| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
MPH's Porsche 924 TURBO http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=52080 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | MPH [ 17 nov 2018 21:11 ] |
Berichttitel: | MPH's Porsche 924 TURBO |
Zoals sommigen al weten heb ik mij onlangs weer in een nieuw avontuur gestort. Hoe het begon... En zo werd ik spontaan geappt: “ik weet een Hele fraaie! Staat 10 jaar stil maar in de basis een echte.” “Precies wat voor jou, want je bent een zeikerd en wil alleen onverprutst origineel spul. En...je moet nu komen.” Twee uur later stond ik op locatie en werd de deal gesloten. Dan heb je weer een nummer 3 in bezit. Terwijl we net ruimte hadden gemaakt (944 Celebration verkocht..). Zucht.....waar gaan we dat nou weer laten? (maar ik kon hem gewoon niet laten staan! Wat voor een avontuur is het geworden? Een Porsche 924 TURBO 1 uit 1979. Het betreft een Italiaanse import welke al 10 jaar stilstaat in droge opslag maar nu moest vertrekken. Een lang verhaal. Op 1 plekje onder in het linker voorspatbord na is de auto kei en keihard en verder geen roest te bekennen. Alles is origineel, Italiaans boekje. Interieur prachtig. Dashboard zonder scheuren ( waar vind je het nog?) Auto is uitgevoerd in two tone zilver antraciet. Zo heerlijk period! Nog geen idee wat er technisch allemaal moet gebeuren. Zodra er tijd is ( en dat kan nog wel even duren) gaan we een startpoging doen na eerst oude brandstof uit het systeem, verse olie, koelvloeistof , distributie. Eerste plaatjes: Het eerste wat ik na aankoop gedaan is eens goed bekeken wat ik nu eigenlijk gekocht heb, Poetsen, alles open trekken kijken en inventariseren.Gelijk een hele dikke vette onderdelenlijst gemaakt . Inmiddels zijn bijna alle onderdelen binnen. Ik hik nog tegen de uitlaat aan maar die zure appel moet ik ook maar slikken. . Er moet behoorlijk wat gebeuren. Alvorens een poging tot starten te doen: Olie vervangen met 1e filter (na 1000 km weer...) Distributie, spanrol / V -snaar Lekkage koelsysteem oplossen (vermoed de radiateur...) Bougies Verdelerkap en rotor Accu vervangen Motorkapisolatie vervangen. Waterpomp. Brandstoffilter Optioneel staan de brandstofpompen ook op de lijst. Verder veel grote en kleine klusjes Ruitensproeiertank vervangen Ruitenwissers vervangen Raamdorpels vervangen Klem accu, reservewiel en een originele krikslinger aanschaffen Remmen reinigen en vloeistof vervangen Oude brandstof uit de tank halen en tank reinigen. Wielen reconditioneren en verse conti's monteren Motorkapkabel vervangen. Gsdrukveren achterklep vervangen. Slotvangers achter reinigen en smeren Uitlaat vervangen, midden en einddemper Aansteker mist Bediening verwarming mist een schuif Gereedschap / compressor / folders / boordmap etc (dat ligt natuurlijk al klaar:D) De lak ziet er deels nog goed uit. De antraciete zijdelen laat ik spuiten. Paar plekjes uitdeuken zonder spuiten. Ik heb alles maar in excel gegooid om het overzit te bewaren: Maar de start is er! Als eerste heb ik de volledige isolatie van de motorkap afgehaald. Wat een takkeklus! (ik kende hem nog van mijn eerste 944...) Daarna het ruitensproeiertankje vervangen en de complete kabel voor de motorkap. Ook de sloten van de achterklep weer gangbaar gemaakt en de motoronderplaat verwijderd. Daaronder kon een poetsbeurt ook geen kwaad. De gasdrukveren achter zijn ook vervangen. Een mooi nieuw setje Stabilus veren met de aansluitingen voor de verlichting. Nu opent de klep weer met de sleutel zoals het hoort. Kortom; we kunnen al een druppel op de groeiende plaat afvinken. Nieuwe gasdrukveren Tankje eruit is nog een heel gepruts. De oliekoeler moet ook los om de tank er onderlangs uit te halen. Gelijk lekker schoonmaken! en weer klaar! We zijn inmiddels een paar weken onderweg. wanneer de tijd het toelaat worden er wat klusjes gedaan. Inmiddels staat de Turbo droog in de garage op de plek waar normaal de auto van mijn vrouw staat. Haar auto staat lekker