 dec 2016 22:27 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Congrats met je mooie kar! Persoonlijk vind ik Fuchs onder een 'jongere' 911 niet heel mooi. Maar iedere sjaak z'n smaak :thumleft:

Auteur:  minics [ 01 dec 2016 23:25 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  Kheldar [ 02 dec 2016 1:08 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Nou ... In ieder geval weet je wat je hebt. Mooie auto.

Weet niet precies wat je moet met die 'geschaafde' cilinderwanden. Hebben ze geen fotootjes gemaakt met de scope?

Gewoon in de gaten houden wat het olieverbruik is. Evt. een iets dikkere olie later. Afh. ook van hoe de oliedruk is bij warme motor.

Velgen is iets persoonlijks ... Schroefset zijn een verschillende leuke upgrades verkrijgbaar.

Magnetische carterplug en spin-on-oil-filter adapter zijn makkelijke upgrades die je zou knn doen.

Wat is een AOB?

Auteur:  Jens01 [ 02 dec 2016 11:58 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Prachtige wagen. Velgen vind ook erg mooi. Zijn speedline's toch??????. Ik vind persoonlijk die Fuchs achtige velgen niet zo mooi, maar elke sjaak................

Ik zou wat Kheldar zegt idd wel even een iets dikkere olie er in gooien. Ik zou me niet zo druk maken om een schaafje in de cilinderwand. Als ze bij de AKK hebben gezegd dat het niet alarmerend is, lekker rijden met dat ding. veel plezier van deze wagen.

Auteur:  lvdo [ 02 dec 2016 14:45 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

alvin01 schreef:
Fuchsen op een pre-impact en ouder, alles daar boven, ja je kan het doen, maar is geen porum.

Ik heb pre-impact ff gegoogled, weer wat geleerd! :)

Ik vind de Fuchsen ook niet zo goed passen bij de grote bumpers uit de jaren 80 en ook niet bij de modernere lijnen van de 997 en later.
Maar met name de narrow body mk1 996 heeft juist vloeiende afgeronde lijnen zoals de vroege 911jes, dus denk ik dat dat een uitzondering is.
Blijft smaak natuurlijk en ik moet het nog ff in het echt zien.

Auteur:  lvdo [ 02 dec 2016 14:49 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

mbembe schreef:
Congrats met je mooie kar! Persoonlijk vind ik Fuchs onder een 'jongere' 911 niet heel mooi. Maar iedere sjaak z'n smaak :thumleft:

Thanks! En iets met smaak idd :)

Auteur:  lvdo [ 02 dec 2016 14:52 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

@minics Thanks! Jammer dat bij dat bovenste plaatje de auto zilver is en de spaken zwart ipv andersom :)

Auteur:  lvdo [ 02 dec 2016 15:01 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Kheldar schreef:
Nou ... In ieder geval weet je wat je hebt. Mooie auto.

Thanks! En idd als straks de bak ook uit elkaar is, heb ik de meeste verrassingen wel gehad. (Al was de vorige keer dat ik dat zei bij een auto de eerst volgende rekening van de dealer ~5000 euro)

Kheldar schreef:
Weet niet precies wat je moet met die 'geschaafde' cilinderwanden. Hebben ze geen fotootjes gemaakt met de scope?

Gewoon in de gaten houden wat het olieverbruik is. Evt. een iets dikkere olie later. Afh. ook van hoe de oliedruk is bij warme motor.

Geen foto's volgens mij, maar ik heb eens naar plaatjes van slijtage in cilinders zitten kijken en die van mij zagen er beter dan dan de voorbeelden van normale/acceptabele slijtage.
Bij wat voor oliedruk zou ik aan dikkere olie moeten denken?

Kheldar schreef:
Magnetische carterplug en spin-on-oil-filter adapter zijn makkelijke upgrades die je zou knn doen.

Om metaaldeeltjes te onderscheppen neem ik aan? Ik heb een LN Engineering IMS bearing, is zoiets dan nog steeds zinnig?

Kheldar schreef:
Wat is een AOB?

AOS, air oil separator bedoel ik.

Auteur:  lvdo [ 02 dec 2016 15:11 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Jens01 schreef:
Prachtige wagen. Velgen vind ook erg mooi. Zijn speedline's toch??????. Ik vind persoonlijk die Fuchs achtige velgen niet zo mooi, maar elke sjaak................

