Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
25 okt 2021 20:28
Een poos terug heb ik hier gepost over waterschade in m'n 986.
Inmiddels ben ik wat verder:
ECU schoongemaakt en alles lijkt te werken, ik constateer geen bijzonderheden meer.
De startonderbreker is vervangen door een nieuw exemplaar en ook die lijkt te werken. Dwz: het controle-ledje reageert volledig volgens de handleiding.
Alleen: het beestje start nog steeds niet....
Zekeringen gecontroleerd, Startrelais.....allemaal ok voorzover ik kan zien.
Vraag: wat kan ik nog proberen cq zie ik over het hoofd ?
25 okt 2021 20:54
Zelfde al eens bij een 993 gehad, dat was het contact slot, of startmotor staat vast of is stuk misschien.
25 okt 2021 23:00
Beginnen bij het begin...
1) Wat doet het wel en wat doet het niet? Gaat op het dashboard alles aan? Gaat de startmotor wel rond? Is de accu goed vol?
2) Hoor je de brandstofpomp? eventueel testen door het relais eruit te halen en direct spanning zetten op de draden naar de pomp, hoor je hem dan?
3) Heb je wel vonk? Als je start en de motor draait zie je dan de toerenteller al iets bewegen?
Het is gewoon een kwestie van zaken uitsluiten. Als hij brandstof krijgt, vonk krijg, compressie heeft en lucht krijgt, moet ie starten
25 okt 2021 23:42
Zoals gezegd: de Boxster heeft water gehad. Daarbij was de ECU + startonderbreker van slag.
De ecu heb ik schoongemaakt, gedroogd en weer terug ingebouwd.
Startonderbreker was dood en vervangen door een nieuwe.
Alles werkt weer. Dashboard gaat aan, alle functies doen het weer, controlelampje van startonderbreker reageert normaal etc.
Alleen start het beestje dus niet. Nul, Nada.
26 okt 2021 8:48
geeft de obd een foutmelding ?
Ik neem aan dat je motorruimte open hebt. Vroeger bij een van mijn alfa's was een tikje met een houten hamer voldoende om de startmotor te lossen.
Geeft de accu genoeg spanning, startmotor heeft veel stroom nodig, heb je aan de startmotor spanning ?
Het is geen handgeschakelde ? ( gewoon de boel afvinken, maar je lijkt me technisch genoeg ? )
Want je kan zo niet checken of er een vonk is bij de bougies en je zal ook geen benzine in de ingewanden kunnen ruiken.
26 okt 2021 9:20
@ dezwijger
Misschien een suggestie om in te gaan op de tips die de liefhebbers je hier geven. Je hebt al meerdere keren aangegeven hoe het is gekomen en wat je hebt vervangen en dat begrijp ik. Zo ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd naar de antwoorden op de 3 punten die DLotus je schrijft; zonder te weten of er brandstof, stroom en een vonk is, kom je niet verder. We weten immers nog steeds niet of de startmotor wel ronddraait.
(opbouwend bedoeld)
26 okt 2021 9:53
Lang verhaal kort:
Zodra ik de sleutel omdraai gebeurt er totaal niks.
Mogelijk is de ECU toch defect maar ik vraag me af of er nog iets anders defect kan zijn.
Doormeten met een obd kan ik helaas niet doen bij gebrek aan.....
(Als er iemand in de buurt van den Bosch woont en behulpzaam wil zijn hou ik me aanbevolen)
26 okt 2021 12:33
Dan zou je denken dat de startonderbreker nog steeds is ingeschakeld. Werkt de afstand bediening nog wel?
26 okt 2021 12:48
dezwijger schreef:Doormeten met een obd kan ik helaas niet doen bij gebrek aan.....
Ik wil je heel dringend aanraden een OBD scanner te kopen, anders blijft het gokken. Er zijn veel te veel sensoren en computers op een moderne auto om alles met de hand na te lopen. Ik kan
Carly aanbevelen.
26 okt 2021 13:41
Je kan toch gewoon meten met een multimeter of er stroom op de stuurdraad komt van de startmotor als je de sleutel omdraait. Als dat zo is is het gewoon je startmotor en ander je contactslot.
26 okt 2021 14:02
Helemaal eens wat Johann aangeeft, ik heb voor mijn laatste zoektochten een OBD apparaat ( Icarsoft CR pro ) plus een endoscoop en een lakdiktemeter gekocht.
Kon daarmee iig een soort van pre akk doen. Endoscoop heeft ook geheugenkaart dus je slaat meteen de video van de binnenkant van bijv. cylinders op.
Je vind ook bijvoorbeeld vloeistoflekken op rotplaatsen.
