Auteur |
Bericht |
104RS
|
991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Hallo allemaal,
Na al een paar jaar af en toe meegelezen te hebben op het forum, werd het nu toch tijd om me hier maar eens te melden. Inmiddels circa 1,5 jaar semi actief gezocht naar een mooie 911, ben ik recent uitgekomen bij een 2015 991 in Duitsland. Ik ga de auto over een paar weken ophalen en verdiep me momenteel in wat er nog geregeld moet worden qua papierwerk en praktische zaken.
Hierbij komt ook het onderwerp alarm en verzekeringen langs. De auto heeft gewoon de standaard setup vanuit de fabriek qua alarm e.d. waarbij mijn vraag is, zal dit voldoende zijn voor Nederlandse verzekeraars?
Heeft iemand ervaring hiermee? Dank voor het meedenken!
|
05 jul 2024 21:44 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
In de documentatie van de auto kan ik enkel het volgende vinden, dit lijkt me gewoon standaard zoals de auto fabrieksaf geleverd wordt? “Wegspahrferre mit Zentralverriegelüng und Funkfernbedienung, Alarmanlage und Radar-Innenraümuberwachung”
|
05 jul 2024 21:46 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Alarm eisen zijn altijd een bron van gedoe omdat verzekeraars standaard een SCM certificaat eisen ( wat enkel in NL bestaat en jouw Duitse auto dus niet zal hebben).
Er zijn verzekeraars die een af fabriek alarm als gelijkwaardig accepteren, dat kun je dan laten aantekenen op de polis.
Succes ermee!
Enne…. Veel plezier van je aankoop, prachtige wagens!!
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
06 jul 2024 9:48 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Bij mijn Passat, Duitse import, moest er eea worden aangepast aan het alarm, dat in beginsel klasse 3 was. Chip in de handzender (keyless entry) om ongewenst uitlezen te voorkomen, en sirene moest worden voorzien van nieuwe bevestigingsbouten, om demontage tegen te gaan. Is natuurljk andere auto, maar geeft aan dat eisen NL-D niet altijd 1-op-1 aansluiten.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
06 jul 2024 10:24 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Bedankt voor jullie reacties! Enig idee hoe ik er achter kom voor welke klasse het huidige originele systeem kwalificeert in Nederlandse verzekeringsbegrippen? Met andere woorden, vanaf welk huidige vertrekpunt qua niveau zal een eventuele upgrade worden beschouwd?
|
06 jul 2024 11:10 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Volgens mij zit er affabriek klasse 3 in. Voor mijn verzekering was dat goed.
|
06 jul 2024 14:02 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Dank! Mag ik vragen bij welke verzekeraar je zit?
|
06 jul 2024 15:14 |
|
|
ferry p
356-911Lowlands
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Wij moesten bij import boxster 25 jaar een klasse 5 hebben om verzekerd te zijn. Een LoJack accepteerde de verzekering als toevoeging op standaard porsche alarm. Waren we voor ca 600 klaar.
Klasse 5 alarm is vrij kostbaar.
_________________________________________ “Luft kann man unterwegs nicht verlieren “
|
06 jul 2024 16:16 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Ik zit bij de knac. Leuke auto club die ook nog leuke dingen doet voor zijn leden en de premie scheelt de helft met de rest. Maar je hebt wel wat schade vrijejaren nodig.
|
06 jul 2024 19:27 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
De meeste verzekeringen gaan tegenwoordig wel akkoord met een Lo~Jack systeem … Zeer eenvoudige oplossing als je alarm systeem niet toereikend is
|
07 jul 2024 7:42 |
|
|
DennisFO
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Waarschijnlijk, als je 991 uit 2015 komt, volstaat het af-fabriek aanwezige systeem. Wil je meer weten, let me know.
|
07 jul 2024 20:05 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Ik heb inmiddels een voorstel van de verzekeraar liggen met de eis "Klasse 3 goedgekeurd beveiligingssysteem of gelijkwaardig af-fabriek".
