Switch to full style
Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
Plaats een reactie

Noodaccu Porsche alarm

07 mei 2023 10:52

Als ik mijn 911 afsluit met afstandsbediening en de voorklep zit niet in het slot, dan kreeg een 2x kort een geluidssignaal ter attentie.
Dit gebeurt niet meer en het lijkt erop dat de accu van het alarm ter ziele is. Verloopt dit soort signaleringen via de accu van het Porsche alarm of via de gewone accu?
Is zo'n noodaccu van een standaard ingebouwd Porsche (klasse 3) alarm makkelijk zelf te vervangen, en zo ja weet iemand een artikel nummer?

Re: Noodaccu Porsche alarm

07 mei 2023 13:02

Denk niet dat het met de noodaccu temaken heeft.
Die staat gewoon in verbinding met de gewone accu.
Deze zit in de sirene. Denk dat dit gewoon een instelling is die per ongeluk is gewist.
Over welke porsche gaat het?

07 mei 2023 19:12

Aan de avatar te zien, zou het om een 996 kunnen gaan.

Probeer eens of je het piepje (bij afsluiten) ook krijgt als je het dashboardkastje open laat staan (indien jouw 996 daarmee uitgerust is), en anders als je de klep van de armsteun open laat staan.

Probeer daarna ook of je het piepje krijgt als je de auto afsluit door 2x snel achter elkaar de sluitknop op de sleutel in te drukken. Kan overigens zijn dat dit alleen werkt op de cabriolet.

07 mei 2023 19:33

Krijg je de melding in de boordcomputer wel als hij open staat?

08 mei 2023 13:19

Ik heb zojuist ook even geprobeerd met de armsteun in het middenconsole aangezien ik inderdaad niet over een dashboardkastje beschik dat open kan. Eerder reageerde de claxon hier ook 2x op als ik de auto via de afstandsbediening sloot.
Ook nu geen waarschuwing.

Toen heb ik 't eens geprobeerd met de motorklep die elektrisch ontgrendeld kan worden. Ook nu niet.

Wat me wel opvalt is, dat als ik de auto afsluit, de binnen verlichting langzaam dimt, maar dan op het einde even helemaal oplicht.

Snel 2x op de afstandsbediening drukken bij afsluiten (en open armsteun en/of achterklep) vertoont exact hetzelfde patroon.

Dank voor jullie reactie trouwwens ...

08 mei 2023 13:28

Ik ben trouwens ook op zoek naar die instelling die mogelijk roet in het eten gooit. Waar kan ik die vinden?
En welke melding in de boordcomputer zou ik moeten zien op welke manier? Achteraf, nadat ik heb afgesloten en weer geopend, of als ik erin zit en de boel afsluit?

De Porsche is vanaf fabriek uitgerust met Porsche alarm, dat ik overigens elk jaar laat keuren omdat een verzekering dit verlangt. Mocht de accu ontkoppelt worden dan reageerde dat meteen in een zeer felle/hoge schelle oorverdovende sirene. Ik neem even aan dat dit een andere akoestische signalering is dan het 2x geven van een geluidssignaal via de standaardclaxon. Toch? Zit de stroomvoorziening van deze sirene in de sirene zelf. Is dat een geheel .... of is dit onderdeel van OEM 996 618 265 00 of 996 618 260 01 (tilt sensor) .... of schiet ik nu door ....

08 mei 2023 13:56

Als proef op de som heb ik (omdat ik daar niet eerder aan heb gedacht) :salut: ook maar eens de massakabel van de accu ontkoppeld en na ca. 5 seconden begon het oorverdovende alarm te gillen, dus dat werkt (lijkt het) als vanouds.
Blijft dus een mogelijke (mij onbekende en mogelijk gewijzigde) instelling over waarom ik geen 2x signalering krijg bij afsluiten en het zich in geopende status bevinden van voorklep, achterklep, armsteun o.i.d.

08 mei 2023 17:26

Zit dat niet op de claxon bedenk ik me net?
Denk dat de waarschuwing niet via het alarm loopt.

08 mei 2023 17:44

Hi fittipalmi

Bij de 996 gaat de terugmelding van de microswitch kofferdeksel rechtstreeks naar de Control Unit Alarm

Bij de 997 gaat deze terugmelding naar de Control Unit Front End. Bij mn 997 krijg ik de melding in de boordcomputer. Dit was overigens een vraag van Anton964 aan jou

Laat even weten om welke 911 het gaat.

Gr
Hans

08 mei 2023 18:00

Het is een 911 / 996 Carrera Coupe bouwjaar 2001.

Het lijkt erop dat er 3 mogelijke geluidssignaleringen zijn:
- Alarm Unit met (aparte) sirene / harde / hoge schelle toon (die correct werkt bij loskoppelen hoofdaccu)
- Gewone (tweetonige claxon) via stuurwiel (die werkt correct)
- (eentonige) claxon signalering (2x korte toon) bij afsluiten voertuig waarbij kofferdeksel, motorklep of bijv. armsteun niet vergrendeld zijn, waarbij deze laatste dus niet (meer) lijkt te werken.