buiten in de regen te vergaan. Ze wordt er erg blij van!.. Voor het serieuzere werk wordt ik normaal geholpen door sleutelvriend Jaime(ook hier actief op het form) Omdat hij volop bezig is met het opknappen van zijn woning, zal deze kantoorjongen toch iets meer de handen uit de mouwen moeten steken dan gebruikelijk. Aangemoedigd door Jaime ("ja; je kunt het best wel bla bla bla") heb ik dus de stoute schoenen aangetrokken en ben zelf gaan klussen. Na de kleine klusjes maar een begonnen met het opbokken van de auto. Nou dat is redelijk gelukt.... Ik kan eronder komen naar een luxe is het niet. Vandaar dat ik met een scheef ook naar zo'n poetsbrug kijk. De krater die deze turbo in mijn financiële middelen slaat moet dit nog even wachten. op pootjes... Omdat ik erachter kwam dat de radiateur lekte ben ik begonnen met demontage van het koelsysteem. Dit moest sowieso gebeuren om bij de distributie te kunnen komen. Een wirwar van slangen waar ik eerst braaf een paar foto's van heb gemaakt alvorens tot demontage over te gaan. Als je dan begint is het net Lego. Het meest ging vrij makkelijk los. Het lijkt er echt op dat deze auto weinig gereden en geleden heeft. Alles is netjes gelabeld. en schoongemaakt. Over schoonmaken gesproken: Ik ben vet en troep van bijna 40 jaar tegengekomen. dus heel, heel veel gepoetst met remmenreiniger en benzine. De motoronderplaat was een geval apart. Wat daar voor een tectyltroep opzat weet ik niet maar ook dat "varkentje is gewassen!" En weer schoon! Doosje gedemonteerde onderdelen... Tja, de radiateur. Ik heb gekozen voor een gebruikt exemplaar. dat blijft altijd een gok. Wat zal ik tekeer gaan als het ding na montage bij de eerste vulling toch lek blijkt te zijn. Mocht deze niet goed zijn kan ik de originele altijd nog naar Zutphen brengen om te herstellen. oud en.."nieuw" ruimte onder de kap! Maar goed; afgelopen week dan toch echt begonnen met wat serieuze klusjes. De eerste oliewissel in mijn leven gedaan! ouwe troep eruit, nieuw tijdelijk BOSCH filter erop Valvoline 15W40 van Action erin en klaar. Doel is om de auto hiermee op te starten en na 1000 km wederom een oliewissel te doen en dan vullen met Castrol en een origineel Porsche /Mahle filter. Ook heb ik de nieuwe (dure) accumulator weer gemonteerd onder de auto. Daarnaast had men lopen kl..ten met de aansluiting van de gaskabel. Het nylon ringetje ontbrak. Men had gedacht dit dan maar op te lossen met een shot vloeibare pakking! . Inmiddels is dit weer keurig opgelost met een nieuw exemplaar. Tevens zijn Bougies verdelerkap en rotor vervangen. Dat zit ook weer zoals het hoort. afgelopen week ook de velgen weer opgehaald met nieuwe Conti PremiumContact 2 banden. De velgen staan klaar met nieuwe Conti’s. Daarnaast had ik in de avonduurtjes het stuur opgeknapt. Ook bij deze Porsche was het stiksel vergaan door de jaren en had het zijn kleur wat verloren. Wel weer zere vingers eraan overgehouden maar het resultaat mag er weer zijn! Dan het hoofdstuk van de turboslang. Omdat de slang nieuw niet meer leverbaar is heb ik twee weken lang (inter)nationaal gezocht naar een goede gebruikte. Echter zonder resultaat. Vorige week zaterdag was ik er klaar mee en heb (voor 100 euro ) een SAMCO turbo/ drukslang aangeschaft. Deze heb ik inmiddels gemonteerd en ( los van de kleur.. ) een prima oplossing. Enkele dagen geleden appte een Duitse sloper dat hij er tòch een had.. ( zal je altijd zien...). Ik was bijna om dat ik alsnog deze originele slang zou kopen tot hij de prijs noemde. 120 euro voor een gebruikt slangetje. Gaan we dus niet doen. Het resultaat. Ik heb er gemengde gevoelens bij maar goed, het volstaat. Ik heb nog een serieus stuk slang over dus als iemand 60mm nodig heeft, doe mij dan een bericht. Vandaag was zo'n dag waarop je denkt: Kom op; ik probeer het!. Dus de garage in en aan de slag met... de distributie en waterpomp. Natuurlijk even contact met de achterwacht of ik niets kan verkl..ten. Antwoord:"nee hoor maar niet starten voordat ik heb gecontroleerd!" Nou troost je; zover is het nog lang niet!. Allereerst de motor op tijd gezet middels de merktekens op nokkenas en krukas. ff gemarkeerd met een krijtje bovenaan. Dat werkt wat makkelijker. Toen de distributie eraf. Nu kunnen we bij de waterpomp. Alle boutjes lossen gemakkelijk en binnen no-time heb ik het ding in mijn handen. 10 jaar stilstand heeft zijn sporen achtergelaten; het binnenwerk is zwaar aangetast. vervolgens alle oude pakkingshit van de motor gehaald. met een schuurpapiertje 1000 volledig glad gepolijst zodat de nieuwe pakking goed aansluit. Bij het weghalen van de pomp valt mijn ook op de koelslang van de turbo. Dit is hoofdzakelijk metaal maar precies bij de Turbo zit een 90 graden Rubber bochtje gemonteerd. TOTAAL doormidden gescheurd! (als daar maar geen gevolgschade door ontstaan is! ) Gelukkig kan ik een universeel Gates slang kopen bij de lokale onderdelenshop en zo het euvel verhelpen. Daarna de nieuwe waterpomp op zijn plek gezet. Toen was de nieuwe distributieriem aan de beurt!. De meegeleverde spanrol had de juiste diameter maar leek niet te passen (wist ik veel dat je dat meegeleverde tapeind moest gebruiken..). De oude spanrol die goed lijkt maar weer opgepoetst en gemonteerd. Achteraf is dit een blunder want een oude spanrol moet je altijd vervangen is mij zojuist verteld. Dus... missie is deels geslaagd. het lijkt erop dat de distributie goed gelukt is. Maar moet toch weer los om de nieuwe spanrol erop te zetten. Al met al een leerzame dag en bovenal een leerzaam avontuur. Ook al is het dus niet helemaal gelukt, toch een beetje trots... Zo ziet het blok eruit onder een vergane waterpomp. Hier nog met alle pakkingresten. oud versus nieuw euhhhh.... slik.... De beruchte slang; dwars door midden!.... Gates is soms je beste vriend! En weer opgelost! Lekker hè, zo'n vers pompje! Het spannendste deel komt natuurlijk nog. Wil deze Porsche starten na 10 jaar. Is het brandstofsysteem nog in operationele staat? We gaan het allemaal beleven in het vervolg van deze grote gok en mooi avontuur. |
Auteur: | sportscarfreak [ 17 nov 2018 21:40 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Echt smullen...zo'n verhaal. Prachtig! |
Auteur: | Verde [ 17 nov 2018 22:32 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Gaaf project, succes |
Auteur: | mbembe [ 17 nov 2018 22:58 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Wat een verhaal man! Petje af, benieuwd naar het vervolg |
Auteur: | Anne 2.7 [ 18 nov 2018 8:52 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Jammie !!! |
Auteur: | Dial_888 [ 18 nov 2018 10:47 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Hey, eindelijk je kantoorhandjes vies maken...... Zo te zien vermaak jij (jullie) je prima met sleutelen....respect. Ben benieuwd naar het eindresultaat, succes! |
Auteur: | 986afterfjr [ 18 nov 2018 11:26 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Prachtig verhaal en avontuur, succes met de afronding ervan! |
Auteur: | JeroenSC [ 18 nov 2018 12:34 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
*subscribe* |
Auteur: | Patrick [ 18 nov 2018 13:11 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Wat een genot om dit op deze wijze te mogen meebeleven. |
Auteur: | NordRack2 [ 18 nov 2018 13:51 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Genoeg te sleutelen dus Dat rubberknie bij de turbo, gaat daar water doorheen? Succes! |
Auteur: | Tuck-under [ 18 nov 2018 14:35 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Leuk MPH! Mooi verhaal! |
Auteur: | 996Tom [ 18 nov 2018 23:43 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Leuk project mijnheer! Mooie duidelijke foto's zijn een welkome aanvulling. Ben wel eens in ds fabriek van Gates geweest (Erembodegem). Ga het draadje volgen! |
Auteur: | Neppert [ 19 nov 2018 8:36 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO | |||||||||
Mooi verhaal MPH!!! Gaaf ook met al de foto's erbij.....heerlijk leesvoer weer
En tot nu toe heeft Jaime wel gelijk! |
Auteur: | Imre986 [ 19 nov 2018 9:45 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Echt super om te lezen en te zien aan de hand van de foto's! Ik ben alvast benieuwd naar het volgende! |
Auteur: | Johann [ 19 nov 2018 11:30 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Eindelijk! Ik wacht al weken op je post Het zier er allemaal heel bekend uit. Goed dat je het systematisch aanpakt, het is ook de enigste manier om het goed te doem De benzinepomp in de tank hoef je echt niet te vervangen. Ze kosten circa 800 euro en de enige functie is om benzine naar de externe pomp te pompen als je tank helemaal leeg is i.e. de laatste 3 litertjes. Monteer de zeef van de 928 en je bent voor geen 100 euro klaar. Lees eens hier Met betrekking tot starten: Er zijn nog een aantal van die 90 graden bochtjes op en om de inlaatspruitstuk loop ze ook allemaal na want ze willen ook graag barsten. Daarnaast zou ik je adviseren alvast een gereviseerde WUR te kopen en vier nieuwe injectoren. Maak je borst maar nat...ze zijn best pittig geprijsd. Zelf heb ik heel goeie ervaringen met Bart Mulder gehad, maar hij is inmiddels gestopt met het reviseren van K-jet onderdelen. Inmiddels haal ik mijn K-jet spullen uit Australia bij http://www.k-jet.biz/. De vent is een beetje contact gestoord, maar zo hoort een echte specialist ook te zijn Daarnaast is het verstandig je Auxiliary Air Valve schoon te maken en te testen. Gewoon met remreiniger spoelen en daarna met PTFE inspuiten. stop hem daarna in de vriezer, als je hem na een uurtje er uit haalt moet de luchtschijgf open zijn en langzaam dicht schuiven. Helaas zijn deze ook erg prijzig om te vervangen. Auxiliary Air Valve Check ook dat je Vacuum Limiter het goed doet, anders heb je problemen met backfiring. Deze kan je ook reinigen met remreiniger en PTFE. Ze worden met de jaren vies and dan werk het membraan onvoldoende. Vacuum limiter Veel plezier met sleutelen, en als je hulp nodig hebt hoor ik dat graag. Ik kijk uit naar de 924 Turbo only meeting volgend jaar |
Auteur: | MPH [ 19 nov 2018 19:50 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Dank allen voor de reacties en aanmoedigingen. Johann in het bijzonder voor alle technische info die ik onlangs via PB ontvangen heb. En natuurlijk dank voor het aanbod! ( die houd ik nog even in de tas....) |
Auteur: | Johann [ 19 nov 2018 21:49 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Ik heb onlangs een NOS Turboslang gekocht bij van Zweeden...het zou kunnen dat ze nog eentje hebben. |
Auteur: | lionel [ 20 nov 2018 10:08 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Wauw. Gaaf project! Ik krijg echt zin ooit zoiets op te pakken..!!! Eerst sparen, dan ruimte vinden en dan... //blijft nog even dromen |
Auteur: | Lionhunter [ 20 nov 2018 12:17 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO | |||||||||
Een heel interessant draadje MPH en ik ga het zeker volgen Toevallig ben ik onlangs aan een soortgelijk 924 turbo project begonnen. De mijne heeft 11 jaar stil in een loods gestaan, maar in 2015 heeft hij wel een motorische "opfrisbeurt" gehad waardoor hij weer had kunnen rijden. Echter, tot voor kort is hij alsnog blijven stilstaan. In de afgelopen weken met goede vriend (en wandelende Porsche encyclopedie) Leon in de weekenden aan de auto gewerkt (ook voor het eerst in mijn leven zelf olie gewisseld ). Er moet nog e.e.a. gebeuren, maar hij is momenteel weer rijdend. Inmiddels heb ik hem ook geïmporteerd en heeft hij een kenteken. Sinds twee weken heeft hij zijn APK goedkeuring en sindsdien heb ik in de buurt korte ritten gemaakt om te kijken hoe de motor zich zou houden. Afgelopen zondag had hij zijn echte vuurdoop met de Brabantse Kempenrit. En hij heeft het heel goed gedaan. Komende maanden staat hij door de overgangsregeling oldtimers wel weer een tijdje stil, maar dan gaat het sleutelen rustig verder. Jouw draadje gaf na het lezen vandaag al goede inspiratie.
