Zoals sommigen al weten heb ik mij onlangs weer in een nieuw avontuur gestort.
Hoe het begon...
En zo werd ik spontaan geappt: “ik weet een Hele fraaie! Staat 10 jaar stil maar in de basis een echte.” “Precies wat voor jou, want je bent een zeikerd en wil alleen onverprutst origineel spul. En...je moet nu komen.” Twee uur later stond ik op locatie en werd de deal gesloten. Dan heb je weer een nummer 3 in bezit. Terwijl we net ruimte hadden gemaakt (944 Celebration verkocht..). Zucht.....waar gaan we dat nou weer laten? (maar ik kon hem gewoon niet laten staan!
Wat voor een avontuur is het geworden? Een Porsche 924 TURBO 1 uit 1979. Het betreft een Italiaanse import welke al 10 jaar stilstaat in droge opslag maar nu moest vertrekken. Een lang verhaal. Op 1 plekje onder in het linker voorspatbord na is de auto kei en keihard en verder geen roest te bekennen. Alles is origineel, Italiaans boekje. Interieur prachtig. Dashboard zonder scheuren ( waar vind je het nog?) Auto is uitgevoerd in two tone zilver antraciet. Zo heerlijk period!
Nog geen idee wat er technisch allemaal moet gebeuren. Zodra er tijd is ( en dat kan nog wel even duren) gaan we een startpoging doen na eerst oude brandstof uit het systeem, verse olie, koelvloeistof , distributie.
Eerste plaatjes:
Het eerste wat ik na aankoop gedaan is eens goed bekeken wat ik nu eigenlijk gekocht heb, Poetsen, alles open trekken kijken en inventariseren.Gelijk een hele dikke vette onderdelenlijst gemaakt . Inmiddels zijn bijna alle onderdelen binnen. Ik hik nog tegen de uitlaat aan maar die zure appel moet ik ook maar slikken. . Er moet behoorlijk wat gebeuren.
Alvorens een poging tot starten te doen:
Olie vervangen met 1e filter (na 1000 km weer...)
Distributie, spanrol / V -snaar
Lekkage koelsysteem oplossen (vermoed de radiateur...)
Bougies
Verdelerkap en rotor
Accu vervangen
Motorkapisolatie vervangen.
Waterpomp.
Brandstoffilter
Optioneel staan de brandstofpompen ook op de lijst.
Verder veel grote en kleine klusjes
Ruitensproeiertank vervangen
Ruitenwissers vervangen
Raamdorpels vervangen
Klem accu, reservewiel en een originele krikslinger aanschaffen
Remmen reinigen en vloeistof vervangen
Oude brandstof uit de tank halen en tank reinigen.
Wielen reconditioneren en verse conti's monteren
Motorkapkabel vervangen.
Gsdrukveren achterklep vervangen.
Slotvangers achter reinigen en smeren
Uitlaat vervangen, midden en einddemper
Aansteker mist
Bediening verwarming mist een schuif
Gereedschap / compressor / folders / boordmap etc (dat ligt natuurlijk al klaar:D)
De lak ziet er deels nog goed uit. De antraciete zijdelen laat ik spuiten. Paar plekjes uitdeuken zonder spuiten.
Ik heb alles maar in excel gegooid om het overzit te bewaren:
Maar de start is er! Als eerste heb ik de volledige isolatie van de motorkap afgehaald. Wat een takkeklus! (ik kende hem nog van mijn eerste 944...)
Daarna het ruitensproeiertankje vervangen en de complete kabel voor de motorkap. Ook de sloten van de achterklep weer gangbaar gemaakt en de motoronderplaat verwijderd. Daaronder kon een poetsbeurt ook geen kwaad. De gasdrukveren achter zijn ook vervangen. Een mooi nieuw setje Stabilus veren met de aansluitingen voor de verlichting. Nu opent de klep weer met de sleutel zoals het hoort.
Kortom; we kunnen al een druppel op de groeiende plaat afvinken.
Nieuwe gasdrukveren
Tankje eruit is nog een heel gepruts. De oliekoeler moet ook los om de tank er onderlangs uit te halen. Gelijk lekker schoonmaken!
en weer klaar!
We zijn inmiddels een paar weken onderweg. wanneer de tijd het toelaat worden er wat klusjes gedaan.
Inmiddels staat de Turbo droog in de garage op de plek waar normaal de auto van mijn vrouw staat. Haar auto staat lekker buiten in de regen te vergaan. Ze wordt er erg blij van!..
Voor het serieuzere werk wordt ik normaal geholpen door sleutelvriend Jaime(ook hier actief op het form) Omdat hij volop bezig is met het opknappen van zijn woning, zal deze kantoorjongen toch iets meer de handen uit de mouwen moeten steken dan gebruikelijk. Aangemoedigd door Jaime ("ja; je kunt het best wel bla bla bla") heb ik dus de stoute schoenen aangetrokken en ben zelf gaan klussen.
Na de kleine klusjes maar een begonnen met het opbokken van de auto. Nou dat is redelijk gelukt.... Ik kan eronder komen naar een luxe is het niet. Vandaar dat ik met een scheef ook naar zo'n poetsbrug kijk. De krater die deze turbo in mijn financiële middelen slaat moet dit nog even wachten.
op pootjes...
Omdat ik erachter kwam dat de radiateur lekte ben ik begonnen met demontage van het koelsysteem. Dit moest sowieso gebeuren om bij de distributie te kunnen komen. Een wirwar van slangen waar ik eerst braaf een paar foto's van heb gemaakt alvorens tot demontage over te gaan. Als je dan begint is het net Lego. Het meest ging vrij makkelijk los. Het lijkt er echt op dat deze auto weinig gereden en geleden heeft. Alles is netjes gelabeld. en schoongemaakt.
