Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
26 jul 2021 21:03
Heeft iemand een idee hoe de rugleuning te bedienen is, indien de elektrische aansturing niet meer werkt ?
Tijdens de vakantie rit de stoel ietwat in de ligstand gezet en vervolgens kregen we deze niet meer in zitstand.
Verder in ligstand ging wel evenals de hoogte verstelling. Toen de stoel omlaag en compleet in ligstand stond,
deed de schakelaar niets meer. Ik heb de stoel uitgebouwd en de schakelaar opengemaakt om de contacten schoon te maken.
Zonder resultaat. De schakelaar voor knieholte en naar voren en achteren bedienen werkt nog prima.
27 jul 2021 7:04
Je zou de draden op de desbetreffende motor tijdelijk kunnen omwisselen.
Heb je geprobeerd om de rugleuning mechanisch wat "mee te helpen"?
Succes
Hans
29 jul 2021 21:38
Allemaal geprobeerd, geen succes. Specialisten zeggen dat het bijna in alle gevallen zit in de contactpunten in de schakelaar. Deze nu meerdere keren opengemaakt en contacten schoongemaakt. Ook aansturing doorgemeten, geen voeding. Dus dat zal het probleem zijn, dacht ik. Druk ik van de week op de knop, komt de leuning naar voren en stopt ook weer. Daarna niks meer. We gaan verder zoeken.
29 jul 2021 22:39
Hiervoor zit een stuk gereedschap in de gereedschapset. Lijkt op een kleine versie van de slinger die gebruikt wordt bij caravans.
Bestudeer anders eens je instructieboekje
30 jul 2021 16:16
Dank voor het meedenken. Het verstellen van de stoel met de slinger is bedoeld voor de horizontale verstelling, helaas niet voor de rugleuning. Althans ik kan hier niets over terugvinden. Ook na demontage van de stoel is nergens een punt te vinden waarmee je deze motoren kan bedienen.
30 jul 2021 18:58
Kun je de stekkers van de motoren nergens lostrekken?
Waarschijnlijk is voorruit-achteruit van de leuning stroom er op en ompolen voor de andere kant op. Dus een pool aan massa leggen en de andere, liefst met een zekering, naar de plus van de accu, bijvoorbeeld met een startkabel.
Als je een multimeter hebt, zo uit het hoofd:
30 watt motor (gegokt) dus 3 ampere.
R = U/I = 12/3 = 4 ohm
Je zou dus ongeveer 4 ohm moeten meten als je het motortje doormeet.
03 aug 2021 9:15
Bedankt voor de tip, ik ga het testen zoals omschreven. De twee motoren om het achter gedeelte vd zitting I omhoog en omlaag te bewegen heb ik gevonden. Echter de motoren voor de rugleuning kan ik negens vinden. Ik hoop niet dat deze achter het leer verborgen zitten.
03 aug 2021 17:15
Dirk 993 C2 schreef:twee motoren om het achter gedeelte vd zitting I omhoog en omlaag te bewegen
Er zijn waarschijnlijk vijf motoren:
1. voorkant hoog/laag
2. achterkant hoog/laag
3. stoel vooruit/achteruit
4. rugleuning vooruit/achteruit
5. knieholte vooruit/achteruit
Die motoren kunnen onmogelijk gezellig naast elkaar onder de stoel.
Maar je kunt wel bij de schakelaars waar alle draadjes samenkomen. Aan die draadjes kun je ook meten als je de schakelaars uit elkaar haalt.
Overigens denk ik dat als een motor één kant opdraait dat hij ook de andere kant opdraait. Doet hij dat niet ligt het waarschijnlijk aan de schakelaar.
Ik heb makkelijk praten natuurlijk want ik ken jouw stoelen toch niet.
Succes
09 okt 2021 14:57
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de stoel uit te bouwen. Ondertussen heb ik wel iets ontdekt dat ik niet begrijp. De rugleuning werkt soms ineens weer. Alleen als de auto langer dan een dag stilstaat. Na enkele klikken is het weer over. Gisteren werkte ook ineens de motor zodat de stoel omhoog kwam. Ook dit was van korte duur, na een paar keer klikken was ook dit over. Op deze manier staat de stoel prima, dus niet aankomen. De logica is mij niet duidelijk.
09 okt 2021 20:06
Je zou bijna denken dat het aan de schakelaar ligt. Dan weer wel, dan weer niet. Dat ie het doet na twee dagen stilstand lijkt me gewoon puur toeval.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.