| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

911 SC Targa - K-jetronic
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=33&t=58726
Pagina 1 van 2

Auteur:  mhjjvh [ 14 dec 2024 13:54 ]
Berichttitel:  911 SC Targa - K-jetronic

Hoi,
Even een nieuw topic als vervolg op mijn vorige topic "911 SC Targa - olie uit uitlaat en veel witte rook", omdat ik nog wel wat te doen heb met de K-jetronic op mijn auto. :|

Afgelopen week de WUR (0438140072) m.b.v. een revisieset onder handen genomen. Alles goed schoongemaakt, oud en verhard vet verwijderd, filtertje schoongemaakt, gecheckt of brandstofkanaaltje open was, etc. Alle oude onderdelen vervangen door de nieuwe die in de set zaten en de WUR weer dichtgemaakt.
83595

Wat me wel opviel was dat op het bimetaal een extra "schakelaar" zit (zie rood omlijnde deel op de foto hieronder...).
83594

Vanochtend de WUR weer op de motor gemonteerd en (fingers crossed) de fuel pressure test weer uitgevoerd. En helaas, de cold control druk is nog steeds gelijk aan de systeemdruk van 4,5 bar. Bij het openen van de testklep van de tester dipt de druk een fractie van een seconde om meteen daarna weer op 4,5 bar uit te komen. M.a.w., de cold control pressure is niet juist, dus dat moet ik eerst oplossen. :scratch:
Heeft dat misschien te maken met de katalysator? Ik heb vernomen dat er ook een extra ventiel (of zoiets) voor het regelen van de brandstofdruk van de katalysator aan de achterzijde van de luchtweger zit. Herkent iemand dat?

Hoe kan ik zeker stellen dat mijn WUR na de revisie 100% goed is? Ik heb de weerstand op de connector gemeten en deze is 17,6 - 18 ohm. Is dat goed voor deze WUR?

Kan/wil iemand mij hierbij helpen met advies, gegevens uit een handboek, o.i.d.?

Veel vragen inderdaad en ja, ik wil graag leren hoe een K-jet werkt.

Alvast dank!!

Auteur:  Gerard83 [ 14 dec 2024 14:04 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Edit: nummer had je al gepost, overheen gelezen.
Zal eens kijken wat ik kan vinden.

Wat is het type nr van de regelaar?
Staat bovenop de regelaar en dan met name de laatste 3 nummers.


Hoe is de druk als de regelaar is opgewarmd?

Auteur:  Tuck-under [ 14 dec 2024 14:20 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

mhjjvh schreef:
Hoi,

Heeft dat misschien te maken met de katalysator? Ik heb vernomen dat er ook een extra ventiel (of zoiets) voor het regelen van de brandstofdruk van de katalysator aan de achterzijde van de luchtweger zit. Herkent iemand dat?



Hey!

Ik heb geen documentatie over de K-jet dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar de latere K-jet USA's met lambda regeling hebben een frequency valve die de control pressure kan aanpassen. Deze frequentie klep / taktventil in het duits is denk ik wat jij bedoelt?

Lees hier meer:

Uitleg lambda regeling (duitse site)

Auteur:  Tuck-under [ 14 dec 2024 14:22 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Bij het afstellen van de motor is het van belang dat je de CO meting dus ook voor de katalysator doet, want anders klopt er geen hout van en kan je blijven stellen :).
Omdat de Lambda regeling toch los moet liggen, pak je de meting het makkelijkst vanaf de lambda poort.

Auteur:  mhjjvh [ 14 dec 2024 14:30 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Citaat:
Hey!

Ik heb geen documentatie over de K-jet dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar de latere K-jet USA's met lambda regeling hebben een frequency valve die de control pressure kan aanpassen. Deze frequentie klep / taktventil in het duits is denk ik wat jij bedoelt?

Lees hier meer:

Uitleg lambda regeling (duitse site)


Hoi, blijkbaar is dat het idd., het Taktventil.
Weet je toevallig ook waar dat onderdeel zich bevindt op de motor. Wrs. aan de achterzijde?
Kun je dat testen en hoe dan?

Auteur:  Tuck-under [ 14 dec 2024 15:31 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet hem zitten net onder de koperen vacuum leiding die uit het gasklephuis komt.

Het is het zwarte ventiel met de zwarte stekker erop.

Testen kan maar heb je eigenlijk een oscilloscoop voor nodig.

Auteur:  Tuck-under [ 14 dec 2024 15:33 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

als je er stroom opzet zou hij een hoog pulserend geluid moeten maken. dit hoor ik altijd vrij goed bij de motor :) .

Auteur:  Gerard83 [ 14 dec 2024 17:16 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

De computer van het lambda systeem zit onder de bijrijders stoel, deze willen nog wel eens de geest geven door vochtschade.
En idd. je voelt en hoort het taktventiel regelen als de auto op contact staat.