08 mei 2023 19:08

964hans schreef:Hi fittipalmi

Bij mn 997 krijg ik de melding in de boordcomputer. Dit was overigens een vraag van Anton964 aan jou

Gr
Hans

Krijg je wel een melding in de boordcomputer dat je kofferdeksel open staat. (kan zijn dat de melding pas komt als je gaat rijden.)

08 mei 2023 19:48

Tja, boordcomputer is het niet echt ..... er brandt dan op het dashboard een lampje dat het e.e.a. niet gesloten is.

08 mei 2023 19:59

Kan het niet gewoon zijn dat de claxon, die kort 2x signaleert defect is.
Eerder gaf ik aan dat bij afsluiten de binnenverlichting langzaam dimt, maar uiteindelijk weer even (paar seconden) brandt om daarna te doven. Net alsof er wel gesignaleerd wordt dat er iets openstaat, maar dan zonder akoestisch signaal. Ook knippert het alarm led op het dashboard dan vervolgens 2x snel ipv gewoon regelmatig langzaam.
Ik kan dit overigens nabootsen nl. als ik zeker weet dat alles (voorklep, achterklep, middenarmsteun etc.) gesloten is en ik sluit de auto middels afstandsbediening af, dan dimt de binnenverlichting langzaam en blijft daarna uit. Dus licht niet meer even op (omdat er waarschijnlijk niets te signaleren is) en ook het alarm ledlicht op het dashboard knippert langzaam en constant.

08 mei 2023 20:56

Doet je claxon het? Denk dat je het daar moet zoeken.
Ik zal nog eens in het bedradings schema kijken voor je

09 mei 2023 9:10

anton964 schreef:Doet je claxon het? Denk dat je het daar moet zoeken.
Ik zal nog eens in het bedradings schema kijken voor je

Hoi Anton,

Eerder gaf ik aan:
Het lijkt erop dat er 3 mogelijke geluidssignaleringen zijn:
- Alarm Unit met (aparte) sirene / harde / hoge schelle toon (die correct werkt bij loskoppelen hoofdaccu)
- Gewone (tweetonige claxon) via stuurwiel (die werkt correct)
- (eentonige) claxon signalering (2x korte toon) bij afsluiten voertuig waarbij kofferdeksel, motorklep of bijv. armsteun niet vergrendeld zijn, waarbij deze laatste dus niet (meer) lijkt te werken.

Dus ja, de gewone claxon op t stuur werkt correct!

09 mei 2023 12:23

Ik heb de claxon uitgebouwd en rechtstreeks aan de accu gehangen. Foto meesturen van dit ding lukt niet.
Ik krijg, of liever gezegd, ik weet niet hoe ik een bijlage kan uploaden binnen dit forum.
Enfin, dat ding doet dus niets ....... ik denk dat het probleem daar ligt .....

09 mei 2023 12:47

[album]#81662 - Claxon[/album]

09 mei 2023 12:49

Kun je misschien met een multimeter aan de draadjes van de claxon meten of er even stroom op komt.
Als ik het dan dus goed begrijp nu heb je 2 claxons in je auto?

09 mei 2023 12:54

Bijna goed, je moet tussen album en /album alleen het nummer zetten, zonder #, dus [album]81662[/album]

09 mei 2023 14:08

Novastorm schreef:Bijna goed, je moet tussen album en /album alleen het nummer zetten, zonder #, dus 81662

THANKS

09 mei 2023 14:14

anton964 schreef:Kun je misschien met een multimeter aan de draadjes van de claxon meten of er even stroom op komt.
Als ik het dan dus goed begrijp nu heb je 2 claxons in je auto?

Had ik inderdaad gedaan en er gaat stroom doorheen. Vervolgens met een proeflampje geprobeerd op stekker van deze claxon en dat licht inderdaad op bij afsluiten auto en (nu opzettelijk) open hebben van voorklep.
Bij verwijderen van draadjes van proeflampje trad overigens weer het alarm in werking ..... "works as designed" denk ik dan!
Inmiddels ook al een andere claxon besteld. :ba:

Antwoord op jouw vraag:

1. alarm sirene (ander woord voor claxon)
1. gewone (tweetonige) standaard claxon via stuurwiel
1. defecte standaard claxon die waarschuwt bij afsluiten en in zich in geopende toestand bevinden van het een of ander

dus 3 in totaal....

16 mei 2023 23:01

En werkt het al weer?

17 mei 2023 12:34

anton964 schreef:En werkt het al weer?

Ja, ik heb een nieuwe 2-de hands besteld en voor een tientje (excl. verzendkosten) was ik klaar.
Het werkt weer!

Dank voor alle reacties.
Plaats een reactie