911 SC Targa - olie uit uitlaat en veel witte rook
Gisteren het gasklephuis teruggeplaatst na grondige reiniging en basis afstelling. Ook de luchtmeter gereinigd. Was nodig met al die donkerbruine aanslag.
Nadat alles weer gemonteerd was heb ik de motor gestart. Deze kwam met de nodige backfires op gang. Na een paar maal starten bleef hij lopen. Echter verdween de vorige keer de witte rook (olie) toen hij warmer werd. Deze keer was het tegenovergestelde het geval; hij ging erger roken en gooide de olie er flink uit. Ik heb de motor uitgezet en wat me opviel is dat ik de olie hoorde lopen als een openstaand kraantje.
Dit bleef een tijdje doorlopen en stopte toen. Bij eerste inspectie naar lekkages was (gelukkig) niets aan de hand. Het luchtfilterhuis en onder de pop-off valve was het allemaal kurkdroog. Wat me wel opviel is dat de carterventilatieslang in de bocht naar de aansluiting op de olietank flink geknikt is. Kan dat wellicht de oorzaak zijn? Dus dat hij door die knik druk opbouwt en daardoor de olie de motor in perst?
Btw, in de motor zit 9 liter olie + wat er nog in de oliekoeler zat. Dat hij teveel olie heeft is in ieder geval niet de oorzaak.