Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 apr 2025 4:25

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Marterverjager installeren: 12V in motorruimte 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 981 - Cayman S
Bericht Marterverjager installeren: 12V in motorruimte
Om allerlei ellende te besparen, wil ik een marterverjager installeren.
In de meeste auto's is dat eenvoudig omdat er in de motorruimte ook direct een Accu of zekeringskast aanwezig is.
Maar bij een Porsche is dat net iets ingewikkelder: de accu zit van voor en de motor in t midden (in mijn 981) of achteraan.
De bedoeling is dat de Ultrasoonverjager continu stroom krijgt. dus ook als het contact af staat.

Heeft er iemand advies of ervaring met het aanlsuiten op een continue 12V signaal in de motorruimte?
Of tips welke aansluitingen daar evt lopen die ik kan gebruiken?

25 feb 2025 16:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Marterverjager installeren: 12V in motorruimte
Ik heb zelf kippengaas onder mijn auto gelegd en tot nu toe geen marter meer gezien.Tevens een zakje gekocht met een luchtje waar marters van walgen in motor ruimte gehangen.
Wellicht kan je dit ook proberen. Ik had gelezen dat het kippengaas erg goed helpt, want daar lopen ze niet graag overheen.
Succes

25 feb 2025 18:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 981 - Cayman S
bedankt voor de tip. helaas geurtjes werken niet blijvend... en ik wil niet elke keer gaas moeten leggen.
Mijn andere auto's hebben ook een verjager (sommige zelfs 2) en dat werkt prima.

Ik heb ondertussen gevonden dat er achterin de koffer nog een relais of fuse panel moet zitten. daar ga ik al eens naar zokeen om een continue 12V signaal te vinden.

25 feb 2025 18:24
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Dat geld zeker voor oost nederland :?:

25 feb 2025 20:52
Profiel
Moderator
911 Carrera S
renetrzes schreef:
Ik had gelezen dat het kippengaas erg goed helpt, want daar lopen ze niet graag overheen.

Ik heb een marter val … meter lang … bijna helemaal van gaas, inclusief de bodem.

Nu snap ik ook dat ik nog nooit een marter heb gevangen ….. zal de rode loper uitleggen :D

26 feb 2025 0:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Ik gebruik inmiddels een jaar of 11 een gaas onder de motorruimte na een eerdere ervaring met aangevreten bedrading. Ik leg elke avond trouw het gaas onder de auto. Geen last meer gehad. Tot vorige week. Ik had de auto op een parkeerplaats op straat staan en niet op de eigen oprit. Geen gaas eronder. En prompt was het raak........Een enorme bak veren op straat. Aangezien ik al eerder een aangevreten vogel onder de motorkap had gehad gelijk maar even gekeken. En ja hoor. Er lag een dooie aangevreten duif op het luchtfilter! En er stonden meerdere VAG producten in de buurt, dus daar lag het niet aan. Oh ja. Op de startknop ligt altijd een kaartje met de tekst: "Denk aan gaas".
Ik heb al meerdere keren het frame aan gort gereden :roll:

Afbeelding Afbeelding

26 feb 2025 10:56
Profiel
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Ik heb wel eens gelezen dat marters alleen aan kabels knagen waar visolie in verwerkt is. Dat schijnt bij Porsche niet het geval te zijn (maar pin me er niet op vast :D )

26 feb 2025 23:06
Profiel
Moderator
911 Carrera S
@ BJFT, is dit dezelfde auto als waar de marter al eerder in heeft gezeten, dan ligt daar wellicht het probleem.

Ik geloof niet in dat gaas onder een moderne auto, aangezien die (bijna) helemaal dicht zitten met kunststof plaatwerk aan de onderzijde :idea:

Steenmarter kan dan via de wielkuip naar binnen, daar waar het gaas net niet ligt. :|

Misschien moet ik afkloppen, hier zitten namelijk veel marters. We hebben ze ook in het dak en tussen de zoldervloer gehad, maar nog nooit in 1 van de auto’s … en die staan gewoon op de oprit, op straat of soms zelfs gewoon op het gras in de (achter) tuin.

27 feb 2025 9:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Nee Olaf. De vorige keer had ik een dooie duif zonder kop in de motorruimte van een Audi A6. En dat was dus al meer dan 11 jaar geleden of zo en had ik nog geen gaas. Ik zeg: pure pech dat er nu geen gaas onder lag.
Vanuit de motorruimte kan ik overigens gewoon naar buiten kijken onder de auto. Dus ik denk dat het gaas wel degelijk effect heeft.

27 feb 2025 13:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 981 - Cayman S
@Olaf nee het is niet echte visolie. Maar wel kunstof en rubbers (vooral in leidingen en kabels) waar een bepaalde uitharder of gorndstof in zit die een geur verspreid die erop lijkt (voor marters tenminste). Vroeger vooral met Franse auto's.
Maar ik heb ook een Volvo XC90 waar een heel deel van de motorkapisolatie wegegeten was... minder schadelijk - wel kostelijk. en zal toch ook wel zwaar verteerbaar zijn :)

@bjft goed te weten dat het gas bij jou werkt.
Ik wil echter wel meer zekerheid omdat ik met eerdere auto's thuis zit langs een kleine beek waar ze wel passeren. En dan met een aantal oudere kinderen thuis die ik wellicht niet kan blijvend instrueren om vooral boven dat gaas te parkeren :)
en dan heb ik ook de zekerheid als die wagen eens ergens anders staat waar ik mijn kippengaas niet bij me heb.

Ik zou alleen al niet op de kunstof afdichtingen hopen. Er zijn genoeg openingen en kieren waar knaagdieren doorheen kunnen. Is absoluut geen hermetische doos, zo'n motorruimte.

27 feb 2025 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Ik heb zo'n marterverjager in m'n camper erbij gekregen, ultrasoon en hoogspanning. Natuurlijk heb ik de hoogspanning zelfs al eens gevoeld en ik weet zeker dat de marter niet blijft zitten. Er wordt een aantal contactpunten in de motorruimten gemonteerd en als er een wordt aangeraakt dan wil je marter best wel weg.
Werkt op de accu en gebruikt heel weinig stroom.

27 feb 2025 19:14
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Hier ook paar keer marters onder motorkap gehad,
Bij Audi 2x bougiekabels doorgebeten en BMW verlichting kabels.
Ook daarvoor eieren en graankorrels gevonden.
Ondanks een paar wc blokjes , nu ook hoogfrequentie kastje laten plaatsen.
480 euro wildschade, allrisk verzekerd maar met claimen val je terug in premie korting.

01 maart 2025 15:47
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
Bij mijn Mazda ook alleen de motorisolatie, ik laat hem z’n gang gaan en hoop dattie het daadwerkelijk oppeuzelt :twisted: . De Porsche heeft hij nog nooit aan geknaagt….

02 maart 2025 11:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]