| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Motor reparatie 997 Turbo http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=55903 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 9:31 ] |
Berichttitel: | Motor reparatie 997 Turbo |
In april dit jaar veroorzaakte een afgebroken drijfstang een ravage in het motorblok. Adhv foto's en wat tekst zal ik laten zien wat er sindsdien gebeurd is. Deel 1: Thuisgebracht worden en demontage |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 05 nov 2021 9:43 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Das niet best. Weet je al wat de oorzaak was? |
Auteur: | boxster550spyder [ 05 nov 2021 9:54 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Ik dacht altijd dat de turbo motoren “unkaputtbar” waren. Mooi dat je laat zien hoe dit er uit ziet. Succes met de reparatie. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 05 nov 2021 9:59 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Alles kan kapot. Meestal worden dit soort schades veroorzaakt door een te lage oliedruk in combinatie met een hoog toerental. |
Auteur: | horn [ 05 nov 2021 9:59 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
F*ck! Sterkte Hans. Wel gaaf dat je hier zelf mee aan de slag kan |
Auteur: | Dial_888 [ 05 nov 2021 10:01 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Vandaag wel inrijden hè ipv posten hier…… |
Auteur: | Dial_888 [ 05 nov 2021 10:05 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo | |||||||||
Foto’s vd oliepomp komen nog….. |
Auteur: | molen934 [ 05 nov 2021 10:25 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Zeg Wil was deze turbo wat gekieteld om meer vermogen te krijgen, of heb ik het mis |
Auteur: | pp964c2 [ 05 nov 2021 12:46 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Ravage is nog zacht uitgedrukt als ik de foto’s zie. Sterkte en hopelijk snel weer de weg op. |
Auteur: | molen934 [ 05 nov 2021 13:44 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
De eerste proefrit is al gemaakt |
Auteur: | Dial_888 [ 05 nov 2021 14:43 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo | |||||||||
Laat 964Hans het spannende verhaal beschrijven…..mijn bijdrage was minimaal…. |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 15:12 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Deel 2 Wat vervangen/gerevisserd is: Gebruikt , bemeten en gereviseerd carter Krukas gecheckt: Magnaflux onderzoek, Slingering, onbalans. Krukas is samen met vliegwiel en koppeling gebalnceerd Nieuwe krukas hoofdlagers Nieuwe drijfstangen en drijfstang lagers Gebruikte en bemeten gereviseerde set zuigers en cilinder bussen Nieuwe uitlaatkleppen Inlaat klep zittingen gecheckt/ingeslepen Nieuwe klepgeleiders en klepsteel afdichtingen Nieuwe klepveren (in- en uitlaat) Nieuwe nokkenas kettingen Nieuwe nokkenas fixeer bouten (Porsche voorschrift) Nieuwe ketting geleiders Nieuwe oliepomp Olietank ultrasoon gereinigd Nieuwe waterpomp Nieuwe koppeling Nieuwe rvs water aansluitingen Nieuwe slang waterpomp Alle koelwater zuiltjes verlijmt en verpent Inlaat nokkenas verpent Alle pakkingen/keerringen/O-ringen nieuw Alle vloeistoffen vervangen (Olie, Pentosin, koelvloeistof G13) Oliefilter, luchtfilter en bougies nieuw |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 15:29 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Deel 3 Opbouw onderblok, cilinders en nokkenassen |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 15:40 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Deel 4 Opbouw rest van het blok en plaatsing in de auto |
Auteur: | stak [ 05 nov 2021 16:20 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Wat ziet dat er lekker vers uit zeg... Alles origineel? Geen versterkte lagers/drijfstangen o.id. gebruikt? |
