Auteur |
Bericht |
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Dinitrol
Omdat echte Porsches roesten (sommigen meer dan anderen ) heb ik wel eens een Dinitrol-behandeling overwogen. https://www.dinitrolantiroest-centrum.nl/dinitrol-mlIemand hier ervaring mee?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
06 dec 2022 18:37 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: Dinitrol
Ja ik heb het ooit gedaan bij een auto die ik had opgeknapt / gerestaureerd. Qua bescherming werkt het heel goed en ze hebben het grondig aangepakt. Met slangen door alle holle delen, gaatjes geboord etc. Half vloeibare wax in aantal delen binnen, tot daar was ik heel tevreden. Maar…… De onderkant wordt in 1 dikke laag bruine smurrie gezet - prima als beschermlaag en tegen roest, maar een crime als je ooit nog iets aan de onderzijde moet doen. En alleen de motor en uitlaat worden afgedekt, de rest wordt rücksichtslos ondergebaggerd, ook flexibele remslangen, ophanging etc. Ook niet heel fraai om te zien, dat was voor die auto toen (volvo 240 turbo) geen drama, voor een oude 911 zou ik t niet willen.
Dit was overigens bij Gosliga Leeuwarden en al minstens 10 jaar geleden.
|
06 dec 2022 19:24 |
|
|
Hans44
|
Re: Dinitrol
De Autobianchi Abarth van mijn moeder in 1974 was ermee behandeld. Dat hielp prima. Hij was nu pas na 6 jaar doorgerot ipv na 3 jaar. Je kreeg er gratis 2 liter remover bij, omdat het spul overal tussenuit liep en ook alle ruiten er op een gegeven moment mee vol zaten. Dat duurde vaak meer dan een jaar voordat het een beetje ingedikt was. Volgens mij zijn er betere alternatieven zoals mark Sanders Wax. Hoor hier altijd goede verhalen over, maar zelf geen ervaring mee. M.i. moet je op zoek naar een wax die vloeibaar genoeg is om op alle plekken te vloeien, maar snel genoeg hard wordt zodat het niet overal uit blijft stromen.
|
06 dec 2022 19:58 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Dinitrol
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 dec 2022 20:28 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Dinitrol
Vanwege wat Hans hierboven schrijft?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
06 dec 2022 21:10 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Dinitrol
Nu 2 maal een verhaal gehoord, niet erg positief.
1e, wat hier ook al aangekaard wordt, is dat alles waar later nog aan gewerkt moet worden geen pretje is voor de monteur. Echt alles zit eronder en is erg kleverig. 2e bij landrovers in dit geval, dat het roestproces juist werd versneld omdat alles opgesloten werd.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
06 dec 2022 21:56 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: Dinitrol
Wat Ticcie zegt, wil je de holle delen doen en/of de bodemplaat? Dat laatste - bij mijn eerste roadster met een bedenkelijke corrosiereputatie was het eerst afstomen, vlugroest verwijderen en vervolgens coating met een Valvoline product - bleek wel effectief tegen roestpreventie. Toch tot ik em verkocht na 6 jaar tenminste. Maar wat een ellende om aan te sleutelen, alles zat onder die plakkende smurrie. Het rook wel lekker als de boel eenmaal goed op temperatuur stond oh ja en bij de jaarlijkse keuring waren ze er ook niet blij mee omdat zo een behandeling kan gedaan zijn om een gebrek te verdoezelen. Benieuwd naar Erwin zijn antwoord.
