Beste mensen,
Sinds enkele dagen werkt de 'rocker switch' voor de bediening van de cabrioletkap van mijn Porsche 996 Mk2 niet meer. Noodbediening van kap (zowel openen als sluiten) via slot in bestuurdersdeur werkt goed! Geen mechanische beperkingen dus in werking van de kap. Ik ben nu aan het uitzoeken waar dit aan kan liggen en hoop op wat tips voor de foutopsporing!
Mede klachten:
• Stoelverstelling werkt niet (past bij defecte zekering B5, E3, E4)
• Spiegelinstelling werkt niet (past bij defecte zekering B5)
• Achteruit rijlichten werken niet (past bij defecte zekering B5)
Allereerst zekeringen gecontroleerd. Mogelijke betrokken zekeringen:
B1, B5, C3, D3, E2, E3, E4.
Zekering B5 (7,5A) blijkt defect en brandt binnen korte tijd weer door na vervanging.
Zekering B5 is voor:
• Achteruitrijlicht;
• Spiegelinstelling;
• Stuurapparaat Memory;
• Stuurapparaat cabrioletkap.
Past dus bij klachten.
Onderzocht:
• Uitgelezen (chinese Durametric en Autel) geeft geen foutcodes.
• Schakelaar doorgemeten en lijkt wel te werken.
• Lampjes achteruitrijlichten wel in orde.
• Verdacht: Contactslot hapert soms (soms geen klik bij verwijderen sleutel, nieuwe besteld).
Mogelijke oorzaken en vragen:
• Bedrading beschadigd: auto was uitgeleend aan iemand anders waarbij met het verstellen van de stoel misschien een draad beschadigd/bekneld is geraakt. Schakelaar voor cabrioletkap bedrading loopt in het bedradingsschema blad 7 naar stekker X2/7. Volgens blad 22 van het bedradingsschema ligt deze stekker op de plaats ‘footwell rear left’. Kan het zijn dat dit bij de cabriolet verplaatst is naar onder de stoelen?
• Stekker los: onwaarschijnlijk, want daar brandt de zekering niet van door?
• Is er nog een relais ergens in betrokken?
• Is voor de noodbedieningsprocedure met de sleutel in het deurslot het stuurapparaat van de cabrioletkap niet noodzakelijk? Met doorgebrande zekering werkt deze procedure nog steeds.
Tips? Suggesties voor foutopsporing?
Dank! JeroenSC