Stiruam schreef:Staat prima inderdaad! Was het veel werk? En doet deze nu ook weer mee met je verlichting?
Nee, het is niet veel werk. Je kunt de behuizing met een kunststof spatel uit het dasboard wippen. Wel even een doek tussen spatel en dashboard om beschadigingen te voorkomen. Stekker los en je hebt de hele handel in je handen. Even vier kleine schroefjes losdraaien van de behuizing die het geheel op zijn plaats houdt. Dan door vier gaatjes in de grijze ring de 4 inbusboutjes losdraaien die het klokje klemmen in de grijze ring. Dan heb je de chrono los. Denk eraan dat je de wijzers niet aanraakt, want het is heel teer spul.
Ik heb ervoor gekozen om de bolle "lens" ook te verwijderen (valt er zo uit trouwens).
De nieuwe klok druk je vanaf de binnenzijde tegen de grijze ring en je zet hem weer vast met de 4 ieniemini inbusboutjes. Ik heb eerst wat tape om het nieuwe klokje gedraaid zodat ie wat voller werd en de inbusboutjes niet helemaal tot het einde ingedraaid hoefden te worden.
Je kunt van de stekker aan de kabelboom een constante + halen en een massa. Ik heb bij de lokale elektronicawinkel stekertjes gekocht die kwa afmeting overeenkomen met de stekker van de kabelboom. Dan loopt in mijn geval het klokje al. Voor de verlichting moet ik nog even een draadje trekken vanaf lichtschakelaar. Even testen welke de instrumenten verlichting regelt.
Tenslotte heb ik gekozen voor een klokje waarbij je met een drukknop elders de tijd kunt verstellen. Zo houdt je een glad klokje zonder knop op het glas. Misschien dat een wizzkid de klok kan aansluiten op het bestaande Canbus systeem zodat je de klok via de geëigende weg kunt verstellen. Ik vond het zo mooi genoeg. Ik maak gelijk gebruik van de gelegenheid om de voedingskabel van de Tomtom via de klokbehuizing in het dashboard te laten verdwijnen. Scheelt een kabel die los over het dashboard zwabbert.
Het gaan om dit klokje overigens:
https://www.x-parts.de/Zusatzinstrument ... 27277.htmlSoms heb je van die momenten dat je zegt Yes!. Dit was zo'n moment
In deze gaatjes zitten de inbusboutjes
Achteraanzicht van de aansluiting van de chrono
De stekker van de kabelboom
Stekers voor de aansluitdraden van de nieuwe klok