Thanks! Ik weet niet wat voor velgen het zijn, maar zijn sowieso replica's. En smaak idd. Al geldt dat voor de 996 sowieso wel eigenlijk. :)

Jens01 schreef:
Ik zou wat Kheldar zegt idd wel even een iets dikkere olie er in gooien. Ik zou me niet zo druk maken om een schaafje in de cilinderwand. Als ze bij de AKK hebben gezegd dat het niet alarmerend is, lekker rijden met dat ding. veel plezier van deze wagen.

Ik vraag me af of je auto's met 150d km tegenkomt zonder slijtage aan de cilinderwanden.
Die olie zal ik ook eens overleggen met mn specialist, bedankt voor de tips!

Auteur:  Kheldar [ 02 dec 2016 18:02 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Ivm de olie. Dat is iets wat je pas kan weten na een paar duizend km rijden. Dan heb je pas zelf een beetje een idee hoe de koelwatertemperatuur en de oliedruk zich gedragen onder verschillende omstandigheden. Dan weet je ook hoe het olieverbruik is. Zou er mij nu niet te druk om maken. Gewoon lekker rijden en in de gaten houden.

Bij goed warme motor zou de oliedruk bij stationair draaien ergens rond de 1.5 bar moeten zitten. Iets hoger of lager kan natuurlijk. Is ook afh. van de buitentemperatuur. Hoe goed de oliedruksensor is etc. Het is maar een grootte orde. Als hij rond de 1 of lager zit ... vind ik toch wel erg laag. Kan duiden op te warme en dus te dunne olie. Dan zou je kunnen overwegen een wat dikkere olie te gebruiken. Ook bij goede oliedruk, maar wat hoger olieverbuik is het ook een optie om een wat dikkere olie te gebruiken.

Normale olietemperatuur, maar toch te lage oliedruk bij stationair, zou ook op te lossen zijn door de veer en zuiger van het overdrukmechanisme in de oliepomp te checken en evt. te vervangen (meer info? zoeken met keywords: oil pressure relief spring, piston, valve). De veer in de 996 modellen wil wel eens stuk gaan en er is voor de zuiger een update beschikbaar (997 onderdeel). Symptomen dat de veer stuk is zijn inconsistente oliedruk bij een vast toerental. De geupdate zuiger zorgt dan weer voor een iets hogere oliedruk bij stationair draaiende motor, indien deze laag was voorheen. Zijn onderdelen die niet veel kosten en bij een volgende oliewissel makkelijk vervangen kunnen worden: 997.107.125.01 zuiger; 996.107.127.53 veer en evt 996.107.123.50 afdichtring.

Koelwater zou normaal gezien ook ergens tussen 80-85gr moeten zitten. Als het daarboven komt is het toch wel al aan de warme kant. Advies is gewoon om minsten elk jaar de radiatoren schoon te maken. Komt altijd wel wat rommel tussen te zitten wat een goede warmte uitwisseling belemmert.

Misschien een optie nog om de modificatie van de koeling alsnog te laten uitvoeren.

In het ergste geval loop je ergens tijdens je bezit tegen een revisie aan. Dan is de motor ook weer helemaal in orde ... Weet je helemaal wat je hebt.

Auteur:  lvdo [ 11 dec 2016 21:31 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

De auto staat nog bij de specialist, dus ik kan helaas niets uitproberen.
In de 500km die ik gereden heb, heb ik het koelwater niet boven de 85 en de oliedruk niet onder de 1.5 gezien.
Maar zodra de druk onder de 2 viel, was ik eerlijk gezegd wel met andere dingen bezig :) :drive:

Volgens de vorige eigenaar is het olie verbruik 1 op 7000.
Dat lijkt me prima opzich.

De radiatoren worden samen met de bak en de accu aangepakt.
Eerst dat maar eens afwachten dus!

Auteur:  lvdo [ 12 dec 2016 15:11 ]
Berichttitel:  Re: lvdo's 996 C2

Goed nieuws: de specialist heeft een uitgebreide proefrit gedaan en kwam tot de conclusie dat de geluiden vooralsnog niet zorgwekkend zijn.
Zijn advies is om gewoon door te rijden tot het geluid significant toeneemt.
Dan ben ik nog ruim op tijd voor er dingen echt stuk gaan.
Mooie meevaller dus!

Een andere meevaller zijn de kosten om de originele velgen weer in nieuwstaat te krijgen.
Ik heb ook naar de Fuchs gekeken, die vind ik wel mooier, maar niet genoeg voor het prijsverschil.

Vooralsnog heeft deze liefhebberij alleen maar financiƫle meevallers (tegen elke verwachting in).

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/