De periode rond de feestdagen gebruikt om weer eens wat aan de 911 te werken.
Af fabriek heeft mijn 3.2 uit 1988 een eenvoudig alarm systeem, dat in- / uitgeschakeld wordt met een sleutel schakelaar in de linker deur. De sleutel hiervan heb ik nooit gehad (ik heb de auto bijna 23 jaar geleden gekocht). Dat ding wordt dus al lang niet meer gebruikt, maar ik was eens nieuwsgierig in hoeverre deze nog aangesloten was - dat bleek dus wel het geval.
Het "alarm steuergerät" voorziet in een startblokkering door het onderbreken van de aansturing van het DME relais, en indien het op "scherp" staat gaan de pinkers knipperen en een aparte claxon tetteren bij het openen van één van de deuren of de voorklep.
Ik hou er niet van om zoiets in m'n systeem te hebben als het geen functie meer heeft.
De aan- / uit schakelaar in de deur werkt met 2 verschillende weerstandswaarden, hiermee ziet het steuergerät of het alarm aan of uit moet. Als in deze schakelaar of in het steuergerät door veroudering o.i.d. een fout zou ontstaan dan heb je een probleem.
Om die reden heb ik het systeem permanent buiten werking gezet. Het steuergerät zit onder de parafan, achter het ventilatorhuis. Door de connector los te trekken, en pin 31 en pin 15 door de verbinden is de aansturing van het DME relais gewaarborgd en kan het geen ellende meer veroorzaken. Ik heb de draden losgehaald van de connector en netjes afgewerkt met krimpkous.
Het later ingebouwde Klasse-3 alarm staat hier geheel los van en werkt dus nog gewoon zoals het hoort