Begin augustus van dit jaar werd ik, naast de 993 cabrio, ook eigenaar van een robijn rode Porsche 924 2.0L, bouwjaar 1984. In het voorsteltopic is de auto al uitgebreid voorgesteld.
Kilometerstand? Tja, de historie zoals die bij mij nu bekend is begint in 2004 met pakweg 185000 km. Hij staat nu op 225000.
Waarom een 924? Sinds mijn pensionering heb ik tijd zat. Het onderhoud aan de 993 is ook een keer klaar en ik wilde er een projectje bij om gewoon lekker te sleutelen. Geen restauratie meer. Daar heb ik geen zin meer in. En er zijn hier een paar enthousiastelingen die bij mij het vuurtje hebben aangewakkerd
Een werkelijk erg mooie auto waar de vorige eigenaren al heel wat geld in geïnvesteerd hebben. O.a. compleet professioneel overgespoten, nieuw(er) interieur, heel erg veel noodzakelijke reparaties. Maar zoals dat wel vaker gaat. Je koopt een prachtige auto waarvan de eigenaar zegt dat ie helemaal prima is. Je maakt zelf de eerste kilometers en er vallen je direct een paar zaken op die je graag zou willen veranderen. Bij mij is dat niet anders.
Dus ben ik tot de volgende voorlopige lijst van verbeteringen/reparaties gekomen:
- Revisie ruitenwissermotor.
De ruitenwissers sjokken en dan nog langzaam ook, over de voorruit en gaan soms ook heen en weer als de schakelaar niet wordt bediend. En nee, er is geen regensensor
- De versnellingspook.
Die heeft nogal wat speling, waardoor het vinden van de juiste versnelling niet helemaal vanzelfsprekend is. Dat moet beter kunnen. Bij de pook en de bak kunnen bussen en rubbers vervangen worden. Overigens schakelt de bak nog geweldig!
- Dasboardscheuren.
Het dashboard heeft een paar kleine scheurtjes. Gelukkig niet over de hele breedte of zo, maar ze zitten er. En volgens de kenners hoort dat bij een 924. Het dashboard is mooi '80-er jaren bruin. Ik ga die scheurtjes proberen "weg te werken". Je krijgt het eigenlijk nooit echt mooi en nieuwe dashboards zijn er niet.
- Massaprobleem.
Als ik de richtingaanwijzers gebruik zie ik dat de drie meters in de middenconsole op de maat mee dansen. Dat is niet goed natuurlijk. Mogelijk dat de inbouw van een olietemperatuurmeter op de plek van het klokje daar debet aan is. Lijkt een gevalletje slechte massa.
- Bevestiging dynamo.
De dynamo lijkt niet helemaal goed recht te zitten. Oorzaak is vermoedelijk het rubberwerk waarin de dymano is bevestigd. Rubbers vervangen dus.
- Krakende voorvering.
Bij het inveren, bijvoorbeeld bij drempels is een krakend geluid hoorbaar. Mogelijk zit dat in de schotels of lagers boven in de veerpoten. Daar ga ik naar kijken als de poten er onder vandaag komen.
- Slap onderstel
Achter zijn de veerdempers als eens vernieuwd. Dat hoeft dus niet meer. Maar voorin lijkt het alsof er wel een paar nieuwe dempers onder kunnen. Ik heb al nieuwe koni's in huis.
Verder zullen alle rubbers van de voorwielophanging vervangen gaan worden.
- Uitlijnen.
De auto trekt heel langzaam naar rechts. Niet goed, dus dat wordt uitlijnen. Maar dat doen we gelijk met
- Nieuwe banden.
De huidige banden hebben nog een vrijwel nieuw profiel, maar de auto heeft de afgelopen 5 jaar slechts 900 km per jaar gereden, dus die banden hebben behoorlijke vlakke kanten gekregen. Nu zit er 205 onder. Dat wordt een maatje kleiner om het iets lichter te laten sturen (geen bekrachtiging).
- Uitlaat.
De uitlaat is van RVS. Mooi, roest niet, maar dan houdt het ook op. Er is gekozen voor een pijp van c.a. 65 mm, daar waar 50 mm voldoende is. Gevolg is een enorme bak herrie, die er ook nog eens voor zorgt, dat de auto onder belasting erg rauw aanvoelt. Kortom, dat wil ik veranderen. Als iemand hier nog een originele uitlaat heeft liggen, of een lekker sportief geluid wil in zijn 924 ipv het standaard geluid, dan kun je me benaderen. Ik heb begrepen, dat de auto "onderin" beter trekt. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal en kan dat dus niet beoordelen.
- Hokus pokus met de elektrische ramen.
Werken wel/niet/niet/niet/wel. Kortom werk aan de winkel.
- Injectoren vervangen.
Een specialist adviseerde me om de injectoren te vervangen of toch zeker eens te reinigen. Wie ben ik om daar dan aan te twijfelen? Dus zal gedaan worden.
- Lichte olielekkage aan de versnellingsbak.
Maar eens kijken waar dat vandaan komt.
- Slot achterklep.
Dat ontgrendeld zwaar met de sleutel. Moet toch nog een nieuwe rubber ring om het slot, dus dan komt dat vanzelf.
- Remmen.
Aan de hand van de onderhoudhistorie kon ik vaststellen, dat de remmen al eens gereviseerd waren. Klauwen, schijven, trommels. Ach, als de auto toch op bokken staat, gelijk maar even bekijken. De handremhandle blijft niet aangetrokken. Dus dat moet toch even los en hersteld worden.
- Radio.
De auto is nu voorzien van een Blaupunkt Dusseldorf, maar die gaat vervangen worden door een Blaupunkt Hamburg SQM23.
De onderhoudhistorie is trouwens wel interressant. De auto is in 1997 ingevoerd vanuit Duitsland. Tot 2006 heb ik nog geen beeld. Maar vanaf 2006 is het leventje van de auto hier in Nederland bekend. Aan de hand van rekeningen, taxatierapporten en een heel mooi en een heel uitgebreid topic van de laatste eigenaar in het Porsche 924forum over alles wat hij aan de 924 heeft gedaan, is een mooi beeld ontstaan over het onderhoud. Met name de laatste eigenaar heeft met akelige nauwkeurigheid de auto in de prachtige staat gebracht waarin hij nu verkeert.
Ik heb al gesproken met degene die de auto gespoten heeft en ga binnenkort daarheen om eens te horen in welke staat hij de auto had aangetroffen.
Verder wil ik nog proberen om het verhaal van de voorlaatste eigenaar te horen.
Vanaf 1 december staat de 924 belastingtechnisch verplicht 3 maanden op stal. Dan heb ik dus alle tijd en ook de rust om te sleutelen. Maar ik heb toch al wel een beetje gesleuteld hoor. Ik kon het niet laten.
Ik zal jullie op de hoogte houden over mijn avontuur met de 924.