Vraag is nu, hoe weet of kan ik achterhalen of de auto hier momenteel aan voldoet? En/of wat moet ik hier eventueel nog in ondernemen?
De auto komt dus van een Duits kenteken en is ook nieuw in Duitsland geleverd.
|
26 jul 2024 11:18 |
|
|
nielsdf
991.1 S Cabrio, ex-987.1SHeinkenszand
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Je zou kunnen vragen aan de verzekeraar wat de alarmeisen zijn, bij de meeste maatschappijen is het namelijk zo dat er bij een leeftijd >5 jaar geen aanvullende alarmeisen meer zijn. Ik zit bij FBTO en daar was het ook geen probleem om geen alarm te hebben (er zit wel een klasse 3 en LoJack in) voor de eigen gemoedsrust.
Mocht je toch perse een gecertificeerd alarm nodig hebben, dan zou ik me tot een alarminbouwer wenden om te kijken of hij het originele systeem (optiecode 534 als ik me niet vergis) kan SCM certificeren. Als er echt een alarm ingebouwd moet worden en het niet met het originele alarm kan, dan zou ik naar een andere verzekeringsmaatschappij kijken met soepelere eisen want dan krijg je losse afstandsbedieningen om het alarm te deactiveren elke keer als je de auto wil starten.
|
26 jul 2024 11:48 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Dank voor je reactie. Er zijn ook andere verzekeraars die klasse 4 eisen, deze vraagt om minimaal klasse 3. Dit is specifiek de eis die de verzekeraar stelt, je zou toch zeggen dat je op basis van chassisnummer/papieren zou moeten kunnen achterhalen of hij kwalificeert voor Nederlandse klasse 3.
|
26 jul 2024 11:51 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Inmiddels even rondgebeld, ik begrijp dat de auto nog een sirene met noodstroomvoorziening moet hebben om te voldoen aan klasse 3. Dealer vraagt hier EUR 1.100 incl btw voor..
|
26 jul 2024 12:19 |
|
|
nielsdf
991.1 S Cabrio, ex-987.1SHeinkenszand
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Ai...dat is wel erg zonde geld als je het mij vraagt, dan zou je beter nog een verzekering van een paar euro duurder kunnen hebben. Ik heb onlangs een VIN uitdraai aangevraagd op VINanalytics.com. Voor iets van €12 kreeg ik een keurig overzicht van hoe de auto destijds uit de fabriek gerold is en hier staat ook het alarm op. Wellicht is dat voor de verzekeraar al voldoende. Ook als je op https://www.kiwa.com/nl/nl/markten/auto ... -systemen/ kijk en de 991 invult dan komen er goedgekeurde systemen uit, dat zou volgens de screenshot ook genoeg moeten zijn. Mits je het af-fabriek alarm hebt. Succes in ieder geval!
|
26 jul 2024 13:55 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Dank voor meedenken!
Wat ik begrijp is (gezien de auto uit Duitsland komt) dus de sirene met noodstroomvoorziening onderbreekt om klasse 3 te kunnen certificeren. Volgens mijn tussenpersoon is een verzekeraar vinden die niet minimaal klasse 3 accepteert voor mijn auto (bijna) niet mogelijk. Of je gaat inderdaad qua premie waarschijnlijk flink omhoog, daar waar ik nu wel een net premievoorstel heb liggen.