De koude stuurdruk is vrij makkelijk af te stellen, tik de pin waar je bi-metaal aan zit verder in het huis.
Dit wel doen in gemonteerde toestand en met de brandstofdrukmeter er aan, zodat je ziet wat je doet.
En met "koude" motor, dus de stekker er af laten.

Hoe is je stuurdruk als de regelaar is opgewarmd?

Auteur:  mhjjvh [ 14 dec 2024 17:17 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Tuck-under schreef:
als je er stroom opzet zou hij een hoog pulserend geluid moeten maken. dit hoor ik altijd vrij goed bij de motor :) .


Hoi, dan ga ik die eens testen. Zijn die nog te koop igv. defect. Heb je er een partnr. van?

Auteur:  Gerard83 [ 14 dec 2024 17:20 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Ik heb er volgens mij nog 1 liggen in gebruikte staat.
Heb een paar jaar terug een motor omgebouwd naar een Europees systeem zonder lambda regeling.

Auteur:  mhjjvh [ 14 dec 2024 18:32 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Oh? Interessant! Is dat veel werk?
Ik ga er vanuit dat er dan veel veranderd moet worden of is het wel te doen? Heb je hier een beschrijving van?

Auteur:  Gerard83 [ 14 dec 2024 22:37 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Een beschrijving niet nee.
Uitzoeken wat verschilt met de Europese versie. En dat is veel.
Luchtweger, mengverdeler,warmloopregelaar enz.

Auteur:  mhjjvh [ 15 dec 2024 12:48 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Hoi, weet er iemand op dit forum een goede K-jet specialist? Mss. zelfs eentje in de buurt (Noord-Brabant/Noord-Limburg).

Auteur:  Ruby77 [ 16 dec 2024 13:50 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Hoi Maarten,

Onlangs heb ik mijn auto bij Paul Geeris in Heeze gebracht en die hebben de injectie van mijn '77 S helemaal opnieuw ingesteld. Heel erg tevreden mee, alles op de sweetspot "voor het mooi" :D Auto loopt als een zonnetje en injectie werkt probleemloos. Succes, ben benieuwd naar de afloop!

Auteur:  mhjjvh [ 16 dec 2024 20:14 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Geeris ken ik inderdaad. Mijn auto komt vanuit jaren stilstaan en mag zonder APK niet de weg op, dus voorlopig is naar een garage brengen nog geen optie. Btw, ik vind het veel te leuk om zelf alles uit te vogelen.
Ik zoek een specialist voor de K-jet met het oog op de diverse componenten en om deze eventueel te laten reviseren. Ik heb niet het idee dat die dik gezaaid zijn in NL of evt. in België.

Auteur:  Tuck-under [ 18 dec 2024 20:06 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Je zou even kunnen informeren bij K-jetronic revisie

Auteur:  mhjjvh [ 18 dec 2024 20:24 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Thnx! Deze site had ik ook al eens gevonden. Heb je ervaring hiermee?

Auteur:  Neunvierundzwanzig [ 18 dec 2024 23:27 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Hallo, leuk project zo te lezen.
Ik breng mijn auto's naar NW-Fahrzeugtechnik in Roermond. Heeft zeker veel kennis van K-Jet.
Heb van hem het adres "DR-Mengenteiler.de" in Eislingen gekregen, kun je het onderdeel naar opsturen en doet goed zijn werk.

Auteur:  mhjjvh [ 21 dec 2024 17:38 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Vandaag weer even bezig geweest. De frequentie valve doet het bij contact aan.
Als ik de retourleiding op de WUR losdraai, blijft de druk 4,5 bar. Ik heb vervolgens de WUR er weer afgehaald en geopend om te checken of de doorvoer vanaf de FD naar het membraan open was. Dit bleek niet het geval. Ik heb deze vanuit twee kanten met carburateur cleaner ingespoten en even laten staan. Daarna met lucht doorgespoten en toen was de doorgang weer goed open. :ba: De WUR weer in elkaar gezet en op de motor gemonteerd. Nieuwe pressure test en helaas nog steeds 4,5 bar CCP. :bang:
Conclusies:
1. de WUR is echt niet goed meer
2. de retourleiding is verstopt

Nu heb ik geprobeerd om de retourleiding door te blazen met de compressor, maar door de banjo-aansluiting lukt dat natuurlijk niet goed. Heeft iemand enig idee hoe is deze zou kunnen doorblazen? Kan ik de banjo-aansluiting uit de leiding trekken en later weer terugduwen, zonder dat deze gaat lekken? Deze leiding loopt achter de motor door en ik kan niet goed zien tot waar deze doorloopt. Volgens het Bosch-schema zou die op de FD moeten uitkomen.

Auteur:  Gerard83 [ 21 dec 2024 21:35 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

De stuurdruk word bij een Amerikaans systeem niet alleen door de warmloopregelaar geregeld.
Daar speelt de frequentie klep ook rol in. Op die manier is de controle druk en dus het volume ,
van de brandstof die naar de injectoren gaat te regelen.
Mocht het systeem doormiddel van de lambadasonde meten dat het te rijk loopt,
Dan word de stuurdruk verhoogt zodat de mengverdeler minder volume naar de injectoren stuurt.

