Auteur |
Bericht |
csteenbe
|
Re: Mr12Volt Carplay module
@wimpie67, ben benieuwd naar je ervaringen met inbouwen iig succes!
|
27 jul 2024 8:36 |
|
|
nielsdf
991.1 S Cabrio, ex-987.1SHeinkenszand
|
Zo, je laat er geen gras over groeien. Ik ben ook meer dan benieuwd, succes met de inbouw!
|
27 jul 2024 9:01 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Afgelopen week is de module bezorgd en vandaag maar eens aan de slag gegaan. Eerst de instructievideo bekeken https://youtu.be/VAimOHNB-WU?si=pIBlN5u4pKUuG_nR en toen ik vond dat ik voldoende voorbereid was, de volgende hulpmiddelen verzameld: Grote zachte doek Platte kunststof spatel Tork T25 en T8 Tie-wraps, diverse afmetingen Kniptang Kunstsof hamertje Spanningsschroevendraaier Vervolgens heb ik de handelingen die op de video te zien zijn uitgevoerd, waarbij het enige verschil was dat de optische kabel die al in de auto zit bij mij ook oranje is en niet groen, zoals in de video te zien is. Het is even pielen met de kabels, maar na 2 pogingen gleed de PCM weer in het console als gods woord in een ouderling. De module heb ik met 2 tie-wraps vastgezet aan de afdekking tussen console en stuurhuis. Na 2,5 uur zat het klusje erop en werkte alles naar behoren…viel me erg mee. Het geluid is erg goed en de standaard aanwezige microfoon werkt gewoon, ook icm Siri. Al met al een aanrader!
_________________________________________ Wim
|
04 aug 2024 16:13 |
|
|
nielsdf
|
Dank voor je uitvoerige beschrijving. Inmiddels heb ik er ook eentje besteld en hoop 'm voor onze vakantie in te kunnen bouwen
|
05 aug 2024 10:16 |
|
|
Mcflexus
|
Hallo allemaal, ik ben inbouwer van beroep en wil het wel inbouwen in mijn vrije tijd. Stuur bij interesse even een prive berichtje.
|
12 aug 2024 21:13 |
|
|
marktimmerman74
|
Hallo Allemaal,
ik heb de Mr12Volt module ook aangeschaft en vandaag eindelijk mijn eerste Porsche ophalen. Kom er dit weekend niet aan toe maar ga de module volgend weekend zelf inbouwen. Stelt zoals ik het in kan schatten niet veel voor idd. Veel informatie van dit forum en youtube af kunnen halen.
Alvast dank daarvoor.
groet,
Mark
|
16 aug 2024 10:56 |
|
|
nielsdf
|
Inmiddels ben ik er aan toe gekomen om de module in de bouwen. Het was prima te doen, het enige wat lastiger was, was om de module goed weggewerkt te krijgen maar dat is uiteindelijk ook prima gelukt. Vooral aan https://www.youtube.com/watch?v=m1kprf5Wgdc&t=2896s deze video heb ik veel gehad. Zeker omdat het hier allemaal rustig en beter zichtbaar uitgelegd wordt dan in het MR 12 Volt filmpje. Eerst begonnen met de PCM en de printplaat hierin bouwen. Het is een beetje pielen maar als je de tijd neemt is dit prima te doen. Vervolgens eerst alles even aangesloten om zeker te zijn dat het werkt, gelukkig was het in één keer raak Gelijk een luistertip voor wat heerlijk auto geouwehoerToen kwam het lastige om alle draden netjes weggewerkt te krijgen, uiteindelijk er ook voor gekozen om de module achter het tapijt weg te werken. Dit is gelukt en volledig onzichtbaar. Het enige wat ik nergens online kon vinden en dus maar zelf heb zitten aanmodderen is de plaatsing van de USB aansluiting om je telefoon te kunnen laden. Deze heb ik uiteindelijk langs de middenconsole kunnen leggen waardoor hij met de middenarmsteun dicht onzichtbaar is. Uiteindelijk ben ik een goede twee uur bezig geweest met het inbouwen en ben ik meer dan tevreden met het resultaat. De geluidskwaliteit is veel beter dan dat ik dat gewend was in mijn Boxster met PCCM+. Hier bleef het volume bij CarPlay altijd behoorlijk achter in vergelijking met de radio/CD. Mocht er iemand vragen hebben of hulp nodig hebben, laat het maar weten.
|
19 aug 2024 20:48 |
|
|
Bobby 986
|
Ik heb een Porsche 981 met pcm 3.1, bose en stuurbediening.
Ik wil graag Apple CarPlay, met behoud van stuurbediening en automatische overschakelling naar PDC als ik hem in zijn achteruit zet.