Ik denk dat ik er niet onderuit kom, alles wordt met origineel Porsche delen ingebouwd en er komen geen handzenders bij.
|
26 jul 2024 14:27 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Mijn 991 heb ik via Centraal Beheer all-risk verzekerd. Geen eisen wat betreft het alarm. Net even nagekeken: er staan geen extra eisen op het polisblad. Ik betaal 92,89/maand (25 jaar schadevrij 75,00% (trede 22) wel is er de volgende clausule bij reparatie: Wie repareert de schade aan uw auto? Een garage binnen het schadeherstelnetwerk van Centraal Beheer. · Bel zo snel mogelijk het alarmnummer (055) 579 7979. · U kiest een garage binnen het schadeherstelnetwerk van Centraal Beheer. Deze vindt u op centraalbeheer.nl/ schadeherstel. · Als u een garage kiest buiten ons schadeherstelnetwerk, dan geldt een extra eigen risico van € 600,-. · Repareert u de schade niet, dan geldt een extra eigen risico van € 600,-
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
26 jul 2024 14:44 |
|
|
meganiek
997Friesland
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Idem hier, Centraal beheer. Is eerder over geschreven. Alleen de passage zoals hierboven is een dingetje. En die kan je omlaag brengen door paar euro extra te betalen per maand (vorig jaar althans). Nul eisen alarm of stalling e.d.
|
26 jul 2024 17:49 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Lo~Jack systeem voorstellen aan de verz.mij. Geen geknoei met je huidige alarm of bedrading . En vaak met goede korting als die via de verz.mij. geplaatst wordt
|
26 jul 2024 21:46 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Betreffende verzekeraar die de eis klasse 3 stelt is overigens Turien. Ik heb inmiddels een bedrijf gevonden die hem (met inbouw van sirene) kan certificeren naar klasse 3, blijkbaar met originele Porsche delen (werken ook voor dealer).
De Lojack optie heb ik ook naar gekeken, kan hier bij Turien echter niks over vinden qua acceptatie. Tot nu toe krijg ik van mijn tussenpersoon terug dat ze niet willen afwijken van klasse 3. Iemand bekend hiermee? En wat zijn de voor/nadelen van Lojack (en verschillende versies hiervan) vs. de alarmupgrade met sirene naar klasse 3?
|
27 jul 2024 10:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Heb zeker in 5 auto’s - waarvan 4 een Porsche waren - een Lo~Jack Systeem gehad … i.p.v. welk alarm dan ook.
Alle verzekeringen liepen bij T&C. Later overgestapt naar Kuiper -die in eerste instantie SCM Alarm eiste, maar toch ook akkoord ging met de aanwezige Lo-Jack …
|
27 jul 2024 18:48 |
|
|
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Je gestolen auto terugvinden. Of het een voor- of nadeel is, mag je zelf bepalen
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
29 jul 2024 9:45 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Grootste voordeel is dat er niet geknoeid hoeft te worden met originele bedrading in je Porsche ... Heb helaas al 2 keer mee mogen maken dat zoiets heel slechts gedaan was ... eerste keer alleen storing - waarna ik er achter kwam dat de draadje gewoonweg aan elkaar gedraaid waren met een stukje plakband er om heen Tweede keer (andere Porsche) gingen alle dashboard lampjes aan - midden in de Schiphol tunnel - en viel de motor uit - bijna gelijktijdig kwam er rook onder de bijrijders stoel vandaan .... Lo-Jack is een kastje ter grootte van een pakje sigaretten (of iets groter) wat op een veilige plaats in de auto wordt aangebracht - heeft een eigen accu .... en last but not least: maakt geen lawaai. Vraagje: heb jij wel eens iemand accuraat op een auto-alarm zien reageren
|
29 jul 2024 11:14 |
|
|
104RS
|
Re: 991 uit Duitsland - alarm/verzekering
Ik heb intussen weer navraag gedaan, blijkbaar accepteren ze tegenwoordig geen Lo-jack meer als alternatief voor klasse 3. Ze gaven aan dat ze hier in het verleden inderdaad wel akkoord mee gingen maar tegenwoordig eisen ze minimaal klasse 3.
Met andere woorden, ik ontkom er bij hen niet aan om alsnog over te gaan naar montage van sirene met noodstroomvoorziening + certificering naar klasse 3. Helaas, maar dan is het ook meteen maar structureel geregeld.
Dank voor het meedenken!
|
29 jul 2024 17:41 |
|
|