Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
31 jan 2024 21:22
Tijdens een normale rit, 100 kmH, droog weer 11 graden kwam de melding in display:
- "PSM uitval"
PDK bak ging in noodloop
Motor vermogen is normaal
Na herstart is fout verdwenen maar komt vrijwel direkt weer terug.
Uitgelezen: (PIWIS stond op Duits, sorry)
DME
- P2302 StabZuendmodul Zylinder 1- Softshutdown
- P0351 Stabzuendmodul Zylinder 1
PDK
- U0418 CAN-Fehler Bremse
- P1991 Momenteneingrif Motor nicht Moeglich
- U0155 CAN-Time out Kombiinstrument
- U0146 CAN-Time out Gateway
- U0401 CAN-Fehler Motor
PSM
- C200 Fehler Steuergeraet Motorelektronik (Antrieb)
PTM
- C202 Fehler Steuergeraet PSM (Antrieb)
Alle fouten gereset en proefrit gemaakt. Alles normaal echter na ca. 10 minuten weer "PSM uitval" in Display en PDK weer in noodloop.
Alle fouten weer gereset en na ca. 30 minuten proefrit alles nog OK. Was al laat en naar huis gereden.
Nogmaals uitgelezen: Geen fouten.
Heb wel richtingen in welke ik zoeken moet denk ik:
- CU PSM gezien de display melding
- CU Gateway gezien de vele CAN Bus foutmeldingen
- Iets in het ABS Systeem (geen enkele foutmelding of ik heb ze over het hoofd gezien)
- Iets gemeenschappelijks in het 30 en 15 circuit
- Een slechte massaverbinding
- Een haperende wiel speed sensor??
Als eerste ga ik de CU PSM vervangen en kijken wat dat oplevert.
Alle hulp en suggesties zijn zeer welkom.
Als er iemand een CU PSM voor een 997.2 Turbo S van 2012 heeft liggen en deze wil verkopen dan graag.
Groet
Hans
31 jan 2024 21:48
Ha hans,
Heb je de accu gecheckt en laadspanning even bekeken? Ik kijk meestal naar de eerste storing.
De rest van de storingen komt vaak als gevolg.
Ik zou de bobines en bougie’s gelijk vervangen
Gr anton
02 feb 2024 0:23
anton964 schreef:Heb je de accu gecheckt en laadspanning even bekeken?
Accu spanning regelt tussen 14,3 en 14,4 Volt
anton964 schreef: Ik kijk meestal naar de eerste storing.
Lijkt mij een prima aanpak, maar welke is als eerste opgetreden? Voor zo ver ik weet worden geen tijd stempels gekoppeld aan de fout berichten
anton964 schreef:Ik zou de bobines en bougie’s gelijk vervangen
Wat is de samenhang tussen het uitvallen van PSM en Bougies/Bobines?
Groet,
Hans
02 feb 2024 7:26
Die p2302 is toch je bobine van cilinder 1 ?
Nu is mijn duits niet zo best maar dat dacht ik toch.
Makkelijkste is alle storinen wissen en gaan rijden en kijken welke storing als eerste terug komt.
02 feb 2024 10:53
anton964 schreef:Die p2302 is toch je bobine van cilinder 1 ?
Nu is mijn duits niet zo best maar dat dacht ik toch.
Er is niets mis met je Duits
anton964 schreef:Makkelijkste is alle storingen wissen en gaan rijden en kijken welke storing als eerste terug komt.
Heb ik al gedaan. Alle eerder genoemde foutmeldingen zijn direkt na de PSM uitval melding aanwezig. Welke als eerste komt en welke als gevolg komen kan ik niet vaststellen
02 feb 2024 17:09
CAN signaal laten verifiëren met een scoop (of hierin iets op te merken valt...)?
Ik ken de netwerk topology niet van deze machines, Maar ik denk dat DME, PDK, PSM en PTM op dezelfde bus zitten. (kombi via de gateway)
al vindt ik het raar dat er geen can failures zichtbaar zijn in de DME (omtrent PSM)...maar vedracht is voor mij de PSM.
Kun jij/men een stroomschema bemachtigen omtrent CAN netwerk? Controleer evt hoe deze in relatie staan met elkaar? --> Kijkend naar knoop en/of tussenconnector punten.
(ik heb piwis 2 draaiend zonder tester, echter ik heb de HD weer uit mijn laptop gehaald...moet nog even een geschikte laptop configureren)
PSM vervangen vind ik persoonlijk iets te voorbarig (obv foutcode diagnose), maar als dit van een kosten perspectief meevalt, is dit te overwegen.
02 feb 2024 19:25
De schema’s heb allemaal eventueel.
Nu zat ik nog tedenken aan de stangetjes die je wiel uitslag meten. Hoor vaker dat die ook voor deze melding kunnen zorgen als de auto bv door een diepe kuil rijd
02 feb 2024 20:07
Ehombie schreef:Ik ken de netwerk topology niet van deze machines, Maar ik denk dat DME, PDK, PSM en PTM op dezelfde bus zitten. (kombi via de gateway)
Klopt!
Ehombie schreef:CAN signaal laten verifiëren met een scoop
CAN-bus Drive ga ik morgen bekijken
Groet
Hans
02 feb 2024 20:14
anton964 schreef:Nu zat ik nog tedenken aan de stangetjes die je wiel uitslag meten. Hoor vaker dat die ook voor deze melding kunnen zorgen als de auto bv door een diepe kuil rijd
OK dank je Anton. Voeg ik toe aan m'n lijstje van mogelijke oorzaken
Schema's heb ik. Als je beschikt over een document oid met de U **** foutcodes dan zou ik die wel van je willen overnemen.
Hans
02 feb 2024 21:00
Snap het niet helemaal maar wat zijn u fout code’s?
02 feb 2024 21:24
wat me nog te binnen schiet
-Wat ik evt ook zou doen...is live data bekijken monitoren van psm en kijken of er parameters zijn om te volgen...denk aan spanning module of wheelspeed sensors als ze allemaal tegelijk wegvallen
- is er evt freeze frame data bij de code in psm
- wissel eens een bobine met cilinder 1...
02 feb 2024 21:50
Ehombie schreef:wat me nog te binnen schiet
-Wat ik evt ook zou doen...is live data bekijken monitoren van psm en kijken of er parameters zijn om te volgen...denk aan spanning module of wheelspeed sensors als ze allemaal tegelijk wegvallen
.
Ja prima aanpak
Heb vandaag tijdens proefrit volgende data bekeken:
- Accu spanning (op sigaretten aansteker connector) met scope (getriggerd op 12,5 Volt negatieve flank) gelogd : niets waargenomen tijdens PSM Uitval
- alle vier de wiel speed sensoren gelogd op Piwis: zien er prima uit tijdens PSM uitval
- dwars- en langsversnelling en Yaw gelogd op Piwis. zien er goed uit. Helaas geen PSM uitval bij deze logging. (bijna een uur gereden)
Hans
03 feb 2024 8:33
anton964 schreef:Snap het niet helemaal maar wat zijn u fout code’s?
Ik bedoel daarmee de foutcodes die beginnen met de letter U
03 feb 2024 11:19
O die heb ik voor je hoor. Pb je 06 maar dan app ik ze.
03 feb 2024 20:41
Zoals gezegd de CAN Drive signalen gemeten.
Zien er goed uit.
Hans
03 feb 2024 21:02
Heb een aangenaam gesprek gehad met Michel v/d Putte van Auto Resto Nijmegen.
Hij tipt op doorslag van Bobine 1. Tgv deze doorslag gaan meerdere Control Units in een fout mode.
Ga , zoals Anton964 al voorstelde, alle 6 Bobines en bougies vervangen.
Ben benieuwd.
Wordt vervolgd.
Bedankt voor jullie input!
Hans
03 feb 2024 22:26
klasse
ben benieuwd. enig idee hoe oud bougies bobines zijn?
03 feb 2024 22:46
Ehombie schreef:klasse
ben benieuwd. enig idee hoe oud bougies bobines zijn?
Bougies 8 maanden
Kan geen historie van Bobines vinden dus vermoedelijk nog de fabrieks gemonteerde
03 feb 2024 23:50
Kun je zien bij het uitbouwen. Datum staat er op.
07 feb 2024 20:25
Vandaag een proefrit gemaakt van ca. 150 km met nieuwe Bobines en nieuwe Bougies. Puh wat een opluchting, de fout is niet meer opgetreden.
anton964 schreef:Kun je zien bij het uitbouwen. Datum staat er op.
Heb geen datum kunnen vinden op de oude Bobines
Nogmaals bedankt voor jullie input.
Groet
Hans
07 feb 2024 20:45
Toppie! Fijn om tehoren.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.