| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Cayman S van deuken naar strak en meer
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=55073
Pagina 1 van 3

Auteur:  SCR [ 22 feb 2021 23:13 ]
Berichttitel:  Cayman S van deuken naar strak en meer

Hallo Allemaal,

Zoals ik in mijn introductie heb geschreven heb ik twee Caymannen S Beide hebben flink wat werk nodig. De oudste van bouwjaar 2006 is wit en komt uit de zandbak. De andere is van 2007 en is Arctic Silver. De auto kocht ik toen ik op zoek was naar een hand geschakelde bak voor de witte. Over de Zilveren gaat dit draadje, de Witte zal ik beschrijven in een ander topic. Maar dat zal nog even moeten wachten. Ik zal de bouw en werkzaamheden hier opschrijven zodat iedereen het kan volgen. Ik heb de auto al sinds sept 2018. Inmiddels is het werk al redelijk gevorderd. Ik zal bij het begin beginnen en zo doorschrijven naar de status zoals ie nu is.

78402 78403

Zoals op de foto's te zien is de schade rechtsvoor redelijk. Gelukkig was de draagbalk licht beschadigd. In volgende foto's zal dat beter te zien zijn.
De totale schade van de auto was:

Rechts voor scherm en binnenscherm
Voorklep
Dwars voor balk
Reservewielbak (waar geen reservewiel in ligt)
Koplamp
voorbumper
Impact pipes
Aluminium impact bumper
Koelers
Ophangbeugel koeler
Stuur Airbag
Passagier airbag
Gordelspanners afgegaan
Links achter een deuk
Achterbumper ( op de foto te zien)
Bodem achterbak iets krom
Motor op een hoop

Doordat het voorraam kapot was, en de voorklep redelijk beschadigd kon de auto niet buiten staan omdat dit ten koste zou gaan van het interieur en dat zou jammer zijn. Ik was al met de demontage van de Witte begonnen maar ben toen geswitcht naar deze auto.
Het demonteren van de voor klep en het rechter voorscherm was zo gedaan. Vervolgens al het plastic werk van het voor compartiment eruit en de spullen die in de weg zouden zitten bij het weghalen van de reservewiel bak. Uiteindelijk heb ik de hele voortrein eronder vandaan gehaald en de hele auto op bokken geplaatst.

Het loshalen van de voor dwars balk en de reservewielbak ging wat lastiger. Alle puntlassen losboren en veel stuk knippen. Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik een andere manier kiezen. Omdat ik niet precies wist hoe de nieuwe reservewiel bak eruit zou zien ben ik heel omzichtig te werk gegaan. Beter een stap te weinig dan één teveel. Uiteindelijk zijn alleen de twee draagbalken en de binnen schermen blijven staan.

Voor nu even genoeg. Ik zal nog wat foto's plaatsen.

Auteur:  SCR [ 22 feb 2021 23:39 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

78404 78405 78407
Op de rechter twee foto's is te zien dat de wielbak verwijderd is maar de versterkingen er nog in zitten. Uiteindelijk zijn die er ook uitgegaan omdat de nieuwe wielbak die erop had zitten.
78408 78406
Op de linker foto zijn ook de versterkingen eruit en kan het opbouwen weer beginnen. De rechterdraagbalk is voor de helft blijven zitten. De nieuwe helft zit op het donorstuk. Rechts het donorstuk uit een andere auto. Hiervoor had ik een volledig rechter binnen scherm gebruikt gekocht. Het eruit halen van dat donorstuk is best wel wat werk. Ik begrijp wel waarom schade herstellers liever met nieuwe spullen werken. Er gaat echt veel tijd zitten in het vrijmaken van het benodigde deel.

Auteur:  Binko [ 23 feb 2021 8:29 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Ongekend, zo’n project hier op PF, erg mooi om te volgen en interessant om de moeilijkheden te lezen, die je moet overwinnen om een moderne Porsche te restaureren. Deze zomer bij een PF meet?

Auteur:  Nine-6-four [ 23 feb 2021 8:38 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Knap werk! Ben zelf helemaal niet thuis in plaatwerken, ben benieuwd hoe je de maatvoering opvolgt bij de opbouw/plaatsen van de delen!