Over schoonmaken gesproken: Ik ben vet en troep van bijna 40 jaar tegengekomen. dus heel, heel veel gepoetst met remmenreiniger en benzine. De motoronderplaat was een geval apart. Wat daar voor een tectyltroep opzat weet ik niet maar ook dat "varkentje is gewassen!"
En weer schoon!
Doosje gedemonteerde onderdelen...
Tja, de radiateur. Ik heb gekozen voor een gebruikt exemplaar. dat blijft altijd een gok. Wat zal ik tekeer gaan als het ding na montage bij de eerste vulling toch lek blijkt te zijn. Mocht deze niet goed zijn kan ik de originele altijd nog naar Zutphen brengen om te herstellen.
oud en.."nieuw"
ruimte onder de kap!
Maar goed; afgelopen week dan toch echt begonnen met wat serieuze klusjes. De eerste oliewissel in mijn leven gedaan! ouwe troep eruit, nieuw tijdelijk BOSCH filter erop Valvoline 15W40 van Action erin en klaar. Doel is om de auto hiermee op te starten en na 1000 km wederom een oliewissel te doen en dan vullen met Castrol en een origineel Porsche /Mahle filter.
Ook heb ik de nieuwe (dure) accumulator weer gemonteerd onder de auto. Daarnaast had men lopen kl..ten met de aansluiting van de gaskabel. Het nylon ringetje ontbrak. Men had gedacht dit dan maar op te lossen met een shot vloeibare pakking!
. Inmiddels is dit weer keurig opgelost met een nieuw exemplaar. Tevens zijn Bougies verdelerkap en rotor vervangen.
Dat zit ook weer zoals het hoort.
afgelopen week ook de velgen weer opgehaald met nieuwe Conti PremiumContact 2 banden.
De velgen staan klaar met nieuwe Conti’s.
Daarnaast had ik in de avonduurtjes het stuur opgeknapt. Ook bij deze Porsche was het stiksel vergaan door de jaren en had het zijn kleur wat verloren. Wel weer zere vingers eraan overgehouden maar het resultaat mag er weer zijn!
Dan het hoofdstuk van de turboslang.
Omdat de slang nieuw niet meer leverbaar is heb ik twee weken lang (inter)nationaal gezocht naar een goede gebruikte. Echter zonder resultaat. Vorige week zaterdag was ik er klaar mee en heb (voor 100 euro
) een SAMCO turbo/ drukslang aangeschaft. Deze heb ik inmiddels gemonteerd en ( los van de kleur..
) een prima oplossing. Enkele dagen geleden appte een Duitse sloper dat hij er tòch een had.. ( zal je altijd zien...). Ik was bijna om dat ik alsnog deze originele slang zou kopen tot hij de prijs noemde. 120 euro voor een gebruikt slangetje. Gaan we dus niet doen.
Het resultaat. Ik heb er gemengde gevoelens bij maar goed, het volstaat. Ik heb nog een serieus stuk slang over dus als iemand 60mm nodig heeft, doe mij dan een bericht.
Vandaag was zo'n dag waarop je denkt: Kom op; ik probeer het!. Dus de garage in en aan de slag met... de distributie en waterpomp. Natuurlijk even contact met de achterwacht of ik niets kan verkl..ten. Antwoord:"nee hoor maar niet starten voordat ik heb gecontroleerd!" Nou troost je; zover is het nog lang niet!.
Allereerst de motor op tijd gezet middels de merktekens op nokkenas en krukas. ff gemarkeerd met een krijtje bovenaan. Dat werkt wat makkelijker.
Toen de distributie eraf. Nu kunnen we bij de waterpomp. Alle boutjes lossen gemakkelijk en binnen no-time heb ik het ding in mijn handen. 10 jaar stilstand heeft zijn sporen achtergelaten; het binnenwerk is zwaar aangetast.
vervolgens alle oude pakkingshit van de motor gehaald. met een schuurpapiertje 1000 volledig glad gepolijst zodat de nieuwe pakking goed aansluit.
Bij het weghalen van de pomp valt mijn ook op de koelslang van de turbo. Dit is hoofdzakelijk metaal maar precies bij de Turbo zit een 90 graden Rubber bochtje gemonteerd. TOTAAL doormidden gescheurd! (als daar maar geen gevolgschade door ontstaan is! ) Gelukkig kan ik een universeel Gates slang kopen bij de lokale onderdelenshop en zo het euvel verhelpen. Daarna de nieuwe waterpomp op zijn plek gezet.
Toen was de nieuwe distributieriem aan de beurt!. De meegeleverde spanrol had de juiste diameter maar leek niet te passen (wist ik veel dat je dat meegeleverde tapeind moest gebruiken..). De oude spanrol die goed lijkt maar weer opgepoetst en gemonteerd. Achteraf is dit een blunder want een oude spanrol moet je altijd vervangen is mij zojuist verteld.
Dus... missie is deels geslaagd. het lijkt erop dat de distributie goed gelukt is. Maar moet toch weer los om de nieuwe spanrol erop te zetten.
Al met al een leerzame dag en bovenal een leerzaam avontuur. Ook al is het dus niet helemaal gelukt, toch een beetje trots...
Zo ziet het blok eruit onder een vergane waterpomp. Hier nog met alle pakkingresten.
oud versus nieuw
euhhhh.... slik....
De beruchte slang; dwars door midden!....
Gates is soms je beste vriend!
En weer opgelost!
Lekker hè, zo'n vers pompje!
Het spannendste deel komt natuurlijk nog. Wil deze Porsche starten na 10 jaar. Is het brandstofsysteem nog in operationele staat?
We gaan het allemaal beleven in het vervolg van deze grote gok en mooi avontuur.