Weer even wezen puzzelen,
Vooropgesteld wil ik de bestaande bekabeling niet verknoeien. Het moet op ieder moment weer 'origineel' te maken zijn.
De losse ballasten of blokjes had ik inderdaad gezien, maar dat zijn toch redelijke units die ik ook weer moet inbouwen.
Op internet zag ik mensen die een hun weestand direct op de lamp soldeerden. Zodoende geen extra draden of gedoe.
Ik heb de multimeter erbij gepakt en heb wat testjes gedaan.
De linker en rechter kentekenverlichting vallen onder 1 groep en zijn aan elkaar gekoppeld. Ze hebben elkaar dus nodig om de canbus foutmelding niet te laten afgaan.
Op het moment is dus een van de twee kentekenverlichting al omgebouwd naar eentje met geintegreerde camera. De verlichting hiervan is LED.
De andere is origineel halogeen. En juist die gaat het nu om, om ook daar led in dezelfde kleur te zetten.
Ik heb met de multimeter gemeten:
Origineel meet ik 0,34a x 12v = 4.08watt , dit geeft GEEN foutmelding
Led ipv de halogeenlamp 0,16a x 12v = 1.68watt dit geeft WEL foutmelding
Led + eigen weerstand van 100ohm 0.26a x 12v = 3.12 watt dit geeft GEEN foutmelding.
De weerstand had ik nog liggen, en is direct op de lamp gesoldeerd.
Nu heb ik de auto een vijftien minuten laten draaien, ik kan de weerstand nog wel vasthouden, maar hij wordt wel erg heet.
Nu ben ik redelijk thuis in electronica maar totaal niet in weerstanden. Hoe warm mag zo'n ding worden?
Ik heb zitten neuzen op internet en zie de philips festoon lamp van 38mm, dat is de juiste maat en ook in kleur 4000k.
Alleen kan ik nergens vinden of deze 'canbus' proof is. Het gaat er volgens mij om, dat er maar voldoende stroom getrokken wordt zodat de BC denkt dat er een lamp brand.
https://www.xenonlamp.nl/philips-12v-le ... H_EALw_wcB