Re: Blaupunkt SQR46 DAB in 911 3.2 cabrio slecht ontvangst
Tot vorig jaar verkocht ik DAB modules voor BMW geintegreerd in i-Drive. Daar zat zo'n plakantenne bij en dat werkte vaak best goed. Tenminste, als je in een gebied woonde met hele goede dekking. Ik woon daar niet in en heb dus alternatieven gezocht.
na diverse plakantennes op verschillende plaatsen op de ruiten gehad te hebben, heb ik een externe antenne met magneetvoetje eens geprobeerd en jawel: opeens vele malen betere ontvangst. Wel was de hardware destijds nog voorzien van 1 ontvanger die dus het scannen van de lucht naar te ontvangen stations én het laten horen van een station moest regelen en dat was wat veel gevraagd in sommige gebieden. Vaak dus niets horen omdat een ander gebied binnen gereden was en opnieuw een lijst met kanalen en bijbehorende stations gedecodeerd moest worden.
Dat hebben we later aangepast naar den module met 2 ontvangers, eentje die constant scant en eentje voor de weergave. Veel ontwikkeling voor wat het alternatief voor FM radio ontvangst zou gaan worden.
Uiteindelijk ben ik gestopt met die dingen maar dat lag meer aan de nogal beperkte meerwaarde van DAB ten opzichte van goede FM ontvangst en mijn verwachtingen vooraf. Ik dacht dat je een soort enorme digitale rivier aan radio stations om uit te kiezen zou hebben. Fout, je krijgt een arbitrair setje met stations in een kanaal welke regionaal uitgezonden wordt. Dus een ritje naar Rotterdam vanaf de grens met Duitsland zorgde al voor een palet van een paar kanalen en stations om door te wroeten. Terwijl FM met RDS-AF gewoon het station zelf opzoekt en volgt naar de beste ontvangst op die plek. Gaat wel eens mis maar dan moet het werl grondig beroerd zijn met de ontvangst van dat station.
De DAB hardware moet het dus maar zien te regelen onderweg en sommige radio's doen dat best goed.
Echter, een goede streaming oplossing vanaf je telefoon met een beetje databundel zorgt voor wel die stortvloed aan kanalen via een app die stations uit de hele wereld en ook Nederland verzameld. En dan zonder regionale beperkingen. Wel moet je redelijke bandbreedte ontvangen kunnen natuurlijk, maar ik had minder last van internet storingen dan van DAB dekkingsgebieden en wisselingen.
Naar mijn mening heeft DAB weinig zin boven goede FM en internet. Verbaast me dan ook niet dat het al jaren een boel gebrul is en weinig realiteit. FM is er nog steeds en de bezwaren zijn er ook nog steeds: Nieuwe - dure- apparatuur voor hetzelfde of minder gebruik, minder vrijheid in ontvangst en geen bruikbare functies voor de luisteraar (wel voor de zender, lees: commerciele shit)
Over goede FM: de meeste fm ontvangers halen het niet bij de mogelijkheden die er zijn. Ik had een radio uit de jaren '80 met een fenomenale ontvangst. Op dezelfde plek, auto, antenne, omstandigheden, ontving een moderne radio maar een fractie van de kanalen. Zelfs mijn oude Pioneer uit 2000 plukt meer op en laat het beter horen dan de meeste DAB/MP3/FM/knipper/bladibla/flits/apps modellen van nu. Hardware op de printplaat maakt dus ook uit.
Goede antenneontvangst helpt natuurlijk een matige printplaat-ontvanger ook flink (en andersom: van een slecht signaal kun je geen topsignaal maken. Zelfs DAB niet ondanks diens foutcorrectie techniek. In theorie wel, in de praktijk niet (want foutcorrectie kost tijd/capaciteit/rekenkracht/sample-reductie) waardoor je terugvalt op een niveau dat lager ligt dan wat FM kan leveren.
Stationair, dus op de keukentafel kan DAB best leuk klinken hoor. En je ziet er een beetje informatie bij op je schermpje. En je hebt er een flinke kost aan gehad. Maar niet beter dan FM zou kunnen met de juiste apparatuur (waarvan de techniek dus geen drol meer zou hoeven kosten en op 1 chipje zou moeten kunnen als ze dat hadden gemaakt ipv met DAB te gaan knutselen). Wel eens gekeken wat er over de FM met RDS en Radiotext allemaal bedacht was? Het is nauwelijks toegepast maar kon zich meten met navigatie via internet qua detail in informatie en snelheid.
Wie kent de blaupunkt nog met blauwe TM knop? dat was om de verkeersinfo te herhalen en die was dus uitgezonden geweest met een trigger signaaltje. Kon je gewoon zelf horen (kan nu nog vaak in DE) waar de radio op reageert door in te breken op je huidige bronweergave, of - toen dus - x minuten op te nemen zodat je die kon afspelen zodra je het uitkwam.
Maar goed ook, toen moest je uit die lawine aan wegnummers en plaatsnamen zelf bedenken of dat op je route was.
Maar daar ging het niet om. Het ging om ontvangst. Welnu, met die externe antenne op het dak met magneetvoetje was het dus vele malen beter. Verticaal, op metalen oppervlak en zonder versterking om ontwerpfouten (niet-verticale stand, te korte antenne) te bedekken, gaf dus veel verschil. Best retro, zoals uit de tijd dat de GSM antennes verschenen. Met zo'n plakvoetje midden achterop de ruit en met zo'n spiraalstukje. Voordien zelfs nog eventjes een FM uitschuifantenne met GSM stukje daar nog bovenop (moet een meter lang geweest zijn?) niet voor te stellen tegenwoordig met de 16V schuine stokjes en daarna de stompjes achterop het dak.
Die dingen kosten weinig (want simpel) en dus de moeite om mee te experimenteren. Alleen de stekkertjes moet je je even in verdiepen want het is allemaal coax maar allemaal net even anders. Daar zijn overzichten voor met de juiste benamingen. Beetje knutselen met draadjes en folie heb ik geen succes mee gehad, met verloopstukjes ging het wel maar meteen de juiste stekker aan de antenne bestellen werkte nog net even beter.