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
07 dec 2022 0:20 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Dinitrol
Dat is niet de reden, ook al kan ik mij wel vinden in wat Ticcie , Hans en yohanv schrijven. Een 993 heeft gewoon een ontzettend goede modern behandelde carrosserie die niet erg roestgevoelig is én aan de onderkant voorzien is van een dikke coating op rubberbasis. Daar moet je echt niks over heen spuiten. Juist bij een gave kit laag zie je beschadigingen en kun je die behandelen. Eenmaal alles onder een dikke laag tectyl zie je roest pas als het 'topje van de ijsberg'. Dinitrol is een goed produkt maar wordt vaak verkeerd ingezet. En verkeerde produkten daarvan op verkeerde plaatsen. Goedkopere en middenklasse auto's gebouwd tot in de midden 80-er jaren zijn wel gebaat bij een goede tectyleer beurt. Denk aan o.a. bijvoorbeeld een oude Escort MK1, een echte VW, de Citroën GSA/ BX modellen etc. etc. Die tectyleer je i.i.g omdat die auto's geen beschermende antisteenslag coating aan de onderkant hadden. Ik ben als leerling monteur begonnen bij Citroën, dus weet hoe het is om 2 jaar lang nieuwe Eendjes, GSA's, Axels etc. te tectyleren. Dat was met Valvoline ML en bitak. Dinitrol is ook een prima product mits zinvol aangebracht. De 911 heeft een dikke laag goed beschermende coating. Vooral bij de jonge 993’s is deze nog in uitstekende staat. Heel af en toe tref ik een auto waarbij de coating op (veel) plaatsen beschadigd is en daar begint bij beschadiging van de zinklaag de bodem bij de beschadigde plekken uiteindelijk te roesten. Dat is bij auto's met hoge km stand, meestal origineel NL geleverd en zomer en winter gereden zonder voorzichtig te zijn of onderhoud aan bodem uit te voeren. Bij een tectylbeurt door een universeel station wordt daar over het algemeen overheen gespoten. Uitzonderingen daargelaten om niet alles over één kam te scheren. Zelf verwijder ik beschadigde kit, maak alles goed schoon en maximaal roestvrij en bouw de originele lagen weer op met goede produkten en eindig met een als origineel herstelde kit laag op de beschadigde plekken. Daarna behandel ik de aluminium delen met een originele bruine waxlaag als de klant het wil en de auto ook 's winters gebruikt gaat worden. Ik heb honderden foto’s van carrosserie onderkanten in belabberde ( dus ook 993) en later herstelde staat die ik de afgelopen 20 jaar onderhanden heb gehad. Te veel om hier effe te laten zien maar ik heb er toch een 993 bijgepakt als voorbeeld hoe ik het zelf doe en aflever. Ik doe het alleen op deze manier en anders niet en oja, ik sta niet te springen om nog meer werk dus redt jezelf als je het ook zo wilt hebben. Overigens is hier alleen normaal schoongemaakt, geen ijsstralen en ik heb niks is om optische redenen gedaan, ik ben geen autopoetser. Het moet voor mij wel een 'rij auto' blijven. Om een 993 goed te behandelen tegen roest moet beginnende roest eerst aangepakt worden. Zinvol is het bijvoorbeeld om de achterbumper te demonteren om de beginnende roest aan te pakken die bijna elke 993 net voor de achterlichten aan het binnenscherm heeft. Op onderstaande foto's zijn op de binnenschermen achter witte plekken te zien. Dat zijn ontroeste plekken die ik gezandstraald heb en behandeld met twee lagen 2K epoxyprimer voordat de kit en gele aflak er over gaat. Hier een aantal foto's van binnenkomst tot afleveren:
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 dec 2022 2:24 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Dinitrol
Top, dank je wel! Heel interessant om te lezen. Maar ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, ik bedoel met name de behandeling van de holle ruimten, zoals kokerbalken, raamstijlen, deuren etc. Mijn 993 is op de parafan na originele lak (met behoorlijk patina), dat wil ik graag zo houden. Heeft het zin om de holle ruimte te laten behandelen? Bij de parafan kwam er op zeker moment zo'n klein kringeltje onder het raamrubber vandaan, dat heb ik meteen aan laten pakken, en daarom was er weinig roestschade.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
07 dec 2022 10:48 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Dinitrol
Niet duidelijk zijn kost mij altijd zoveel tijd Nee. In de holle ruimten, deuren etc. vind ik nooit roest bij een 993. Heeft geen zin en als je het al doet, dan niet met Dinitrol maar met een ML op wasbasis zoals Porsche die ook gebruikte. Dat zijn geen holle ruimten in de zin van kokerbalken etc. Die veel voorkomende roest onder bij de ingelijmde voor en achterruit heeft een andere oorzaak.