Ik zie de volgende systemen: -audiovolt -motivesupplies -caroptions
Wat zijn de verschillen tussen deze oplossingen ?
|
28 okt 2024 16:04 |
|
|
nielsdf
|
Hi Bobby, Wat de verschillen tussen de door jou genoemde systemen zijn, durf ik zo niet te zeggen. Ik heb zelf veel onderzoek gedaan op Rennlist om te kijken wat de beste optie zou zijn. Uiteindelijk heb ik voor MR12Volt gekozen vanwege de geluidskwaliteit. MR 12Volt werkt via de glasvezel kabel welke in de auto ingebouwd zit waar andere merken vaak de audio via de AUX ingang laten lopen wat de geluidskwaliteit niet ten goede komt. Wat me wel opviel is dat er heel veel systemen zijn die in de basis allemaal hetzelfde zijn maar wel onder andere namen verkocht worden. In mijn auto heb ik precies dezelfde opties als jij, PCM 3.1, Bose en stuurwielbediening, alles werkt nog zoals het hiervoor ook werkte. Behalve de PDC weergave, deze schakelt niet automatisch in op het moment dat je CarPlay aan het gebruiken bent. Gelukkig doen de piepjes het wel Groeten Niels
|
28 okt 2024 22:43 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
@nielsdf heb je ook meteen de harddisk vervangen door een SSD? Ik lees dat de harddisk nogal kwetsbaar is en bij defect Porsche alleen de hele PCCM-unit wil vervangen. Dus als je die toch open hebt is het slim die meteen te vervangen ( online staat genoeg uitleg hoe je dan de HDD kunt clonen naar de nieuwe SSD). On-topic:Ik heb naast PDC ook de achteruitrijcamera. Ik zou het toch wel heel jammer vinden als die niet meer (automatisch) werkt na het installeren van zo'n module...
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
29 okt 2024 9:54 |
|
|
nielsdf
|
Nee, dat heb ik niet gedaan. Zoveel werk is het niet om hem open te maken (+/- 20 minuten inclusief uit de auto halen) dus mocht dat probleem zich voordoen dan haal ik 'm nog wel een keer uit elkaar.
De PDC werkt camera werkt uiteraard wel alleen zal deze niet automatisch zichtbaar worden, zodra je hem uit Carplay mode haalt zal de camera zichtbaar worden. Bij mij is de weergave van de parkeersensoren niet zichtbaar in Carplay mode maar de akoestische signalen werken wel gewoon. M.i. is dat maar een hele kleine prijs die Carplay uiteindelijk meer dan waard is!
|
31 okt 2024 15:42 |
|
|
Polydeukes
|
Als het probleem zich voordoet, ben je te laat. Een kapotte HDD laat zich niet clonen en Porsche levert (zover ik weet) geen losse software. Voorkomen is in dit geval beter dan genezen. Niet dat ik mijn HDD al heb vervangen door een SSD maar mocht ik toch zo'n ACP/AA module inbouwen, dan zou ik dat klusje meteen meepakken. Automatische inschakeling van achteruitrijcamera incl PDC weergave is voor mij eerlijk gezegd wel een eis, ik heb die camera niet voor niks (en die heeft me al behoed voor parkeerschade). Jammer dat dat niet werkt, lijkt me softwarematig niet zo ingewikkeld om werkend te maken.
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
31 okt 2024 16:31 |
|
|
Arnoud69
991 Carrera 4S Cabrio (06/14)
Targa 911 SC (01/81)
RSR “achtige” (10/74)
Ex Boxster 718 S (09/17)Omgeving Hilversum
|
Zoals wellicht elders al gelezen heb ik Mr12Volt al tijdje en zeer tevreden. Camera en PDC worden keurig altijd ingeschakeld bij mij. Ook la CarPlay aan staat. Wellicht iets in de instellingen?
_________________________________________ Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E
|
31 okt 2024 22:17 |
|
|
Polydeukes
|
Ah, da's goed nieuws. En werkt het ook met de OEM microfoon of moet je zo'n lelijke losse microfoon ergens verstoppen?
|
01 nov 2024 11:09 |
|
|
nielsdf
|
De module werkt gewoon met de OEM microfoon dus dat naast dat het bij het inbouwen een stuk makkelijker is, is het bovenal een veel fraaier zicht als er geen lelijke microfoon zit. Ik zal van het weekend eens in de instellingen duiken, want na inbouw heb ik hier nog nooit naar gekeken
|
01 nov 2024 14:05 |
|
|
nielsdf
|
Net even met de instellingen zitten spelen nu werkt de weergave inderdaad vlekkeloos zodra je de achteruit inschakelt. Omdat ik geen camera heb had ik deze ook niet aangevinkt, dan krijg je dus ook geen weergave als je 'm in z'n achteruit zet. Nu heb ik deze in de instellingen wel aangevinkt en werkt het perfect! Bedankt voor de heads-up!
|
02 nov 2024 10:11 |
|
|
Polydeukes
|
Tnx voor alle info. Dan zijn enkele van mijn "zorgen" weggenomen. Toch maar de overstap maken dan.
|
02 nov 2024 13:31 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Ook bij mij werkt het prima vanaf het begin
_________________________________________ Wim