Auteur: | Dial_888 [ 05 nov 2021 16:47 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Al met al een knap ‘stukje’ werk…..naast het feit dat goed gereedschap is het halve werk…electronische hoekverdraaingsmeter…. |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 16:51 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Deel 5 Wat er mis ging (1) Halverwege opbouw van het blok een stukje olieschraapveer gevonden. Bleek van zuiger 4 af te komen. Heb niet alles van de zuigerveer in de garage of in het blok (mbv endoscoop) terug kunnen vinden dus had geen andere keus dan blok weer te demonteren. Tijdens en na demontage restanten niet gevonden. Alle delen gespoeld en weer begonnen met de opbouw. 1 ding is zeker: de motor bevat geen zuigerveer restanten! Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Cilinderbussen 1 en 3 (of 4 en 6) en zuigers worden op de werkbank in de waterjacket gemonteerd. Zuiger 2 (of 5) wordt in het blok geplaatst. De waterjacket wordt op het blok geplaatst en zuigers 1 en 3 worden bevestigd. De zuigerveren van zuiger 2 worden ingeklemd. Cilinderbus 2 drukt dan mbv een hulpgereedschap de zuigerveerklem over zuiger 2. Om deze handelingen te verrichten moet er voldoende ruimte zijn tussen waterjacket en carter. Zuigers 1 en 3 zijn hierbij maximaal ver uit de ciinderbus, te ver en de olieschraapveer komt uit de cilinder. Dit is gebeurd en bij het terugdrukken van de zuigers heb ik dit niet opgemerkt. Wat er misging (2) Op de olietank twee slangen verwisseld (carterventilatie en een olie-retour). Hierdoor werd olie in het inlaatspruitstuk gepompt die uiteindelijk via de uitlaat weer naar buiten kwam. DRAMA!! Gelukkig geen fysieke gevolgschade (wel mentale) Wat er misging (3) Hoe dom je zijn als je de kettingspanner verkeerd om plaatst. Een gelukje bij een ongelukje was dat het rechts betrof en dus makkelijk te corrigeren was. Wat er misging (4) Na dat de motor enige tijd gelopen had drupte er olie tussen de wisselbak en carter. Had de grote krukas keerring bij het monteren van de carterhelften geplaatst. Op de een of andere manier is er iets mis gegaan. (ik denk tgv vloeibare pakking) Motor er weer onder uit en keerring vervangen. Zoals al eerder geschreven: men krijgt steeds meer ervaring. Schrikmoment 1 tijdens proefrit In de garage rookvrij gedraaid. Een paar minuten na start proefrit begon uitlaat rechts heftig te roken. Na het uitzetten van de motor bleef de uitlaat (gelukkig) roken. Had na misstap 2 de uitlaat uitvoerig gespoeld met benzine, blijkbaar toch niet voldoende. Na ca 30 km geen rook meer. Schrikmoment 2 tijdens proefrit Melding: Koelwater niveau te laag. Oh jee wat nu weer. Bleek van de linker radiator een koelsnelkoppeling te zijn losgeschoten. Geen enkele relatie gelukkig met de motor reparatie. Wel alles onder de koelvloeistof Huidige stand van zaken Ondertussen bijna 500 km gereden. Olie en koelwater zijn in de motor gebleven Eerste 50 km niet boven 3500 toeren en geen turbodruk. Langzamerhand kortstondig wat meer toeren gedraaid bij een beetje turbodruk. Motor hoort en voelt goed aan. Einde berichtgeving Groet Hans |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 16:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo | |||||||||
Carillo,s Standaard lagers |
Auteur: | alvin01 [ 05 nov 2021 16:56 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Manmanman wat een verhaal weer. Het lijkt mij frustrerend om constant over je schouder te moeten kijken of het allemaal heel blijft. Maar wellicht komt alles goed! |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 19:16 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo | |||||||||
Lastig om met zekerheid te zeggen. Maar met grote waarschijnlijkheid is het begonnen met een gebroken drijfstangbout |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 19:17 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo | |||||||||
Klopt |
Auteur: | MY00 [ 05 nov 2021 19:28 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Mooi verhaal. Dank voor het delen. Niu alles orgineel of toch al weer gekielteld? |
Auteur: | 964hans [ 05 nov 2021 19:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo | |||||||||
De tuning is zoals het was |
Auteur: | Basic [ 05 nov 2021 21:31 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Thx for sharing Ik geniet van de foto's van het blok, hoe het wordt opgebouwd en hoe krachtig het er al vanaf de werkbank uitziet. Ik kan het mij zelfs voorstellen dat je zo'n blok onder een glazen blad in de mancave zet. (denk dat de woonkamer thuis geen kans maakt...) Veilige kms toegewenst! |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 05 nov 2021 22:52 ] |
Berichttitel: | Re: Motor reparatie 997 Turbo |
Mooi beschreven en knap dat je er ook gewoon bij vertelt wat er mis ging. Laat zien dat je weet waar je mee bezig bent, gaat helemaal goed komen |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |