-- lange versie van het verhaal, je kunt m overslaan voor het probleem --
Met aardig wat sleutelervaring met mijn eigen SC dacht ik mijn vader wel te kunnen helpen met het inbouwen van cruise control in zijn 996 (bj 2000). Ik had de betreffende pagina's op pelican parts doorgelezen (
klik) en ook het topic hier op het forum (
klik). Gebruikte 4-hendel unit via ebay op de kop getikt (€150) ter vervanging van de 2-hendel originele; en het mezelf makkelijk gemaakt door het kabelharnas niet zelf in elkaar te prutsen maar
hier te bestellen. Al met al dacht ik goed voorbereid te zijn om het varkentje te kunnen wassen. Analoge electronica (2000 996 nog niet via canbus) dus kwestie van kabeltjes trekken.
Hoewel dit deels waar bleek te zijn had ik me toch aardig vergist in hoeveel tijd er zat in het (voorzichtig) verwijderen van alle panelen, stuur & dashboard; zeker als je daar geen handleiding bij hebt (note to self: 996 workshop manual aanschaffen). De Pelican handleiding bleek daarin op zichzelf niet afdoende te zijn; waardoor veel tijd verloren is gegaan aan tussendoor terug naar de computer & googelen. Ik moest met name ook mijn manier van sleutelen aanpassen van alles bedraden en gewoon de sleutel erin en kijken of het werkt naar alles zeer precies&4x controleren, omdat je de accu pas weer kan aansluiten nadat de airbag weer aangesloten is (en stuur, dashboard etc allemaal weer in elkaar moeten zitten). Uiteindelijk was het klusje na 8u sleutelen geklaard; alleen het activeren in het instrumentpaneel & DME rest nog (hiervoor is een piwis/pst porsche programming tool nodig; deze heb ik niet). Overigens bleek dat de boordcomputer (OBC) al wel geactiveerd was; ik kon gelijk na het aansluiten al scrollen door de gemiddelde snelheid, verbruik, etc. Fijne bevestiging van mijn werk! Maar...
-- het probleem --
Helaas kwam ik na aansluiten van de accu ook gelijk van een koude kermis thuis: 2 beschadigde lcd's in het instrumentenpaneel:
De beschadiging is zichtbaar met display uit(foto 1) en aan (2 en 3).
Ik heb verder niks met het instrumentenpaneel gedaan anders dat het losgehaald en een paar nieuwe draadjes in de stekkers geplugd. Ik vraag me dus ten zeerste af hoe dit komt; of het het loshalen van de accu of het schokken van verwijderen&terugplaatsen is geweest... al met al wel balen voor een klusje wat 'niet moeilijk'[
ref] had moeten zijn. Nergens een waarschuwing gelezen dat dit een risico zou kunnen zijn. Maar de meer relevante vraag: hoe los ik het op?
Ik kan er niet ontzettend veel over vinden; op het eerste gezicht lijkt vervangen van de lcd's de enige optie. In Duitsland enkele ervaringen gelezen van verschillende specialisten; maar geen adres wat meer dan 1 review krijgt. Prijzen variëren van 150 tot 700 euro. Zijn er specialisten in Nederland die dit kunnen? Heeft er iemand op het forum dit probleem gehad? (Kon geen eerder topic vinden met dit specifieke probleem)