Switch to full style
Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
Plaats een reactie

964 cabriodak motoren plotseling niet meer gelijklopend

29 jul 2019 13:23

Hallo,

Na de route des grandes Alpes gedaan te hebben waren we in Nice om de volgende dag de route Napoleon aan te vatten.
Toen in de parkeergarage ik het dak wou dichtdoen.

Halverwege was er zoveel torsie dat ik moest stoppen. Bleek dat de cabrio motor aan de bestuurderszijde niet meer draaide.
Na het wegnemen van de bout tussen de motor en het dak mechanisme kon ik de manueel de bestuurderszijde "helpen" en de andere motor deed de rest.
Zo hebben we onze weg kunnen verderzetten. De dag erna bleek de "defecte motor" toch terug te draaien. Alleen lijnen de gaten voor de bout tussen de motorarm en het mechanisme niet meer uit.

Thuisgekomen heb ik enkele foto's met een waterpas gemaakt en de motor draait "te ver" door. Zie de bijgevoegde foto's.
De motor arm zit perfect in de groeven van de motor en er is nergens speling of slijtage.

Enig idee hoe ik ze terug kan uitlijnen? Of is de motor kapot?

Tx
Afbeelding

Afbeelding

Re: 964 cabriodak motoren plotseling niet meer gelijklopend

29 jul 2019 14:18

Je kan eventueel indien RVK niet op vakantie is bellen met Rovako

Re: 964 cabriodak motoren plotseling niet meer gelijklopend

29 jul 2019 16:09

Ik zou het eerst zelf willen proberen op te lossen. (indien mogelijk ;-)

Re: 964 cabriodak motoren plotseling niet meer gelijklopend

29 jul 2019 16:54

Dat snap ik maar hij kan je wel tips geven gezien zijn ervaring, waarom het wiel uitvinden als deze er al is.

Re: 964 cabriodak motoren plotseling niet meer gelijklopend

29 jul 2019 16:56

Zit de kabel wel in de aandrijving motor achter de zitjes? De buitenmantel wil in de warmte en door de jaren nog weleens uitzetten waardoor de binnenkabel uit de motor aandrijving springt en er dus 1 kant niets meer doet.
Als het afkoelt krimpt de buitenkabel weer iets en drijft die waarschijnlijk wel weer de satelliet aan maar is die wel versprongen dus gevolg is scheef dak.
Oplossing is een stukje van de buitenkabel halen en het dak opnieuw afstellen.
Of nieuwe aandrijving kabels halen.
Het is wel een klus waarbij je wel weet wat je doet want bij verkeerde handelingen kun je het frame kapot maken,doordat de motoren echt wel doorgaan als je de knop blijft vasthouden als het dak scheef gaat.

Re: 964 cabriodak motoren plotseling niet meer gelijklopend

29 jul 2019 17:16

Dit gebeurt wel eens met de korte 964 dakmotorkabels.

Zonder te gaan bedenken wat het wel eens zou kunnen zijn is het na deze storing het beste is om 2 nieuwe kabels te monteren. ( zijn eind 90-er jaren verbeterd en hebben nu een 993 onderdeelnummer)
Vroeg of laat krijg je spijt als je de kabels laat zitten omdat een gebroken hoofdbeugel ( Euro 1750,-) niet ondenkbaar is bij het niet in de gaten hebben van een weer losgeschoten kabel. De kabels kosten Euro 225,- per stuk.

Het is een leuk klusje waarbij wat ervaring met cabriodaken en/of technisch inzicht met een beetje gezond verstand wel erg fijn is.

.

Re: 964 cabriodak motoren plotseling niet meer gelijklopend

29 jul 2019 19:29

... je zal de eerste (en zeker niet de lastste) zijn die de hoofdbeugel kapot heeft (gemaakt) :|

Ik zou toch zeker ten raad gaan bij een ervaringsdeskundige :idea:

Re: 964 cabriodak motoren plotseling niet meer gelijklopend

31 jul 2019 14:27

Erwin schreef:Dit gebeurt wel eens met de korte 964 dakmotorkabels.

Zonder te gaan bedenken wat het wel eens zou kunnen zijn is het na deze storing het beste is om 2 nieuwe kabels te monteren. ( zijn eind 90-er jaren verbeterd en hebben nu een 993 onderdeelnummer)
Vroeg of laat krijg je spijt als je de kabels laat zitten omdat een gebroken hoofdbeugel ( Euro 1750,-) niet ondenkbaar is bij het niet in de gaten hebben van een weer losgeschoten kabel. De kabels kosten Euro 225,- per stuk.

Het is een leuk klusje waarbij wat ervaring met cabriodaken en/of technisch inzicht met een beetje gezond verstand wel erg fijn is.

.


Ik weet helaas wat je bedoelt! :mrgreen:
Gelukkig kan soms de gebroken hoofdbeugel gelast worden dan ben je tussen de 150-200 euro kwijt voor het lassen.
Plaats een reactie