Auteur:  RichardP [ 23 feb 2021 8:39 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Erg gaaf om te lezen! Wat leuk dat je dit wilt delen met ons.

Auteur:  NordRack2 [ 23 feb 2021 15:08 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Wauw wat een werk zeg!
Succes er mee maar ik verwacht dat het goed komt :)

Auteur:  Brulaap [ 23 feb 2021 18:10 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Leuk om te gaan volgen :thumleft: en veel succes

Auteur:  Rijn [ 23 feb 2021 18:20 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Citaat:
Het donorstuk uit een andere auto. Hiervoor had ik een volledig rechter binnen scherm gebruikt gekocht. Het eruit halen van dat donorstuk is best wel wat werk. Ik begrijp wel waarom schade herstellers liever met nieuwe spullen werken. Er gaat echt veel tijd zitten in het vrijmaken van het benodigde deel.

Herkenbaar.

:res: Doe het goed , en kwaliteit kost tijd.

Auteur:  porschenot [ 23 feb 2021 21:41 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

En geld :(

suc6 met je bouwdoos

Auteur:  SCR [ 23 feb 2021 23:25 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Bedankt voor jullie reacties. Erg leuk om te horen dat jullie het waarderen. De maatvoering blijft altijd een belangrijk ding. Goed meetgereedschap is het halve werk en logisch denken. Kruismetingen en vergelijken tussen links en rechts help altijd wel. Ook heb ik het voordeel dat ik nog een onbeschadigde body heb staan waaraan ik kan meten. Ook is het erg belangrijk om goed te blijven kijken of je wel alle schade hebt gevonden.

Zoals ik al heb geschreven is de auto al in een ver gevorderd stadium. Getwijfeld of het zou lukken heb ik nooit maar je vraagt je af en toe wel eens af waarom je het in godsnaam doet. Ik ga dan vaak wel eens met iets anders aan de auto aan de slag. Vooral dat uitboren van die puntlassen is minder leuk. Niettemin gaat het altijd wel eens fout en dan is de vraag hoe los je het op. Toen de hele voorkant erin zat en ik de body-panelen ging monteren kreeg ik de naden tussen de panelen niet overal goed. Wat bleek, aan de linker kant was er ook iets krom en dat heb ik toen op een trekbank rechtgetrokken. Daarna paste de naden. Vrienden van mij vonden het allang goed, maar ik niet ik wil het top. Trekbank dus. Volgende keer zal ik anders te werk gaan. Weer wat geleerd.

87434 87435 78436
Hierboven zie je de rechter draag balk klaar voor proefpassen. Het voorbereide donorstuk en proefpassen met klemmen.

78437 78438
Hier een ander aanzicht van het stuk met klemmen vastgezet. Het liefst had ik de bovenrail waar het spatbord aan vast komt ook vervangen maar daar vragen ze zoveel geld voor. Ik heb zo goed mogelijk gelast en daarna afgewerkt zodat roest geen kans krijgt. Verder het proefpassen van de wielbak. Deze heb ik nieuw gekocht. De maatvoering was goed.

Auteur:  SCR [ 23 feb 2021 23:27 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Binko schreef:
Ongekend, zo’n project hier op PF, erg mooi om te volgen en interessant om de moeilijkheden te lezen, die je moet overwinnen om een moderne Porsche te restaureren. Deze zomer bij een PF meet?


Zou qua hoeveelheid werk wat nog moet gebeuren moeten kunnen. Laten we hopen dat corona geen roet in het eten gooit.

Auteur:  SCR [ 24 feb 2021 0:03 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Toen het rechter binnenscherm erin zat, gelast en wel, was het passen van de onderbak en het sluitstuk voorop, of dwars balk de volgende stap. Alles paste top dus al snel kon er gelast worden.
78439 78440 78441

Op de plek waar het stuurhuis zit moet de wielbak ook vast gelast worden. Volgens Porsche moet je daar puntlassen. Hiervoor zitten o.a. die ronde gaten in de wielbak zodat je kunt puntlassen. Helaas heb ik geen puntlassen apparaat dus hier iets afgeweken. Proplassen dus, maar wel mooi geworden en stevig.