Heb wel in mijn studietijd in garage ( De Bilt ) geklust, Alfa's gerestaureerd en motoren gereviseerd ( met behulp specialisten )
Maar dat was allemaal old school. Tegenwoordig is het sensor hier electronica daar.
Kan wel de wijsneus bij je komen uithangen, maar tien tegen een dat ik het in de tegenwoordige brij het ook niet vind.
Maar er zijn wat tips geweest, zijn die allemaal nagelopen ? Want lampjes dash gaan wel aan, is er gewoon geen of niet genoeg stroom voor startmotor of wordt idd de boel afgesloten door iets.
Ik neem aan dat het een automaat is..
26 okt 2021 17:11
Een ECU die nat is geweest kan je schoonmaken tot je een ons weegt, maar goede kans dat hij dood is.
Ik zou hem eruit halen en naar een specialist brengen die hem aan een testkast kan hangen. Die kunnen dan wel zien wat er wel en niet werkt.
En, inderdaad, een dergelijke klus aan gaan zonder een fatsoenlijke OBD scanner lijkt mij onbegonnen werk.
26 okt 2021 17:20
Johann schreef:dezwijger schreef:Ik kan
Carly aanbevelen.
Kan je hiermee ook meldingen zoals servicebeurt uitzetten?
26 okt 2021 17:30
Icarsoft heeft hele range, ook specifiek voor Porsche, die koop je voor lifetime. Die resetten zo goed als alles. Je hebt ook apparaten die je moet verbinden met je telefoon met daarop software. Op YouTube zijn talloze filmpjes en testen te vinden, vond die ik noem de meest veelzijdige, heb alle auto's gecheckt. BMW, Mini, 997 en 991. Fluitje van een cent. ( bijna teveel info )
26 okt 2021 17:57
DLotus schreef:Een ECU die nat is geweest kan je schoonmaken tot je een ons weegt, maar goede kans dat hij dood is.
Ik zou hem eruit halen en naar een specialist brengen die hem aan een testkast kan hangen. Die kunnen dan wel zien wat er wel en niet werkt.
En inderdaad, een dergelijke klus aan gaan zonder een fatsoenlijke OBD scanner lijkt mij onbegonnen werk.
Water en electronica gaan echt niet samen dus laten testen en uitsluiten...net als met de voornoemde tips.
Zo heb ik mijn startprobleem vd auto recentelijk getackeld.....en kwam uit op een soldeerverbinding(en) in de ECU.
27 okt 2021 21:44
Inmiddels contact met iemand die de beschikking heeft over een obd.
Binnenkort de boel doormeten en kijken hoe en wat.
To be continued
12 dec 2021 13:28
Inmiddels de Boxster door kunnen meten. Dit leverde een foutcode P1571 op.
Alle electronica bleek goed te functioneren alleen geeft de immobilizer m niet vrij.
Als er nog iemand tips heeft ?
Anders gaat ie binnenkort naar de soecialist
13 dec 2021 11:18
De immobilizer wordt toch (meestal) gedeactiveerd door de sleutel? Is het niet gewoon een kwestie van de batterij vervangen? Of heb je überhaupt wel de juiste sleutel bij de nieuwe startonderbreker?
13 dec 2021 12:11
dezwijger schreef:Inmiddels de Boxster door kunnen meten. Dit leverde een foutcode P1571 op.
Alle electronica bleek goed te functioneren alleen geeft de immobilizer m niet vrij.
Hoi,
Om dit op te lossen zul je door meten moeten vaststellen waarom eea niet vrijgegeven wordt
Wil je met alle plezier een dagje komen helpen. Heb een PIWIS en wat meetapparatuur.
Voorwaarde is dat je beschikt over goede bedradingsschema's (pdf of A3)
Groet
Hans
13 dec 2021 12:12
Wow Hans, wat een top aanbod! Soms word ik echt blij van dit forum.
13 dec 2021 12:26
+1
13 dec 2021 12:50
Op Renntech lees ik een vergelijkbaar geval met dezelfde code, was een vochtprobleem van de startonderbreker.
Na droogmaken/verwarmen en de code wissen startte de auto weer.
13 dec 2021 20:30
@remmel
Heb je een link van renntech.
Kwam daar wel een verhaal op het forum tegen van iemand die dat opgelost had door alle contacten goed schoon te maken. Die excersitie heb ik al gehad
@hans: superaanbod. Heb de betreffende schema's niet en daar komt dan nog eens een aftermarket Immo bovenop.
Vandaag bij Schmidt Oss geweest en binnenkort gaat hij daar naar toe. Naast deze problematiek is het ook weer APK-time namelijk
24 dec 2021 15:50
Rennlist bedoelde ik idd...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.