De drukken die de warmloopregelaar creëert, die zijn af te stellen. Zowel de koude als de warme stuurdruk.
Na het doorblazen van de aansluitingen op de warmloopregelaar, heb je daarna nog druk gemeten zonder dat je de
retour leiding aangesloten hebt?

De aansluitingen in de leidingen zijn zo niet los te trekken zonder dat je de leidingen beschadigd.
Ook mag de leiding niet verwarmd worden om de nippels te plaatsen, dit doe je koud met behulp van speciaal gereedschap.

Auteur:  mhjjvh [ 21 dec 2024 23:41 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Gerard83 schreef:
Na het doorblazen van de aansluitingen op de warmloopregelaar, heb je daarna nog druk gemeten zonder dat je de
retour leiding aangesloten hebt?

Ja, wederom met onveranderd resultaat. CCP steeds 4,5 bar.

Auteur:  mhjjvh [ 23 dec 2024 17:22 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Vandaag de return line WUR-FD losgehaald aan de FD-zijde. De leiding doorgeblazen en deze is open. Aangezien deze leiding op de drukregelaar van de FD zit, zou het kunnen dat deze drukregelaar verstopt zit, waardoor ik een hoge CCP meet?
Naar mijn idee heb ik nog steeds dezelfde twee scenario's of mss. wel allebei... :scratch:

Auteur:  mhjjvh [ 02 feb 2025 16:58 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Hoi,
Update over mijn K-jetronic projectje...
Ik heb de FD, WUR en Air Flow meter naar een specialist (thnx @tuck-under!) gestuurd om te laten reviseren. Ik heb ze twee weken geleden teruggekregen.
83691
Gisteren heb ik tijd gevonden om alle componenten weer op de motor te monteren, alle brandstofleidingen aan te sluiten en het systeem te ontluchten.
Vervolgens heb ik de fuel pressure test opnieuw uitgevoerd met de volgende (bevredigende) resultaten (en ja, het was koud in mijn garage):
System pressure: 5,0 bar
WUR koud: 1,33 bar @5 graden C
WUR warm: 3,6 bar (stopte met stijgen na 4 minuten)
System Pressure: 4,95 (testklep gesloten)
Residual pressure: 1,15 bar (na 10 minuten) en 0,0 bar (na 16 minuten)

Conclusie, alles ziet er bijna perfect uit! :cheers:

De residual pressure daalde echter te snel en zelfs tot 0,0! Naar mijn mening is dat niet OK. Dus blijkbaar moet de brandstofaccumulator ook vervangen worden. :roll:

Ik heb de motor niet gestart, omdat hij op 4 jack stands staat. Ik heb net alle schijfremmen vervangen en alle remklauwen gereviseerd. Die moeten nog ontlucht worden.
8368983688

Zo gauw als dat gedaan is, zal hij weer op vier wielen landen en kan ik hopelijk gaan afstellen...

Nogmaals bedankt voor alle hulp, tips en adviezen.

Grtz, Maarten

Auteur:  Tuck-under [ 02 feb 2025 19:47 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Hi!

Goed nieuws, fijn dat alles nu goed lijkt qua druk, weer iets uitgesloten :thumleft: .
Accumulator is gelukkig zo vervangen en kost niet de hoofdprijs.

Ben benieuwd of het afstellen beter lukt nu.

Auteur:  marc hopstaken [ 07 feb 2025 22:03 ]
Berichttitel:  Re: 911 SC Targa - K-jetronic

Goed bezig Maarten ,

Het is weer even geleden (2020) op mijn 2e 2.7 Fje had ik ook een K-jetronic systeem . Inmiddels ben ik een 1984 Carrera 3.2 cabriolet en een 1976 JEEP wagoneer verder :mrgreen:

Je bent al een eind op weg met nieuwe benzinepomp/ wur/ en revisie luchtweger . zeker zo belangrijk is het om het systeem goed vacuumdicht te krijgen en te houden.
Check het plastic aanzuighuis en alle slangen op scheuren of lekkage .(rooktest)
Draai de veerondersteunde schroefjes van de luchtweger niet helemaal aan heel het huis moet +/-1MM omhoog kunnen bij terugslag (niet alleen de terugslagklep).
Ook de busjes waar de injectoren inschuiven in de aluminium aanzuigbuizen zijn gevoelig voor lekkage door verharding / krimp van de O-ring. let op de stand van de slangenklemmen die de rubberen slangen tussen aanzuighuis en aanzuigbuis , het is handig bij het monteren op de motor dat je er "makkelijk'(lees redelijk) bij kunt om de zaak zo veel mogelijk spanningsvrij te monteren.

Helemaal op orde, werkt het systeem geweldig! ik wens je veel sleutelplezier .

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/