Alle lasnaden zijn met zink gespoten speciaal voor lasverbindingen. Toen ik begon met de bak vast te lassen kwam ik er al vrij snel achter dat er iets niet klopte. :bang: :bang: Het lassen ging voor geen meter. Het duurde even voor ik erachter kwam dat het aan de zinkverf lag. Ondanks dat het veel werk was en ik de nieuwe bak moest beschadigen heb ik hem er toch af gehaald. Het moet goed.

Zo'n bak kost ca. Eur. 1.000. Die gooi je niet zomaar weg. Herstellen dus.

78442 78443

Nieuwe strip gemaakt en erin gelast. Nieuwe zinkverf, dit keer wel de goede en lassen maar. Uiteindelijk konden de bak en de dwarsbalk afgelast worden en primer eroverheen.

78444 78445 78446

Alle las verbindingen zijn met carrosseriekit van 3M afgedekt en daarna lak erop. Voorzijde klaar, op naar de achterzijde de achterkant.

Auteur:  Olaf [ 24 feb 2021 8:16 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Gaten voor puntlassen :scratch:

... die zijn toch juist om te kunnen proplassen :?:

Hoe meet je je referentie punten, als je dit zonder richtbank doet :?:

Auteur:  mbembe [ 24 feb 2021 12:13 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

zeer interessant dit! ik ben benieuwd naar de vorderingen

Auteur:  Robbierob [ 24 feb 2021 13:49 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Mooi project om te volgen :thumleft: :salut:

Auteur:  SCR [ 24 feb 2021 16:55 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Olaf schreef:
Gaten voor puntlassen :scratch:

... die zijn toch juist om te kunnen proplassen :?:

Hoe meet je je referentie punten, als je dit zonder richtbank doet :?:


De gaten voor het proplassen heb ik er zelf ingezet. Bij Porsche in de productie worden de puntlassen al aangebracht voordat de draagbalken worden samengesteld. Bij een chassis wat al buiten de fabriek is kun je de bak aan de onderzijde alleen nog proplassen maar het schot tussen de reservewiel ruimte en de stuurinrichting zou je via de grote gaten in de bodem van de bak nog kunnen puntlassen.

De referenties waren in dit geval de uiteinden van de draagbalken omdat die nog ok waren. De bak kun je aan het schot plaatsen waarachter de stuur inrichting zit. Kort gezegd het kan maar op één manier in elkaar als de dwars balk is gepositioneerd. Verder zitten er op de rails waar de schermen op geplaatst worden 4 gaten waar je meetgereedschap op kunt plaatsen. Hier kun je een kruismeting doen met een soort grote schuifmaat. Bij mij is de afwijking daar op minder dan een mm.

Auteur:  Olaf [ 24 feb 2021 18:58 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Da’s kleiner dan de tolerantie die Porsche hanteert ;)

Auteur:  Hellraiser [ 25 feb 2021 10:37 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

knap werk hoor!

Auteur:  SCR [ 25 feb 2021 12:15 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Olaf schreef:
Da’s kleiner dan de tolerantie die Porsche hanteert ;)


Ja dat is niet zo moeilijk. Porsche moet steeds kiezen tussen nauwkeurig en kosten effectief. Nauwkeuriger kost nu eenmaal meer tijd en dus geld. Wij hobbyisten kunnen het ons veroorloven om er eenvoudig meer tijd in te stoppen en iets nauwkeuriger te zijn. De marges zijn in de loop der jaren wel flink kleiner geworden omdat de fabrikanten er in slagen steeds nauwkeuriger te werken.

Mijn auto is van 2007. Ik ben erg onder de indruk van het chassis en de carrosserie wat Porsche destijds bouwde. Ik kan niet anders zeggen dan hoge kwaliteit. Ik heb ook aan een Jeep Cherokee gewerkt enige tijd geleden. Wel........ da's andere koek. Zowel het staalwerk als de bedrading.