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 dec 2022 10:58 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Dinitrol
Nogmaals dank voor je uitgebreide antwoorden en wat een top-auto's zijn het he, die 993tjes
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
07 dec 2022 12:12 |
|
|
GT33
991.1 GT3Utrecht eo
|
Re: Dinitrol
Maar nu staan er wel onwijs gave foto's! Als techneut kan ik dat enorm waarderen. Ik heb ze even goed bekeken, mooi werk van je! Ook fijn te zien hoe zo'n 993 in elkaar zit. Heb je deze foto's ook van een 991
|
07 dec 2022 14:05 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Dinitrol
Ik denk van niet, daar Erwin zich tot luchtkoelers beperkt
|
07 dec 2022 15:06 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Dinitrol
Nee, een 991 heb ik nooit gedaan. Die zijn ook nog niet nodig om te ontroesten en terug te brengen in nette roestvrije staat Omdat er ook hier nog maar weinig interesse is voor old skool techniek , speciaal voor jou nog een aantal foto's: GT3 2005 Bij binnenkomst: Tijdens het verwijderen van heel veel roestplekken : Heel wat uren (dagen) later: 964 1992 Dit was ook een mooie (bodem) klus. Kan de beginfoto's zo niet vinden, alleen het eindresultaat.
_________________________________________ Rebel engineering
|
08 dec 2022 12:24 |
|
|
redriver
Boxster 986 2.7 TiptronicMidden-Brabant
|
Re: Dinitrol
Ik heb deze week wel een roestige fietsketting ontroest door deze 48 uur in een bakje azijn te leggen
|
08 dec 2022 12:55 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
Re: Dinitrol
Pics or it didn't happen redriver!!!
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
08 dec 2022 13:39 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Dinitrol
Je hebt de rest toch niet toevallig opgedronken toch?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 dec 2022 14:00 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: Dinitrol
Wauw, dat ziet er mooi uit Erwin! Ben ook met die van mij bezig, maar het gaat nog wel even duren voor die er zo uit ziet
|
08 dec 2022 14:12 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Dinitrol
Mooi Erwin, alsof die nieuw uit de fabriek komt Welk middel houdt de bodem nu het best roestvrij? Heb auto's gezien waarvan de bodem in de 2K coating was gezet, maar waar snel weer roest ontstond..
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
08 dec 2022 15:00 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Dinitrol
De GT en RS modellen zonder bodembescherming roesten nu eenmaal als er 10 jaar niet naar wordt gekeken maar wel gebruikt in weer en wind.
Deze GT3 heb ik ruim 6 jaar geleden ontroest en gespoten. Toevallig 2 weken geleden nog in de werkplaats gehad i.v.m. het jaarlijkse onderhoud. De eigenaar vond dat de bodem nog steeds zo mooi was. Het roesten hoeft dus niet snel terug te komen.
Wel middel de bodem roestvrij houdt? Het belangrijkste is dat de roest echt goed weg is. Dat is ook het meest tijdrovende en vervelendste klusje bij bodem onderhoud.
Daarna een goede etsende epoxyprimer en een damp afsluitende aflak. Niet effe een spuitbusje of alleen voorlak dus. Bij de gewone modellen in plaats van de aflak een goede bodembescherming van een (beige) niet hard wordende en overlakbare coating.
_________________________________________ Rebel engineering
|
08 dec 2022 16:37 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Dinitrol
Heb als jonge beginnende werknemer zo geleden van die vieze Dinitrol Werkte bij een grote autohandelaar en elke verkochte auto kreeg deze behandeling bij Cees Stam in B.wijk. Als je daarna aan de auto moest werken was een crime, een raampje in de deur of een slotje Ook kwamen ze terug met een schade en dan kon ik aan de bak, ruik nog die lucht van de smurrie In het zonnetje en dan de achterklep opendoen, de troep liep in je nek.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
08 dec 2022 17:18 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Dinitrol
Dat had ik een paar jaar geleden met de FJ Cruiser laten doen, en inderdaad bij warm weer......oude kleren aan! Wat een bende!
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
08 dec 2022 21:54 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Dinitrol
Normaliter zeg je "hou de wielen aan de onderkant"... maar deze is omgekeerd net zo toonbaar, Wow! Maar houd de wielen aub aan de onderkant.... Wat n plaatje
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
08 dec 2022 22:04 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: Dinitrol
Haha, zo herkenbaar! Toen ik begin jaren 70 studeerde werkte ik parttime bij een autodealer. Alle nieuwe auto's kregen een Ml- en Tectyl behandeling (of hoe dat spul ook heette). Ik heb die paar jaren naast het sleutelen vele tientallen auto's gedaan. Smerig werk maar het betaalde goed!
|
09 dec 2022 5:33 |
|
|