Re: 911 3.2 update project
Zaterdag de airco laten controleren en actief gemaakt.
Na heel wat rondbellen en mogelijkheden doorspreken uiteindelijk ervoor gekozen de standaard airco weer te gebruiken.
Vorig jaa zijn de leidingen vervangen echter niet meer gevuld. Aangezien het een R13 systeem was en dit niet meer gebruikt mag worden enkele experts gesproken wat te doen.
Opties:
1. alles verwijderen en zonder airco rijden. Meer PKs en lichtere auto, leuk. Echter rij ik mijn 911 ook regelmatig als DD (Geleen-Keulen/Leverkusen, dus een leuke rit naar kantoor) Een airco zal dan door collegas wel gewaardeerd worden
2. R134 systeem uit een recentere P installeren. Dure opie, maar is mogelijk.
3. Aftermarket systeem installeren. Geen optie, niet origineel genoeg
4. Vullen met R134 en zien waar het schip strandt. Afgeraden door de meeste airco specialisten, raadden allen optie 2 aan. Toch hiervoor gekozen.
Zelf heb ik de droger al vernieuwd, leidingen waren al eerder gedaan.
Afgelopen zaterdag een afspraak gemaakt bij een airco specialist in Weert. Deze heeft de aansluitingen (nippels) op de pomp vernieuwd een enkele pakkingen vervanen. Toen 30 minuten een gas erin en op druk gezet. Perfect, alles was dicht.
Daarna een mengsel R134 en olie erin. Testen en goede koeling! leidingen op 9 graden C, uit de blazer 15 graden. Jammergenoeg heb ik een 911 uit 1985 met 2 kleine roosters voor de gekoelde lucht, maar wel een verbetering.
Vraag is nu, hoe lang blijft het werken aangezien de pomp voor R13 is ontworpen. Volgens de specialist maakt het met de olie in het koelmiddel niks meer uit. Ben benieuws.
Overigens blijkt de blazer op de voorste condensator defect te zijn (pomp als behuizing). Er staat een advertentie hier war ik een zoek)