Auteur:  SCR [ 25 feb 2021 13:46 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Op de eerste foto van dit topic is te zien dat de Cayman links achter ook een beschadiging had. Zo op de bumper te zien valt het allemaal wel mee. Als je echter in de achterbak keek kon je zien dat het geheel flink was opgekruld. Helaas heb ik daar geen foto van gemaakt. Nadat ik de achterbumper eraf had gehaald en de boel wat beter had bekeken heb ik besloten om het deel met nummer 3, op onderstaand plaatje, eruit te halen om zo eenvoudiger te kunnen uitdeuken.
78458 78459

Toen het deel met nummer 3, laat ik het sluitplaat noemen, eruit was en een gedeelte van de zijkant was losgemaakt kon ik beter bij het bodem gedeelte. Voor versteviging heeft Porsche daar een soort van rillen in geperst en helaas was die ril ook gedeeltelijk beschadigd. Het was nu de uitdaging daar iets voor te verzinnen. Je zou op zoek kunnen gaan naar een donorstuk maar dat is ook veel werk. Ik besloot om een klem te maken. Met een stuk papier heb ik aan de rechterkant de vorm van de ril gekopieerd. Daarna heb ik uit 20 mm staal een soort van mal gemaakt. Mijn idee was om aan de bovenzijde de mal te plaatsen en aan de onderzijde van hetzelfde staal een plaat en die twee met bouten op elkaar trekken. Je kunt van tevoren van alles bedenken maar soms is je idee gewoon niet goed. In geval werkte het top.

78462 78460 78461

Hierboven zie je de mate waarin de ril was beschadigd. Best wel scherpe vouwen. De banaanvormige matrijs heb ik met zagen, vijlen een een haakse slijper uit een 20 mm plaat gehaald. Op de eerste foto zie je de gaten al in de ril zitten en die moesten overeenkomen met die in de mal. Gelukkig is aan de onderzijde redelijk wat ruimte waardoor de onderplaat er goed onder past.

78463 78464 78465

Hierboven de klem op zijn plek vóór het aandraaien van de schroeven en de onderplaat vanaf de onderzijde gefotografeerd. Uiteindelijk op de derde foto het resultaat. Daarna moesten natuurlijk de geboorde gaten worden dichtgelast. Verder kon ik met hamers en tassen de kromming in de bodem weer herstellen. Verder uiteraard de zijwand rechtmaken. Toen was het tijd om de sluitplaat erin te passen.

Auteur:  Neppert [ 25 feb 2021 14:05 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Subliem!! Heerlijk dit soort oplossingen!!
Was het niet gelukt met hamers en tasjes denk je?
Leuk topic om te volgen, kunnen we weer een hoop van leren met ze allen!!

:thumleft: :thumleft: :thumleft:

Auteur:  GinnFizz [ 25 feb 2021 14:40 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Wauw zeg, dat is vakmanschap !!!

Auteur:  SCR [ 25 feb 2021 16:06 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

@ Neppert: ik heb het geprobeerd maar kon er niet echt bijkomen met de hamer. Ik weet niet of ik met hamers de mooie ronde vouwen terug had gekregen in de ril. Dat wilde ik absoluut. Dus de moeilijke weg, het moet goed.

@GinnFizz: dankjewel. Ik ben blij met het resultaat, maar zou het nog beter willen. Ik vraag me na zoiets altijd af hoe een vakman het zou hebben opgelost.

Zoals gezegd aan het begin van dit topic, ik ben al veel verder in real live dan volgens het topic is te vermoeden. Er komt nog meer. Motor geschikt maken, bak en motor erin (in mijn eentje op de grond) Wielen, voorbumper (niet een originele) Modificatie van de achterbumper, plaatsen van een vleugel, vervangen van het dashboard, het richten op een trekbank, uitlezen van alle computersystemen, toevoegen van sport chrono. Het is zo gaaf dit te doen.

Bedankt voor alle reacties.

Auteur:  Rijn [ 25 feb 2021 20:50 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Heel goed bezig, leerzaam topic voor velen.

Auteur:  SCR [ 25 feb 2021 21:47 ]
Berichttitel:  Re: Cayman S van deuken naar strak en meer

Dank je Theo. Dit is één van de auto’s waar ik je in een mail over heb verteld. Ik kom binnenkort bij je kijken.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/