Johan, Michiel en ik komen volgend jaar graag naar deze meeting. |
Auteur: | MPH [ 20 nov 2018 21:29 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
@Lionhunter: Gaaf dat jij met eenzelfde project bezig bent. Je bent overigens een behoorlijke stap verder...die van jou rijdt. |
Auteur: | Brabo964 [ 21 nov 2018 0:28 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Je appte me al trots de foto’s toen je net was ingestapt in dit project, nu snap ik nog beter waarom je zo blij bent! Ik heb een zwak voor de bekleding uit die tijd en in deze totale combi heb je echt een unieke auto te pakken! Het allround Porsche fan zijn is waar het om draait,...niet alleen blindstaren op de 911 maar ook genieten van de andere producten van Porsche. En wat eeen handigheid allemaal, respect man! |
Auteur: | RC Power [ 25 nov 2018 10:18 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Prachtig project en zeer leuk en leerzaam om te volgen. Succes met de voltooiing! |
Auteur: | MPH [ 01 dec 2018 18:25 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
De laatste tijd maar heel weinig tijd gehad om te klussen aan de Turbo. Toch vandaag weer een klusje kunnen doen. Zoals gezegd is er gerommeld met de brandstoftoevoer. Ik kocht de auto met de accumulator los in de auto. Na ruggespraak met Johann besloten om de in-tank brandstofpomp te verwijderen en te vervangen voor een filter/ zeef. In ieder geval liet de pomp zich makkelijk lossen. Bij demontage van de in-tank pomp kwam het allerllaatste restje stinkende brandstof uit de tank. Op het laagste punt ligt wat gruis dat ik er met een doekje uitgepeuterd heb. Toch maak ik me zorgen over de binnenkant van de tank. Ook omdat het laatste beetje brandstof zo roestbruin is. Hoe verroest is de tank? of valt het allemaal wel mee? Inspectietips? Ik verneem het graag! Als het een beetje lukt ga ik komende week in de avontuurtjes het koelsysteem weer in elkaar zetten en vullen. Als de tank geen hobbels geeft kunnen we daarna vullen en proberen te starten. De In tank brandstofpomp en het vervangende filter. Valt me niet tegen! Ik had verwacht dat dat de pomp er slechter/ vervuilder uit zou zien! Ik heb de pomp wel even getest op 12V maar doet helemaal niets meer. Lijkt dus echt stuk. Het allerlaatste beetje smerige brandstof uit de tank. Zorgwekkend?.. Nieuwe zeef weer netjes gemonteerd met een verse pakking Ook ne nieuwe accumulator weer goed vast gezet en vervolgens de nog aanwezige brandstofpomp getest. Deze zoemt lekker! Op weer haar de volgende klus! |
Auteur: | RC Power [ 01 dec 2018 18:43 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Goed werk verricht. Voor wat betreft de binnenkant van de tank, heeft er iemand om je heen een inspectiecamera te leen? Wellicht is dat je beste optie om de binnenkant eens te bekijken. |
Auteur: | Johann [ 01 dec 2018 18:56 ] |
Berichttitel: | Re: MPH's Porsche 924 TURBO |
Goed bezig! Ik zou me niet te veel zorgen maken over de oude bruine benzine. Als je maar een nieuwe filter hebt geplaatst word eventuele troep die niet door de zeef worden tegen gehouden daar wel tegen gehouden. Ik duim ver je dat ‘ie aansluit. |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |