Ik zit nu met hetzelfde probleem, nu al dik een week. Wat precies de oorzaak was durf ik niet te zeggen. Ik heb iig kortstondig kortsluiting gehad in t circuit van de stereoapparatuur (die mijn raceboster uiteraard niet meer aan boord heeft). Twee zekeringen zijn vervangen. Sluitwerk verwijderd om aan KNAF-regels te voldoen. Wellicht over 't hoofd gezien dat daar ook sensoren aan vast zaten. ODB-scanner levert geen codes.
Alle elektrische systemen functioneren. De Amerikaanse forums hebben 't over de "clutch switch" maar die heeft een Europese 986 2.5 niet.
Symptomen:- Contact in 'start'-positie: alle dashboardlampjes aan zoals 't hoort, maar helemaal geen reactie van starter of motor.
- Startonderbrekerrelais kortsluite en dan contact omdraaien: startmotor draait, maar geen vonk.
- Ik kan de auto normaal afsluiten en openen met de drukknop op de sleutel.
- Auto vertoont met beide sleutels hetzelfde gedrag
Dus: de alarminstallatie verhindert twee dingen:
-1. Dat de startmotor ueberhaupt 12v op de signaalpool krijgt (via de zwarte draad die z'n oorsprong vindt bij contactslot)
-2. Dat de motor vonkt of brandstof krijgt.
Tijdens het vele sleutelen is het alarm wel eens afgegaan. Ik vermoed dat de alarminstallatie toch nog altijd 'denkt' dat iemand poogt de auto te stelen. Met mijn IcarSoft POR 2.0 scanner krijg ik in elk geval geen meldingen uit de DME, en de alarmunit is niet uit te lezen. Dus ik heb iemand met PIWIS of iets anders moois nodig
Ik zie een aantal opties:
-1. alarmunit en/of ECU zijn stuk (dure grap)
-2. er is nog een fault opgeslagen in 1 van de stuurapparaten die verhindert dat de motor start (maar de oorzaak van die fault is weg), dus een reset zou t oplossen.
-3. er is nog steeds 1 van de inputs van het alarmsysteem (M534) die 't stoplicht op rood zet.
Praktisch ten einde raad